Oud 02-10-2012, 13:23
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Sinds september 2011 werkt het Scholieren.com-forum samen met de politie. Het idee: je kan je vraag aan de politie stellen en die wordt beantwoord door de politie.

Omdat dat interessante vragen én antwoorden oplevert, gaan we er mee door!

Dit topic is een vervolg op het eerste deel, hier.

Meer informatie hieronder.

De betrokken schoolwijkagenten Don (@SchoolagDelft) en Kristian (@Schoolagent_Seg) zitten ook op Twitter. Dus geef ze gerust een seintje als een antwoord op zich laten wachten.
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com

Laatst gewijzigd op 02-10-2012 om 15:56.
Advertentie
Oud 02-10-2012, 13:29
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
De samenwerking tussen Scholieren.com en de politie
Schoolwijkagenten Don en Kristian houden dit topic namens de politie in de gaten en beantwoorden zo goed als mogelijk je vraag. Heb je een vraag voor de Nederlandse politie? Stel ‘m in dit topic. Is er een topic ergens anders dat schreeuwt om een objectieve reactie van agent Don of Kristian? Meld het hier en Don of Kristian zal zo snel mogelijk reageren.
Zo nodig informeren ze bij een andere afdeling om een antwoord voor jou te achterhalen. Als een antwoord te lang op zich laat wachten: geef ze gerust een seintje via Twitter: Don (@SchoolagDelft) en Kristian (@Schoolagent_Seg).

Wat kan je vragen?
Alles natuurlijk, maar denk eens aan:
• Hoe hoog is de boete voor openbare dronkenschap eigenlijk?
• Waarom is er een ID-plicht?
• Mag een klasgenoot eigenlijk blowen op school?
• Hoe wordt er gecontroleerd op opgevoerde brommers?
• Wat moet ik doen als ik afgezet word via Marktplaats?

De Nederlandse politie heeft ook een website met enorm veel info in elkaar geschroefd, dikke kans dat je daar ook een antwoord op je vraag kan vinden: http://www.vraaghetdepolitie.nl

Wat kan je verwachten?
Feitelijke, objectieve informatie van een agent met verstand van zaken. De samenwerking heeft enkel tot doel om forummers van informatie te voorzien die ze als nuttig ervaren, die iets toevoegt aan een topic/discussie. De samenwerking is niet op opsporing gericht, Scholieren.com zal nooit zomaar persoonsgegevens afstaan en de schoolwijkagent is hier niet om stiekem alles in de gaten te houden: daarom hebben we ook dit topic ingericht, lekker centraal.
Verder hebben we afgesproken dat Don en Kristian zich bescheiden zullen opstellen, het forum is er voor scholieren en deze samenwerking is dus ook opgezet vanuit het idee dat de forummers er wat aan hebben.

Wie zijn de schoolwijkagenten?

Don
“Hallo, ik ben Don, de schoolwijkagent van Politiebureau Delft.

Ik werk nu ongeveer 14 jaar bij de politie. Ik ben begonnen als surveillant bij een politiebureau nabij het centrum van Den Haag. Daar heb ik 4,5 jaar in uniform gewerkt, eerst als agent, daarna als hoofdagent. En vanuit die functies zat ik ook bij de Mobiele Eenheid (ME) en de strandpolitie. Daarna heb ik 8,5 jaar gewerkt als rechercheur. Ik heb zaken onderzocht van moord tot marktplaatsoplichting en van diefstal tot vermissingen, echt van alles!

Ongeveer 1,5 jaar geleden heb ik mijn uniform weer aangetrokken en ben schoolwijkagent geworden in Delft. En ik ben weer bij de Mobiele Eenheid bij een speciale eenheid gegaan, als een soort verkenner.

Wat verwacht ik van het forum?
Ik verwacht een eerlijk en open contact met jullie op basis van wederzijds respect voor jullie vragen en voor mijn functie. Verder kunnen jullie mij van alles vragen en vind ik het contact belangrijk. Maar denk wel na als je iets aan mij schrijft, ik blijf een politieagent. Als je mij bijvoorbeeld informatie geeft over de bankovervallers die laatst op de politie schoten dan vind ik die informatie wel belangrijk.”

Kristian
"In navolging van collega schoolwijkagent Don zal ook ik op het forum van www.scholieren.com als expert aanschuiven. Ik heb er in ieder geval erg veel zin in.
Momenteel werk ik als schoolwijkagent bij de politie Haaglanden, bureau Segbroek. Ik werk nu al meer dan 10 jaar in een proces dat de politie de "politiële jeugdtaak" noemt. Dure woorden allemaal maar het betekent niets anders dan dat ik als agent veel af weet van jeugd en strafrecht en dus het dus ook extra leuk vind om met de jeugd te werken.In mijn werk als schoolwijkagent maak ik veel gebruik van social media om op die manier zo laagdrempelig mogelijk bereikbaar te zijn. Onze aanwezigheid op jullie forum juich ik dus ook alleen maar toe. Hopelijk kan ik wat voor jullie betekenen. In mijn dagelijkse werk werk ik op een 5-tal middelbare scholen in het stadsdeel Segbroek van de stad Den Haag."

