Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-07-2003, 20:48
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
,,Als baby en kleuter moest ik onderduiken voor de nazi's. Nu, op middelbare leeftijd, duik ik opnieuw onder, dit keer vanwege bedreigingen vanuit de moslimgemeenschap in onze samenleving."
Citaat:
Ik draag vaak een chai aan een kettinkje.
Ik heb hem gekocht tijdens een van de vele keren dat ik in Israël was. Ik draag de chai als symbool voor het leven en als opdracht aan mezelf, leef! Ik heb hier en in Israël joodse vrienden. Als er in Israël weer eens een aanslag is gepleegd of als er in Nederland weer antisemitische praktijken plaatsvinden, doe ik een ketting met davidster om. Dat is vaak aanleiding tot een gesprek waarin ik het voor Israël op kan nemen.
Ik ben niet joods, maar christen. Sommige medechristenen vinden dat ik niet het recht heb een davidster te dragen. Vindt u dat ook? Dat zou ik best willen weten. Van joodse mensen heb ik er nog nooit kritiek op gehad, maar dat zou beleefdheid kunnen zijn (alhoewel)? Mijn motivatie is solidariteit.
Coby V., Houten
Citaat:
Het artikel 'Sterk met sterren' raakte bij mij een gevoelige snaar. Tot niet zo lang gelden droeg ik ook altijd een davidster, met trots. Nu ligt de ketting in de kast.
Overal kunnen joden last hebben van antisemitische en hatelijke opmerkingen.
Toch is daar meer kans op als je, zoals ik, in een Amsterdamse wijk woont waar de bevolking predominant moslim is. Zolang men niet weet dat je joods bent, word je gezien als elke andere Nederlander. Maar ik vraag me af wat de reactie zou zijn als ik hier met mijn davidster om de Albert Heijn binnenstapte. Eigenlijk zou ik graag de proef op de som nemen, maar mensen die mij liefhebben raden mij dit ten sterkste af.
'Jij bent klein, bijna 62, een vrouw. Stel je voor dat je wordt uitgescholden of bespuugd? Ik zou het niet doen, het is provocerend'.
Het dragen van een davidster wordt dus gezien als een uitdaging, die aanleiding kan zijn tot geweld. Eigenlijk is dit toch te gek voor woorden?
Wat te doen? Ik loop rond met een groeiend gevoel van woede en onmacht. Uiteindelijk ben ik terug bij af. Als baby en kleuter moest ik onderduiken voor de nazi's. Nu, op middelbare leeftijd, duik ik opnieuw onder, dit keer vanwege bedreigingen vanuit de moslimgemeenschap in onze samenleving. Ik kan niet de enige zijn met dit probleem. Hoe gaan andere lezers hiermee om?
Yvonne V., Amsterdam
Citaat:

Yvonne V. beschrijft een groeiend gevoel van woede en onmacht omdat zij de davidster, die zij altijd trots droeg, nu in de kast laat liggen (brief, NIW 4/7). Zij vraagt hoe andere lezers hiermee omgaan.
Welnu: ik heb een baard en draag een hoed. Ons vijfjarig dochtertje ging tot vorig jaar naar een peuterspeelzaal. Elke week scandeerde een groepje islamitische jongeren wel 'Joden, joden, joden...' tegen mij. Ik vroeg dan waarom dat was en wat ze wilden bereiken. Negen van de tien keer ging een vader zich ermee bemoeien. Ik legde dan uit dat ik eigenlijk niet tegen zijn kinderen zou moeten praten, maar dat wij als volwassenen het gesprek moesten voeren.
,,Want," zei ik altijd, ,,als u en ik niet ingrijpen, wordt het nooit beter in onze van oorsprong zo goede stad".
Dit alles los van het feit dat ik niet joods ben; ik zie er alleen maar joods uit. Mijn dochter zit nu op een openbare basisschool met kindertjes van ouders van diverse pluimage en het probleem lijkt van de baan.
Intussen sissen nu jongens van zestien, zeventienn jaar mij regelmatig, vuisten gebald, 'Hamassss' toe. Of ze gaan stilletjes achter me staan en roepen 'Boem!'. Ook hen laat ik uitleggen waarom ze zo belachelijk doen.
Alleen loopt dat moeizamer, de toon is vaak agressief. Tot dusver gaat het goed, maar ik houd er rekening mee dat ik eerdaags een pak slaag krijg.
Het zou eenvoudiger zijn mijn baard in te korten en een andere hoed te dragen. Maar dat weiger ik; ik wil een bijdrage leveren aan een gesprek met deze jongeren, omdat je niet alles over zijn kant kan laten gaan.
Ik accepteer niet dat de joodse bevolking in Amsterdam het zwaar te verduren krijgt van het jonge islamitische volksdeel, dusdanig dat mensen op sjabbes niet meer naar de sjoel in West kunnen gaan, zonder te worden gemolesteerd. Dusdanig dat in lijn 4 keppels van jongenskopjes worden geslagen en als frisbees door de tram zeilen. Dusdanig dat mevrouw Velleman haar davidster niet meer durft te dragen. Deze mesjogge toestand moet stoppen.
Toegegeven: ik ben niet zo klein als mevrouw Velleman – tegen de 1,90. Maar dat doet er weinig toe als je met twee kindertjes boodschappen doet en nauwelijks wordt gemist door een langs scheurende auto met jongeren die 'Boem', 'Hamassss' en 'Gore jood' roepen en een middelvinger uit het raam steken.
Nee, mevrouw V. is niet de enige met dit probleem. Dit is de manier waarop ik ermee omga. Ik hoop het vol te houden. En ik hoop dat de davidster van mevrouw V. weer gauw uit de kast komt.
Ds. Johannes van der Meer,
doopsgezind predikant, Amsterdam
Citaat:
Coby Velthuyzen en Yvonne Velleman worstelen met een gelijksoortig probleem (NIW 4/7). De ene dame draagt een davidster uit solidariteit, de andere draagt hem niet uit angst. De vragen zijn: ben ik solidair, ben ik bang?
Volgens mij is het antwoord op beide vragen: neen. Solidariteit toon je niet door het dragen van een davidster (teken van identiteit); solidair ben je als je bereid bent voor de bedreigde naast je op te komen, in woord en daad. Voor zover ik weet, droegen tijdens de oorlog alleen de vervolgde joden de toen verplichte ster.
Het dilemma van Yvonne Veldman vormt een probleem. Op jonge leeftijd was het dragen van een davidster levensgevaarlijk. Moet dat op je 'oude dag' weer het geval zijn? Ho! Nee! Schouders naar achteren, kin omhoog. De tijd van je moeten verstoppen hebben wij gehad. Wij leven nog en kruipen niet meer weg.
Ik denk dat het er niet toe doet of wij een davidster dragen, maar hoe wij dat doen. In geen geval schuw. Of provocerend. Maar 'gewoon', vanzelfsprekend.
Mijn ervaring is dat geen mens erop let of ik een davidster draag. En mocht ik erop worden aangesproken, dan zal ik uitleggen dat iedereen in een democratisch land vrijelijk – in alfabetische volgorde - een crucifix, davidster of hoofddoek mag dragen.
Rosalie Italiaander, Amsterdam
Citaat:
Ik woon net als Yvonne Veldman in een gebied in Amsterdam waar je blijkbaar beter niet kunt wonen als je 'een beetje' joods bent.
Ik woon in Amsterdam-Osdorp (Gaza-Stad). Door een fout van een derde zijn mijn buren (Marokkaans en Turks) erachter gekomen dat ik 'een beetje' joods ben. Sindsdien wordt mij het normale leven onmogelijk gemaakt door scheldpartijen, aanbellen in het holst van de nacht, bekladding, doodsbedreigingen en 'gewone' bedreigingen.
Sinds ik weet dat ik hier snel weg moet omdat de woningbouwvereniging en de politie mijn welzijn niet meer kunnen verzekeren, al duurt dit meer dan zes maanden door tegenwerking van de stedelijke woningdienst, heb ik mij voorgenomen om mijn mageen Davied niet te verwijderen. Sterker nog, ik draag hem zichtbaarder; ook heb ik een stadsvlag van Tel Aviv buiten op mijn balkon hangen. Provocerend misschien, maar erger kan het toch al niet worden en wegrennen: nee, zo ben ik niet door mijn ouders opgevoed.
Praten met de ouders, zoals de heer van der Meer doet, zou kunnen; alleen doen de ouders hier gewoon mee. Praten met het lokale moskeebestuur zou ook kunnen helpen, als de scheldpartijen zich niet zouden voordoen voor de deur van de Turkse moskee. En nooit iemand die iets heeft gehoord.
Ik raad mevrouw Velleman aan om de mageen Davied te dragen, maar niet zichtbaar. Ik ben een jongen van 1,92 m, behoorlijk gespierd en ik ben ex-politie-agent, dus ik kan me als het moet behoorlijk verdedigen.
Golan H., Amsterdam
Citaat:
Is het niet onvoorstelbaar dat wij, Nederlandse joden, moeten bukken voor (straat)geweld, door ons joods zijn te verstoppen op straffe van inbreuk op de lichamelijke en geestelijke integriteit? Hebben wij ooit van islamitische vrouwenn de hoofddoeken afgerukt?
Ik deel het groeiend gevoel van woede en onmacht. Onmacht is moeilijk te verteren. De overheid doet er maar bitter weinig aan, onze (joodse) burgemeester beschouwt het als 'incidenten'; hij heeft ook niet de moeite genomen te reageren op de open brief die ik hem enige weken geleden zond.
Enkele suggesties, waarbij ik wel wil benadrukken dat het slechts een bepaalde groep en zeker niet alle moslims aangaat.
1. Indringende beïnvloeding van de moslims over het kwaad van racisme, in de moskee, op school en in het gezin; eigenlijk een soort hersenspoeling. Leraren mag niet de mond gesnoerd worden als ze over joden spreken; ze moeten zich overigen wel flinker opstellen.
2. De betrokkenen tonen dat zij, die zich beklagen over elke vermeende discriminatie, anderen dat voortdurend aandoen.
3. Wie nog niet het Nederlanderschap heeft verworven en strafbare feiten pleegt, meteen het land uit zetten.
4. Een strijdbare mentaliteit kweken onder joden en niet-joden om dit groeiende kwaad krachtig te lijf te gaan.
Bloeme E.-E., Amsterdam
Citaat:
Mijn brief 'Davidster 2' (NIW 4/7), over het wel of niet openlijk dragen van een davidster, heeft veel stof doen oplaaien. Aan de ene kant zijn er lezers die zeggen dat er geen vuiltje aan de lucht is, als je je maar flink en trots gedraagt. Aan de andere kant zijn er lezers die hetzelfde hebben ondervonden als ik.
De prekende toon van Rosalie I. (NIW 11/7) wekte bij mij wrevel op. Zij tikte Coby V. (NIW 4/7) tamelijk onzacht op de vingers door te stellen dat het dragen van een davidster door een niet-jood niet valt onder solidariteit in woord en daad. Wat een semantische muggenzifterij!
Wees blij dat er nog christenen zijn die een davidster willen dragen, om welke redenen dan ook. In deze wereld vol antisemitisme en Israël-haat moeten wij elke vriend van het joodse volk waarderen.
'Schouders naar achteren, kin omhoog' was het advies van mevrouw Italiaander aan mij. Ik denk dat zij en al die andere optimistische schrijvers of in een witte buurt wonen of in droomland.
Ik schreef dat het openlijk dragen van een davidster onverantwoord is in een overwegend-moslimbuurt. De reacties van ds. Johannes van der meer (NIW 11/7) en Golan H. (NIW 18/7) slaan de spijker op de kop. Ondanks dat beide mannen groot van stuk zijn, werden ook zij slachtoffer van bedreigingen, alleen omdat ze jood zijn of voor jood worden aangezien.
Ik deel de opinie van Bloeme E.-E. (NIW 18/7) dat juist die moslims, die zich steeds over vermeende discriminatie beklagen, anderen voortdurend discrimineren.
Yvonne V., Amsterdam
Citaat:
Graag zou ik mevrouw Rosalie I., schrijfster van de brief 'Davidster 4' (NIW 11/7) willen vragen eens uit haar ivoren toren te komen of gewoon uit de auto te stappen en gezellig te gaan winkelen in de buurten van ds. Johannes van der Meer en mevrouw Yvonne V., vanzelfsprekend met davidster. Verder vond ik de opmerkingen aan het adres van mevrouw Coby V. nogal beledigend.
G. C. R.-L., Rotterdam

