Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-05-2012, 13:39
Verwijderd
Ik heb laatst een vent gepijpt en had de volgende dag keelpijn(pijn met slikken enzo) en dat is nu al een week zo. Dit is toch geen soa?
Met citaat reageren
Oud 16-05-2012, 13:41
bierkoning
bierkoning is offline
dat zal een griepje zijn, maar als je het zonder condoom hebt gedaan, zou het kunnen ja
Oud 16-05-2012, 13:50
Verwijderd
ja wel zonder idd.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2012, 13:52
bierkoning
bierkoning is offline
nou laten testen en neit meer zomaar doen dan
Oud 16-05-2012, 14:42
Pluis
Pluis is offline
seks > l&g
Oud 16-05-2012, 15:21
Martiño
Martiño is offline
Gonorroe is een SOA die in de geslachtorganen/urinewegen en in de keel kan gaan zitten. Als je gonorroe in de urinewegen hebt kun je last krijgen tijdens het plassen of een 'druiper' krijgen. Bij een infectie in de keel kun je soms keelpijn krijgen.
Mannen merken vaak weinig of niks (en zijn zich dus onbewust) van een gonorroe-infectie, zeker als het in de keel zit. Het is makkelijk overdraagbaar door (onder andere) orale seks, maar in de meeste gevallen dat je een gonorroe-infectie in de keel hebt ervaar je geen symptomen. Ook chlamydia kan keelklachten veroorzaken, maar die klacht (keelpijn) komt daarbij nog minder voor. Het kan dus heel goed zijn dat je keelpijn door iets anders wordt veroorzaakt.

Als je toch twijfelt kun je een SOA-test laten doen bij de huisarts, en als je een man bent die seks heeft met mannen kan dat bij de GGD zelfs anoniem en gratis. Zeker als je geen vaste partner hebt kan het geen kwaad om je zo nu en dan te laten controleren.
Chlamydia en gonorroe zijn overigens goed te behandelen.

Verder is het geheel aan jou of je een condoom gebruikt als je iemand pijpt... Het risico op HIV-besmetting is heel laag zo lang je geen sperma in je mond krijgt. Andere SOA zoals chlamydia en gonorroe zijn wel overdraagbaar zonder condoom, maar redelijk goed behandelbaar. Bij herpes en genitale wratten moet je uitkijken, ze zijn behandelbaar en verdwijnen, maar je draagt het virus altijd bij je en de blaasjes/wratten kunnen weer terug komen als je een lage weerstand hebt.
Oud 16-05-2012, 18:52
Verwijderd
Ja maar ga vrijdag sws al naar de dokter voor me keel en hoop dat ik dan antibiotica krijg. Ga natuurlijk niet zeggen over die SOA tenminste als het een soa mocht zijn.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2012, 19:37
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Zou het toch maar wel zeggen. Soort antibiotica hangt af van de ziekteverwekker namelijk en een test is ook wel verstandig.
Oud 16-05-2012, 20:57
Mark52
Mark52 is offline
Citaat:
Zou het toch maar wel zeggen. Soort antibiotica hangt af van de ziekteverwekker namelijk en een test is ook wel verstandig.
Eens. Ik zou niet het risico lopen om met een Soa te blijven zitten. Gewoon vertellen en dan hoor je van de huisarts wel of hij denkt dat het een soa is of niet. Je hoeft je nergens voor te schamen, want de huisarts hoort dagelijks zulke verhalen en hij is verplicht om geheim te houden wat jij aan hem verteld.