Ten slotte
Is er iets anders? Stuur mij een privébericht, of trek een forumbaas aan de mouw.
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com

Laatst gewijzigd op 02-10-2012 om 15:56.
Oud 02-10-2012, 13:51
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Deze post uit het vorige topic staat nog open voor een reactie van de politie:

Citaat:
Hallo,

Ik heb ook even een vraagje. Ervaren jullie als wijkagenten ook problemen in het uitgaansleven, zo ja, wat voor problemen zijn dit? Wat denken jullie dat de oorzaak is van de problemen? Wat kan verbeterd worden om dit aan te passen? Speelt de social media een rol bij de problemen? Zo ja, wat voor?

Bij problemen; denk aan geweld, vandalisme, agressiviteit, overlast etc.

Alvast bedankt.
Oud 02-10-2012, 16:33
bjornmulder
bjornmulder is offline
wat kunnen jullie als politie doen aan een meisje van dertien die herhaaldelijk sexueel misbruikt is door ex vriendjes en thuis word geslagen door haar vader
Oud 02-10-2012, 17:10
Verwijderd
Een vraag over Haren: Wordt daar nou veel over gesproken binnen de politie? Wat vinden jullie er zelf van?
Oud 02-10-2012, 17:42
Verwijderd
Wat is het beleid voor uitdagende foto's van minderjarigen die op Internet geraken (evt. zonder toestemming van de geportretteerden)? Hoeveel komen soortgelijke zaken ongeveer voor in jullie ervaring?
Oud 02-10-2012, 23:11
ferdinandfrees
ferdinandfrees is offline
waarom rijden jullie door rood zonder toeters en bellen
Oud 02-10-2012, 23:17
Verwijderd
Citaat:
waarom rijden jullie door rood zonder toeters en bellen


Mij is ooit uitgelegd: training.
Oud 03-10-2012, 08:30
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
Deze post uit het vorige topic staat nog open voor een reactie van de politie:
Ik word als wijkagent met mijn collega wijkagent ook ingezet bij de stap avonden in Delft (vrijdag en zaterdag nachten). Als schoolwijkagent kom ik dan veel scholieren tegen. Mijn collega's en ik kennen ook veel jeugd uit de wijken. Tevens benaderen wijkagenten jongeren toch net wat anders (met wat meer ervaring) dan de jonge noodhulp collega's.

Oorzaak nummer 1 van agressie is alcohol! Dit in combinatie met het bekende haantjes gedrag, beetje stoer doen en ruzie zoeken dan heb je de poppen aan het dansen. Ik denk ook dat het verstandig is om de alcohol leeftijd op te trekken naar 18 jaar. Nederland loopt daarbij in Europa echt achter. De Nederlandse jeugd drinkt verreweg het meest, europees gezien dan..

Alcohol en een puberbrein zorgen verder voor nutteloze vernielingen/vandalisme
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl

Laatst gewijzigd op 03-10-2012 om 17:40.
Oud 03-10-2012, 08:33
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
wat kunnen jullie als politie doen aan een meisje van dertien die herhaaldelijk sexueel misbruikt is door ex vriendjes en thuis word geslagen door haar vader
Direct contact opnemen met het AMK van BJZ.Advies en Meldpunt kindermishandeling van Bureau Jeugdzorg. als ze bij je op school zit daar de schoolmaatschappelijk werkster en/of de zorgcoordinator je mentor in kennis stellen.

check deze site: http://www.amk-nederland.nl/
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl

Laatst gewijzigd op 03-10-2012 om 17:38.
Oud 03-10-2012, 08:38
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
Een vraag over Haren: Wordt daar nou veel over gesproken binnen de politie? Wat vinden jullie er zelf van?
Iedereen in Nederland had het er over dus wij ook. Ik zat laatst op cursus en toen hadden we het er ook over. Ik denk dat zoiets in een grote stad niet had kunnen gebeuren. Ik heb regelmatig ME inzetten in en rond Haaglanden. In grote steden heeft men namelijk veel ervaring bij grote ME inzetten. Maargoed dat er daar dingen niet goed zijn gegaan en men ergens iets verkeerd heeft ingeschat is duidelijk. Wat ik wel erg vind is dat enkele collega's erg benauwde momenten mee maken. Dit kan ernstige gevolgen hebben voor die mensen.
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl
Oud 03-10-2012, 08:45
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
Wat is het beleid voor uitdagende foto's van minderjarigen die op Internet geraken (evt. zonder toestemming van de geportretteerden)? Hoeveel komen soortgelijke zaken ongeveer voor in jullie ervaring?
Onder jongeren komt het veel voor. Er is niet echt beleid voor dan dat je aangifte kan doen van smaad. Verder kan je via internet zoeken wat je er zelf aan kan doen. Als het op twitter gebeurd ga ik er wel achteraan wie het heeft geplaatst maar dt is moeilijk. ik gebruik mijn twitteraccount vaak om het te doen stoppen. Maargoed 1 keer op internet altijd op internet. Stuur dus nooit foto's van jezelf in bikini of ondergoed via ping/what'sapp of mms.

