Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-12-2011, 14:16
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Lieve DoPpertjes!

Hierbij de prachtige inzendingen van de dichtwedstrijd. Er zijn er maar liefst zes! Stemmen kan tot 3 januari, jullie hebben dus een week om te kiezen.

Jouw favoriete gedicht krijgt 5 punten, de nummer twee krijgt 2 punten.

Enkel stemmen met onderbouwing tellen mee.

De winnaar komt met naam en gedicht in de Eregalerij te staan!


------------------------------------------------


1. J.

Ze heeft nog steeds de sleutel ook al zijn wij nu volwassen.
Mijn broer, mijn zus, en de jongste, ik ben dat,
allemaal uit huis, op kamers, naar de grote stad.
De woensdag was nooit meer woensdag dan toen zij op kwam passen.

Uit het poppenserviesje dronken we suiker met thee.
We speelden postkantoortje in het trapgat
je moest het mandje hijsen als je post had
en met alles deed ze mee.

Ze was er altijd al, als je thuis kwam na schooltijd
en als ze jarig was trakteerde ze op Milky Way
en op wokkels dat was een kinderlijke zekerheid.

Een week geleden werden onze sloten vervangen, alle twee,
Dus haar sleutel past niet meer, of misschien was ze hem allang kwijt
Ik moet haar maar een nieuwe geven, gewoon net als vroeger, voor het idee.


------------------------------------------------


2.

de man van sneeuw lacht;
een mond vol stenen tanden
en een wortelneus


------------------------------------------------


3. Er droomde eens een vrouw

Er droomde eens een vrouw over de Donau.
Ze droomde dat ze vissen zag en die ging vangen,
Zoals een kind een vis vangt met een touw
Waar brood en restjes worm aan hangen.

Daarna droomde ze van wezenloos verlangen
Dat meisjes voelen die verliefd zijn en zeventien
Naar de liefde, naar het nieuwe en het bange,
Om in de Donau zijn ogen te zien.

Dat was haar kindertijd; er zijn sindsdien
Bruggen gevallen en oevers verbrand.
Er was nog steeds een Donau, maar vooral
De Onze en de Andere kant.

Waar een vrouw al niet van dromen kan!
Herdenken – daar komen nachtmerries van.


------------------------------------------------


4.

Dag lief meisje, waar blijft je liefde
Je liefde die mij oneenzaam maakt
Mijn verlangen naar jouw aanwezigheid haakt
in m'n gedachten als mijn verlangen naar liefde

Dag lief meisje, ik wil je omhelzen en wil je voelen
Ik wil je knuffelen voor eeuwig en altijd
Tot de dood, ons en onze herinneringen scheidt
van de liefde die wij hadden en onze flam laat koelen

Nooit heb ik gedacht een meisje te kunnen vinden
Een meisje zo uniek en speciaal als jij
Mijn verlangen naar jou is het enige in mijn gedachten

Geef mij je liefde die je om mij heen kunt winden
Ik droom, droom over jou lippen op die van mij
Dag lief meisje, ik hou van je en zal voor altijd op je wachten.


------------------------------------------------


5. Azuurblauw

Ach, levensliefde
Wonderlijk en weerspiegeld
Zee der dierbaren

Kust de zee het land
Liefdevolle vissenzoen
Zacht zout en golvend

De branding kleurt rood
In het zoete avondlicht
Leeft de zee weer op

Zee der dierbaren
Kleurt het leven azuurblauw
Ach, levensliefde


------------------------------------------------


6. De Lieve Heer op Zolder

Een lieve, oude heer, hij woonde boven,
vertelde graag, aan wie maar wilde horen -
hij heeft mij in vanalles doen geloven.

In liefde, elfjes en de oude Noren.
De Kerstkat die de kinderen komt roven
op kerstavond, wanneer Jezus wordt geboren.

Nu is de oude heer geheel vergeten
door hen die met hun kindertijd gebroken
hebben, die zich nu volwassen weten.

Geen mens weet hoe hij over is gestoken.
Ze hebben zelf dat sprookjesbeeld uiteengereten
toen zij het graf der wetenschap in doken.