Zomaar een paar teksten uit het Nieuw Israëlitisch Weekblad, Nederlands' oudste opinieblad.

Laatst gewijzigd op 29-07-2003 om 21:18.
Advertentie
Oud 29-07-2003, 20:58
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
wat bezielt jou om al die teksten over te gaan typen?
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Oud 29-07-2003, 20:59
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 29-07-2003 @ 21:58:
wat bezielt jou om al die teksten over te gaan typen?
Misschien wel een realistisch beeld geven van de hedendaagse toestand?

Lees de allereerste zin eens...
Oud 29-07-2003, 21:00
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Ok, en nu is je punt/stelling?
__________________
plop
Oud 29-07-2003, 21:12
Verwijderd
Je haalt deze stukjes uit het Nieuw Israëlitisch Weekblad en je wilt een realistische visie over het antisemitisme. Nou, realistisch/objectief wordt het dan niet denk ik zo.
Oud 29-07-2003, 21:14
Verwijderd
Ik denk dat als een moslim met een grote rode maan achter op zn jas en aan een ketting door een grotere groep mensen met het Joodse geloof zou moeten lopen hem hetzelfde zou overkomen.

Als ik met een Hamer en een Sikkel op mn jas zou gaan rondlopen zou mij dit ook kunnen overkomen.

Het overdreven dragen van symbolen die te maken hebben met ideologie of geloofsovertuiging lokt nu eenmaal dit soort gedrag uit van mensen die een ander geloof en een andere ideologie aanhangen, vooral als deze mensen in de meerderheid zijn.

Ik geef toe dat het niet prettig is, maar als je met symbolen die met geloof of ideologie samenhangen gaat pronken kun je dit verwachten, vooral als je in de minderheid bent.

Er valt hier niets tegen te doen, en het gebeurd iedere minderheid.



Maar wat wil je nou precies bereiken met dit topic?
Oud 29-07-2003, 21:16
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Nogmaals:

Citaat:
,,Als baby en kleuter moest ik onderduiken voor de nazi's. Nu, op middelbare leeftijd, duik ik opnieuw onder, dit keer vanwege bedreigingen vanuit de moslimgemeenschap in onze samenleving."
Alarm slaan.
Oud 29-07-2003, 21:22
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Wordt dit nu weer het zoveelste scheldtopic op moslims? Oeh, wat zijn het toch ook slechte mensen.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Oud 29-07-2003, 21:22
Peace
Peace is offline
Ja, zo is het in het dagelijks leven. In Belgie is het niet beter. In Antwerpen is er een "gemeente": Borgerhout. Bij meesten wordt het Borgerokko genoemd. De bevolking is vrijwel helemaal Arabisch en het is onmogelijk voor een jood daar voorbij te stappen. Even mijn eigen verhaal neerzetten.
Ik ging met mijn klas naar een recylagecentrum-winkel. Wij wisten niet dat het in de meest gevaarlijke buurt van Borgethout was. Toen wij er aankwamen, wisten we maar al te goed wat we konden verwachten. Onze verwachtingen werden al meteen verwezenlijkt door een oude thermosfles op onze groep te gooien. We keken om, en zagen 3 -waarschijnlijk- Marokkaanse jongeren wegrennen. Nadat we onze rondleiding hebben gemaakt, wilden we naar buiten gaan, om terug naar school te keren. Maar de schock die we kregen toen we onze eerste stap buitenzetten, was enorm. Een groep van 8 Marokkaanse jongeren, allemaal tussen de 9 en de 18 jaar, wachtten ons op. Ze hadden glazen flessen, messen, keien en stenen bij zich. Klaar om ons het leven zuur te maken. Het zou een 5 talminuten duren voor we Borgerokko zouden verlaten. Maar het leek wel een uur. De stenen vlogen in het rond. De messen misten hun doel maar op een haartje. De glazen flessen knetterden kapot op de lantaarnpalen en de muren. De geluiden die wij hebben gehoord waren beledigend: dood aan de joden, leve hamas,... Wij dachten dat het met ons gedaan was. Het draaide ronduit vierkant. Ze kwamen almaar dichter en dichter en de glazen flessen, messen e.d. kwamen steeds dichter bij hun doel. Tot er een steen op 1 van mijn vrienden viel. Die jongen schreeuwde het uit. Hij dankte G'd voor het feit dat hij er met een paar schrammetjes vanaf kwamen. Een andere jongen kreeg een ferme trap in het achtewerk. Kortom: Ik hoopte, als 12jarige joodse jongen (toen, nu al dertien), zo een dag nooit meer te moeten meemaken. En geloof me: Een moslim zou nooit of te nimmer zoiets moeten meemaken in een joodse buurt. Een schandaal was het! Er werd een klacht ingediend tegen onbekenden, maar wat dacht je: er kwam niets van. Anti-Semitisme is er, en moet hoogdringend uitgeroeid worden. Want het gaat van kwaad naar erger...
Oud 29-07-2003, 21:23
Verwijderd
1 woord: Aansteller ( niet aan peace, maar aan fleed admiral)