check anders ff: http://www.meldknop.nl/
of http://www.vraaghetdepolitie.nl/sf.mcgi?85
daar staan tal van voorbeelden en adviezen
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl

Laatst gewijzigd op 03-10-2012 om 08:51.
Oud 03-10-2012, 08:50
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
waarom rijden jullie door rood zonder toeters en bellen
Citaat:


Mij is ooit uitgelegd: training.
De politie hoeft voor de uitoefening van haar taak zich niet aan het Reglement Verkeerstekens en Verkeersregels te houden.

Ze mogen alleen geen aanrijdingen veroorzaken (gevaar).

Dus eigenlijk mogen we alles behalve gevaar en/of hinder veroorzaken. Bij het gebruik van toeters en bellen zijn we een voorrangs voertuig en moet men ons voorrang verlenen.
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl
Oud 03-10-2012, 12:27
Verwijderd
Wat nou als ik onderweg ben naar school of werk of naar de supermarkt en ik word tegengehouden door twee jongens van mijn leeftijdsgroep. Ik krijg een duw en zij kunnen lachen. Mag ik dan - omdat ik mij bedreigd en beschaamd voel - een poging doen om een klap uit te delen? Als ik een duw terug geef, dan krijg ik een klap op mijn gezicht.

Of wat als je uit het niets bespuugd word? Wat mag je dan doen?

Kortom: wat kun je doen als burger als je een dergelijke situatie tegenkomt?

Het zal nooit gebeuren, want ik heb nog nooit gevochten in mijn leven. Alleen wil ik wel een gevoel van veilig zijn hebben als ik op straat loop.
Oud 03-10-2012, 12:31
Dannygiertje
Avatar van Dannygiertje
Dannygiertje is offline
Hoe staat het eigenlijk met kruiskamp in den bosch? ivm die bende's daar waardoor er zoveel politie rijdt?
Oud 03-10-2012, 15:37
Zertab
Avatar van Zertab
Zertab is offline
Hoe is het eigenlijk om agent te zijn? En was de selectie zwaar?
__________________
~ If I could melt your heart,we´d never be apart. Give yourself to me,You hold the key...
Oud 03-10-2012, 17:48
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
Wat nou als ik onderweg ben naar school of werk of naar de supermarkt en ik word tegengehouden door twee jongens van mijn leeftijdsgroep. Ik krijg een duw en zij kunnen lachen. Mag ik dan - omdat ik mij bedreigd en beschaamd voel - een poging doen om een klap uit te delen? Als ik een duw terug geef, dan krijg ik een klap op mijn gezicht.

Of wat als je uit het niets bespuugd word? Wat mag je dan doen?

Kortom: wat kun je doen als burger als je een dergelijke situatie tegenkomt?

Het zal nooit gebeuren, want ik heb nog nooit gevochten in mijn leven. Alleen wil ik wel een gevoel van veilig zijn hebben als ik op straat loop.
Als je, je beschaamd voelt mag je nooit een klap uit delen. Je mag zowieso niet iemand mishandelen. Je mag alleen jezelf of een ander verdedigen in een nood situatie. Maar zelfs dan ben je verdachte en ook wel slachtoffer maar vooral OOK verdachte. Als de rechter of officier van justitie bepalen dat je slachtoffer/getuige word ipv verdachte kan je er vanuit gaan dat je het goed gedaan hebt. Niemand mag eigen rechter spelen.