Laatst gewijzigd op 27-12-2011 om 14:24.
Advertentie
Oud 27-12-2011, 16:13
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Ik heb al twee favorieten maar ik post het pas later, misschien denk ik er morgen anders over.
Oud 29-12-2011, 17:47
Frankrijk
Avatar van Frankrijk
Frankrijk is offline
Als jullie niet willen stemmen doe ik dat

Plek 1: gedicht 2
Motivatie: kort maar krachtig
Plek 2: gedicht 5: ''Azuurblauw''
Motivatie: komt liefelijk over
__________________
Montaigne: ''Que sais-je?''
Oud 29-12-2011, 18:21
Ratatouille
Avatar van Ratatouille
Ratatouille is offline
Gedicht 1: Duidelijk mijn favoriet, ik weet niet precies waar het over gaat, maar het komt me zo heerlijk over.
Gedicht 2: Grappig en leuk, maar het is net te 'droog' om een echte haiku te zijn en te kort om echt een goed, grappig gedicht te zijn.
Gedicht 3: Dit vind ik een mooi verhaal, hoewel ik geen groot fan ben van hoe het geschreven is. Ja, het is goed volgens een schema, maar toch wordt er een artistieke regelafbreking geprobeerd en dat spreekt elkaar een beetje tegen voor mijn gevoel.
Gedicht 4: Het begin is schattig, maar later wordt het een beetje eentonig. De eerste strofe is mijn favoriet, daarna zwakt het een beetje af.
Gedicht 5: Een echte haiku-haiku. Zweverig en een beetje natuurlijk. Het loopt niet altijd even mooi aan een stuk door en ik erger me een beetje aan de herhaling van de eerste zin.
Gedicht 6: Dit is mijn andere favoriet, toevallig heb ik net gehoord dat 'Onze lieve heer op zolder' een schuilkerkje in Amsterdam is en dat maakt het gedicht wat meer beeldend voor mij. Ik erger me alleen een beetje aan de regelafbreking in de derde strofe.

Hopelijk heb ik over ieder gedicht iets positiefs en negatiefs kunnen zeggen en dat brengt de stand als volgt:

Gedicht 1: 5
Gedicht 2: 5
Gedicht 3: 0
Gedicht 4: 0
Gedicht 5: 2
Gedicht 6: 2
Oud 29-12-2011, 20:26
twaalf
Avatar van twaalf
twaalf is offline
Ik ga het zo allemaal even goed lezen en reageren!
__________________
Ik heb geen huishouden maar wel een pan boerenkool
Oud 29-12-2011, 22:01
twaalf
Avatar van twaalf
twaalf is offline
Hieronder mijn juryrapport

Gedicht 1
Ik hou altijd wel van terug naar vroeger/ de kindertijd. Ik zie wel voor me hoe post in een mandje naar boven wordt getakeld. Leuk! Het rijmwoord 'kinderlijke zekerheid' vind ik niet zo mooi in het gedicht passen, minder verhalen/beeldend dan de rest.

Gedicht 2
Lief gedichtje, leuk beeld. Ik vind inderdaad altijd dat sneeuwmannen lachen alsof ze 'met hun mond vol stenen tanden staan.' Het gedichtje is niet te kort, dat zou ik niet willen zeggen, maar ik vind hem wel wat 'onaf'.

Gedicht 3
De schrijver heeft een goed sonnet geschreven met een niet geforceerde rijm. Althans, het komt niet geforceerd op mij over! Ik vind de eerste en de derde strofe het sterkst, de andere twee wat minder. (Schreef Tjitske Jansen niet ook eens over vissen met een stok en een touw?)

Gedicht 4
Doet me denken aan 'voor de liefste onbekende' van Ingmar Heytze. Die gedachte die iedereen wel eens heeft, dat er ergens iemand voor je rondloopt, dat diegene er al is. Herkenbaar, mooi! Ik vond het woord 'oneenzaam' mooi, maar bijvoorbeeld zinnen als 'tot de dood ons scheidt' weer te standaard.

Gedicht 5
Azuurblauw als gemoedstoestand, dat is fijn! En ook mooi:
'liefdevolle vissenzoenen'. Die moeten wel zacht zout en golvend zijn, ja! (Misschien ook een beetje plakkerig en slijmerig, maar dat terzijde.) Eerst dacht ik dat ik dit gedicht niet zo mooi vond, maar eigenlijk halal ik er toch veel moois uit, bij een tweede keer lezen. Ik krijg persoonlijk wel een klein beetje jeuk van grote woorden als levensliefde.

