Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-02-2012, 18:24
Verwijderd
Ik weet niet wat er met me scheelt, maar vandaag hadden we het over schizofrenie in de klas. Ik zocht de symptonen op en enkele kloppen er wel, ben ik schizofreen? Help!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-02-2012, 18:27
KoalaBroodje
Avatar van KoalaBroodje
KoalaBroodje is offline
Welke kloppen er...?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2012, 18:38
Spoiler-Dude
Avatar van Spoiler-Dude
Spoiler-Dude is offline
geen idee vraag het mn vriend freddy
__________________
I'd Spend my life, killin fools like you!
You dumb son of a bitch! after all we done for you!
Met citaat reageren
Oud 28-02-2012, 19:09
Verwijderd
Gewoon soms denk ik dat ik anders ben dan de rest, praat soms tegen mezelf, wat ik zelf ook opmerk??? En soms denk ik dat mijn moeder (die overleden is) in mijn kamer staat als ik ga slapen...
Met citaat reageren
Oud 28-02-2012, 19:14
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ga naar je huisarts als je denkt dat er iets serieus mis is. Wat me niet lijkt, want schizofrenie is een ernstige psychische ziekte, wat je niet zomaar hebt. En er zijn ZOVEEL mensen die in zichzelf praten, inclusief ikzelf en mijn broertje. Overigens praat ik ook tegen mijn kat. En mijn moeder en zusje hallucineren. En ik ben ook wel eens teruggetrokken. En er was nog iets, maar dat ben ik vergeten.

Oh, en in alles is wel iets terug te vinden dat jij ook hebt, daarom moet je ook nooit gaan googlen naar je ziektesymptomen (dan kom je altijd op kanker enzo uit). En tot slot kon ik de kenmerken zo verdelen dat mijn familie bij elkaar ook wel "schizofrenie" had.

Ik zou me pas zorgen maken als je niet meer je kamer uitkomt omdat je ervan overtuigt bent dat er roze dinosauriërs achter je aanzitten en je met het hout van je IKEA-kast willen roosteren en dat je familie in het complot zit.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 28-02-2012, 22:37
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Naar mijn ervaring zijn de symptomen bij dit soort aandoeningen ontzettend vaag geformuleerd. Stel vooral niet zelf de diagnose. Als je het echt denkt, of als je er echt last van hebt, is de huisarts misschien een optie. Die weet je wel door te verwijzen als hij twijfelt.
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2012, 06:11
Rainbowsheep
Avatar van Rainbowsheep
Rainbowsheep is offline
Schizofrenie is niet fantaseren dat je iemand anders bent, maar echt geloven dat je iemand anders bent.. Ga gewoon eens naar de psychiater of psycholoog, als je echt zeker wil zijn.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2012, 08:04
Verwijderd
Citaat:
Schizofrenie is niet fantaseren dat je iemand anders bent, maar echt geloven dat je iemand anders bent.. Ga gewoon eens naar de psychiater of psycholoog, als je echt zeker wil zijn.
False. Schizofrenie wil niet zeggen dat je gelooft dat je iemand anders bent. Een va de symptomen is dat je gelooft dat je anders bent dan de rest, Dat is wel nogal een verschil.

OT: Daarom bekijk ik dat soort dingen niet op internet. Iedereen heeft wel een aantal symptomen van schizofrenie, autisme, borderline, noem het maar op. Dat je er een aantal hebt, wil niet zeggen dat je schizofreen bent. De combinatie van die symptomen (die overigens inderdaad heel vaag omschreven zijn - ik praat ook in mezelf, denk ook dat ik anders ben dan de rest en geloof dat mijn dode oma altijd en overal bij me is), maakt dat de diagnose gesteld kan worden. Deze kan overigens alleen gesteld worden door en psychiater en pas als je achttien bent geweest, daarvoor zijn de diagnoses niet geldig. Wel kun je voor die leeftijd onderzocht worden en dan ben je een risicogeval, geloof ik. maar dat weet ik niet zeker! Als je graag wat meer informatie wil of je bent serieus bang, ga dan eens bij de huisarts langs, die kan je vast meer vertellen!
Met citaat reageren
Oud 29-02-2012, 09:23
Verwijderd
Lentekriebel naamzoek.
Ik denk niet dat je schizofrenie hebt, maar ik zal later wel uitgebreider reageren, nu geen tijd voor.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2012, 11:38
Verwijderd
Nee, je bent niet schizofreen.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2012, 12:28
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
En er was nog iets, maar dat ben ik vergeten..

