Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-12-2004, 22:42
squat
squat is offline
Gister was ik uitgeweest naar een feest waar de muziek erg hard stond. Af en toe was het zelfs pijnlijk. Vandaag heb ik de hele dag een luide piep in mijn oren gehad en nadat ik vandaag naar een boxgala ben geweest waar de muziek wederom erg hard stond is die piep zelfs harder.

Heeft iemand anders dit ook meegemaakt en ging het vanzelf weer weg of moet ik mij zorgen maken over gehoorschade?
Met citaat reageren
Oud 04-12-2004, 22:50
masterdj
masterdj is offline
gaat vanzelf weer weg.. heb t zelf ook een aantal keer gehad..
maar het is aan te raden om er de volgende keer een btje beter op te letten.. want als dit vaker gebeurd heb je kans op blijvende schade
Oud 04-12-2004, 23:08
MB
MB is offline
wss kleine scheurtjes in je vliesje, gaat gewoon vanzelf wel weer voorbij als je ff rustuig doet met harde muziek
Oud 05-12-2004, 15:04
coopergirl
coopergirl is offline
Piepend geluid in je oren = gehoorschade. Zelfs indien je het sporadisch hebt, is het al schadelijk..!
Oud 05-12-2004, 16:46
Nijn*
Nijn* is offline
Is niet zo heel ernstig voor een keertje of twee, en het gaat vanzelf wel weer over, maar ik zou er de volgende keer wel even rekening mee houden. Want bij herhaling heb je natuurlijk een grote kans op blijvende gehoorbeschadiging.
Oud 05-12-2004, 20:54
Verwijderd
Heb weleens gehoord dat er door het harde geluid trilhaartjes (haartjes die een signaal van het geluid maken) plat kunnen gaan liggen en dat je dan die pieptoon krijgt. De haartjes die plat liggen, kunnen niet meer overeind komen.
Eigenlijk betekent een pieptoon altijd wel gehoorschade, al valt het dan wel mee. Als het vaker gebeurt, wordt de kans op merkbare schade wel steeds groter.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2004, 21:12
Stephan1234
Stephan1234 is offline
gewoon even een dagje je muziek uitlaten en dan is het de volgende dag weer over
Met citaat reageren
Oud 05-12-2004, 21:18
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
ABgirl schreef op 05-12-2004 @ 21:54 :
Eigenlijk betekent een pieptoon altijd wel gehoorschade
Dat dus!
De gemiddelde jongere die wel eens naar een disco, concert, festival gaat, heeft lichte gehoorschade.
Dat piepende geluid geeft dat dus ook aan.
Wat er nu op dit moment tegen te doen is, is niks, gewoon wachten tot het weggaat.

Mijn broertje moest met iedereen van zn opleiding een gehoortest doen, allemeaal ongeveer 17 jaar, van de 30 mensen hadden ze állemaal lichte gehoorschade..
Oud 05-12-2004, 21:55
Madfet
Madfet is offline
Ik heb de afgelopen 5, 6 jaar al piepjes gehoord . Een stuk 100 a 200 keer. Die piepjes zijn bedoeld om juist gehoorschade tegen te gaan.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 17:12
Saycheese
Saycheese is offline
Citaat:
Madfet schreef op 05-12-2004 @ 22:55 :
Die piepjes zijn bedoeld om juist gehoorschade tegen te gaan.
omg, wie heeft je dat wijsgemaakt?

Even ter verduidelijking:

Bij een hard concert geldt: even 'au' als de eerste tonen worden ingezet maar daarna treedt gewenning op. Zonder dat we het merken, worden na verloop van tijd de trilhaartjes van het oor aangetast. Trilhaartjes bevinden zich op de ongeveer 20.000 haarcellen in het slakkenhuis. Zij zetten de geluidstrillingen om in elektrische signalen voor de hersenen. Het geluid wordt via de oorschelp, de gehoorgang, het trommelvlies en de gehoorbeentjes tot aan het slakkenhuis in het binnenoor geleid. Langdurig in constante herrie staan, heeft beschadiging en afsterving van trilhaartjes tot gevolg.

Geluidssterkten boven de 100 dB doen pijn aan de oren. Terwijl boven de 140 decibel één enkele blootstelling al gehoorschade kan veroorzaken, kunnen herhaalde geluidssterkten van 90 dB ook blijvende schade aanrichten. Dat kan zich uiten in oorsuizen, oftewel tinnitus, tijdelijk of blijvend. Meestal is het al te laat als men naar de oorarts gaat. Een door de overheid gesubsidieerde jaarlijkse gratis test voor iedereen die in de gevarenzone verkeert _ en dat is een groot deel van de bevolking - zou geen gek plan zijn.

Bron
Oud 07-12-2004, 12:54
Madfet
Madfet is offline
Citaat:
Saycheese schreef op 06-12-2004 @ 18:12 :
omg, wie heeft je dat wijsgemaakt?

Mijn vroegere natuurkunde-leraar. Opvallend wel is dat hij zelf ook met een gehoorapparaat rondliep.

Citaat:
Saycheese schreef op 06-12-2004 @ 18:12 :
Even ter verduidelijking:

Dat kan zich uiten in oorsuizen, oftewel tinnitus, tijdelijk of blijvend. Meestal is het al te laat als men naar de oorarts gaat.
Dan is er geen hoop meer voor mij.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 22:54
Verwijderd
Citaat:
Madfet schreef op 07-12-2004 @ 13:54 :
Mijn vroegere natuurkunde-leraar. Opvallend wel is dat hij zelf ook met een gehoorapparaat rondliep.

Dan is er geen hoop meer voor mij.
volgende keer toch maar beter opletten lijkt mij.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 15:13
Verwijderd
Oordopjes indoen naar concerten / discotheek: je hoort de muziek beter en je beschermt je gehoor.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten