Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-05-2003, 10:31
Pruttelpot
Avatar van Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Even een stukje tekst die spontaan in me opkwam. Wat ik spontaan ben gaan schrijven. Misschien zie ik het verkeerd, misschien klopt er niks van. Maakt niet uit. Hier is het

Automatisering en de werkgelegenheid

Ik zat zo te denken net in het rookhok hier op mijn werk, hoe zal het gaan in de toekomst? Waar ligt de toekomst? Zal het niet zo zijn dat de werkgelegenheid hele erg zal gaan dalen in de toekomst?

Waarom?
Hoe zal het gaan over een aantal jaren? Hoe snel zal de revolutie in de automatisering, die nog steeds in volle gang bezig is, gaan?
Nu is het nog zo dat een bakker personeel in dienst heeft om zn brood te bakken, in een fabriek zijn veel mensen in dienst die producten in elkaar zetten. Zal de automatisering de werkgelegenheid niet heel erg omlaag halen?
Er word steeds meer automatisch gedaan. Maar gaat dat neit ten koste van de werkgelegenheid? Waarom zal je nog iemand inhuren die minder precies is als een robot en die nog meer geld kost ook? Iemand die ziek word terwijl een robot alleen afentoe onderhoud nodig heeft? Iemand die uiteindelijk pensioen nodig heeft terwijl je een robot gewoon naar de schroothoop brengt.
Zal een fabrikant van auto's niet uiteindelijk zijn personeel ontslaan omdat ze overbodig worden? Omdat ze te duur worden, zowel in salaris, ziektekosten, pensioenregelingen als in dat het een doorlopende investering is, terwijl een robot, die nog preciezer te werk kan gaan, altijd zijn werk zal doen, een eenmalige investering is en nooit ziek zal worden alleen zo nu en dan onderhoud nodig hebben. Je zal altijd iemand moeten blijven houden om bijvoorbeeld te programmeren, programma's te ontwikkelen, maar daar zijn veel minder mensen voor nodig als dat nu in de gemiddelde fabriek werkt.

Als ik alleen al naar de situatie hier in het bedrijf waar ik werk kijk, hier werken een heel aantal mensen op de productie vloer. Mensen die uiteindelijk overbodig zullen worden. Er hoeft in de toekomst niet meer met de hand gesoldeerd te worden. Computer gestuurde robots zullen dat uiteindelijk toch veel sneller, beter, preciezer kunnen?
Zal het niet zo zijn dat in de toekomst een hoop personeel overbodig word? Zal dat niet overal zo gaan? Zullen uiteindelijk niet alleen de hoog opgeleiden een goede baan kunnen houden? Zullen de minder opgeleide, de echte arbeiders, niet overbodig worden? Hoe zal dat gaan? Wat zel er gebeuren? Gaat de werkgelegenheid niet ontiegelijk dalen door de automatisering? Zullen er uiteindelijk niet alleen nog een groepje programmeurs nodig zijn om een complete fabriek te runnen?

Denk ik nu te ver vooruit? Of is dit al de situatie in de nabeie toekomst? Is dit nu al aan de gang? Ik vraag het me af.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-05-2003, 21:00
Jordi
Avatar van Jordi
Jordi is offline
Ik denk dat het nog wel een hele tijd duurt voordat dit zal gebeuren, maar ik denk dat het eventueel wel zou kunnen. De reden dat het nog zo lang duurt is denk ik dat de automatisering ook weer niet zo snel gaat en omdat ik denk dat er steeds nieuwe beroepen zullen worden uitgevonden.
Eigenlijk betwijfel ik best wel of het gaat gebeuren, maar als het al gebeurt denk ik dat het niet zo´n ramp zal zijn. Als alles dan zoveel goedkoper kan worden geproduceerd, kunnen ook de prijzen dalen. Alles is dan goedkoper en werklozen kunnen dat dan best van hun premie betalen. Ofzoiets, we vinden er wel iets op .
__________________
Mommy, that salesman's on TV!
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 09:09
Verwijderd
Er zal altijd wel werk te vinden zijn voor laag opgeleiden; werk dat beter door mensen dan door robots kan worden gedaan. Denk maar aan vuilnis ophalen, post/kranten rondbrengen, winkelbedienden etc.
Bovendien zullen er wel nieuwe beroepen ontstaan binnen de geautomatiseerde samenleving. Niet te vergeten dat het kennisniveau van de mensen op lange termijn wel zal stijgen, waardoor ze een hogere opleiding kunnen genieten en dus weer in aanmerking komen voor een betere baan.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 13:01
Pruttelpot
Avatar van Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
N00dles schreef op 06-05-2003 @ 10:09:
Er zal altijd wel werk te vinden zijn voor laag opgeleiden; werk dat beter door mensen dan door robots kan worden gedaan. Denk maar aan vuilnis ophalen, post/kranten rondbrengen, winkelbedienden etc.
Bovendien zullen er wel nieuwe beroepen ontstaan binnen de geautomatiseerde samenleving. Niet te vergeten dat het kennisniveau van de mensen op lange termijn wel zal stijgen, waardoor ze een hogere opleiding kunnen genieten en dus weer in aanmerking komen voor een betere baan.
Maar is het dan niet zo dat je uiteindelijk een "overschot" krijgt?
Teveel mensen voor de werkgelegenheid?
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 13:28
mleen
Avatar van mleen
mleen is offline
ja , ik zie het nog wel gebeuren.. maar niet zo heel snel. Minstens een paar honderd jaar. Dat hoop ik tenminste want ik vind zo'n geautomatiseerde wereld maar niks..
maar dat werlkoosheidprobleem komt dan ook deels door de nog steeds groeiende wereldbevoking, die al veel te groot is..

Overigens hoop ik dat ze over een paar honderd jaar dan wel zo ver zijn dat je niet hoeft te werken om te kunnen eten, het liefst wordt het hele monetaire eenheid afgeschaft, maar dat is een andere discussie
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:50.