Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-04-2012, 13:58
flyaway
flyaway is offline
Hier zijn ze

-------------------------------------------------

- gedicht (1) -

Stuifmeel wervelt rond
botst tegen tere vlinder
vleugeltjes, en vergeet
te blijven zweven.

Beneden is blauw, boven
groen met in het midden
zoemende lijfjes, bloemen
met zachte blaadjes, en vooral

De geur van zon, het
wuivende groene gras
en de melodieën van
de warme lentewind.

- gedicht (2) -

In mijn brieven aan jou beschrijf ik
wat ik voel, zie en ruik. En in jouw
brieven aan mij, doe jij hetzelfde.
Maar dan voor jou.

Ik schrijf over eerste zonnestralen
die de aarde kuikentjesgeel kleuren
en ook trompetternarcisjes dragen
hun geurtje en kleurtje bij.

Jij schrijft over krimpende dagen,
donker wordende nachten,
vallende blaadjes en rood-met-
wit gestippelde paddestoelen.

Want het kan niet overal en altijd
lente zijn.

Koude nachten

Ik veeg de douw van mijn zadel
met mijn linkermouw en ik voel
met mijn vinger of ik er al

op zitten kan.

Blauwe luchten zorgen voor -
koude nachten en koude nachten
voor -

een natte kont.

meidag (mayday)

red me alsjeblieft;
van vanzelf, het repetetief ontknoppen
met ontloken ogen lonken
op seizoenscommando, als
een bakvis op het droge, spartelend
om een hand die mij vrij maakt
na een kus te hebben geplant
op mijn vissenmond, mijn schubben
prijzend aan inspectie onderworpen
en trots in de armen gewogen-
ik zou nu toch zonder zomer
toe moeten kunnen

ik ben eerder door deze molen
tot kaf verkoren

en teruggegooid

in het zand.

Lente-elementen

Kom je bij me eten?
Morgenmiddag, in mijn tuin.
Dan haal ik besjes, net al dente,
en een broodpudding, flamboyant bruin.

Op de tegels strooi ik krenten,
komt de merel op bezoek.
Een roodhalsfuut en Jan-van-genten,
de steltkluut en de kuifkoekoek.

’s Avonds zingt de nachtegaal verhalen,
terwijl we flierefluiten op het gras.
En als de zon begint te dalen:
een Vin d‘Oiseau, aan het terras.

Tijdens het nachtelijk fluitorkest,
breng ik jou veren, en een serenade
voor de nachtrust en een fijn zacht nest.
Kom je dan ook bij me slapen?

Examenstress

Weggestopt tussen tabbladen vol wikipedia-
artikels, die ongegrond als bronnen worden genoemd
in elk onsamenhangend verhaal en verzonnen verslag,
en krantenknipsels op het scherm over deze rente of die
e-mail van een vergeten docent, zit, onzichtbaar
gewenst, een gang.

Niet zo’n één als achter het schilderij in het zevende boek
over Harry Potter, maar één die iets minder magisch
en iets meer figuurlijk is.

En als de cursor aan de tocht begint door de lange, kille,
drukkende gang die eigenlijk symbool staat
voor schuldgevoelens en een pijnlijk besef dat
het gevecht geen nut heeft, is er een punt bereikt en,

zoals men dat zegt, is er geen weg meer terug. En als de klik
het tabblad doet bovendrijven – verschijnen, eigenlijk –
is je geweten gesust – verdrongen door de verleiding,
eerlijk gezegd – en met overgave

sla je voor vandaag een paar maanden over, de lente over,
de zomer in. De zomer, waar geen problemen zijn – andere
problemen zijn deze niet; er is dus geen probleem – maar alleen
een horizon van tijdverdrijf.

Voorjaarsmenu

Jammerende lammeren
duiken in de grofbeschuit
‘t Volkoren kruimelt in hun oren

Zodat Gebroken kalveren
bladeren door vers deeg
De warmte knappert door hen heen

Terwijl Lacterende konijnen
verdwijnen in de mijnen
van de Emmentaler

En Aardrode bijen
als een Perzisch tapijt
het ijs toedekken

Jouw nummer 1 krijgt 5 punten
Jouw nummer 2 krijgt 2 punten

Alleen onderbouwde stemmen tellen mee
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-04-2012, 22:14
twaalf
twaalf is offline
Oe, ik heb al meteen twee favorieten, maar slaap er nog een nachtje over. Want welke vind ik beter?
Oud 17-04-2012, 13:57
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Om eerlijk te zijn vind ik de kwaliteit wel eens beter geweest... Volgende keer weer wat meer op spelling & grammatica letten, jongens. En misschien wat meer originele beelden... Al is dat misschien lastig met dit thema? Hoe dan ook, een aantal gedichten vond ik wél goed.

