Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-08-2012, 00:16
Nathalie_10
Nathalie_10 is offline
Goedenavond allemaal.
Ik ben 16 jaar oud, ik heb een HAVO diploma en ik wil graag naar de Universiteit. Ik wou naar de Open Universiteit, maar dan moet je minstens 18 jaar zijn. Ken iemand een goeie universiteit waar je bij je 16de mag beginnen? Ik wil psychologie studeren.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-08-2012, 07:54
Verwijderd
Als je naar een gewone universiteit wil zul je een vwo-diploma of een hbo-propedeuse moeten hebben. De meeste universiteiten hebben voor zover ik weet geen leeftijdseisen namelijk. Snelste is misschien gewoon een hbo opleiding doen, daar de propedeuse van halen en dan doorstromen.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2012, 09:02
marleentje_star
marleentje_star is offline
Citaat:
Als je naar een gewone universiteit wil zul je een vwo-diploma of een hbo-propedeuse moeten hebben. De meeste universiteiten hebben voor zover ik weet geen leeftijdseisen namelijk. Snelste is misschien gewoon een hbo opleiding doen, daar de propedeuse van halen en dan doorstromen.
Toevallig hoorde ik onlangs dat universiteiten steeds vaker extra eisen stellen aan doorstromers met een HBO propedeuse omdat het aantal uitvallers onder doorstromers relatief hoog schijnt te zijn. Ik zou dus eerst goed kijken of die weg wel mogelijk is bij de studie die jij wilt. In sommige gevallen is na de havo vwo gaan doen een makkelijkere optie!
Met citaat reageren
Oud 09-08-2012, 09:25
Verwijderd
Kost wel 2 jaar extra in plaats van 1. Alhoewel je dan zou kunnen kijken naar sprintVWO, waarbij je de vijfde en de zesde in 1 jaar doet.

Overigens is psychologie volgens mij sowieso een lotingsstudie geworden, daar moet je ook rekening mee houden.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2012, 09:36
xxceline
Avatar van xxceline
xxceline is offline
Je mag niet beginnen, nergens. Je moet eerst een HBO-p hebben of een vwo diploma.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2012, 11:32
Nathalie_10
Nathalie_10 is offline
Het enigste probleem is, ik woon in het buitenland en ik kom eind September.
Hoe kan ik vwo in 2 jaar haalen??Waar moet ik naar toe gaan en wat is het proces? Als het echt is zoals marleentje_star zecht, dan is de vwo toch een betere oplossing.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2012, 11:43
Verwijderd
Als je een havo diploma hebt, dan kun je doorstromen naar vwo. Je begint in vwo 5 en daarna doe je gewoon vwo 6.

Bepaalde scholen en VAVO's bieden sprint-VWO aan. VAVO's doen dat volgens mij echt alleen maar voor 18 jaar en ouder, maar het kan zijn dat dat alleen maar bij mij in de buurt was, en dat andere VAVO's andere regels hebben.

Als je nu in het buitenland woont, heb je dan niet een andere vooropleiding gedaan? Het kan namelijk zijn dat die vooropleiding wel genoeg is voor universiteit, en in dat geval kun je volgend jaar gewoon meeloten voor psychologie.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2012, 11:55
Nathalie_10
Nathalie_10 is offline
Ik heb de middelbare school af en daar heb ik een diploma voor gehaald, de HAVO diploma. Dit jaar heb ik de eerste jaar ''High School'' afgemaakt, het zijn drie jaren en ik heb de eerste af. Zo ver ik weet telt dat niet mee want de schooljaren zijn nog niet af.
Ik word over minder dan een maand 16, ik kom eind September dus zo te zien dit jaar word de uni niks.
Maar, als ik toch een jaar niks doe, kan ik beter VWO of HBO-propedeuse halen, dan heb ik tenminste iets. Wat zijn mijn mogelijkheden? Ik heb een Nederlands nationaliteit, ik heb een HAVO die ik met gemiddeld 8+ heb gehaald...dus ik denk dat ik toch wel goeie mogelijkheden heb.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2012, 12:02
Nathalie_10
Nathalie_10 is offline
En ook iets anders. Als ik toch voor een HBO-propedeuse kies, waar kan ik dat halen? Is er ergens een lijst van scholen/plaatsen waar ik out kan kiezen? Heeft iemand nog een goede voorstel?
Met citaat reageren
Oud 09-08-2012, 12:32
Verwijderd
Je hebt op je 14e een havo diploma gehaald? Dat lijkt me enigzins onwaarschijnlijk?

Een hbo-propedeuse haal je door een hbo-opleiding te gaan doen. Dat kan in bijna elke stad.
Overigens bedenk ik me nu pas dat het wel enigzins gevaarlijk is ivm langstudeerboete. Je mag dan sowieso geen uitloop hebben en moet beide studies (je propedeuse van het hbo en je hele bachelor van universiteit) nominaal doen. Ik zie in mijn omgeving dat veel mensen dat niet lukt. Als het je niet lukt heb je te maken met de langstudeerboete van 3000 euro.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2012, 12:57
Nathalie_10
Nathalie_10 is offline
Op m'n 15de. Ja het gaat anders hier. De schooljaren zijn anders. Ik snap dat niet met die langstudeerboete. So ver ik begrijp komt dat door te lang te studeren. Als ik HBO-propedeuse doe en dan een Universitaire bachelor krijg ik dan die boete? (Als ik die boete krijg waarom krijg ik die? Wat moet ik doen om het niet te krijgen?)

