Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-11-2012, 20:51
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Na jaren lezen weet je het zeker: er is een verhaal in jouw hoofd en je MOET het vertellen. Je begint met schrijven en al snel komt de eerste twijfel.

Is dit wel goed? Waar moet ik op letten? Wat vinden anderen hier van?

Uiteindelijk wil je antwoord. Je wil feedback op je stukje. Maar waar? Hoe? Wie gaat het voor me lezen?

In dit topic kan je feedback krijgen! Wat moet je doen?
  • Lees goed door de eerdere feedback die is gegeven. Kijk of je aan de hand van deze feedback al ideeën hebt wat je kan verbeteren.
  • Zoek een stukje van ongeveer 200 woorden (http://www.wordcounttool.com/, http://www.wordcounter.net/) van je verhaal en zet dat hier neer. Denk goed na of het stukje los te lezen is!
  • Plaats het stukje op het forum. Let op! Het forum laat soms stukken er anders uitzien dan op je computer! Zorg dat je het stukje test voordat je het hier opzet. Als je stukje geen duidelijke opmaak heeft, krijg je geen feedback.
  • Wacht rustig op feedback. Het kan een aantal dagen duren voordat iemand er tijd voor heeft.
  • Plaats niet gelijk een nieuw stukje. Het is de bedoeling dat iedereen in dit topic feedback kan krijgen. Wil je graag een stukje herposten of een nieuw stukje toevoegen? Doe zelf mee in het geven van feedback.

Ik (Kitten) ga zelf mijn uiterste best doen om elke stukje van goede feedback te voorzien. Goede feedback betekent niet dat het heel positief is! Als je alleen zoekt naar een schouderklopje, is het misschien niet handig om het hier neer te zetten. Iedereen is uitgenodigd om ook feedback te geven!. Laten we er voor zorgen dat we allemaal beter worden met schrijven.
__________________
Altijd nuchter

Laatst gewijzigd op 07-11-2012 om 10:41.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-11-2012, 21:55
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
200 woorden is wel kort voor een passage

naja ik trap af.... maar dan met iets meer dan 300 woorden /rebel

Spoiler
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love

Laatst gewijzigd op 06-11-2012 om 22:22.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2012, 09:15
Verwijderd
Wat mij opvalt, Qimm, is dat je eerste paar zinnen precies dezelfde constructie hebben. Ze zijn ongeveer even lang en aan elkaar gemaakt met de 'en'. Misschien valt dat pas op als je er met een commentaaroog naar kijkt, maar je zou kunnen overwegen of je daar wat structurele variatie in brengt. Dan leest het net iets spannender, ook al ben je aan het beschrijven.
Ik vroeg me af of maanlicht schaduwen maakt. Het kan goed dat het zo is, maar ik vond het een beetje opmerkelijke constructie. Omdat je het maanlicht al op het einde van de vorige zin gebruikt, is het te verantwoorden om die herhaling er uit te halen. Dan zou je 'de schaduwen' prominenter kunnen maken: 'er vielen schaduwen, die de tuin een bijna onherkenbaar en onwerkelijk uiterlijk gaven' of 'De schaduwen van het maanlicht gaven de tuin [enz.]'. Ik ben zelf nog niet tevreden over de alternatieven, schaduwen zijn niet alleen als concept lastig, maar ook als woord!

Citaat:
Was ze nou nog maar ietsjes langer,
Met deze zin was je nog iets aan het doen, denk ik. Hij eindigt met de komma, waarna je over het uitrekken begint. Ik neem aan dat er een 'dacht Merel' komt te staan, maar er zijn ook andere mogelijkheden. Die laat ik in ieder geval nog even aan jou De alinea lijkt verder niet helemaal af, doordat je stopt met de mededeling dat Merel's tenen pijn doen. Daar wordt eigenlijk geen echt vervolg aan gegeven waardoor de daaropvolgende alinea ook kan beginnen met wat ze wél ziet als ze zich uitrekt.

Citaat:
langs de vlizotrap die nog harder
Een kleinigheid.

Citaat:
Merel pakte een groot kussen van de bank langs de wand en legde dit kussen voor het raam.
Het stukje 'langs de wand' stuurde me de eerste keer het bos in. Het duurde even voordat ik precies doorhad over welke bank we het hebben. Zou dat geen 'officiële' naam hebben? Ook is de 'dit kussen' een herhaling die niet zo nodig is. Omdat je het herhaalt, geef je het denk ik meer nadruk dan nodig is. Vooral omdat je de zin erna weer 'het kussen' gebruikt.

Iets heel kleins: de aanhalingstekens van je zin doen me denken aan posters uit de vroege 20e eeuw Maar dat komt omdat ik 'enkele apostrophes' gewend ben, dus dat ik verder geen kritiek.

