Oud 11-10-2012, 14:26
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Op 20 september is bekendgemaakt dat de regering van plan is om in 2014 culturele kunstzinnige vorming (CKV, vroeger CKV-1) op de Havo en het VWO af te schaffen. Algemene natuurwetenschappen (ANW) was in 2007 al afgeschaft op de Havo en wordt nu ook afgeschaft op het VWO.
De vrijkomende uren worden volgens het plan toegevoegd aan het vrije deel / de vrije keuzeruimte.

Wat vinden jullie hiervan? Gaan er nuttige vakken verloren? Moet er iets voor in de plaats komen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-10-2012, 15:18
Verwijderd
Nice! CKV is in mijn ogen een loos vak geweest, alle kennis die ik daar heb opgedaan kon ook in vier tot acht lesuren gegoten worden, in plaats van een wekelijks terugkerend feest. Pubers moeten weten wat hun CJP-pas is en wat voor dingen er allemaal in de wereld zijn. Lekker een praatsessie met wat er allemaal is, een clip van Hans Teeuwen, Cirque du Soleil, Jimi Hendrix, Justin Bieber, Twilight en wellicht een toer door een nabijgelegen museum (schoolreisjeeee!!11) en je bent helemaal klaar.

ANW: die tijd had in mijn ogen beter besteed kunnen worden aan intensievere Na/Sk/Bio/Wi. Wat wél nodig is is dat deze vakken (net als gs/ak/maatschappijleer) meer samenwerken zodat de uren efficienter gevuld worden.

Er mag van mij over het algemeen meer besteed worden aan logisch nadenken, correct formuleren en goed presenteren (daar mag ook tijd bij de talen worden weggehaald overigens). Meer filosofie en ethische dilemma's + goede onderzoeksvaardigheden zouden ook mooi zijn. Maar dat kan ook per half of kwart jaar.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2012, 16:40
Verwijderd
NEEEEEEEEE. Sorry, maar hadden ze dit niet een paar jaar eerder kunnen doen? Ik zit er nu alsnog mee opgescheept te komen 2,5 jaar.

Citaat:
[ .. ] Pubers moeten weten wat hun CJP-pas is en wat voor dingen er allemaal in de wereld zijn. Lekker een praatsessie met wat er allemaal is, een clip van Hans Teeuwen, Cirque du Soleil, Jimi Hendrix, Justin Bieber, Twilight en wellicht een toer door een nabijgelegen museum (schoolreisjeeee!!11) en je bent helemaal klaar.
Eeeuhm, ja. Nee. De CJP-pas is sinds dit jaar al weggebezuinigd. Je kunt er nu eentje voor 15 euro kopen. Maar dat haal je er niet uit en CJP zal denk ik niet nog heel lang bestaan.

Citaat:
ANW: die tijd had in mijn ogen beter besteed kunnen worden aan intensievere Na/Sk/Bio/Wi. Wat wél nodig is is dat deze vakken (net als gs/ak/maatschappijleer) meer samenwerken zodat de uren efficienter gevuld worden.

Er mag van mij over het algemeen meer besteed worden aan logisch nadenken, correct formuleren en goed presenteren (daar mag ook tijd bij de talen worden weggehaald overigens). Meer filosofie en ethische dilemma's + goede onderzoeksvaardigheden zouden ook mooi zijn. Maar dat kan ook per half of kwart jaar.
Anw vind ik persoonlijk helemaal niets. Allemaal projecten die me geen ene donder aangaan, zeker niet ik als EM'ertje. Gelukkig heb je dat maar één jaar.

Laatst gewijzigd op 11-10-2012 om 16:49.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2012, 18:08
Verwijderd
Klinkt goed. ANW kwam toch al soort van naar voren bij Biologie/natuurkunde/scheikunde en CKV is altijd al een nutteloos vak geweest.

Nog steeds ben ik verbijsterd dat het meest nutteloze vak, godsdienst, niet eruit is gegooid. Als er al aandacht aan zoiets besteed moet worden (wat niet moet) kan dat prima bij geschiedenis.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2012, 19:09
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Klinkt goed. ANW kwam toch al soort van naar voren bij Biologie/natuurkunde/scheikunde en CKV is altijd al een nutteloos vak geweest.