'Lente-elementen' krijgt van mij 2 punten. Ik vind de titel zo grappig klinken en ik houd van vogels. Jammer dat het ritme hier en daar wat krukkig wordt, wat extra opvalt omdat het op sommige plekken ook juist wél zo goed loopt. Mooie, maar enigszins onwaarschijnlijke tuin is dat trouwens, met een kuifkoekoek en steltkluten...

'Koude nachten' krijgt van mij 5 punten. Kort, simpel en doeltreffend. Leuk gedaan.
Oud 18-04-2012, 11:25
Verwijderd
Na de eerste keer lezen wist ik meteen wat mijn favoriete gedicht was: 'Koude nachten'. Een detail van de lente, maar heel herkenbaar, origineel en goed voor een glimlachje. Die krijgt zeker mijn 5 punten.

De nummer twee is lastiger. Toen ik examenstress begon te lezen, leek het wel leuk. Persoonlijk ook wel herkenbaar, maar na de eerste drie regels vind ik het toch minder worden. Ik weet nog niet helemaal waar dat aan ligt, maar het wordt minder aansprekend, meer een ver-weg-verhaaltje. Toch niet mijn nummer twee, denk ik. Een ander gedicht dat me positief opviel is 'Lente-elementen'. Het leest fijn en roept een leuk beeld op, echt lente. Eigenlijk vind ik dit gewoon een fijn gedichtje, zonder dat ik dat heel goed kan onderbouwen.

Dus 5 punten voor 'Koude nachten' en 2 punten voor 'Lente-elementen'.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2012, 18:37
Ratatouille
Ratatouille is offline
Om eerlijk te zijn vind ik het heel jammer dat er zo weinig gestemd wordt, maar vind ik het zelf ook te moeilijk om te stemmen. Ik weet niet tot wanneer we stemmen, maar ik moet er écht nog even een nachtje over slapen.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2012, 21:27
flyaway
flyaway is offline
Ik kan nog niet kiezen
Met citaat reageren
Oud 29-04-2012, 00:27
flyaway
flyaway is offline
Stemmen kan nog tot zaterdag 5 mei
Met citaat reageren
Oud 30-04-2012, 15:36
vlindertje07
vlindertje07 is offline
Mijn nummer 1 is 'lente-elementen'. Deze viel mij als eerste op, in positieve zin uiteraard, als 'gewoon' een heel fijn lentegedichtje. De stijl past goed bij het thema: geen ingewikkelde beeldspraak of zwaar taalgebruik, maar licht en gemoedelijk, als de lente en de vogels in het gedicht. En de vers: 'terwijl we flierefluiten op het gras', mooi gevonden!
Mijn nummer 2 is 'voorjaarsmenu'. Originele invalshoek en met name de eerste twee strofen vind ik leuk. Het loopt ook lekker, waar ik de andere gedichten hier en daar wat vond haperen.

Dus 5 punten voor 'lente-elementen' en 2 punten voor 'voorjaarsmenu'.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2012, 19:54
flyaway
flyaway is offline
Zonet heb ik ze allemaal doorgelezen, en ik kan nog steeds niet kiezen. Ik begin gewoon met bespreken, en dan zie ik het wel.

Gedicht 1
Wat een mooi beeld! Het gedichtje is even licht als het stuifmeel en de vlinders waar het gedichtje over gaat. De kleuren in de tweede strofe vind ik ook leuk gevonden, alsof de wereld een palet is.

Gedicht 2
Ik vind het onderwerp heel leuk gevonden, origineel. De laatste zin van de eerste strofe zorgt ervoor dat ik de strofe geheel opnieuw moet lezen, dat is niet storend maar juist leuk omdat je er dan even over na moet denken. De laatste zin van de tweede strofe is helaas een afknapper, het cliche-gehalte staat in contrast met de originaliteit van het geheel. Maar dat wordt je vergeven. De laatste zin is mooi gekozen, pakkend en verrassend, en passend.

Koude nachten
Jammer van de spelfout! En dat de twee losse zinnen niet op elkaar rijmen, dat had wat toegevoegd aan de leesbaarheid van het gedicht. Wel vind ik het beeld heel leuk, het is heel herkenbaar, en tegelijkertijd iets waar je over het algemeen alleen aan denkt op het moment dat je het meemaakt, hierbij komt de vereeuwigende functie van een gedicht zo mooi tot uiting.