Je mag alleen precies genoeg geweld gebruiken en alleen het juiste geweld gebruiken wat nodig is om je uit de noodsituatie te reden. En de rechter bepaald dat achteraf.
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl
Oud 03-10-2012, 17:49
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
Hoe staat het eigenlijk met kruiskamp in den bosch? ivm die bende's daar waardoor er zoveel politie rijdt?
Kruiskamp in Den Bosch??? praat me even bij. Hier kan ik zo niet op antwoorden sorry
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl
Ads door Google
Oud 03-10-2012, 17:51
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
Hoe is het eigenlijk om agent te zijn? En was de selectie zwaar?
Als je goed in het leven staat, wat van de maatschappij weet. Je sport wel eens. Zit minimaal op VMBO kader dan is de selectie niet moeilijk. Verder is agent zijn heel leuk.
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl
Oud 03-10-2012, 18:57
Verwijderd
Wat is er dan zo leuk aan? Wat zijn de minder leuke kanten van het werk?
Oud 03-10-2012, 19:32
Zertab
Avatar van Zertab
Zertab is offline
Citaat:
Wat is er dan zo leuk aan? Wat zijn de minder leuke kanten van het werk?
+ Je moet toch ook een soort gym test afleggen? Is die zwaar? Kwa niveau zit ik op niveau 4.
__________________
~ If I could melt your heart,we´d never be apart. Give yourself to me,You hold the key...
Oud 03-10-2012, 20:26
hitz0r
Avatar van hitz0r
hitz0r is offline
Een tijdje geleden moesten wij aangifte doen van brandstichting. Toen ik de verklaring doorlas, was alles op deze manier geschreven:
'Ik liep naar buiten. Ik keek omhoog. Ik zag dat het afdak in de brand stond. Ik herkende het afdak. Het was het afdak van mijn huis.'
Toen ik dit verhaal later vertelde aan een vriend van me, zei hij dat hij dit ook had meegemaakt toen hij een keer aangifte had gedaan.

Hebben we toevallig een nogal simpele agent getroffen of moet dit zo worden opgeschreven?
Oud 03-10-2012, 20:30
Verwijderd
Citaat:
Als je, je beschaamd voelt mag je nooit een klap uit delen. Je mag zowieso niet iemand mishandelen. Je mag alleen jezelf of een ander verdedigen in een nood situatie. Maar zelfs dan ben je verdachte en ook wel slachtoffer maar vooral OOK verdachte. Als de rechter of officier van justitie bepalen dat je slachtoffer/getuige word ipv verdachte kan je er vanuit gaan dat je het goed gedaan hebt. Niemand mag eigen rechter spelen.

Je mag alleen precies genoeg geweld gebruiken en alleen het juiste geweld gebruiken wat nodig is om je uit de noodsituatie te reden. En de rechter bepaald dat achteraf.
Dat snap ik. Maar dan heeft u niet beantwoord wat ik het beste kan doen in een dergelijke situatie. Is het dan de bedoeling dat ik zeg 'meneer, waarom geeft u me een duw?' En als die doodleuk weer een duw geeft? Als ik een duw terug geef dan krijg ik een klap op mijn gezicht, dat staat vast omdat het eenmaal tuig is.

Wat suggereert u om in een dergelijke situatie te doen? Wat zou u in die situatie doen?
Oud 03-10-2012, 21:10
Bennnnnte
Bennnnnte is offline
Hoi,

Ik houd mijn profielwerkstuk over forensisch onderzoek en dan specifiek over het onderzoek van DNA en vingerafdrukken. We hebben o.a. de deelvragen:
- Hoe kunnen misdadigers de politie/onderzoekers misleiden met vingerafdrukken en DNA-sporen?
- Hoe kunnen de politie en onderzoekers fouten door misleiding voorkomen?

Hebben jullie hier een beetje verstand van, of weten jullie een mailaddres of zoiets van mensen die hier verstand van hebben?

Verder willen we ook graag een afspraak maken met de Technische Recherche. We weten alleen niet of dit wel mag?

Hopelijk kunnen jullie me helpen
Oud 04-10-2012, 11:18
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
@Bennnnnte: publiceer je verslag achteraf vooral op Scholieren.com. Klinkt interessant! http://www.scholieren.com/upload
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Advertentie
Oud 04-10-2012, 15:13
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
+ Je moet toch ook een soort gym test afleggen? Is die zwaar? Kwa niveau zit ik op niveau 4.
ik vind het leuke van het werk dat je met en tussen de mensen werkt. Dat je vaak echt iets kan betekenen voor iemand. Je kan mensen helpen. En soms is de actie erg leuk. Van de week na een vermoeiende fiets achtervolging twee fietsdieven op magistrale en spectaculaire wijze met een beetje proportioneel geweld aangehouden. Zie mijn twitteraccount.

voor de sport test zie www.kombijdepolitie.nl
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl
Oud 04-10-2012, 15:15
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
Een tijdje geleden moesten wij aangifte doen van brandstichting. Toen ik de verklaring doorlas, was alles op deze manier geschreven:
'Ik liep naar buiten. Ik keek omhoog. Ik zag dat het afdak in de brand stond. Ik herkende het afdak. Het was het afdak van mijn huis.'
Toen ik dit verhaal later vertelde aan een vriend van me, zei hij dat hij dit ook had meegemaakt toen hij een keer aangifte had gedaan.

Hebben we toevallig een nogal simpele agent getroffen of moet dit zo worden opgeschreven?
Dat het zo in Proces-verbaal stijl word opgeschreven is omdat het jouw verklaring en beleving is. Zo is het, het duidelijkst je krijgt dan geen indirecte verklaring maar een waardevolle getuige verklaring.
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl
Oud 04-10-2012, 15:18
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
Dat snap ik. Maar dan heeft u niet beantwoord wat ik het beste kan doen in een dergelijke situatie. Is het dan de bedoeling dat ik zeg 'meneer, waarom geeft u me een duw?' En als die doodleuk weer een duw geeft? Als ik een duw terug geef dan krijg ik een klap op mijn gezicht, dat staat vast omdat het eenmaal tuig is.

