Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-11-2004, 13:02
Verwijderd
En ook wij


Daar, de stilte, zij
- Hoor! De vogel is dood!-

Zorgvuldig geschikte pluimen
zacht ruisend terug-geveerd op een
uitgemergeld stukje pluis dat
rest.

Zo vloog hij ooit
g(r)aaiend,
véél te hoog gegrepen
voor mens lijk wij.
Veeleer was hij verleden en daarom
eens temeer een stijf gestolde
herinnering, vluchtig, verstoft op zolder
in ons heden.

Hij rust -
nu
slechts een vaag verschaalde gaai,
verloren en bevroren, vergeten
tot
wrange angst s'nachts
je de nek omdraait.

Zo ook jij!




Wel. op zolder heb ik net toeggevoegd, vanwege de klank en waar het over gaat. Ik ben nu ook wel eens benieuwd naar wat jullie hieruit halen. Ik kan wel vertellen dat dit voor een expositie rond heemkunde is en dat we daarvoor ook het heemhuis hebben bezocht. Dat zullen de bezoekers ook weten.
Ik had eerst ook een spatie tussen de stilte en de dode vogel, maar ze zijn mooier als ze op elkaar volgen denk ik.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-11-2004, 13:07
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Het doet me heel erg denken aan een stoffige kamer (zolder?) die vol staat met opgezette vogels. Het doet in ieder geval heel erg vogelachtig aan, zonder dat je naar een cliché terugvalt. Ik vind het knap hoe je de sfeer schept in dit gedicht, tenminste volgens mijn interpretatie. Mooi.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 13:27
Verwijderd
Hihi. Ten eerste dank, ten tweede wacht ik nog even met de complete uitleg ^^.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 13:37
Reem
Avatar van Reem
Reem is offline
Hm, apart. Leuk om te lezen... Ik begrijp er niet zo veel van, maar juist al die vraagtekens die ik erbij zet maken het leuk.
voor mens lijk wij wat een zin! Ik vind het eigenlijk heel erg leuk gevonden, omdat het een beetje vernederlandst Engels is (of heb ik het nou weer mis?): like als lijk. En dan ook weer dubbelzinnig.
Die hele eigen stijl van jou spreekt me wel aan (zoals al eerder gezegd).
__________________
et je ne compte pas mes jours.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 13:37
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Vlaamse plattelandsgeschiedenis die herleeft =)
daar moest ik aan denken.
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 14:29
Verwijderd


Vernederlandst Engels, leuk dat je het zo ziet, maar ik heb bijzonder weinig met het Engels en ik zou het zo ook nooit hebben gebruikt. Het is meer van mensen gelijk wij, maar ik geloof dat dat meer Vlaams is. Verder wilde ik spelen met menselijk, mens, een lijk, lijken op ons, hele gedachtengang .

Nu zit ik nog met het probleem van hoe het voor te stellen. Ik weet niet of ik het moet schilderen of tekenen of gewoon tekst moet laten... maar dat vertel ik ook strax wel ^^.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 14:44
xineof
Avatar van xineof
xineof is offline
voor mens lijk wij.
Veeleer was hij verleden en daarom


lijk & veeleer (=veer), super gevonden .

'zo ook jij!' vind ik heel goed inspelen op de titel, een moie afsluiting. Mja, mij doet het denken aan je vogeltje die je dood gevonden hebt, rosella heette ze toch? Maar als dat niet zo is, sorry .
__________________
eight days a week
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 15:06
Verwijderd
Hoewel ik me normaal niet zo druk maak over inhoud, zit ik nu wel te springen om de uitleg te doen . Smalltown Underground bestaat 10 jaar en daar zijn ze allerlei dingen rond aan het doen. Ze hebben een project opgestart: Expo 01 in samenwerking met de heemkundekring van Baarle. De bedoeling is dat je iets maakt rond heemkunde om het een jongere naam mee te geven. Zo heb ik het heemhuis bezocht om ideeën op te doen en foto's te maken.

Deze bleef mij bij... die ogen en het feit dat het beest er nu zo vernacheld is weggestopt op zolder omdat iemand hem meer hoeft.



Maar ik had geen inspiratie om met heemkunde te werken. Alle ideeën waren saai of onuitvoerbaar of niet interessant genoeg of... Ik wilde werken met het idee dat het heden in de toekomst zelf heemkunde wordt. Ik had al een dvdspeler en toetsenborden uit elkaar geplukt . Maar nix werkte. En nu, 2 dagen voor aflevertijd heb ik mezelf volgegoten met alcohol en de foto's nog eens bekeken en weer werd ik bang van die ogen. En daar vloeide het gedicht. Ook wij zijn later heemkunde. Net als een opgezette Vlaamse Gaai verdwijnen wij ergens op een stoffige zolder, hoe we ook ons best hebben gedaan om te blijven. En ook jij zal op een nacht beseffen dat wij in de toekomst het verleden zijn en vergeten worden. Het gedicht is dus om de Gaai en wat hij ons daardoor vertelt.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 16:22
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
zat ik toch nog goed ^^;;; alleen is het me nog steeds niet helemaal duidelijk wat heemkunde is, is dat niet de lokale culturele geschiedenis ofzo? Maar wat is dan een heemhuis? o_O;;;
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 16:59
Verwijderd
Heemkunde is idd de lokale geschiedenis, maar niet alleen cultureel. in het Heemhuis hier hebben ze een huis in oude staat bewaard evenals de oude raadskamer, de Japanse kamer enz. Daar zijn ook de archieven en ze hebben een gigantische zolder volgestouwd met 'prul' die mensen niet meer hoeven. oude paspoppen, straatnaamborden, verpakking van schuurpapier, geweren, wetten, maar ook lege vogelkooien, kitcherige beeldjes van zwanen, flessen, de gaarste troep staat er bij elkaar. Het zou nog eens uitgezocht moeten worden.
Maar heemkunde heeft een heel saai en stoffig imago en daar willen ze een beetje vanaf geraken ^^.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 21:50
Verwijderd
Het schilderij is af, alleen zit ik zonder cam, maar als t goed is heb ik die morgen. Ik ben heel erg tevreden.

Het valt me trouwens op dat niemand mijn fout heeft opgemerkt ^^.

Het is 's nachts van des nachts ipv s'nachts .
Met citaat reageren
Oud 01-12-2004, 16:05
Verwijderd


Dat is het geworden. Zoals ze liggen, moeten ze ook hangen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [serieus manifest met lichte ironie] Zat Van De Wereld En Alle Mensen Erin
juliettebinoche
11 04-03-2004 18:16
Verhalen & Gedichten En zijn wij als ik alleen...
Secreet
9 17-01-2004 17:43
Verhalen & Gedichten het echte systeem
grandmommy
8 21-12-2003 18:54
Levensbeschouwing & Filosofie Evolutie, Big Bang, Atheisme en Islam...
BiL@L
36 15-05-2003 17:27
Drugs & Alcohol De serie Drugs en Drank in De gelderlander
Isa
3 20-03-2003 21:20
Psychologie Het tekort aan zelfvertrouwen bij meisjes is de schuld van de maatschappij en jongens
Gothic
51 29-06-2002 09:27


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:41.