Die ga ik onthouden.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2012, 23:15
Verwijderd
Ten eerste wil ik even muggenziften over het taalgebruik . Naar mijn mening ís niemand schizofreen, je bent gewoon een mens en sommige mensen hébben schizofrenie. Maar dat terzijde.

Jij hebt het over een aantal symptomen die je hebt opgezocht waar je je in herkent. De symptomen die jij noemt kunnen inderdaad bij schizofrenie horen, maar om de diagnose schizofrenie te krijgen, moet er toch aan heel wat criteria worden voldaan.

copy paste:
Het psychiatrisch handboek DSM-IV geeft de volgende algemene criteria voor schizofrenie (voor de verschillende subtypen bestaan aanvullende criteria):
A. Kenmerkende symptomen: Twee of meer van de onderstaande symptomen die ieder optreden gedurende een significante tijdsduur in een periode van een maand (of minder bij succesvolle behandeling):
Wanen
Hallucinaties
Gedesorganiseerde spraak (bijvoorbeeld ontsporend of onsamenhangend)
Ernstig gedesorganiseerd of catatoon gedrag
Negatieve symptomen, bijvoorbeeld afgevlakt affect, alogie of avolitie
NB: Er is slechts één symptoom uit categorie A vereist als de wanen bizar zijn, als de hallucinaties doorlopend commentaar geven op het gedrag of de gedachten van de persoon of als twee of meer stemmen met elkaar spreken.
B. Sociale/beroepsmatige dysfunctie: Gedurende een significant deel van de tijd sinds het begin van de stoornis staan een of meer terreinen van functioneren (zoals werk, persoonlijke relaties of zelfverzorging) duidelijk op een lager niveau dat voor het begin. (Als het begin in de kindertijd of adolescentie valt, is het functioneren van een lager niveau dan verwacht kan worden).
C. Duur: Doorlopende tekenen van de stoornis gedurende minimaal zes maanden. Deze periode van zes maanden moet minimaal één maand met symptomen bevatten (of minder bij succesvolle behandeling) die voldoen aan criterium A (dat wil zeggen actievefasesymptomen) en kan perioden bevatten met prodromale symptomen of restsymptomen. Tijdens deze prodromale perioden of restperioden kunnen de tekenen van de stoornis uitsluitend bestaan uit negatieve symptomen of twee of meer symptomen uit categorie A in mildere vorm (bijvoorbeeld vreemde opvattingen, ongebruikelijke perceptuele waarnemingen).
D. Uitsluiting van schizoaffectieve stoornis en stemmingsstoornis: Schizoaffectieve stoornis en stemmingsstoornissen zijn uitgesloten omdat (1) er geen depressieve, manische of gemengde episode tegelijk met de actievefasesymptomen is opgetreden of (2) als er wel stemmingsepisoden tegelijkertijd met de actievefasesymptomen zijn opgetreden, de totale duur kort is ten opzichte van de actieve periode en restperiode.
E. Uitsluiting van middelengebruik/somatische aandoening: De stoornis is geen gevolg van de directe fysiologische gevolgen van middelengebruik (bijvoorbeeld drugs, geneesmiddelen) of een somatische aandoening.
F. Relatie met een pervasieve ontwikkelingsstoornis: Als er een historie bestaat van autistische stoornis of een andere pervasieve ontwikkelingsstoornis, wordt de aanvullende diagnose schizofrenie alleen gesteld als er gedurende een periode van minimaal een maand ook op de voorgrond tredende wanen of hallucinaties zijn (of minder bij succesvolle behandeling)

Je moet dus aan twee symptomen van A voldoen én aan B, én aan C, én aan D, én aan E, én aan F!