Wat suggereert u om in een dergelijke situatie te doen? Wat zou u in die situatie doen?
ik zou gewoon doorlopen, laten gaan ontwijken zo'n situatie. Je moet niet over je heen laten lopen maar probeer het voor te zijn zo'n situatie. ik heb ook nooit gevochten ja 1 keer op de lagere school. Maar verder niet.

Mensen zijn net dieren af toe. Kijk maar hoe honden dat doen. Beetje blaffen en grommen en dan is het duidelijk en voorbij. Zoals je het omschrijft is het haantjes gedrag.
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl
Oud 04-10-2012, 15:21
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
Hoi,

Ik houd mijn profielwerkstuk over forensisch onderzoek en dan specifiek over het onderzoek van DNA en vingerafdrukken. We hebben o.a. de deelvragen:
- Hoe kunnen misdadigers de politie/onderzoekers misleiden met vingerafdrukken en DNA-sporen?
- Hoe kunnen de politie en onderzoekers fouten door misleiding voorkomen?

Hebben jullie hier een beetje verstand van, of weten jullie een mailaddres of zoiets van mensen die hier verstand van hebben?

Verder willen we ook graag een afspraak maken met de Technische Recherche. We weten alleen niet of dit wel mag?

Hopelijk kunnen jullie me helpen
Ik kan er wel wat over roepen maar om de echte experts op het gebied van FO te bereiken zou jehet via de vragen mogelijkheid op www.vraaghetdepolitie.nl kunnen proberen. Maar gezien de vraagstelling krijg je daar misschien geen antwoord op, we gaan tenslotte niemand op iedeeen brengen. succes.

kijk hier eens
http://www.vraaghetdepolitie.nl/sf.mcgi?174
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl

Laatst gewijzigd op 04-10-2012 om 15:29.
Oud 04-10-2012, 16:17
Verwijderd
Wat voor Bennnnnte misschien ook een idee is, is om eens te kijken of het Nederlands Forensisch Instituut haar vragen kan beantwoorden. Daar werkt de politie immers mee samen als het gaat om DNA-onderzoek.
Oud 04-10-2012, 22:58
Branko31
Branko31 is offline
Hoi, Ik ben een jongen van 14 jaar ik ben van mijn 7e tot min 12e mishandelt door mijn stiefvader, er is alleen weinig bewijs omdat van mijn blauwe plekken nooit erg zichtbaar waren en er nooit foto's van zijn gemaakt, wel heb ik de diagnose trauma dus ik hoop dat ik daarmee wat kan.
kan hij opgepakt worden met steun van mijn moeder?
Alvast bedankt
Branko
Oud 09-10-2012, 10:17
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
Hoi, Ik ben een jongen van 14 jaar ik ben van mijn 7e tot min 12e mishandelt door mijn stiefvader, er is alleen weinig bewijs omdat van mijn blauwe plekken nooit erg zichtbaar waren en er nooit foto's van zijn gemaakt, wel heb ik de diagnose trauma dus ik hoop dat ik daarmee wat kan.
kan hij opgepakt worden met steun van mijn moeder?
Alvast bedankt
Branko
Branko excuses voor de late reactie. ik zag een tweet en daarom antwoord ik even vanaf huis. Ben deze week erg druk en moet ook nog naar cursus maargoed je vraag is wel erg belangrijk voor je.

Ja je kan altijd aangifte doen. Dan gaat een recherche coordinator de zaak scannen en inschatten in hoeverre er onderzoek nodig is. De zaak is erg kort weergegeven voor wat er allemaal is gebeurd schat ik zo in. Om uiteindelijk iemand veroordeeld te krijgen dient het wettig en overtuigend bewezen te worden. In jouw geval moet/kan je moeder getuigen en zal worden gekeken in hoeverre er lichamelijk letsel is ontstaan. Dus aan de hand van doktersverklaringen heb je dan bewijs. Als dat er niet is geen punt dan moet de recherche dat op een andere manier gaan proberen te verzamelen door het verhoor van de verdachte bijvoorbeeld. Ik denk dat het voor jou ook helpt in het verwerken van je trauma om aangifte te doen. Derhalve adviseer ik je van tevoren goed na te denken over wanneer de heftigste mishandeling heeft plaatsgevonden. Tevens de vraag of er een opbouw in zat. begon het verbaal en wat was toen de aanleiding en hoe verliep daarna de agressie. Zijn er getuigen geweest mogelijk familie leden. Is het een keer op een sportveld gebeurd bijvoorbeeld ivm getuigen. dat soort zaken zullen er gevraagd gaan worden.