Citaat:
,,Als baby en kleuter moest ik onderduiken voor de nazi's. Nu, op middelbare leeftijd, duik ik opnieuw onder, dit keer vanwege bedreigingen vanuit de moslimgemeenschap in onze samenleving."
Grof van je om Moslims en Nazis aan elkaar gelijk te stellen.

Verder vind ik je bron ook niet bepaald representatief.

Laatst gewijzigd op 29-07-2003 om 21:26.
Oud 29-07-2003, 21:29
$TR@NG3R
$TR@NG3R is offline
Citaat:
Als baby en kleuter moest ik onderduiken voor de nazi's. Nu, op middelbare leeftijd, duik ik opnieuw onder, dit keer vanwege bedreigingen vanuit de moslimgemeenschap in onze samenleving."
Gaat dit over de samenleving in nl..... lijkt me namelijk vrij sterk dat het zo erg is...

Citaat:
Sommige medechristenen vinden dat ik niet het recht heb een davidster te dragen. Vindt u dat ook?
Hmm als jij niet joods bent waarom draag je dan een jodenster
niet dat het van mij niet mag maar ik ik vind het wel beetje vreemd iig
__________________
Think you know me?, better think again...
Oud 29-07-2003, 21:32
Verwijderd
Staan er bij jullie school ook bet als in berlijn mensen met H&K mp5 voor de deur zoals bij de joodse scholen in berlijn

Je bent toch niet zo een fanatieke gast met zo'n mutsje op en van die lange lokken?

Het is natuurlijk niet goed dat jullie zoiets overkomt, mensen moeten geen geweld tegen elkaar gebruiken als het niet nodig is, ookal haten ze elkaar heel erg.
Oud 29-07-2003, 21:32
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 29-07-2003 @ 22:23:
1 woord: Aansteller ( niet aan peace, maar aan fleed admiral)



Grof van je om Moslims en Nazis aan elkaar gelijk te stellen.

Verder vind ik je bron ook niet bepaald representatief.
Die vergelijking komt niet van mij (ik ben niet van middelbare leeftijd, mocht je dat nog niet ontdekt hebben ), maar hij klopt wel, in bepaalde gevallen. Let op: niet alle.

Ik zie zo iemand als Atje85 nog niet meedoen aan zulke dingen...
Hij heeft gelukkig meer intelligentie.

En mijn bron: ik heb de achternaam gecensureerd, omdat ik niet wil dat die mensen in de problemen komen als kwaadwillende figuren hen opzoeken (met name Golan H.).
Oud 29-07-2003, 21:38
Verwijderd
Ik denk niet dat er echt een jodenhaat achter zit, het is gewoon provocerend, irritant gedrag dat nu eenmaal door een groepje allochtonen gepleegd wordt. In mijn woonplaats is een tijd terug een groep kerkgangers aangevallen door Marokkanen. Zelfde verhaal: provoceren, irriteren. De Marokkanen die dat doen zijn zelf niet eens een goed moslim, ze doen alles wat de Koran verboden heeft.
Oud 29-07-2003, 21:38
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 29-07-2003 @ 22:32:


En mijn bron: ik heb de achternaam gecensureerd, omdat ik niet wil dat die mensen in de problemen komen als kwaadwillende figuren hen opzoeken (met name Golan H.).
Ja, wakker die angst nog maar eens aan Je blaast het lekker op allemaal zeg.
Oud 29-07-2003, 21:41
Martian
Avatar van Martian
Martian is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 29-07-2003 @ 22:38:
Ik denk niet dat er echt een jodenhaat achter zit, het is gewoon provocerend, irritant gedrag dat nu eenmaal door een groepje allochtonen gepleegd wordt. In mijn woonplaats is een tijd terug een groep kerkgangers aangevallen door Marokkanen. Zelfde verhaal: provoceren, irriteren. De Marokkanen die dat doen zijn zelf niet eens een goed moslim, ze doen alles wat de Koran verboden heeft.
precies. Je moet mijn Marrokaanse collega's eens horen over dat soort eikels... Dan word het heel duidelijk dat niet alle Marrokanen zo zijn.
__________________
http://www.johnkerryisadouchebagbutimvotingforhimanyway.com
Oud 29-07-2003, 21:41
Martian
Avatar van Martian
Martian is offline
Citaat:
bonelesschicken schreef op 29-07-2003 @ 22:38:
Ja, wakker die angst nog maar eens aan Je blaast het lekker op allemaal zeg.
Fleet heeft altijd een beetje gelijk, overdrijft het dan flink en word volledig paranoia.
__________________
http://www.johnkerryisadouchebagbutimvotingforhimanyway.com
Oud 29-07-2003, 21:48
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Ik vind overigens de aanpak van ds. Van der Meer wel goed. Want als je aan die knaapjes vraagt waarom ze joden zo treiteren, dan zullen ze het waarschijnlijk in 9 van de 10 gevallen niet eens weten! Het is pure provocatie.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Ads door Google
Oud 29-07-2003, 22:23
Verwijderd
En wat is nu de bedoeling? Dat we heel erg hard gaan roepen dat Nederland aan het afglijden is, dat moslims hier de boel overnemen, dat het allemaal zo slecht gesteld is met Onze Nederlandse Cultuur?

