Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Volgens mij is het zo. ![]() Duivelaartje |
![]() |
||
Citaat:
![]() Eeuwige dank zij Uwe Hoogheid (leraars nederlands die zeggen dat nederlandse spelling eenvoudig is zal ik dit eens voorschotelen) natuurlijk ook bedankt aan Duivel ![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
'Rot op!' Ze werkt de jongen de deur uit en zucht dan diep. (Zomaar ff een zinnetje bedacht ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Geen raar topic. En geen hoofdletters. Hoewel ik heb geleerd dat het: 'In het hoeveelste leraar zit je nu?' vroeg moeder. is.
|
Verwijderd
|
Nope, niemand heeft het zeggeschap over de taal. De meeste dingen zijn vastgelegd op basis van conventies, maar andere zaken zijn wat losser. Zoals deze kwestie met de komma's. Ik volg hierin liever de schrijfwijzer en de meeste kranten, maar je bent vrij om het op de 'andere' manier te doen, die zeker niet fout of minder goed is, denk ik.
De Schrijfwijzer is net als het woordenboek slechts indicatief. Het geeft aan hoe taal gebruikt wordt, niet hoe taal gebruikt moet worden. Daarom kunnen verschillende woordenboeken elkaar tegenspreken. ![]() LUH-3417 |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Kort dat bericht anders even af? En vóór de aanhalingstekens? Komt-ie! ,'Jan, Robin staat voor de deur' zei zijn moeder. Grim - ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
Pak een willekeurig boek van Reve of Mulisch erbij en aanschouw: de komma staat voor het aanhalingsteken. Dus iets als: 'Nee, dat is waar,' zei Frits.
Het kan natuurlijk ook zoals LUH het zei, maar ik houd er gewoon meer van zoals in bovenstaand voorbeeld.
||
Citaat:
Trouwens, in wel meer boeken staat het zo ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
En trouwens, of Reve en Mulisch nou zo'n goed voorbeeld zijn, weet ik niet. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik geloof dat er met 'mijn' manier (overgenomen uit de schrijfwijzer dus) minder kans bestaat op betekenisverwarring bij citaten.
Op internet kwam ik deze twee zinnen tegen: Moeder denkt dat Erik komt en Helma ook. Moeder denkt dat Erik komt, en Helma ook. Je ziet dat er betekenisverschil is. In de eerste zin denkt moeder dat Erik en Helma komen, in de tweede zin denkt Moeder dat Erik komt, en denkt Helma dat ook. Als je de komma altijd voor de aanhalingstekens zou zetten, zou je geen verschil meer zien tussen: "Moeder denkt dat Erik komt," zei Piet, "en Helma ook." En; "Moeder denkt dat Erik komt," zei Piet, "en Helma ook." Wanneer je echte de andere variant, die ik propagandeer, gebruikt, krijg je dit: "Moeder denkt dat Erik komt", zei Piet, "en Helma ook." "Moeder denkt dat Erik komt," zei Piet, "en Helma ook." Waarin een oplettende lezer het verschil van betekenis in de twee zinnen nog kan achterhalen. Dit gesteld mits we een oplettende lezer hebben die kennis heeft van de kommaneukerij die we hier bedrijven. Deze voorbeeldzinnen zijn niet erg sterk, maar ik kon zo snel niets anders vinden. Ik hoop in ieder geval dat ze beargumenteren dat een komma betekenis kan laten verschillen en dat je de mogelijkheid om dat verschil te maken weg laat vallen wanneer de komma altijd voor de aanhalingstekens zet. Hier trouwens nog een site die 'mijn' manier onderschrijft: http://taalunieversum.org/taal/advies/vraag/871/. Ik vind het wel leuk dat zoveel boeken, kranten en andere teksten het volgens die regel 'fout' zouden doen. In hoeverre kun je dan nog spreken van iets dat 'goed' is, als vrijwel iedereen het op de andere manier doet? Maar als je daar in doorgaat, zou je 'Ik ben de enigste die...' en 'Ik ben groter als jou' ook goed moeten gaan rekenen. Dat is wel weer jammer. LUH-3417 |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
ook De Standaard gebruikt de manier die jij net hebt uitgelegd. Het leesteken dat normaal de geciteerde zin beëindint, staat tussen de aanhalingstekens, maar de slotpunt vervalt als het citaat niet het einde vormt van de volledige zin. 'Een ramp voor het land, zult u bedoelen', antwoordde de oppositie. 'Een weldaad', zei de premier, 'behalve voor fraudeurs'. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ook volgens de manier die ik uitlegde is dit correct: "Ik heb geen idee," antwoordde ik hem. "Jij?"
De komma na 'idee' maakt namelijk deel uit van de geciteerde zin. In geheel is die "Ik heb geen idee, jij?". Wanneer een komma deel uitmaakt van het citaat, zou je ,", krijgen, maar vervalt de laatste. Tenzij de geciteerde zin "Ik heb geen idee. Jij?" Dan klopt het wel. Daarom is: "Een weldaad", zei de premier, "behalve voor fraudeurs" eigenlijk ook geen goed voorbeeld, omdat het om de zin "Een weldaad, behalve voor de fraudeurs." gaat. LUH-3417 |
![]() |
|
Ik ben voor het idee van LUH. Ik zal het ook eens aan mijn lerares Nederlands voorleggen, benieuwd wat die ervan vindt.
![]() Goed opgemerkt dat Raakvlak daar geen sterk punt maakte in die laatste zin, daar dacht ik bij het lezen ookal aan. Dit is toch nog best lekker exact voor een taal. ![]() Chan
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
Hoofdletter? G3bruikersnaam | 1 | 21-05-2007 17:29 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Hoofdletter of niet ? Snoezeke | 7 | 21-02-2006 18:49 | |
Software & Hardware |