Gedicht 6
Tot en met de derde strofe dacht ik alleen maar: o wat is dit fijn, jaaaa een lieve oude man die verhalen over elfjes vertelt, de kerstkat, de oude noren. Zo'n wereld waarin ik stiekem wil leven. Strofe 3, ook erg goed. Maar toen kwam strofe vier. Weg wereld waarin ik wil leven. Eigenlijk snap ik het niet helemaal, behalve dat het niet goed afloopt. Die strofe heb ik het meest van allen gelezen, dus misschien is dat ook wel weer goed, een klein raadsel, dof einde. Is het dat mensen volwassen werden, dus meer geleerd en wetenschappelijker en dat ze daarom dus niet meer in de verhalen geloofden? Was dat het einde van de man? Oei oei oei, na de wedstrijd moet de schrijver mij alles over deze (fictieve) man en zijn einde vertellen!

Genoeg gefilosofeerd. Het lijkt trouwens wel het songfestival he, als je die punten mag toekennen. (En de 15 punten zijn voor Bosnië, dat is ons buurland!) Ik hak de knoop door op gevoel.

5 punten: Gedicht 6
2 punten: Gedicht 5

Dat maakt de volgende tussenstand:

Gedicht 1: 5
Gedicht 2: 5
Gedicht 3: 0
Gedicht 4: 0
Gedicht 5: 4
Gedicht 6: 7
__________________
Ik heb geen huishouden maar wel een pan boerenkool
Oud 30-12-2011, 07:00
Bright Blue
Bright Blue is offline
Ik had gisteravond echt heeeeel veel commentaar gegeven op de gedichten, maar toen viel internet uit, en was alles foetsie. Dus ik licht alleen even de twee toe die ik de beste vind.

5 punten voor gedicht 6. Dit gedicht loopt voor mij het beste, bijna als een soort melodie. Je raakt me alleen na de eerste 2 strofes een beetje kwijt. Je eerste 2 strofes zijn concreet, ik krijg er een beeld bij. Maar daarna zijn het wel veel prachtige en meeslepende woorden, alleen het is niet meer zo duidelijk waar het precies om gaat.

2 punten voor gedicht 5. Heel beeldend, mooie woorden. Al heb ik deze zin: "kust de zee het land" al meerdere keren gelezen in andere gedichten, dus dat vind ik jammer. Ook vind ik na: "Liefdevolle vissenzoen Zacht zout en golvend" het te 'zoet' worden. Omdat je ineens van kleur veranderd, moet ik mijn beeld ineens bij stellen, terwijl ik het vorige beeld mooier vond.

Oke, dan toch nog maar even kort de rest:
Gedicht 1: Vind ik niet lekker lopen en te vele naar rijm gezocht. Al zijn de woorden wel origineel wat ik wel weer waardeer.
Gedicht 2: Mijn voorkeur gaat meestal uit naar de wat kortere gedichten, maar deze vind ik nét iet te makkelijk toch. Al is het idee wel goed.
Gedicht 3: In de eerste twee strofes vind ik dat je te veel naar de rijm hebt gezocht, en daarom zinnen niet meer goed lopen. Na die tweede strofe vind ik het beter worden, vooral de zin: "Bruggen gevallen en oevers verbrand." vind ik prachtig! En het einde is goed.
Gedicht 4: In de eerste strofe vind ik, de drie keer die je 'liefde' noemt, veel te veel. Sowieso vind ik dat in dit gedicht te veel 'grote' woorden in zitten, en iets te cliché. Ik hou er niet zo van, maar ik denk dat er genoeg mensen zijn die dit een lief gedichtje vinden.
__________________
mijn handtekening
Oud 30-12-2011, 07:01
Bright Blue
Bright Blue is offline
Ik ben het best wel eens in de punten met twaalf, zie ik.