Word jij nou niet heel moe van jezelf
Oud 29-07-2003, 22:42
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
1 vorm om antisemitisme tegen te gaan is je niet gehaat te maken.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 29-07-2003, 22:48
Verwijderd
Touché
Oud 29-07-2003, 23:18
Verwijderd
Citaat:
1 vorm om antisemitisme tegen te gaan is je niet gehaat te maken.
Jep, dus niet overdreven aan iedereen duidelijk proberen te maken dat je het Joodse geloof aanhangt, er dus niet mee lopen pronken, dan zullen ook veel mensen niet aan je zien dat je het geloof aanhangt. En ik heb het hier niet over verstoppen of iets dergelijks, maar over gewoon gedrag zoals vele andere mensen bij wie je ook niet kunt zien welk geloof of welke ideologie ze aanhangen.
Oud 29-07-2003, 23:31
Verwijderd
Als Fleet niet constant had lopen miemelen over zijn Joodse Identiteit, dan had niemand het geweten, dan had niemand er acht op geslagen en had hij ook niet hoeven vrezen voor Golan H.

Kortom, het rondbazuinen van die zielige shit is nou juist wat antisemitisme in de hand werkt.
Oud 29-07-2003, 23:39
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Ik denk dat als het opleidingsniveau van de gemiddelde Marokkaan stijgt, dit al een heleboel zal schelen.
__________________
plop
Oud 30-07-2003, 00:51
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
ik ben alleen enigzins anti-semitisch tegen extreem-gelovigen. Maar dat is niet alleen gericht op Joden (mijn opa was duitse jood, dus het zou ook niet erg slim zijn ).

extreem gelovigen zorgen voor veel teveel problemen in de wereld. HEt verleden heeft dat maar al te vaak bewezen.

Verder is die zogenaamde anti-semitisme volgens mij schromelijk overdreven. Anders zou ik uit het nieuws ook kunnen concluderen dat Nederland vol zit met moordenaars en er iedere dag wel de meest gruwelijke moorden plaats vinden.

Om dan nog maar niet te spreken over het punt dat gothics volgens mij nog erger het doelwit van treiteren zijn dan joden.
Advertentie
Oud 30-07-2003, 01:11
Sweet_Hadar
Avatar van Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Alsjeblieft niet zielig doen hier.
Vind het heel leuk dat je de moeite genomen hebt om alles onder de copy-paste te gooien fleet, maar je kunt ook overdrijven.
Hiermee bereik je het tegenovergestelde.
Oud 30-07-2003, 07:57
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Oh help, anecdotal evidence! Nu ben ik echt overtuigd, vooral aangezien twee-derde van die citaten ook nog eens niets met antisemitisme te maken hebben!
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Oud 30-07-2003, 08:20
Verwijderd
Komt allemaal uit het NIW, dat zegt genoeg.
Oud 30-07-2003, 09:01
tacidvs
tacidvs is offline
Maar zolang het CIDI als enige statistieken bijhoudt van geweld tegen joden, komt er natuurlijk geen objectief statistisch materiaal vrij.

Als je je ergens een beeld over wilt vormen, zul je informatie moeten hebben. Over het treiteren danwel mishandelen van joden door moslims is er nu slechts informatie van joodse bronnen.

En al was wat Fleet Admiral noemde slechts 'anecdotal evidence', dan lijkt het me nog ernstig genoeg om eens te kijken hoe de steel nu eigenlijk de vork bevat.
__________________
back in black and with a vengeance
Oud 30-07-2003, 09:12
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 30-07-2003 @ 00:18:
Jep, dus niet overdreven aan iedereen duidelijk proberen te maken dat je het Joodse geloof aanhangt, er dus niet mee lopen pronken, dan zullen ook veel mensen niet aan je zien dat je het geloof aanhangt. En ik heb het hier niet over verstoppen of iets dergelijks, maar over gewoon gedrag zoals vele andere mensen bij wie je ook niet kunt zien welk geloof of welke ideologie ze aanhangen.
Je mag mijn inziens best laten zien welk geloof je aanhangt. Daar zou je je helemaal niet voor moeten hoeven te schamen.