Dan meer over het geheel: ik kan niet precies peilen voor welke leeftijd je dit verhaal schrijft. Ik kan het me wel helemaal voorstellen als voorleesboek en heb het gevoel dat het meer richting het kinderboek gaat dan een tiener- of volwassenenroman. Ik hoop dat je een leuke illustrator vindt, want als je deze stijl het verhaal lang vasthoudt, kun je echt veel met illustraties erbij. Ik vind het een goed stukje, onderhoudend, met genoeg balans tussen beschrijving en actie. Afgezien van wat kleine puntjes kan ik geen fouten in je tekst vinden, waardoor het soepel leest. Tenslotte zitten we natuurlijk nog met de spanningsboog: wat was dat gluipige zwarte ding buiten?


--

Kitten, hoe kun je de wordcount vinden? Jij verwijst naar http://www.wordcounttool.com/, http://www.wordcounter.net/ enzovoorts?

Verder kun je misschien expliciet verwijzen naar de previewfunctie van een bericht?

Tenslotte: als iemand echt langere stukken verhaal wil posten en daar commentaar op wil krijgen, kunnen ze natuurlijk een eigen topic maken. Ik denk dat dit vooral bedoeld is om gewoon eens door de schrijfstijl heen te lopen in het kader van 'als ik dit eerder had geweten, had ik minder hoeven verbeteren'?

Laatst gewijzigd op 07-11-2012 om 09:27.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2012, 09:24
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
jaaaa dat zou je wel willen weten he?

Het is een stuk herinnering van ons hoofdpersonage van toen ze 8 was. En de "..." heb ik op de basisschool nog zo geleerd Ik weet inderdaad wel dat het '...' moet zijn, maar dat gaan we massaal aan het eind veranderen.
Er zitten inderdaad wat schoonheidsfoutjes in, maar (even een excuus erin proppen) dit is onder tijdsdruk van de nano van vorig jaar geschreven, bovendien wil je dan zo veel mogelijk woorden gebruiken om aan de dagelijkse quotum te komen
Maanlicht maakt trouwens net zo goed schaduwen als zonlicht (daar maanlicht eigenlijk gewoon 2ehands zonlicht is ) Ben je wel eens op een heldere vollemaansnacht buiten geweest (en dan bedoel ik buiten als een plaats zonder lichtvervuiling) Het is zo licht dat je er een boek bij kunt lezen.

bedankt, ik zal de schoonheidsfoutjes er nog uit halen
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 07-11-2012, 09:30
Verwijderd
Ik weet hoe maanlicht werkt, maar hoe je schaduwen er in beschrijft, vond ik dan weer lastiger Enfin, graag gedaan! Zodra je publiceert moet je het maar laten weten
Met citaat reageren
Oud 07-11-2012, 09:46
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
dingen beschrijven is moeilijk vind ik, het is vaak de beleving die JIJ hebt en een ander misschien helemaal niet deelt, maar goed. dat hou je toch. En zal het laten weten
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 07-11-2012, 10:04
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Ik heb alleen even iets gelezen over dat gesproken tekst met enkele aanhalingstekens zou moeten; dat hoort 'officieel' nog steeds met dubbele. Pietje zei: "Hoi." Enkele aanhalingsteken is wel om 'iets' aan te halen Maar over het algemeen zijn de betekenissen vrij uitwisselbaar geworden dat je zowel " als ' mag gebruiken voor zowel spraak als iets aan te halen, zolang je maar consistent in het gebruik bent. De lezer heeft toch wel meteen wel door welke je waarvoor gebruikt
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2012, 10:13
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
naja, mijn vader heeft dit jaar dus een boek uitgebracht en hij had ook braaf alles met "..." gedaan, maar hij moest het veranderen van de uitgever in '...'
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 07-11-2012, 10:38
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Ik denk dat uitgevers dit graag willen puur vanwege de drukkosten, want alle kleine beetjes inkt besparen helpt Maar taalkundig hebben ze niet per se gelijk.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2012, 10:40
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Ik heb eigenlijk niets meer op Uitzicht toe te voegen. Ik vond het een heel leuk stukje. Hij haalt precies mijn punten er uit wat er nog beter kan.
Ik vond vooral de spanningsboog goed, hoewel de clou was cliché was, maar dat is niet erg

Ik zal de OP even wat gedetailleerder maken.

Daarnaast is het vooral ook het idee van het topic dat je zeker weet dat je antwoord krijgt. Ik zie zo vaak enorme lappen tekst die nog niet de aandacht hebben gehad die het verdient en dan ben je vele bezig met simpelweg aandachtspunten aan te wijzen en kom je niet toe aan het verhaal.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 07-11-2012, 10:53
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
hoe bedoel je de clou is cliché? (vooral welke clou )
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 07-11-2012, 11:01
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
hoe bedoel je de clou is cliché? (vooral welke clou )
Donkere gedaante = kat?
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 07-11-2012, 11:36
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
nee joh, die donkere gedaante in de tuin, die groot genoeg is om een wolf te zijn? De kat kwam haar even de stuipen op het lijf jagen, hierna komt ze erachter wat er werkelijk in de tuin is.
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love