Tussenstand:

Gedicht 1: 5
Gedicht 2: 5
Gedicht 3: 0
Gedicht 4: 0
Gedicht 5: 6
Gedicht 6: 12
__________________
mijn handtekening
Oud 30-12-2011, 07:03
Bright Blue
Bright Blue is offline
Oh, ik zie dat gedicht 3 nog helemaal geen punten heeft. Ik moet even zeggen dat gedicht 3 voor mij op de derde plaats staat, omdat ik het einde zo goed vind. En dat ik het eigenlijk onterecht vind dat dit gedicht nog geen punten heeft.
__________________
mijn handtekening
Oud 31-12-2011, 01:31
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Het is te erg bijna half drie om goed te kunnen stemmen, maar ik heb alle gedichten gelezen en heb eerste indrukken. Eigenlijk wil ik alleen maar zeggen dat ik het helemaal eens ben met twaalf over gedicht zes! Ik wil weten waarom de laatste strofe opeens zo'n wending neemt! Want, de eerste drie strofes had ik echt kippenvel tijdens het lezen en tijdens de laatste strofe niet.

O, en, ik weet dit keer echt niet welk gedicht van wie is. Ik heb op dit moment het gevoel dat elk van de sonnetten wel van Aldan/Kat zouden kunnen zijn
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Oud 01-01-2012, 20:16
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Nog twee dagen om te stemmen!
Oud 03-01-2012, 13:10
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Gedicht 1 krijgt 5 punten.
Gedicht 6 krijgt 2 punten.

Gedicht 1 vind ik dicht-technisch het sterkst. Nu weet ik niet zo heeeeeel erg veel over dichttechnieken, maar ik vind dat de de opbouw en de manier waarop het verhaal wordt gebracht erg goed. Het verhaal zelf is ook erg mooi. Het is geen thema die al duizendentwee keer is gebruikt, maar een originele thema. Hoewel het erg lief is, is het ergens ook een beetje saai. Dan bedoel ik niet dat ik er niets aan vind, maar het is wat milder en rustiger dan een thema als liefde of oorlog.

Gedicht 6 vond ik toen ik alle gedichten voor het eerst las het beste. Maar vandaag vond ik gedicht 1 toch iets mooier. Desalniettemin is dit ook een erg fijn gedicht. Ook hier spreekt mij de (het?) thema erg aan. Het begin van het gedicht schetst voor mij een erg aangename sfeer. Het einde is dan wel weer een beetje te krachtig. Dat maakt het gedicht voor mij ook stuk heftiger. Dat is nier erg of zo, maar het is wel anders dan het begin vh gedicht doet vermoeden.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Oud 03-01-2012, 13:15
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Tussenstand

Gedicht 1 : 10 punten
Gedicht 2 : 5 punten
Gedicht 3 : 0 punten
Gedicht 4 : 0 punten
Gedicht 5 : 6 punten
Gedicht 6 : 14 punten



Misschien dat ik later nog op de andere gedichten ook ga reageren.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Oud 03-01-2012, 16:41
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Ohh ik vind ze allemaal zo mooi en zo goed!

Gedicht 1 is dan wel niet helemaal volgens de regels van een sonnet, maar ik vind de inhoud zo beeldend en origineel, de kleine details als 'suiker met thee', en de heerlijke stukjes zoals 'en met alles deed zij mee', 'kinderlijke zekerheid', en dan dat prachtige einde, wat een mooie eindzin.

Gedicht 2 vind ik geweldig. Ik heb zelf nooit zo'n beeldende haiku geschreven, heel mooi hoe je met zo weinig woorden een duidelijk beeld schept. Zoals een haiku bedoeld is, kort en krachtig zonder dat je het gevoel hebt dat er nog iets mist. Goede woordkeuze.

Gedicht 3 doet me denken aan Zwitserland, aan de bergen en een vrouwtje dat in een blokhut naar buiten kijkt en jodelt. Hoe vangt een kind een vis met een touw? Dat zie ik niet zo voor me. Het einde vind ik jammer, het is mij iets te plots en te direct en het past in mijn ogen niet helemaal bij de inhoud. Een wending hoort thuis in een sonnet, echter stond deze al in de derde strofe en had het gedicht van mij weer mooi mogen eindigen over de Donau zelf. Wel een geslaagde poging om een gedicht te schrijven over zoiets als de Donau, een op zichzelf staand niet zo heel boeiend onderwerp misschien, maar juist doordat je met dit gedicht door de ogen van iemand anders kijkt (de vrouw en de auteur) krijg het concept opeens invulling. Verhelderend.