Ik zal jou willen adviseren om aangifte te doen. Neem eerst even contact op met de jeugdrecherche of algemene recherche van je woonplaats via 0900-8844 om een afspraak te maken. Je kan dan aangifte doen van een misdrijf met bekende dader.

vanaf mijn kant sterkte bij de procedure en het verwerken van je trauma.
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl
Oud 14-10-2012, 08:48
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
Wat is er dan zo leuk aan? Wat zijn de minder leuke kanten van het werk?
Mindere kanten aan het werk zijn onder andere het vele papierwerk, de administratie of heftige zaken waarbij jonge mensen / kinderen zijn betrokken. Zaken waarbij je onmachtig bent. Maar voor zulke zaken is goede interne opvang beschikbaar.
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl
Oud 14-10-2012, 09:53
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Stel, ik rijd op 'n open spitsstrook naast 'n tweebaansweg. Deze rijstrook is volledig vrij, maar de auto's op de middelste rijstrook blijven daar hardnekkig op rijden. Ik mag niet rechts inhalen, dus ik moet afremmen, twee banen naar links schuiven en weer twee banen terug naar rechts schuiven.

Als u ziet dat ik dit niet doe, maar simpelweg doorrijd op de open spitsstrook en dus rechts inhaal; kunt u mij én de bestuurder op de middelste rijstrook staande houden, omdat we allebei de wet hebben overtreden. Nietwaar?

Zijn er momenteel plannen om deze situatie op de snelweg te verminderen of de verkeersregels hierop aan te passen? Want persoonlijk vind ik 't rechts inhalen meestal veiliger dan 't heen-en-weer-geschuif.
__________________
En dat meen ik!
Oud 14-10-2012, 13:05
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
Stel, ik rijd op 'n open spitsstrook naast 'n tweebaansweg. Deze rijstrook is volledig vrij, maar de auto's op de middelste rijstrook blijven daar hardnekkig op rijden. Ik mag niet rechts inhalen, dus ik moet afremmen, twee banen naar links schuiven en weer twee banen terug naar rechts schuiven.

Als u ziet dat ik dit niet doe, maar simpelweg doorrijd op de open spitsstrook en dus rechts inhaal; kunt u mij én de bestuurder op de middelste rijstrook staande houden, omdat we allebei de wet hebben overtreden. Nietwaar?

Zijn er momenteel plannen om deze situatie op de snelweg te verminderen of de verkeersregels hierop aan te passen? Want persoonlijk vind ik 't rechts inhalen meestal veiliger dan 't heen-en-weer-geschuif.
Of er plannen zijn op dit vlak zou ik niet weten dat ligt bij verkeer en waterstaat. Ik vind het zelf ook heel irritant als mensen niet rechts rijden. Verder zou je het toch gewoon moeten volhouden om netjes links in te halen en dan baan voor baan naar rechts op te schuiven.
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl
Oud 14-10-2012, 14:09
Daantjer
Avatar van Daantjer
Daantjer is offline
Citaat:
Of er plannen zijn op dit vlak zou ik niet weten dat ligt bij verkeer en waterstaat. Ik vind het zelf ook heel irritant als mensen niet rechts rijden. Verder zou je het toch gewoon moeten volhouden om netjes links in te halen en dan baan voor baan naar rechts op te schuiven.
Ik dacht zelf dat hardnekkig op de middelste rijstrook rijden valt onder 'onnodig links rijden'. Desalniettemin is links inhalen de regel in Nederland, hoewel dit in deze situatie kans op files en ongevallen verhoogt, omdat het verkeer wat verdeeld zou moeten worden over 3 banen, slechts gebruik maakt van 2. In dit geval lijkt het me niet minder dan logisch dat de politie de langzaamrijders staande probeert te houden.
__________________
Always be berating and belittling
Ads door Google
Oud 14-10-2012, 21:36
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Het zou veel handiger zijn als spitsstroken altijd links gelegd zouden worden, dan heb je er ook geen last van als mensen niet over de doorgestrokken streep durven.