Het feit dat je zelf met de vraag komt is eigenlijk ook heel geruststellend. Het overgrote deel van de mensen met een psychose (en schizofrenie) heeft dit zelf totaal niet in de gaten.


Ik kan me wel voorstellen dat je je totaal niet prettig voelt als je denkt dat je heel anders bent dan de rest en ook dat je moeder is overleden. Dat is nogal wat. Zoek mensen om het daarover te hebben, eventueel via de huisarts bij een hulpverlener.

Ik hoop dat ik je ongerustheid wat heb kunnen wegnemen en ook dat je je gauw wat beter voelt!
Met citaat reageren
Oud 01-03-2012, 12:14
Mister2510
Mister2510 is offline
Scitzofrenie of hoe je t dan ook schrijft is niet iets wat je zelf kunt diagnoseren maar wat iemand anders aan je ziet.
Iedereen heefd wel zoiets van scitzofrenie
OCD of autisme
Maar wat een scitzofenen man en jou verschilt is dat hij denkt dat alles echt is en jij in staat bent om het te relativeren

Relativeren is iets wat een autist ook niet kan.
Bijvoorbeeld
Op onze basis school zat een zware autist.
Tpen hij een mop vertelde tijdens een toneelstukje voor de hele school. Begonnen de kleuters midde in de mop al te lachen en te roepen.

Ieder ander kind ( 12 jaar) begrijpt dat het kleuters zijn en laat ze.
Maar iemand met een zware geestelijke aandoening als autisme die kan dat niet en die jongen werd ook helemaal woest op die kleuters en kon zichzelf niet meer in de hand houden.

Dus nee jij hebt geen scizofrenie maar als je je er zorgen over maakt kun je beter bij een psygoloog langsgaan en vertellen wat je zo ongerust maakt. Zij kan je dan vertellen wat dat kan zijn en je er mee helpen.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2012, 12:54
Verwijderd
Een verhandeling over Scitzofrenie (of hoe je het dan schrijft, nou, kijk eens boven je. Staat er toch echt een aantal keer goed hoor... ) schrijven, om dan vervolgens als voorbeeld een autist aan te halen.
Ik weet er niet veel van, maar volgens mij zijn autisme en schizofrenie toch echt andere ziekten hoor.
Dus je voorbeeld slaat als een lul op een drumstel.

Daarnaast, voor de ts: niet gaan lopen mauwen en onrustig worden. De juiste plek voor deze vraag is een dokter.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2012, 20:43
Verwijderd
Ben dus duidelijk niet schizofreen
Met citaat reageren
Oud 16-03-2012, 22:15
brocoliboy
brocoliboy is offline
Citaat:
Gewoon soms denk ik dat ik anders ben dan de rest, praat soms tegen mezelf, wat ik zelf ook opmerk??? En soms denk ik dat mijn moeder (die overleden is) in mijn kamer staat als ik ga slapen...
ten eerste iedereen praat weleens tegen zichzelf
ten tweede dat van je moeder kan ook komen doordat je innerste er bijvoorbeeld nog
mee bezig is

dat wil niet zeggen dat je meteen schizofreeen bent
Met citaat reageren
Oud 22-03-2012, 20:08
astro-rock79
Avatar van astro-rock79
astro-rock79 is offline
kan ook hypochondrie zijn
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Jeezus was een schizofreen..
TheCreator
2 28-06-2007 10:34
Beleidszaken Het mystiek forum
lady of the dark
62 18-11-2004 13:35
Psychologie Contact met iemand die schizofreen is
thabomb1986
8 07-05-2004 11:25
Drugs & Alcohol Helemaal de weg kwijt door wiet!
freakieflower
46 23-10-2003 19:14
Lichaam & Gezondheid schizofreen, hoe leef je met een gespleten persoonlijkheid?
fruitmand
2 29-10-2001 11:45
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Schizofreen
Joshua
17 14-05-2001 14:50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:24.