Laatst gewijzigd op 07-11-2012 om 11:49.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2012, 12:29
Verwijderd
Als kort verhaal had het wel gekund natuurlijk, zo'n schaduwspel en dan de kat die het bleek te zijn. Onthouden!
Met citaat reageren
Oud 07-11-2012, 12:33
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
maar dan is het nog raar, ze ziet het nog in de tuin en binnen seconden is de kat bij haar, das toch raar Dan zou ze het een tijdje uit zich moeten zijn verloren.
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 07-11-2012, 12:58
Verwijderd
Citaat:
maar dan is het nog raar, ze ziet het nog in de tuin en binnen seconden is de kat bij haar, das toch raar Dan zou ze het een tijdje uit zich moeten zijn verloren.
Citaat:
Een zwarte wolk dreef voor de heldere maan en de tuin verdween in de nachtelijke duisternis. Merel zag nu alleen nog haar weerspiegeling in het raam, buiten leek even verdwenen te zijn.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2012, 13:00
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Het leuke is wel dat dat soort reacties misschien ook duidelijk aangeven waar goed geschreven teksten toch tot verwarring kunnen leiden. Toen ik het las was mijn spanningsboog over, maar dat was niet jouw plan.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 07-11-2012, 13:53
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
@ Kitten: nee maar als ik de rest van de passage zou posten dan zou ik wel heel ruim over de 200 woorden heen gaan. Nadat de wolk weer wegtrekt gebeurt er ook vrij snel al wat, tja, dramatisch? En dat krijgt zijn eigen spanningsboog. De verwarring is nu vooral vanwege het feit dat de gebeurtenis nog niet voorbij is, het belangrijkste komt nog, maar ik vond dit stuk fijner.

@ uitzicht: 'buiten leek EVEN verdwenen te zijn'. naja, dat is a matter of interpretation
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-11-2012, 16:04
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Ik doe ook altijd "..". Als ik schrijf, je weet toch, met pen en papier, dan doe ik zelfs de eerste " aan de onderkant. Zo heb ik dat inderdaad geleerd enkele zijn voor eventuele gedachtes.
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2012, 17:36
Verwijderd
Ik deed het vroeger keurig met " " geloof ik. Toen kwam ik er achter dat ' sneller ging
Met citaat reageren
Oud 07-11-2012, 17:47
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
who's next?
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 07-11-2012, 18:14
Verwijderd
Spoiler


Het is overigens niet van mij, maar ik kreeg er qua commentaar geen grip op, dus daarom gooi ik graag een excerpt in deze commentaarmachine.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2012, 18:57
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
Ik doe ook altijd "..". Als ik schrijf, je weet toch, met pen en papier, dan doe ik zelfs de eerste " aan de onderkant. Zo heb ik dat inderdaad geleerd enkele zijn voor eventuele gedachtes.
Gedachten moeten dan eigenlijk altijd zonder aanhalingstekens Veel schrijvers/uitgevers doen gedachten cursief om het te accentueren. ,,...''-gebruik mag op idd ook als "..."-variant, maar dat kom ik eigenlijk alleen nog tegen in vrij oude drukken van boeken dus ik denk dat het wat archaïsch is
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2012, 04:04
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:
Spoiler


Het is overigens niet van mij, maar ik kreeg er qua commentaar geen grip op, dus daarom gooi ik graag een excerpt in deze commentaarmachine.
Ik kan hier niet zoveel over zeggen. Ik ben totaal niet geboeid en dat is vooral omdat het in de tegenwoordige tijd én de ik-vorm is geschreven en ik vind het allebei enorm storend als ik lees. Daarbij wordt er naar mijn smaak veeeeel te veel omschreven over details.
Citaat:
Gedachten moeten dan eigenlijk altijd zonder aanhalingstekens Veel schrijvers/uitgevers doen gedachten cursief om het te accentueren. ,,...''-gebruik mag op idd ook als "..."-variant, maar dat kom ik eigenlijk alleen nog tegen in vrij oude drukken van boeken dus ik denk dat het wat archaïsch is
Ja, dat is me dan weer teveel moeite, tegenwoordig doe ik het ook niet meer met de enkele apostrofs, maar vroegah wel. ".." vind ik gewoon lekker. Ik doe ook niet aan "Dat heb ik je gezegd," zei ze. Ik vind die komma daar raar, dus die regel overtreed ik ook keihard.
Maar volgens mij is dit niet heel erg ontopic
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2012, 15:28
Verwijderd
Citaat:
Ik kan hier niet zoveel over zeggen. Ik ben totaal niet geboeid en dat is vooral omdat het in de tegenwoordige tijd én de ik-vorm is geschreven en ik vind het allebei enorm storend als ik lees. Daarbij wordt er naar mijn smaak veeeeel te veel omschreven over details.
Dat ben ik met je eens. Ik vind het daarnaast gewoon gek dat er weinig over te zeggen is. Eén van de weinig teksten waar ik dat mee heb. Kitten, zeg eens wat!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-11-2012, 20:04
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Kitten, zeg eens wat!
Kinderen die vragen... Ik probeer straks nog even te kijken, maar druk vandaag.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:07.