![]() |
||
Citaat:
De gemiddelde jongere die wel eens naar een disco, concert, festival gaat, heeft lichte gehoorschade. Dat piepende geluid geeft dat dus ook aan. Wat er nu op dit moment tegen te doen is, is niks, gewoon wachten tot het weggaat. Mijn broertje moest met iedereen van zn opleiding een gehoortest doen, allemeaal ongeveer 17 jaar, van de 30 mensen hadden ze állemaal lichte gehoorschade..
||
Citaat:
Even ter verduidelijking: Bij een hard concert geldt: even 'au' als de eerste tonen worden ingezet maar daarna treedt gewenning op. Zonder dat we het merken, worden na verloop van tijd de trilhaartjes van het oor aangetast. Trilhaartjes bevinden zich op de ongeveer 20.000 haarcellen in het slakkenhuis. Zij zetten de geluidstrillingen om in elektrische signalen voor de hersenen. Het geluid wordt via de oorschelp, de gehoorgang, het trommelvlies en de gehoorbeentjes tot aan het slakkenhuis in het binnenoor geleid. Langdurig in constante herrie staan, heeft beschadiging en afsterving van trilhaartjes tot gevolg. Geluidssterkten boven de 100 dB doen pijn aan de oren. Terwijl boven de 140 decibel één enkele blootstelling al gehoorschade kan veroorzaken, kunnen herhaalde geluidssterkten van 90 dB ook blijvende schade aanrichten. Dat kan zich uiten in oorsuizen, oftewel tinnitus, tijdelijk of blijvend. Meestal is het al te laat als men naar de oorarts gaat. Een door de overheid gesubsidieerde jaarlijkse gratis test voor iedereen die in de gevarenzone verkeert _ en dat is een groot deel van de bevolking - zou geen gek plan zijn. Bron
|||
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Tips tegen pijn in oren door verkoudheid Daantje_0705 | 9 | 27-07-2014 13:33 | |
Lichaam & Gezondheid |
Een paar dagen bonzende hoofdpijn en nu een dichtgeklapt oor? Verwijderd | 2 | 27-05-2014 17:17 | |
Lifestyle |
Ik wil nog een gaatje in mijn oor Nongo11 | 5 | 24-08-2013 20:34 | |
Lichaam & Gezondheid |
Jeuk in mijn oor Nemo | 3 | 29-05-2011 16:15 | |
Lichaam & Gezondheid |
Druk op oren Lanoia | 5 | 22-07-2005 13:42 | |
Lichaam & Gezondheid |
'verstopt' oor alwaysgood | 22 | 04-07-2005 12:34 |