Succes ermee!
Met citaat reageren
Oud 17-05-2012, 13:41
Verwijderd
Nog raarder: die man die heeft ook keelpijn
Met citaat reageren
Oud 17-05-2012, 15:21
Pluis
Pluis is offline
Nou dan denk ik dat jullie elkaar gewoon hebben aangestoken met een verkoudheidsvirus.
Oud 17-05-2012, 17:22
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Ja maar ga vrijdag sws al naar de dokter voor me keel en hoop dat ik dan antibiotica krijg. Ga natuurlijk niet zeggen over die SOA tenminste als het een soa mocht zijn.
Los van of het nu wel of niet een SOA is: het is altijd onverstandig om te liegen of dingen te verzwijgen over je gezondheid richting je huisarts. Je huisarts heeft ten eerste altijd een geheimhoudingsplicht en mag dus niks doorvertellen, aan niemand. Er is dus geen reden om iets te verzwijgen. Daarnaast kan het zo zijn dat doordat jij liegt of iets verzwijgt de huisarts een verkeerde diagnose stelt of niet de juiste behandeling start, en daar schiet je ook niks mee op.
Gewoon eerlijk zijn dus als de huisarts er naar vraagt, hij zal je echt niet uitlachen of veroordelen (en als hij dat wel doet is het tijd voor een andere huisarts ).
Oud 17-05-2012, 20:08
Paula v
Paula v is offline
Die artsen zijn door hun beroep wel wat gewent en ze hebben medisch beroepsgeheim, sterkte
Met citaat reageren
Oud 17-05-2012, 22:42
Ieke
Ieke is offline
Bovendien, de kans dat je antibiotica krijgt voor keelpijn is al niet zo groot en dan is het, stel dat je antibiotica krijgt, ook nog maar de vraag of dat de juiste is om eventuele soa's mee te behandelen.
Oud 18-05-2012, 07:55
Verwijderd
ben naar de dokter geweest maar heb niks gekreg en omdat ik er geen koorts en misselijkheid bij had. Heb overigens niks gezegt over die mogelijke soa
Met citaat reageren
Oud 18-05-2012, 10:31
Verwijderd
Citaat:
ben naar de dokter geweest maar heb niks gekreg en omdat ik er geen koorts en misselijkheid bij had. Heb overigens niks gezegt over die mogelijke soa
Waarom niet?
Met citaat reageren
Oud 18-05-2012, 11:04
Martiño
Martiño is offline
Als je gonorroe hebt kun je juist alleen maar keelpijn hebben en geen koorts en misselijkheid.
Oud 19-05-2012, 13:26
Volk
Volk is offline
Citaat:
Dat je mogelijk een soa in je lijf hebt boeit je niks? Dat je mogelijk andere mensen kunt besmetten boeit je niks? Ik vind het heel dom van je dat je niks hebt gezegd over de mogelijke soa.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2012, 18:14
Verwijderd
ja en dan ben ik dood over 80 jaar door een misteryeuse reden en dan geven ze mn dokters dossier vrij ?-

hou echt van pricacy.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2012, 18:35
Em.
Em. is offline
Dokters hebben beroepsgeheim. En als jij je er zo verschrikkelijk voor schaamt dat je mogelijk een SOA hebt, moet je zorgen dat je er geen kunt oplopen. Het is namelijk wel een beetje stom, vind ik, om informatie die er wel degelijk toe doet achter te houden voor mensen die je willen en kunnen helpen (en het ook nog eens niet mogen doorvertellen of er echt van zullen opkijken).

Wanneer ga je je trouwens laten testen op een SOA? Want dat lijkt me wel zo handig.
Oud 21-05-2012, 00:30
Verwijderd
ga morgen naar dokter voor 2e keer. Is echt niet uit te houden met me keelpijn.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2012, 09:25
Pluis
Pluis is offline
Oke, wees dan een snuggere vent en vraag ook even om een soa test. Je hoeft als man daarvoor alleen maar even in een potje te plassen dus het stelt niks voor. (dat verhaal met dat wattenstaafje in je plasbuis is allang verleden tijd)
Oud 21-05-2012, 14:09
Volk
Volk is offline
Citaat:
ja en dan ben ik dood over 80 jaar door een misteryeuse reden en dan geven ze mn dokters dossier vrij ?-

hou echt van pricacy.
Maar dat je eventuele toekomstige scharrels/lovers/mensen kunt besmetten maakt je helemaal niks uit?

pff... je doet me denken aan die mensen met aids die het expres gaan verspreiden.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2012, 14:12
Verwijderd
overigens geldt beroepsgeheim ook na je dood, dus je dossier wordt dan zeker niet vrijgegeven.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2012, 14:34
Verwijderd
Vrijwel iedereen houdt van privacy hoor Dat wordt dus ook goed voor je geregeld, zoals mensen hierboven zeggen. Zorg maar gewoon dat je je laat testen op soa's voor je wat dan ook doet met je nieuwe vriendinnetje.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2012, 14:45
Verwijderd
ja heb wel met haar gezoend enzo ook toen ik al keelpijn had. Ben vanmiddag naar de dokter geweest en heb nog steeds niks gezegt over die mogelijke SOA. Heb er een antibiotica/penciline kuur voor gekregen(eindelijk)

Hoop dat t snel overgaat !!
Met citaat reageren
Oud 22-05-2012, 09:19
Grassprietjes
Grassprietjes is offline
Citaat:
ja heb wel met haar gezoend enzo ook toen ik al keelpijn had. Ben vanmiddag naar de dokter geweest en heb nog steeds niks gezegt over die mogelijke SOA. Heb er een antibiotica/penciline kuur voor gekregen(eindelijk)

Hoop dat t snel overgaat !!
Sukkel.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2012, 13:53
Em.
Em. is offline
Citaat:
Sukkel.
Ja, dat dacht ik eigenlijk ook. Je bent vrij onhandig geweest onveilige orale seks te hebben gehad waardoor je mogelijk een SOA hebt en vervolgens te stom om je erop te laten testen, terwijl je wel al twee keer naar de dokter bent geweest, waarbij je dus expres informatie achterhoudt, waardoor je mogelijk niet de juiste behandeling hebt, want je kan ook de verkeerde antibiotica krijgen en dat onder het mom van privacy die gewoon veilig is, én je zou gewoon je vriendinnetje kunnen besmetten, die dan niet weet dat ze een SOA kan hebben. Die zin is te lang en vreemd, overigens, maar /care.