Nog steeds ben ik verbijsterd dat het meest nutteloze vak, godsdienst, niet eruit is gegooid. Als er al aandacht aan zoiets besteed moet worden (wat niet moet) kan dat prima bij geschiedenis.
Godsdienst is geen verplicht vak, genoeg scholen waar het niet wordt gegeven. Kan de overheid niet veel aan doen. Ja verbieden, maar daarvoor is sowieso een grondwetswijziging nodig en aangezien ook D66 en de VVD dat niet willen...
Met citaat reageren
Oud 12-10-2012, 01:11
Verwijderd
Oh, ja. Ik weet dat het niet anytime soon verandert. Ik geef alleen even aan hoe je simpel het onderwijs kan verbeteren.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2012, 09:10
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Prima! Alleen jammer dat de vrijgekomen uren niet in Nederlands, Engels en wiskunde worden gestopt.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2012, 17:25
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Minister Bussemaker wil CKV als verplicht vak behouden

17 dec 2012

Het kabinet overweegt het vak Culturele en Kunstzinnige Vorming (CKV) als verplicht vak op scholen voor voortgezet onderwijs te handhaven. Minister Bussemaker heeft dat zondag 16 december jl. gezegd in het televisieprogramma Buitenhof. De NKO is positief over deze omslag in het beleid.

Kwaliteitsimpuls?
Voormalig minister Van Bijsterveldt diende in oktober 2012 een wetsvoorstel in, waarin het vak CKV met ingang van het schooljaar 2014 – 2015 als verplicht vak verdwijnt uit het eindexamenpakket. Voortaan zouden scholen er vrij in zijn hoe zij culturele vorming aanbieden. Geld kregen ze er niet meer voor, want deze maatregel werd beargumenteerd als een kwaliteitsimpuls voor de culturele en vormende taak van de school.

De Raad van Cultuur heeft onlangs in een ongevraagd advies juist gepleit voor behoud van het verplichte vak CKV. De Raad vreest verminderde belangstelling vanuit de scholen voor het vak.

http://www.nko.nl/nko/uitgelicht/min...t-vak-behouden
Met citaat reageren
Oud 19-12-2012, 20:54
Asemoon
Asemoon is offline
CKV heb ik nooit gehad, KCV wel en dat was niets om naar huis over te schrijven.

Natuurlijk nog steeds niet zo erg als ANW, ik snap niet wat er bereikt wil worden met dit vak. Het is een verspilling van tijd voor beta's en totaal onnodig en oninteressant voor alfa's.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2012, 22:56
Verwijderd
Anw is goed voor de algemene kennis.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2012, 00:26
Asemoon
Asemoon is offline
Citaat:
Anw is goed voor de algemene kennis.
Chinees ook.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2012, 13:50
Verwijderd
Citaat:
Chinees ook.
Daar heb je flink gelijk in. Ik vraag me dan ook af wanneer nutteloze vakken als duits en frans worden verandert in spaans/chinees oid.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2012, 14:36
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Ik ben blij dat de aankomende scholieren dat jaartje niets doen bij zo'n kansloos vak als ANW, dat een samenraapsel was van de minst interessante delen van scheikunde, biologie en natuurkunde was, niet mee hoeven te maken.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2012, 11:56
Verwijderd
Citaat:
Chinees ook.
Klopt. Je punt?
Met citaat reageren
Oud 22-12-2012, 13:46
Verwijderd
Citaat:
Klopt. Je punt?
Dat elk bedenkbaar schoolvak goed is voor 'algemene kennis'.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2012, 00:42
Asemoon
Asemoon is offline
Citaat:
Daar heb je flink gelijk in. Ik vraag me dan ook af wanneer nutteloze vakken als duits en frans worden verandert in spaans/chinees oid.
Duitsland en Frankrijk hebben in de loop van de recente geschiedenis veel meer invloed gehad op Nederland dan Spanje. Ook in Nederland werd vroeger Frans gesproken in hoge kringen en Duitsland is altijd al een belangrijk handelspartner geweest, dus die talen zijn in ons schoolsysteem gebleven.

Duitsland is nog altijd Nederlands grootste handelspartner (en andersom kan Duitsland Nederland ook niet zomaar missen), bovendien worden door miscommunicatie soms flinke bedragen gemist. Naar mijn mening mag Duits dan ook gewoon blijven.