Toch vrees ik dat je in de praktijk eerder aangehouden wordt als je rechts inhaalt, dan wanneer je hardnekkig in het midden rijdt.
Oud 15-10-2012, 17:39
Verwijderd
Citaat:
Mindere kanten aan het werk zijn onder andere het vele papierwerk, de administratie of heftige zaken waarbij jonge mensen / kinderen zijn betrokken. Zaken waarbij je onmachtig bent. Maar voor zulke zaken is goede interne opvang beschikbaar.
Dankjewel voor het antwoord
Oud 25-10-2012, 17:48
Maxter
Maxter is offline
Citaat:
Verder willen we ook graag een afspraak maken met de Technische Recherche. We weten alleen niet of dit wel mag?
Beetje laat maar hopelijk heb je er wat aan Bente, maar ik heb ook ooit voor school een verslag over het beroep als (gewoon) rechercheur moeten schrijven, toen heb ik contact met het dichtstbijzijnde politiebureau opgenomen en gevraagd of het eventueel mogelijk was een rechercheur voor school te interviewen. Ik heb toen een telefoonnummer gekregen en een telefonische afspraak gemaakt. De rechercheur was netjes op tijd, erg aardig en er werd goed voor me gezorgd. Een aanrader dus!
Let wel op, zoals Agent Don al zei, niet alle vragen worden beantwoord ivm beroepsgeheimen.
Oud 25-10-2012, 17:56
Maxter
Maxter is offline
Ik heb laatst een boete gekregen omdat mijn schakelbrommer te hard liep, maar ik twijfel nog steeds over de manier waarop dit is gedaan door de agenten. Ik was namelijk met een vriend de stad in geweest en we wilden terug gaan. Dus wij stappen op de brommer, maar lieten de motor nog uit. Ik loop een metertje met de brommer en wil hem net starten, als er twee agenten aan komen lopen. Ze vragen mij om mijn rijbewijs en zeggen vervolgens dat ik ze naar het politiebureau moet volgen. Ik vraag waarom en krijg als antwoord dat ze hem willen testen op de rollerbank.
Ik vroeg me af of deze aanpak mag, ze zien me namelijk niet (te snel) rijden en de motor staat niet eens aan...
Oud 28-10-2012, 09:51
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
Ik heb laatst een boete gekregen omdat mijn schakelbrommer te hard liep, maar ik twijfel nog steeds over de manier waarop dit is gedaan door de agenten. Ik was namelijk met een vriend de stad in geweest en we wilden terug gaan. Dus wij stappen op de brommer, maar lieten de motor nog uit. Ik loop een metertje met de brommer en wil hem net starten, als er twee agenten aan komen lopen. Ze vragen mij om mijn rijbewijs en zeggen vervolgens dat ik ze naar het politiebureau moet volgen. Ik vraag waarom en krijg als antwoord dat ze hem willen testen op de rollerbank.
Ik vroeg me af of deze aanpak mag, ze zien me namelijk niet (te snel) rijden en de motor staat niet eens aan...
Maxter,
Het kan raar overkomen dat snap ik, maar het zit zo.
Gezien het feit jij eigenaar cq bestuurder bent van de brommer ben je verantwoordelijk. Je brommer moet voldoen aan de constructiesnelheid. Als je teveel vermogen hebt krijg je daar een boete voor.

Te snel rijden zoals jij bedoeld kan alleen bij een snelheidscontrole (bijv Lasergun controle).
Een rollenbank is alleen om het vermogen van de motor van je brommer te meten. En de politie heeft een controle bevoegdheid mbt het handhaven van de verkeersregels en de deelnemers aan het verkeer.
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl
Oud 31-10-2012, 16:37
vloertegel
Avatar van vloertegel
vloertegel is offline
Ik ben een jongen van 13 jaar en verzamel sierwapens, waarvan sommige met een scherpe kling, wanneer ik deze wapens op mijn vensterbank/kast etc. laat staan enkel en alleen voor de sier, ben ik dan nog steeds strafbaar voor het in bezit hebben van een steekwapen(wanneer dit sowieso strafbaar is, ben ik niet helemaal zeker van)?
Oud 01-11-2012, 11:47
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
Ik ben een jongen van 13 jaar en verzamel sierwapens, waarvan sommige met een scherpe kling, wanneer ik deze wapens op mijn vensterbank/kast etc. laat staan enkel en alleen voor de sier, ben ik dan nog steeds strafbaar voor het in bezit hebben van een steekwapen(wanneer dit sowieso strafbaar is, ben ik niet helemaal zeker van)?
Pfff zo das een goeie vraag. ik ga deze even aan de specialisten voorleggen. Je hoort van me.
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl
Oud 01-11-2012, 12:55
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
Ik ben een jongen van 13 jaar en verzamel sierwapens, waarvan sommige met een scherpe kling, wanneer ik deze wapens op mijn vensterbank/kast etc. laat staan enkel en alleen voor de sier, ben ik dan nog steeds strafbaar voor het in bezit hebben van een steekwapen(wanneer dit sowieso strafbaar is, ben ik niet helemaal zeker van)?
juridisch zit het zo:
Verboden zijn: stiletto’s, valmessen en vlindermessen (lengte en breedte zijn niet meer van belang), een opvouwbaar mes met 2 snijkanten of in opengevouwen toestand 28 cm of langer en ballistische messen.

Als je 18 jaar of ouder bent mag je thuis hebben (maar niet buiten op straat): blanke wapens met 2 of meer snijkanten (voor zover ze niet onder de bovengenoemde verboden wapens vallen), degens, zwaarden, sabels en bajonetten.
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl
Oud 01-11-2012, 13:09
vloertegel
Avatar van vloertegel
vloertegel is offline
oké, dankjewel.