Maar door continu dergelijke berichten als hierboven te plaatsen onder het mom van "kijk er is minder tolerantie tov joden in nederland" en dan het nieuw israelisch weekblad als objectief beschouwen, lijkt me nu niet bijdrage aan een acceptatie van joden.
Want vaak wordt vergeten dat het beleid van Israel (en soms zelfs het bestaan an sich) vaak te maken heeft met de haat jegens joden die NU in nederland is.
Haat is mijn inziens nergens goed voor. Ik keur het beleid van Israel ook grotendeels (niet helemaal, dus) af, maar dan hoef ik toch niet meteen joden te gaan haten?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 30-07-2003, 09:43
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 29-07-2003 @ 21:48:
Zomaar een paar teksten uit het Nieuw Israëlitisch Weekblad, Nederlands' oudste opinieblad.
Ja, en?
Oud 30-07-2003, 09:46
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Gatara schreef op 30-07-2003 @ 10:12:
Maar door continu dergelijke berichten als hierboven te plaatsen onder het mom van "kijk er is minder tolerantie tov joden in nederland" en dan het nieuw israelisch weekblad als objectief beschouwen, lijkt me nu niet bijdrage aan een acceptatie van joden.
Ja, en het bouwen van muren dwars door Palestijnse nederzettingen is dat ook niet bepaald. Ik begin een beetje spuugziek van dat wij-zijn-en-masse-afgemaakt-50-jaar-geleden-en-nu-dus-heel-zielig gezeik te worden. Die fucking WW2 wordt echt bij ieder argument gesleept, en als je het ergens niet mee eens bent ben je meteen een Nazi.
Oud 30-07-2003, 09:54
tacidvs
tacidvs is offline
Chimera, Joden en Zionisten zijn niet per definitie hetzelfde.
__________________
back in black and with a vengeance
Oud 30-07-2003, 10:20
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
tacidvs schreef op 30-07-2003 @ 10:54:
Chimera, Joden en Zionisten zijn niet per definitie hetzelfde.
Nee, en?
Oud 30-07-2003, 10:21
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 30-07-2003 @ 10:12:
Je mag mijn inziens best laten zien welk geloof je aanhangt. Daar zou je je helemaal niet voor moeten hoeven te schamen.

Maar door continu dergelijke berichten als hierboven te plaatsen onder het mom van "kijk er is minder tolerantie tov joden in nederland" en dan het nieuw israelisch weekblad als objectief beschouwen, lijkt me nu niet bijdrage aan een acceptatie van joden.
Want vaak wordt vergeten dat het beleid van Israel (en soms zelfs het bestaan an sich) vaak te maken heeft met de haat jegens joden die NU in nederland is.
Haat is mijn inziens nergens goed voor. Ik keur het beleid van Israel ook grotendeels (niet helemaal, dus) af, maar dan hoef ik toch niet meteen joden te gaan haten?
Maar er zit helemaal geen haat achter, het is gewoon dom provoceren. De meeste Marokkanen zijn bovendien geen Arabieren, maar berbers, en Arabieren en berbers liggen elkaar niet zo. En Palestijnen zijn Arabieren.
Oud 30-07-2003, 10:56
RHCP_NAC
Avatar van RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 30-07-2003 @ 00:18:
Jep, dus niet overdreven aan iedereen duidelijk proberen te maken dat je het Joodse geloof aanhangt, er dus niet mee lopen pronken, dan zullen ook veel mensen niet aan je zien dat je het geloof aanhangt. En ik heb het hier niet over verstoppen of iets dergelijks, maar over gewoon gedrag zoals vele andere mensen bij wie je ook niet kunt zien welk geloof of welke ideologie ze aanhangen.
Waarom zou hij niet met een jodenketting mogen lopen maar moslims wel met een hoofddoek of moslims met zo'n half maantje (je weet wel islamteken)?