Frans is wel een ander geval want het is simpelweg niet zo belangrijk meer als vroeger. Ik sprak een tijdje terug met een docente Frans die me vertelde dat haar school de leerlingen wilden laten kiezen tussen Frans en Spaans door elk een half jaar te geven in het eerste jaar, waarna ze vervolgens konden kiezen in het tweede jaar. Het probleem is echter wel dat ze mogelijk slechter scoren op hun eindexamens en dat je na een half jaar niet makkelijk kan beslissen welke taal je leuker vindt omdat je het zo kort hebt gehad. Ik betwijfel eigenlijk of Spaans zoveel nuttiger is dan Frans vanuit het perspectief van een Nederlander. Maar goed, hoe meer keuze, des te beter en dit zal ook wel veranderen, alleen zal Frans ook niet zo snel weggegooid worden. Vooral niet op zelfstandige gymnasia want die leven nog een beetje in de oudheid.

Chinees wordt op steeds meer scholen gegeven, alleen lijkt voor de gemiddelde Nederlander China zo ver weg en de invloeden beperkt. Met China's terugkomst verandert dit waarschijnlijk gauw genoeg, ik ben benieuwd.

Als ik er zo over nadenk, is het eigenlijk vreemd dat Duits/Frans verplicht is voor iedereen in de bovenbouw op het VWO, met uitzondering van het profiel Cultuur en Maatschappij waar dat wel mag. Ik ben zelf een talenliefhebber, maar waarom zou iedereen een derde taal moeten "leren"? Met leren tussen aanhalingstekens want het blijft schoolfrans en schoolduits waar je ook na 6 jaar niet bijzonder veel aan hebt.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2012, 10:51
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Ik heb in ieder geval in mijn werk meer aan Duits en Frans dan aan Spaans en Chinees.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2012, 23:38
Starbucks-
Starbucks- is offline
CKV en ANW zijn compleet nutteloze vakken, deze dienen dan ook echt afgeschaft te worden. De vrijgekomen tijd zou echt in wiskundekennis gestoken moeten worden. Ook bij de talen zie ik schokkende ontwikkelingen. Iemand die een ''mooie'' 8 staat voor Duits en Engels lijkt nauwelijks een normaal gesprek te kunnen veoeren. Spreekvaardigheid zou absoluut meer aandacht moeten krijgen.

Wat ik zelf merk is dat de wiskundekennis echt zwaar onder het beoogde niveau ligt, vooral bij de HAVO. Toen ik HAVO deed (N&G) met wiskunde A haalde ik het CE met twee vingers in m'n neus, ik had serieus alleen een paar opgaven uit de bundel gemaakt en niets meer.

Daarna ben ik VWO gaan doen en toen was de overstap bij wiskunde best groot. Ik blijf me erover verbazen hoe je bij HAVO wiskunde A geen algebraïsche kennis hoeft te hebben. Verder komt in heel het examenprogramma wiskunde A HAVO de afgeleide (laat staan verdere toepassing van differentiaalrekening) niet aan de orde. Het examen was één grote creatie van kansvraagjes en gegevens interpreteren en verwerken uit grafieken. Op het VWO zelf heb ik niet veel aan te merken.

Echter, ook bij wiskunde-A VWO zitten er genoeg onderwerpen bij waar je later letterlijk niets aan hebt. Zoals het toetsen van hypothesen, een heel hoofdstuk wordt gewijd aan iets wat je in één paragraaf kunt toevoegen aan een ander kanshoofdstuk. Combinatoriek is ook zo'n onderwerp. Het zal best dat het goed is voor logica/inzicht, maar verdere toepassing is er nauwelijks in de exacte wetenschappen denk ik.

Kortom, wiskundekennis en spreekvaardigheid verdienen naar mijn mening meer aandacht in de komende examenprogramma's.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-12-2012, 13:22
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Godsdienst is geen verplicht vak, genoeg scholen waar het niet wordt gegeven. Kan de overheid niet veel aan doen. Ja verbieden, maar daarvoor is sowieso een grondwetswijziging nodig en aangezien ook D66 en de VVD dat niet willen...
Klopt, ik heb zelf nooit godsdienst op de middelbare school gehad. Dat geldt ook voor CKV, maar dat vak bestond toen ook nog niet. Zou dus niet weten wat ik gemist heb.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 26-12-2012, 19:12
Verwijderd
Citaat:
Duitsland en Frankrijk hebben in de loop van de recente geschiedenis veel meer invloed gehad op Nederland dan Spanje. Ook in Nederland werd vroeger Frans gesproken in hoge kringen en Duitsland is altijd al een belangrijk handelspartner geweest, dus die talen zijn in ons schoolsysteem gebleven.