En dan nog iets

wanneer een eventuele "boef" mijn huis binnedringt en ik ben bijvoorbeeld alleen thuis op mijn kamer, en ik zie de man binnenkomen met een mes in zijn hand. Heb ik dan het recht om diegene aan te vallen?

Ik zie het namelijk zo, ik denk niet dat hij dat mes meeneemt voor de gezelligheid maar om eventuele bewoners te bedrijgen of misschien zelfs te mishandelen en dan ga ik niet eerst vragen of meneer een kopje koffie wil om erover te praten...

M.V.G. vloertegel
Oud 01-11-2012, 16:19
Kristian
Avatar van Kristian
Kristian is offline
Citaat:
oké, dankjewel.

En dan nog iets

wanneer een eventuele "boef" mijn huis binnedringt en ik ben bijvoorbeeld alleen thuis op mijn kamer, en ik zie de man binnenkomen met een mes in zijn hand. Heb ik dan het recht om diegene aan te vallen?

Ik zie het namelijk zo, ik denk niet dat hij dat mes meeneemt voor de gezelligheid maar om eventuele bewoners te bedrijgen of misschien zelfs te mishandelen en dan ga ik niet eerst vragen of meneer een kopje koffie wil om erover te praten...

M.V.G. vloertegel
Hey hallo,

Deze vraag handel ik even voor jou af. Ik begin met het slechte nieuws namelijk dat op jouw vraag geen eenduidig antwoord te geven valt. Volgens mij is het ook zo dat deze vraag al eens op het forum voorbij gekomen is maar hoe het ook zij, het ligt allemaal aan de situatie waarin je je bevind.

Dat betekend in praktijk dat er altijd zorgvuldig door justitie en de rechter zal gekeken worden of jij jezelf op de juiste wijze hebt verdedigd. Het woord verdedigen is hier ook erg van belang. Jij vraagt namelijk of je hem dan mag aanvallen. Dat mag niet. Je mag je dus wel verdedigen maar dat moet altijd in verhouding zijn met wat de andere partij jou probeert aan te doen. Stel iemand valt jou aan met een mes en jij verdedigt je door diegene neer te slaan met een slagvoorwerp. Jij pleegt dan in de basis een strafbaar feit, namelijk mishandeling of zware mishandeling, ligt aan het letsel. De officier van justitie of de rechter zal dan kijken en beoordelen of jij jou op een "strafuitsluitingsgrond" kan beroepen. In de wet staan namelijk een aantal gronden / redenen die rechtvaardigen dat jij in een dergelijke situatie geweld gebruikt. Als je dan daar aan voldoet dan zal de rechter of officier zeggen dat je goed hebt gehandeld. Voldoe je met jouw handelen niet aan een van die redenen dan zit jezelf ook fout.

Samengevat, het is een lastig deel van de wet.

Hopelijk heb ik je toch met dit antwoord kunnen helpen.

Vrgr,

Kristian
__________________
www.vraaghetdepolitie.nl
www.facebook.com/schoolwijkagentsegbroek
Oud 01-11-2012, 20:05
vloertegel
Avatar van vloertegel
vloertegel is offline
ja, ik geloof dat ik het snap
dankjewel
Oud 07-11-2012, 23:38
allan53
allan53 is offline
waaraan kan je zien dat een agent een echte agent is en niet een fraudeur ofzo?
Oud 08-11-2012, 14:10
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Mijn mening is dat je dat snel genoeg ziet als je regelmatig een agent ziet. Maargoed als je er nooit 1 tegenkomt en je word ermee geconfronteerd dan kan je alleen naar de legitimatie vragen. En als je twijfelt en er iets iets groots gaande dan gewoon de politie bellen via 112 en het zo checken.
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl
Oud 10-11-2012, 01:06
metalhead1990
metalhead1990 is offline
vraagje
als ik 5 gram softdrugs heb (wiet hash) kan mij dat tijdens een aanhouding ingevorderd worden?
en mag het gebruik op straat gewoon???
want als ik naar mijn werk fiets dan rook ik vooraf altijd een jointje
greetz van jan
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap [STELLING] De nadelen van een verzorgingsstaat zijn groter dan de voordelen.
Verwijderd
110 21-09-2006 01:04
Verhalen & Gedichten Anouk en Danny #2
Little Phoebe
264 23-07-2006 15:40
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap CDA wil woningkraak verbieden
Gatara
152 09-11-2003 13:14
Drugs & Alcohol De serie Drugs en Drank in De gelderlander
Isa
3 20-03-2003 22:20
ARTistiek [op verzoek van 2 forummers, nogmaals Mi casa es en fuego
Bor
1 19-08-2002 10:18
Drugs & Alcohol Legalisering Drugs.
Isa
28 31-12-2001 12:13


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:17.