je moet hier gewoon niet op ingaan...
__________________
I’d say the purpose of life is joy in the present moment, and anyone who tells you different is a lying conniving asshole. -- Pat Condell over religie.
Ads door Google
Oud 30-07-2003, 11:29
Verwijderd
Citaat:
Che Guevara schreef op 30-07-2003 @ 11:21:
Maar er zit helemaal geen haat achter, het is gewoon dom provoceren. De meeste Marokkanen zijn bovendien geen Arabieren, maar berbers, en Arabieren en berbers liggen elkaar niet zo. En Palestijnen zijn Arabieren.
Precies. Maar joden hebben nu eenmaal een soort aangeboren of aangeleerde neiging om alles maar meteen enorm op te kloppen. Het zijn inderdaad gewoon asociale, losgeslagen kutmarokkaantjes, die echt niet de hele staat Israël gaan vernietigen of iets dergelijks. Het is baldadigheid, het is wangedrag en het is slecht. Maar wat mij ook zo enorm irriteert is altijd die neiging van joden om meteen de zondebok te spelen. Zodra een provocerend islamietje een sissend gasgeluid nadoet of 'vuile rotjood' roept, schreeuwen ze moord en brand en staan de koffers bij wijze van spreken al in de gang.
Oud 30-07-2003, 11:30
Verwijderd
Citaat:
timbo85 schreef op 30-07-2003 @ 11:56:
Waarom zou hij niet met een jodenketting mogen lopen maar moslims wel met een hoofddoek of moslims met zo'n half maantje (je weet wel islamteken)?
Dat mag hij wel, en dat doet hij ook, net zoals moslims, alleen moslimmannen hebben nu eenmaal geen herkenbaar voorgeschreven symbool. Vrouwen wel, en je moest eens weten hoevaak islamitische vrouwen op straat worden uitgescholden en beledigd.
Oud 30-07-2003, 12:08
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Chimera schreef op 30-07-2003 @ 10:46:
Ja, en het bouwen van muren dwars door Palestijnse nederzettingen is dat ook niet bepaald. Ik begin een beetje spuugziek van dat wij-zijn-en-masse-afgemaakt-50-jaar-geleden-en-nu-dus-heel-zielig gezeik te worden. Die fucking WW2 wordt echt bij ieder argument gesleept, en als je het ergens niet mee eens bent ben je meteen een Nazi.
Jij bent nu degene die WWII bij deze discussie haalt.
Oud 30-07-2003, 12:43
Peace
Peace is offline
@ nareman: Weer zo een vooroordeel. "joden hebben een aangeboren neiging om alles op te kloppen". Wat een onzin. Wat jij niet begrijpt is dat joden dagelijks op straat worden beldigd en geslagen. Stel je voor: je stapt op straat en er passeert geen minuut dat je een striemend woord naar je hoofd krijgt geslingerd. Ja, het is wangedrag, baldadigheid, is slecht en moet bestreden worden. Als je de joden een beetje vrijheid gunt dan is dat het minste wat een moet kunnen. Op straat een wandeling doen, zonder dat je keppeltje door de lucht moet vliegen, omdat ene "kutmarokkaan" een beetje wil provoceren. Je kunt niet alles tot een incidentje minimaliseren. Je kunt niet naar alles zeggen : och dat gaat wel voorbij. "Vuile rotjood" mag men niet horen, net zo min als men "vuile Marokkaan" mag horen. Een sissend gasgeluid... Nee! Dat mag niet. Zou ik naar een Marokkaan mogen stappen en hem voordoen hoe de - o zo onderdrukte- palestijnen leven? Zou dat getolereerd worden. Ja juist. Zodra de joden er genoeg van hebben, staan de koffers zelfs al buiten. Klaar om te vertrekken. Want leven onder omstandigheden als deze, constant gepest en geplaag worden, overal met haat gevulde ogen aangekeken worden, middelvingers van alle kanten worden uitgestoken, is ongetwijfeld niet plezant. En ja, met deze situatie zou je wel kunne spreken van DE zondebok...
Oud 30-07-2003, 13:30
RHCP_NAC
Avatar van RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-07-2003 @ 12:30:
Dat mag hij wel, en dat doet hij ook, net zoals moslims, alleen moslimmannen hebben nu eenmaal geen herkenbaar voorgeschreven symbool. Vrouwen wel, en je moest eens weten hoevaak islamitische vrouwen op straat worden uitgescholden en beledigd.
net zo vaak als joden?
__________________
I’d say the purpose of life is joy in the present moment, and anyone who tells you different is a lying conniving asshole. -- Pat Condell over religie.
Oud 30-07-2003, 14:04
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 29-07-2003 @ 21:59:
Misschien wel een realistisch beeld geven van de hedendaagse toestand?

Lees de allereerste zin eens...
antisemitisme is er altijd geweest, en zal er ook altijd blijven omdat grote groepen altijd kleine groepen zoeken om hun voeten op te vegen.

joden zijn altijd een minderheid geweest en minderheden zijn kwetsbaar.

maar het is idd wel erg aanwezig de laatste tijd, wat volgens mij te wijten is aan het constante gekut in israel.
en ik wijs geen schuldigen aan daar, beide partijen zijn fout bezig.

palestijnen hebben ergens gelijk over recht op eigen land, maar om dat kracht bij te zetten hoeven ze geen bussen met schoolkinderen op te blazen.

israel mag daarop best terugslaan door een terroristische leider uit te schakelen, maar dat doe je neit door 8 hellfire raketten op zijn mercedes in een woonwijk af te schieten.

een beetje teveel botte-bijl werk dus.
Oud 30-07-2003, 14:17
Verwijderd
Citaat:
Waarom zou hij niet met een jodenketting mogen lopen maar moslims wel met een hoofddoek of moslims met zo'n half maantje (je weet wel islamteken)?
Dat zeg ik ook niet, maar als je ermee gaat showen trek je het aan. Als ik met een t shirt met een hamer en sikkel rond ga lopen krijg ik ook van alle kanten aan mn kop gegooit dat ik een domme communist ben. Ze moeten het niet showen.
Ten tweede zeg ik niet dat zij niet zo mogen rondlopen en moslims wel. Als moslims met grote halve manen rondlopen op hun jas of met hoofddoekjes rijgen zij ook van veel nederlanders kritiek.

Citaat:
@ nareman: Weer zo een vooroordeel. "joden hebben een aangeboren neiging om alles op te kloppen". Wat een onzin. Wat jij niet begrijpt is dat joden dagelijks op straat worden beldigd en geslagen.
Je bent aan het opkloppen peace, dit is precies wat nare man bedoeld, jullie stellen je aan. Het overkomt iedere minderheid en niet iedere minderheid zeurt er zo over.
Oud 30-07-2003, 14:30
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 30-07-2003 @ 15:17:
Dat zeg ik ook niet, maar als je ermee gaat showen trek je het aan. Als ik met een t shirt met een hamer en sikkel rond ga lopen krijg ik ook van alle kanten aan mn kop gegooit dat ik een domme communist ben. Ze moeten het niet showen.
Ten tweede zeg ik niet dat zij niet zo mogen rondlopen en moslims wel. Als moslims met grote halve manen rondlopen op hun jas of met hoofddoekjes rijgen zij ook van veel nederlanders kritiek.


Je bent aan het opkloppen peace, dit is precies wat nare man bedoeld, jullie stellen je aan. Het overkomt iedere minderheid en niet iedere minderheid zeurt er zo over.