Dat je voor je arts informatie achterhoudt vind ik vooral heel dom voor jezelf, maar als je andere personen daarmee nu ook zou besmetten omdat je te laf bent om te zeggen dat je mogelijk een SOA hebt (want ik krijg het idee dat het meer daarmee te maken heeft dan 'privacy') zou ik het wel heel stom vinden. Ik hoop maar voor je vriendin dat ze niets oploopt doordat jij niets durft te zeggen.

Weet iemand trouwens of het mogelijk is dat wel de symptomen overgaan, maar je nog niet van de/een SOA af bent?
Oud 22-05-2012, 14:05
Pluis
Pluis is offline
Bij vrouwen kan dat wel, met name chlamydia kan je ongemerkt bij je dragen. Wat betreft mannen én vrouwen: hiv merk je natuurlijk ook niet de eerste tijd. Ook het genitale wratten virus kun je ongemerkt bij je dragen, maar als je uiteindelijk de wratjes krijgt dan merk je dat echt wel. hetzelfde geldt voor het herpesvirus (hetzelfde virus dat ook de koortslip veroorzaakt)
Oud 22-05-2012, 16:21
Verwijderd
Sowieso, wat nou privacy. Het is hier het internet hoor, waar je alles op aan het zetten bent Als je dan toch para gaat doen: het dossier van de huisarts is echt wel beter beveiligd dan een openbare website waarop je toevalig een nickname hebt gebruikt.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2012, 16:32
Em.
Em. is offline
Citaat:
Sowieso, wat nou privacy. Het is hier het internet hoor, waar je alles op aan het zetten bent Als je dan toch para gaat doen: het dossier van de huisarts is echt wel beter beveiligd dan een openbare website waarop je toevalig een nickname hebt gebruikt.
O ja, dat ook nog. Vooral als je een foto als avatar gebruikt. Dan had je eigenlijk, als je heel erg aan privacy hangt, het best niets hierover gezegd en was je meteen naar de huisarts geracet om er naar te laten kijken en alles. Voor je andere mensen besmet.
Oud 22-05-2012, 17:17
Verwijderd
Ik kan haar dus hebben besmet omdat ik met haar heb gezoend?
Met citaat reageren
Oud 22-05-2012, 17:19
Martiño
Martiño is offline
En mensen je van die foto herkennen en hier lezen dat je een man hebt gepijpt. Of ben je al uit de kast?
Oud 22-05-2012, 18:28
Em.
Em. is offline
Citaat:
Ik kan haar dus hebben besmet omdat ik met haar heb gezoend?
Weet ik veel. Als we zouden weten óf je een SOA had en zo ja, welke, zou daar waarschijnlijk meer over te zeggen zijn. Als ik even google vind ik trouwens over SOA's overdragen via tongzoenen dit:

Citaat:
Veilig voor hiv.
Veilig voor soa. Als één van beiden een soa in de mondholte heeft, dan klein risico op gonorroe, syfilis, candida en hepatitis B.
Veilig voor zwangerschap.
Van deze website trouwens.

En Martiño noemde gonorroe als een SOA die soms keelpijn veroorzaakt.
Oud 23-05-2012, 00:01
Verwijderd
Schrijf het gewoon in briefje aan je huisarts dat je afgeeft als je er bent, dan hoef je het niet te ZEGGEN, maar heb je het toch gezegd. En die man heeft beroepsgeheim en mag NOOIT en zal NOOIT dit soort info delen met WIE dan ook. Dus geen zorgen.

Sterkte en beterschap!
Met citaat reageren
Oud 24-05-2012, 10:32
Verwijderd
die antibiotica helpt wel het is bijna weg.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2012, 11:06
Cucumber.
Cucumber. is offline
Citaat:
Met citaat reageren
Oud 24-05-2012, 11:24
bierkoning
bierkoning is offline
en maak het dan uit met je vriendin als je liever mannen pijpt
Oud 27-05-2012, 11:04
Volk
Volk is offline
Citaat:
Ben je nou echt zo dom of doe je alsof?
Met citaat reageren
Oud 28-05-2012, 17:27
Mister2510
Mister2510 is offline
Verwijderd dus nee hij trolled
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten