Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-07-2012, 22:10
hetisdenatuur
hetisdenatuur is offline
Luisterend naar deze muziek
Zei zij ik ben ongeneselijk ziek
Jou hele wereld stortte in elkaar
Ademhalen werd zo zwaar
Met haar ging het steeds slechter
Haar dood werd steeds echter
Het duurde nog anderhalve week
Voor ze aan haar kanker bezweek
Dagen zat hij huilend op de grond
Geen woord kwam uit zijn mond
Sindsdien is zij in de Hemel daarboven
Maar hun blijven altijd in je geloven
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-07-2012, 19:23
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Qua spellingdingen: 'jouw' als het bezittelijk is (jouw huis, jouw auto, jouw geloof, jouw woorden) niet jou. En niet 'hun' als het onderwerp van de zin is maar 'zij'. (Ik vind de zin 'maar hun blijven altijd in je geloven' eigenlijk sowieso al lelijk omdat je 'hun' zegt waar 'zij' moet staan. Ik vind 'hun' nu eenmaal heel lelijk. )

Verder: wil je hier echt commentaar op? Of wilde je gewoon iets van je afschrijven? Gezien het onderwerp kan ik me voorstellen dat het heel persoonlijk kan zijn en dat het dan niet fijn kan zijn om puur op je gedicht beoordeeld te worden (hoewel Dansen op Papier wel eigenlijk voor gedichten is en niet voor de verhalen erachter).

Om toch heel kort nog een beetje extra commentaar/tip te geven: probeer eens minder/niet/anders te rijmen. Je rijm beïnvloedt héél erg wat er staat en dat zorgt ervoor dat je niet per se kiest wat het mooist is, maar dat wat rijmt. Die invloed kun je laten afnemen door niet te rijmen of, als je toch wilt rijmen, minder te rijmen (bijvoorbeeld om de regel), losser met je rijm om te gaan (een beetje te rijmen waar het uitkomt, zelfs al is het middenin regels en halverwege zinnen, er dan trouwens wel op letten dat je niet op gekke dingen uitkomt als een gedicht dat half rijmt en dan ineens niet meer) of andere soorten rijm te gebruiken.

Voor een rijmend gedichtje is het trouwens best oké en ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat zomaar opschrijft, maar ik zou het geen poëzie noemen (en ik noem dingen 'poëzie' als ik ze kunstzinnig/artistiek vind, bij gedichten is dat bijvoorbeeld als ze meer zijn dan een al dan niet rijmend verhaaltje met enters ertussen).
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen

Laatst gewijzigd op 23-07-2012 om 23:36. Reden: -e
Met citaat reageren
Oud 21-07-2012, 19:28
Verwijderd
Wellicht wat ongepast, maar door het rijmschema moet ik meer denken aan 'Call me maybe' dan aan iets anders. Het zou bijna een songtekst kunnen zijn. Ik ben het daarnaast met erg veel van Em.'s punten eens. De gebrekkige spelling werkt best storend. Gezien het onderwerp wellicht niet prioriteit nummer één, maar als kunstwerk (dat is het doel, neem ik aan) moet de techniek wel goed zijn. Ik denk dat je beter kunt kiezen voor mooie woorden / vondsten dan om steeds keurig te laten rijmen.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2012, 19:29
aiek
aiek is offline
wouw diep!
Met citaat reageren
Oud 23-07-2012, 21:29
Aqualia
Avatar van Aqualia
Aqualia is offline
Het is toch een rijmend gedichtje, zonder E Em?

Als het niet zo is heb ikniks gezegd, NL is nie mijn sterkste punt
Met citaat reageren
Oud 23-07-2012, 23:35
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Het is toch een rijmend gedichtje, zonder E Em?

Als het niet zo is heb ikniks gezegd, NL is nie mijn sterkste punt
Ik moest best lang nadenken waar 'E' op sloeg, maar klopt, het is inderdaad 'rijmend gedichtje' en niet 'rijmende gedichtje'. Mijn vingers willen nog wel eens iets anders typen dan ik wil (soms zelfs gehele woorden anders, soms alleen maar delen van woorden).
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 26-07-2012, 21:47
LittleSterre
Avatar van LittleSterre
LittleSterre is offline
wouw, ik ben gewoon aan het janken, het gedicht spreekt me zo erg aan!
Met citaat reageren
Oud 15-08-2012, 10:19
Riffmeister
Riffmeister is offline
Ja spreekt mij inderdaad aan. Dit raakt mij echt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Het Grote Lucht Je Hart Topic-171
Nonny
500 11-02-2014 21:34
Lifestyle schelden met kanker
Floor1231998
102 10-02-2013 17:27
Lichaam & Gezondheid Mijn oma heeft botkanker
Verwijderd
82 19-09-2005 19:22
Lichaam & Gezondheid De erfelijkheid van kanker
Verwijderd
20 20-03-2005 00:23
Psychologie groot probleem wie geeft mij advies
natashja
13 16-10-2002 09:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:03.