18-10-2003, 18:33 | |
verplaats dit aub niet naar het school-subforum, want ik denk dat het hier nuttiger is.
ik zit daar dus sinds begin dit schooljaar en ik zal even proberen uit te leggen hoe alles werkt daar, misschien hebben jullie er iets aan. ik zal maar bij het begin beginnen. mijn moeder wist al vanaf mn kindertijd dat er iets niet klopte aan mijn ontwikkeling, alles leek sneller te gaan dan bij mn broer en kinderen van mensen die ze kende. ik kon veel sneller dan andere kinderen praten, ook moeilijkere woorden, en ik had mezelf leren schrijven en lezen toen ik 6 was. na een aantal jaar wilde mn moeder weten of er een oorzaak was hiervoor. toen moest ik op mn 9e een iq-test doen. daaruit is toen gebleken dat ik hoogbegaafd was. op de basisschool ging alles goed, ik had altijd heel erg hoge cijfers overal voor. voor mn cito-toets had ik 549 gescoord, dus logischerwijs ben ik toen naar gymnasium gegaan. vanaf toen ging het fout. ik haalde slechte cijfers, was depressief. werd ervan beschuldigd lui te zijn, dat ik geen moeite wilde doen omdat ik volgens iedereen gewend was alles meteen te kunnen. ik ben toen blijven zitten en moest de brugklas overdoen op een ander school. dat jaar ging beter, omdat ik toen gewoon niks deed en aan het eind van het jaar toch nog overging naar havo2. in de tussentijd hadden mn moeder en ik naar alternatieven gezocht, omdat ik op de een of andere manier niet goed kon leren, terwijl ik het in theorie op mn sloffen zou moeten kunnen halen. we kwamen terecht bij het centrum voor creatief leren, een combinatie van zorg en onderwijs voor hoogbegaafden. daar werd me verteld dat ik waarschijnlijk niet goed kon leren omdat mn hersens zich niet wilden aanpassen aan het onderwijssysteem. &dat het voor veel hoogbegaafden moeilijk is om dingen te leren die ze onnuttig vinden en die ver van hun interesses vandaan liggen. ik zit daar nu van begin dit schooljaar, 1 dag in week. verder ga ik nog 4 dagen naar een gewone school. maar het bevalt me daar heel goed. afgelopen vrijdag was er een workshop "creëer je eigen leeromgeving", het ging erover hoe je het proces richting je uiteindelijke doel zo kon aanpassen dat het dichter bij je doel ligt, zodat je je interesse en motivatie niet kwijtraakt en je hersencapaciteit optimaal kan benutten ipv het te "verspillen" aan dingen die je niet eens wil leren. mjah, meningen / reacties enz zijn welkom. misschien hebben jullie er niet veel aan, maar als er een paar mensen zijn die ik ermee help ben ik al blij. de site : http://www.creatiefleren.nl/ |
Advertentie | |
|
18-10-2003, 18:55 | |
Hm, het lijkt me inderdaad wel een goed systeem. Volgens mij gebeurt dat zo vaak - kinderen die op de middelbare school leerproblemen krijgen en toch hoogbegaafd zijn... Mijn moeder was er voordat ik erheen ging ook bang voor, maar bij mij is het gelukkig goed gegaan.
Maar inderdaad, het lijkt me wel interessant.
__________________
I like my new bunny suit
|
18-10-2003, 19:07 | ||
Citaat:
ontopic: Tis niet echt iets nieuws he? LTS voor de mensen die goed zijn met de handjes. Speciale sportscholen voor de mensen die gaan profsporters worden. Mja als het helpt, dan zie ik geen probleem. De oplossing is wel aardig, omdat je toch op een reguliere school blijft zitten, wat ervoor zorgt dat je niet alleen met hoogbegaafden omgaat. |
Advertentie |
|
|
|
Soortgelijke topics | ||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Opvallend nieuws #1 Kitten | 500 | 22-04-2010 19:07 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Samenvatting: Forum, bijna hele boek numen | 1 | 25-09-2007 14:37 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Creativiteit. EggeD | 34 | 14-01-2006 18:28 | |
Psychologie |
Borderline (BL) MisterDJ | 10 | 11-05-2005 06:11 | |
Psychologie |
Prader-Willi syndroom AngelLena | 18 | 02-03-2004 12:14 | |
Lifestyle |
Lachwekkend Black Sugar | 76 | 23-08-2002 17:08 |