Meidag (mayday)
Erg leuke titel, jammer van de spelfout. Ook vind ik het gedicht niet fijn lopen en krijg ik er geen scherp beeld bij. Het begin vind ik niet leuk, maar door het gedicht heen wordt het verrassend goed. Vooral vanaf 'na een kus te hebben geplant op mijn vissenmond', prachtig, origineel! 'Ik zou nu toch zonder zomer moeten kunnen' geeft veel ruimte voor eigen interpretatie, als een abstract schilderij. Dit gedicht heeft veel potentie, maar het komt er nog niet volledig uit. Ik zou de schrijver aanraden om hier nog eens streng naar te kijken, het zou zonde zijn als deze niet werd verbeterd. Oh en: 'Ik ben eerder door deze molen tot kaf verkoren' <3

Lente-elementen
Anders dan de andere gedichten, directer en met meer structuur. Verrassend einde. 'Flamboyant bruin' vind ik leuk gevonden. Ik heb hier verder niet zoveel over te zeggen. Schattig gedichtje.

Examenstress
Deze bespreek ik achterstevoren. 'Een horizon van tijdverdrijf', wat mooi omschreven! De gang vind ik symbolisch duidelijk genoeg, die had van mij niet in meerdere zinnen nog eens uitgelegd hoeven worden. De derde strofe vind ik zwak, woorden bevattend als 'pijnlijk besef', veel te vaak gehoord. De eerste strofe vind ik het beste, het begin is beter dan het einde. Het onderwerp is leuk en herkenbaar, ik vind het heel leuk dat je wikipedia noemt en de gevoelens die daarbij horen. De gang vind ik er verder niet zo goed bij passen, maar ik weet op het moment geen betere alternatieve wending van het verhaal. Ik vermoed dat er meer tijd gestopt had moeten worden in het gedicht, maar dat de schrijver eigenlijk hard moet studeren. Het begin is zo sterk, dat ik misschien wel bereid ben punten daarvoor te geven, ondanks de rest.
De tweede strofe vind ik trouwens heel leuk.

Voorjaarsmenu
Deze snapte ik de eerste keer niet, de hoofdletters irriteerden me waardoor ik minder zin had om er nog eens naar te kijken. Maar ik ben blij dat ik dat toch gedaan heb, er zitten hele leuke woordspelletjes in. Het kruimelende volkoren, het bladerdeeg, de knapperende warmte, de aardbeien, en dat dat prachtige Perzische tapijt dat het ijs toedekt. Alleen snap ik verder geen bal van het gedicht, het lijkt niet op elkaar aan te sluiten, wat doen lacterende konijnen in mijnen van een kaas? Hoe duiken lammeren in beschuit? Maar hoe mooi kruimelt het volkoren in de oren... Ik vind het geheel geen goed gedicht, maar wauw wat zitten er geweldige losse stukken in. Deze krijgt mijn 5 punten, voor het mooie bizar beeldende van de eerste en tweede strofe, en het gekke tapijt.

Ik kan voor mijn 2 punten nog niet kiezen tussen gedicht 1 (niet zo origineel, wel lente-ig), gedicht 2 (voor het onderwerp), gedicht 3 (voor het verbeelden van zoiets kleins) en gedicht 4 (de twee prachtige zinnen). Ik wil 4 doen, maar de spelfout stoort me. Dus ga ik voor 1, ik word er lenteblij van.

Voorjaarsmenu: 5 punten
Gedicht (1): 2 punten

Laatst gewijzigd op 04-05-2012 om 20:08.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2012, 20:10
flyaway
flyaway is offline
Tussenstand
- Koude nachten: 10 punten
- Lente-elementen: 9 punten
- Voorjaarsmenu: 7 punten
- Gedicht 1: 2 punten
Met citaat reageren
Oud 05-05-2012, 08:57
Verwijderd
Mag ik nog stemmen??
Met citaat reageren
Oud 05-05-2012, 11:34
flyaway
flyaway is offline
Ja tot vanavond
Met citaat reageren
Oud 06-05-2012, 10:57
flyaway
flyaway is offline
Nog best weinig stemmen, wie heeft er nog wat bedenktijd nodig? Ratatouille naamzoek
Met citaat reageren
Oud 06-05-2012, 12:20
Ratatouille
Ratatouille is offline
Shit, ja vergeten.

Mayday is mijn favoriet, omdat het een originele titel heeft en lekker vreemd is.
Voorjaarsmenu krijgt mijn tweede prijs, omdat het wederom origineel is en ik er bovendien hele grappige beelden bij krijg.