Ik heb nog steeds niks gehoord over Moslima's die stelselmatig worden bespot, bespuugd en in elkaar geslagen. Jij krijgt mischien wel kritiek als jij met zo'n t-shirt gaat rondlopen maar word jij daarom dag in dag uit bespuugd? Schelden ze jou uit? Bedreigen ze jouw familie daarom? Volgens mij niet. En dat gebeurt ook niet met elke minderheid. Ik heb nog nooit gehoord dat Oud-gereformeerden (Refo's) zo worden geintimideerd en ook niet dat het zo stelselmatig gebeurt bij communisten.
Oud 30-07-2003, 14:43
Verwijderd
Citaat:
Peace schreef op 30-07-2003 @ 13:43:
@ nareman: Weer zo een vooroordeel. "joden hebben een aangeboren neiging om alles op te kloppen". Wat een onzin.
Ik zeg aangeboren [i]of aangeleerd[/]. Je moet mijn woorden niet verdraaien. Je kunt uit zoveel dingen afleiden dat joden, flink meer dan andere ethnische groepen, behoorlijk paranoïde zijn. Nu weet ik dat Fleet Admiral maar een enkel geval is (die is wel heel erg), maar je kunt het ook afleiden uit het bestaan van zoveel organisaties (Jewish Defense Liga, of hoe heet dat). Allemaal gericht op overleven. Dat zie je bij andere volkeren lang niet zo sterk.

Citaat:
Wat jij niet begrijpt is dat joden dagelijks op straat worden beldigd en geslagen. Stel je voor: je stapt op straat en er passeert geen minuut dat je een striemend woord naar je hoofd krijgt geslingerd.
Wat valt er niet aan te begrijpen? Het zijn feiten dat dat gebeurt en het zijn ook feiten dat moslims zeer vaak hetzelfde overkomt. Het verschil is dat wanneer het bij joden gebeurt, het meteen weer betrokken wordt op het Israël-Palestina-conflict en er meteen allerlei andere dingen uit het verleden bijgehaald worden.

Citaat:
Ja, het is wangedrag, baldadigheid, is slecht en moet bestreden worden. (...) En ja, met deze situatie zou je wel kunne spreken van DE zondebok...
Duidelijk een gevalletje selectieve presentatie van feiten als je het mij vraagt.
Oud 30-07-2003, 14:47
Verwijderd
Er wordt trouwens enorm gesmeten met beweringen die niet met feiten te staven zijn hier. Nu ontkom je daar natuurlijk niet aan in een discussie maar dit is wel erg extreem.

Ik stel voor dat een aantal mensen hier gaat zoeken naar documentatie. Dan pakken we het aantal bedreigingen/beledigingen tegen joden en het aantal bedreigingen/beledidingen tegen moslims. Ook gaan we bekijken hoe het variëert, onder invloed van gebeurtenissen zoals o.a. elf september, opkomst van en moord op Pim Fortuyn, escalatie Palestina-conflict enz.

Ik garandeer je dat de moslims er écht niet zo rooskleurig vanaf komen als jij het voorstelt.
Oud 30-07-2003, 14:49
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-07-2003 @ 15:47:

Ik garandeer je dat de moslims er écht niet zo rooskleurig vanaf komen als jij het voorstelt.
Wie is jij
Oud 30-07-2003, 14:51
Verwijderd
Peace, maar eigenlijk iedereen hier die beweert dat het aantal incidenten tegen moslims te verwaarlozen is in verhouding tot het aantal incidenten tegen joden.

Xenofobie is trouwens iets van alle tijden en van alle volkeren.
Oud 30-07-2003, 14:57
Verwijderd
Ik vind dat nare man gelijk heeft, jullie joden doen alsof iedereen tegen jullie is, en dat is overdreven en ziek. Dat mensen worden lastig gevallen overkomt iedere minderheid en jullie minderheid dus ook, maar niet meer of minder. Jullie zijn gewoon paranoide en overdrijven op alle vlakken.
Ik weet niet waarom jullie zo paranoide zijn, maar ik vind het een beetje gestoord om eerlijk te zijn. Soms vraag ik me af of jullie die moslims niet express provoceren zodat jullie daarna weer naar jullie slachtoffer rol terug kunnen keren.
Ik heb absoluut niets tegen joden, maar er zitten wel veel aanstellers bij.
Oud 30-07-2003, 18:16
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
Chimera schreef op 30-07-2003 @ 11:20:
Nee, en?
Nou;

Citaat:
Chimera schreef op 30-07-2003 @ 10:46:
Ja, en het bouwen van muren dwars door Palestijnse nederzettingen is dat ook niet bepaald. Ik begin een beetje spuugziek van dat wij-zijn-en-masse-afgemaakt-50-jaar-geleden-en-nu-dus-heel-zielig gezeik te worden. Die fucking WW2 wordt echt bij ieder argument gesleept, en als je het ergens niet mee eens bent ben je meteen een Nazi.
In deze discussie gaat het over joden in Nederland, waarop jij begint over joden in Palestina/Israel.

En voor veel joden is de jodenvervolging gedurende de tweede wereldoorlog gewoon een groot deel van het referentiekader. Wat nog niet betekend dat je daar zo op in moet gaan.

En die rolleyes staan je prima trouwens
__________________
back in black and with a vengeance
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Bijna net als wij, de wortels van vreemdelingenhaat
Verwijderd
17 09-09-2006 14:56
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Media en de islam
juno
20 25-11-2005 10:35
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie antisemitisme
Mr.Ed.
15 11-12-2004 00:19
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap marokkaanse jongeren tegenover joden
THC1
122 13-11-2004 13:03
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Explosie Eindhoven
Verwijderd
152 08-11-2004 16:40
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Schrijfster Anja Meulenbelt vast in Gaza (wat zielig nou :p)
Sweet_Hadar
52 15-05-2003 14:43


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:24.