Duitsland is nog altijd Nederlands grootste handelspartner (en andersom kan Duitsland Nederland ook niet zomaar missen), bovendien worden door miscommunicatie soms flinke bedragen gemist. Naar mijn mening mag Duits dan ook gewoon blijven.
Natuurlijk heeft duits zijn functie. Zelfs een belachelijk vak als godsdienst heeft een bepaalde functie. Toch zie ik geen reden om "alle" leerlingen maar verplicht duits te laten volgen. Hartstikke handig voor degene die later op de een of andere manier in de handel met duitsland terecht komen maar daar houdt de functionaliteit wel zo'n beetje op.

Dat ze meer invloed hebben gehad op Nederland begrijp ik, maar dat staat verder een beetje los van de taal. Als de rest van de wereld allemaal engels zouden spreken zouden onze buurlanden logischerwijs alsnog 'meer invloed' hebben op Nederland.

Maar het blijft lastig. Ik vind duits typisch zo'n vak waar 90% van de mensen die het volgen later er geen reet aan hebben. Anderzijds is dat iets wat je over vrijwel elk vak wel kunt zeggen. Ik persoonlijk zou de prioriteiten elders leggen, toch.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2012, 01:30
Asemoon
Asemoon is offline
Citaat:
Ook bij de talen zie ik schokkende ontwikkelingen. Iemand die een ''mooie'' 8 staat voor Duits en Engels lijkt nauwelijks een normaal gesprek te kunnen veoeren. Spreekvaardigheid zou absoluut meer aandacht moeten krijgen.

Kortom, wiskundekennis en spreekvaardigheid verdienen naar mijn mening meer aandacht in de komende examenprogramma's.
Wat betreft Engels ben ik het niet helemaal met je eens, want het niveau van Engels ligt naar mijn mening vrij hoog, vooral in vergelijking met andere landen, en dat zal waarschijnlijk ook niet gaan dalen.

Maar met Frans en Duits ben ik het zeker met je eens. Het is typisch schoolfrans en -duits waar het vooral gericht is op grammatica en het is veel teveel theorie stampen in plaats van het gebruiken. Stampen moet tot zekere hoeveelheid wel als je een taal gaat leren maar er zijn grenzen. Zo een debiel eindexamen helpt ook niet, waar je leesvaardigheid voor 50% telt en de andere vaardigheden (spreken, schrijven, luisteren, cultuur- en letterkunde) slechts 12,5% tellen, en vooral bij spreken wordt wel een flink gematst omdat er nauwelijks voor geoefend wordt. Zo worden de leerlingen ook vrijwel alleen voorbereid op leesvaardigheid.

Citaat:
Natuurlijk heeft duits zijn functie. Zelfs een belachelijk vak als godsdienst heeft een bepaalde functie. Toch zie ik geen reden om "alle" leerlingen maar verplicht duits te laten volgen. Hartstikke handig voor degene die later op de een of andere manier in de handel met duitsland terecht komen maar daar houdt de functionaliteit wel zo'n beetje op.

Dat ze meer invloed hebben gehad op Nederland begrijp ik, maar dat staat verder een beetje los van de taal. Als de rest van de wereld allemaal engels zouden spreken zouden onze buurlanden logischerwijs alsnog 'meer invloed' hebben op Nederland.

Maar het blijft lastig. Ik vind duits typisch zo'n vak waar 90% van de mensen die het volgen later er geen reet aan hebben. Anderzijds is dat iets wat je over vrijwel elk vak wel kunt zeggen. Ik persoonlijk zou de prioriteiten elders leggen, toch.
Ik vind het ook vreemd dat Duits of Frans verplicht zijn. Immers leert iedereen al een tweede taal, namelijk het Engels, en vergeleken met vrijwel alle landen leren we dat beheersen op een vrij aardig niveau. Gymnasia bewijzen dat je zonder een derde moderne taal ook goed verder kan, al moet je dat wel Latijn of Grieks kiezen. De gedachte erachter is waarschijnlijk dat zelfs als je de taal in kwestie niet goed zou leren, de moderne taal je tenminste wat kan leren over je eigen taal. Dat is ook wel zo, mja, elk vak kan je wel wat leren.

Er mogen naar mijn mening sowieso minder (verplichte) vakken komen. Je leert het beste uit interesse en het is vrij moeilijk om geïnteresseerd te zijn in (ten minste) 8 vakken. In plaats daarvan kunnen ze zich meer focussen op ieder apart vak.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:32.