Tussenstand
- Koude nachten: 10 punten
- Lente-elementen: 9 punten
- Voorjaarsmenu: 9 punten
- Gedicht 1: 2 punten
- Mayday: 5 punten
Met citaat reageren
Oud 11-05-2012, 17:05
flyaway
flyaway is offline
Wil iemand nog stemmen?
Met citaat reageren
Oud 11-05-2012, 17:32
Verwijderd
Gedicht (2) - 2 punten.
Het gedicht zit mooi in elkaar. Opgebouwd uit ik en jij. Het heeft een interessant einde die als een boodschap overkomt.

Lente-elementen - 5 punten.
Een prachtig gedicht die voor mij de lente het beste beschrijft. Leuk gedaan met de eerste zin en de laatste.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2012, 18:46
Em.
Em. is offline
Ik heb mayday het liefst, omdat ik een beetje met de beelden moet worstelen die ik interessant en origineel vind. Het nodigt mij uit het weer te herlezen. En vanwege de woordkeuzes zoals:

"red me (alsjeblieft)
van vanzelf"

(Alsjeblieft tussen haakjes omdat ik het mooie deel vind 'red me van vanzelf' en die alsjeblief niet per se mooi vind.)

"met ontloken ogen lonken"

"ik ben eerder door deze molen
tot kaf verkoren"

Vooral die laatste, trouwens.

... is dat dus mijn eerste plaats en ken ik die vijf punten toe!

De tweede vind ik lastiger. Er is er niet per se één die er voor mij als tweede uitspringt. Zo vind ik Examenstress leuk vanwege de laatste strofe:

"sla je voor vandaag een paar maanden over, de lente over,
de zomer in. De zomer, waar geen problemen zijn – andere
problemen zijn deze niet; er is dus geen probleem – maar alleen
een horizon van tijdverdrijf."

en dan vooral het begin ervan. Maar net die strofes ervoor vind ik iets minder, al kan ik niet precies uitleggen waarom. Ik denk dat ik dat schuldgevoel zo langgerekt en misschien wat te dramatisch vind, maar misschien is het ook wel wat anders. Ik weet het niet precies.

Voorjaarsmenu vind ik weer interessant door de woordenkeus, maar anders dan bij mayday komt het niet echt binnen bij mij. Ik kan er niet zoveel mee, het vormt geen interessant geheel in mijn hoofd.

Lente-elementen vind ik vrolijk, ik vind de rijm erin ook erg leuk.

En Koude nachten tot slot vind ik ook wel wat hebben. Vooral het stukje:

"Blauwe luchten zorgen voor -
koude nachten en koude nachten
voor -"

... dus ik weet het niet. Ik heb geen tweede plaats, alleen een gedeelde tweede plaats. En ik mag mijn twee punten vast niet in vieren opknippen tot vier halve puntjes en die dan over voorgenoemde gedichten verdelen. Dus eh, dan geen tweede plaats. Tenzij ik het misschien wel weet, maar het duurt al lang genoeg, dus daar hoeft wat mij betreft niemand op te wachten.
Oud 17-05-2012, 17:11
Pauline <3
Pauline <3 is offline
ik kom hier niet om te stemmen, maar gewoon om te zeggen dat het leuke gedichtjes zijn :-)
koude nachten vind ik ook heeeel goed :-) :-) ik wou dat ik zo kon schrijven ;-)
xx
Met citaat reageren
Oud 18-05-2012, 10:50
Geel
Geel is offline
Koude nachten krijgt van mij 5 punten.
Gedicht 1 krijgt van mij 2 punten.

Koude nachten vind ik het origineelst van allemaal, dus die krijgt de meeste punten.
Voor mijn twee punten twijfelde ik tussen gedicht 1 en 2. Ik vind ze allebei heel prettig om te lezen en de beelden zijn ook mooi. Alleen vind ik de laatste zin van gedicht 2 niet zo sterk.
Oud 18-05-2012, 10:52
Geel
Geel is offline
Tussenstand:

- Koude nachten: 15 punten
- Lente-elementen: 14 punten
- Mayday: 10 punten
- Voorjaarsmenu: 9 punten
- Gedicht 1: 4 punten
- Gedicht 2: 2 punten
Oud 22-05-2012, 19:01
flyaway
flyaway is offline
Em. naamzoek
Met citaat reageren
Oud 22-05-2012, 19:08
Em.
Em. is offline
Jamaar ik weet het echt niet.

Weet je, ik geef wel gewoon 2 punten aan Examenstress omdat het één van mijn vele tweedeplaatskandidaten was/is maar nog de enige zonder punten en da's zielug. [/topmotivatie] En daarnaast is het natuurlijk heel herkenbaar eigenlijk niet. En vanwege de laatste strofe.
Reageren

Regels voor berichten