Gedicht 4 heeft goede momenten. Wat een prachtige vondst: 'die mij oneenzaam maakt'. De regelafbreking bij 'haakt'. Jammer dat dit zich niet doorzet in de rest van het gedicht, ik raad aan om er nog wat meer tijd in te stoppen, dan heeft dit zeker potentie.

Gedicht 5 vind ik een mooi, net een schilderijtje waar je met je ogen overheen dwaalt en dan soms nog even weer terug gaat om iets opnieuw te bekijken. De herhalingen zijn niet storend, juist passend. Kunstwerkje. Ik zou deze graag op een schilderijtje laten afdrukken, met passende achtergrond. 'De zee kust het land' is wel vaker gebruikt, maar je vult het goed aan met de 'liefdevolle vissenzoen' waardoor het niet meer cliche is en juist origineel en gedurfd. De inhoud raakt me verder niet zoveel, maar ik had dit gedicht graag punten gegeven. Nu staat het voor mij op de derde plaats.

Gedicht 6 is mooi rond, net een verhaaltje. De moraal is goed omschreven, duidelijk, en laat je toch nadenken. Warm gedicht, ik zie een trapportaal voor me met een flakkerend lichtje, waar hij dan in het deurgat van een roodgelakte deur in een wollen jas verhalen vertelt. De herhaling van de dood in 'hij is overgestoken' en 'graf der wetenschap' plakt het einde mooi aan elkaar. Leuk geschreven, maar een paar andere gedichten deden mij net iets meer.

Punten:
1) Gedicht 1, J. 5 punten
2) Gedicht 2, 2 punten.

Tussenstand

Gedicht 1 : 15 punten
Gedicht 2 : 7 punten
Gedicht 3 : 0 punten
Gedicht 4 : 0 punten
Gedicht 5 : 6 punten
Gedicht 6 : 14 punten
Oud 03-01-2012, 18:59
Verwijderd
De afgelopen week heb ik alle gedichten een aantal keer gelezen. Het eerste gedicht bleef mij al vanaf de eerste keer direct hangen. Voor de tweede strofe <3. Gedicht 2 is leuk, zorgt voor een kleine glimlach, maar meer ook niet. Gedicht 3 is ook een van mijn favorieten, alleen jammer van het eind, dat vind ik minder sterk. Gedicht 4 loopt wel fijn, maar de woorden komen op mij over als een grote woordenbrij. Gedicht 5 vind ik mooi, het neemt me mee, maar vind ik toch minder sterk dan gedicht 1 en 3. Als laatste gedicht 6, er zit een goed verhaal achter, maar het gedicht laat het niet optimaal uitkomen.

Gedicht 1 krijgt van mij 5 punten en gedicht 3 krijgt 2 punten.

Tussenstand
Gedicht 1 : 20 punten
Gedicht 2 : 7 punten
Gedicht 3 : 2 punten
Gedicht 4 : 0 punten
Gedicht 5 : 6 punten
Gedicht 6 : 14 punten
Oud 04-01-2012, 12:39
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Wil er nog iemand stemmen? Anders gooi ik de stemming dicht We hebben nu 7 stemmers.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [Wedstrijd] Vliegen in Mei stemtopic
Dingaantouwtje
16 31-05-2010 18:31
Verhalen & Gedichten [Wedstrijd] April Stemtopic!
Dingaantouwtje
25 29-04-2010 08:17
Verhalen & Gedichten Algemeen: Overzicht wedstrijden, Handige tips, en overzicht (oude) topics.
Dingaantouwtje
7 04-04-2010 23:26
ARTistiek [wedstrijd] Buitenstebinnen!
fizzle-fluffy
73 01-04-2010 14:13
Verhalen & Gedichten [Wedstrijd] Stemtopic Gedichtendag
Dingaantouwtje
60 26-02-2010 22:59
ARTistiek WEDSTRIJD I: De wedstrijd die kant noch wal raakt.
Verwijderd
36 08-05-2006 16:33


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:06.