*Sorry voor alle die vragen. Ik snap het dat het wel een beetje vermoeiend is maar ik wil graag alles weten, dat ik geen fouten maak.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2012, 14:48
xxceline
Avatar van xxceline
xxceline is offline
Je hebt een Nederlands HAVO diploma? Een diploma dat is uitgegeven door Nederland?
Met citaat reageren
Oud 09-08-2012, 15:59
Nathalie_10
Nathalie_10 is offline
Nee ik ben woon niet in Nederland.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2012, 16:51
GezondVerstand
GezondVerstand is offline
Citaat:
Nee ik ben woon niet in Nederland.
Lijkt me dan dat je op de Nederlandse Antillen woont, want het lijkt me sterk dat ze in andere landen havo-diploma's aanbieden. Heb je echt niet iets anders gedaan dan havo (IB, AP, o.i.d.)?
Met citaat reageren
Oud 09-08-2012, 17:26
Nathalie_10
Nathalie_10 is offline
Ik woon in Griekenland, ik heb hier de middelbaare school af en ik heb een diploma ervoor gehad. Zo ver ik weet is dat in Nederland de HAVO.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2012, 18:27
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Je moet even informeren waar je diploma precies gelijk aan is in Nederland. Het is goed mogelijk dat je er slechts vmbo-erkenning voor krijgt.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2012, 19:45
GezondVerstand
GezondVerstand is offline
Citaat:
Ik woon in Griekenland, ik heb hier de middelbaare school af en ik heb een diploma ervoor gehad. Zo ver ik weet is dat in Nederland de HAVO.
Zeg dat dan. Je hebt de havo niet gehaald, je hebt iets gehaald wat jij denkt dat gelijkwaardig is aan de havo. Als ik jou was zou ik eerst de Nederlandse ambassade in Griekenland en/of universiteiten en hbo-instellingen vragen of je met jouw diploma in Nederland kunt studeren.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2012, 20:03
Verwijderd
Ik vraag het me af of het gelijkstaat aan havo als je er op je 14e al mee klaar bent, dat zou ik zeker even laten controleren.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-08-2012, 05:33
Verwijderd
Lijkt me sterk dat je een diploma equivalent aan HAVO hebt inderdaad.

Overigens wordt de "langstudeerdersboete" waarschijnlijk weer teniet gedaan binnenkort, omdat er nu in de Tweede Kamer een meerderheid is voor een leenstelsel. Dan zou je dus alles moeten gaan lenen en zou de langstudeerdersboete nergens meer op slaan. Maak je maar niet druk.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2012, 11:09
Verwijderd
Je moet contact opnemen met het Informatiecentrum DiplomaWaardering. Alles wat mensen hier zeggen, is gebaseerd op dingen die in het algemeen gelden, alleen het Informatiecentrum DiplomaWaardering kan je precies vertellen wat je met jouw diploma kunt en langs welke route je kunt bereiken wat je wil.
Op http://www.idw.nl/ staat hoe je ze kunt bereiken.

Van wat ik trouwens lees op deze website kent Griekenland een systeem van 6 jaar basisonderwijs, dan 3 jaar verplichte basisvorming, en dan een keuze uit 3 jaar vervolgonderwijs dat je voorbereidt op de universiteiten en hogescholen, of 3 jaar technisch/praktisch vervolgonderwijs. Dat klinkt alsof het diploma dat TS vorig jaar heeft gehaald, vergelijkbaar is met een overgangsbewijs van 3 havo/vwo naar 4 havo/vwo. Maar voor TS doet dat er allemaal niet per se toe, ze moet gewoon contact opnemen met het IDW.

Laatst gewijzigd op 10-08-2012 om 11:31.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2012, 13:04
Nathalie_10
Nathalie_10 is offline
Ok bedankt allemaal. Alle die informatie die jullie hebben gegeven is heel erg goed. Nu weet ik wat ik voor moet uitkijken en waar ik heen moet!
Nogmaals hartelijk bedankt! Ik wardeer jullie hulp echt!
Wanneer ik nieuws heb over mijn diploma vertel ik het.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2012, 13:44
marleentje_star
marleentje_star is offline
En 'gewone' universiteiten hebben in principe geen leeftijdsgrens mits jouw vooropleiding voldoende is. Omdat de meeste stunten via de normale weg hun basisschool en middelbaar halen zijn bijna alle studenten ongeveer 18 jaar, maar het komt vaak genoeg voor dat scholieren een of meerdere klassen overslaan en zo naar de universiteit kunnen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren 16 jaar naar de universiteit? Ik heb hulp nodig!
Nathalie_10
2 09-08-2012 08:18
Studeren 16 jaar naar de universiteit? Ik heb hulp nodig!
Nathalie_10
2 09-08-2012 07:59
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Iemand Aub???
Samar
6 19-10-2008 20:31
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Een indrukwekkende correspondentie tussen Ayaan Hirsi Ali en Job Cohen
Gatara
174 27-03-2004 21:52
Levensbeschouwing & Filosofie De hemel als 'eindstation'?
wondersbestaan
151 23-03-2004 09:35
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Partijprogramma Fortuyn
Unexplained
192 06-05-2002 21:47


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:31.