Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-12-2004, 19:19
dragonstorm
dragonstorm is offline
hoe relevant is het werkelijk?

(dit is een reactie op het veelgehoorde argument dat europa een christelijke traditie heeft, zie het daarom eerder onder 'achtergronden' dan onder 'nieuws')

Heb zojuist de algemene geschiedenis van europa en de volken doorgelezen (met dank aan age of empires II) en eigenlijk heeft religie nog nooit een echt belangrijke rol gespeeld.

De kruistochten waren reactie op vraag om hulp van het byzantijnse keizerrijk, eerder dan een werkelijke godsdienstrijd

pas na de middeleeuwen begon religie echt invloed te hebben op de politiek, en dat was omdat het protestantisme opkwam.

We kunnen wel beargumenteren dat onze normen en waarden gebaseerd zijn op de christelijke traditie, maar die zijn eerder gebaseerd op het post-verlichtingsdenken.

Eigenlijk is het christendom helemaal niet zo relevant.
Wat denken jullie?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-12-2004, 19:29
Menahem
Menahem is offline
Ik denk dat dit hier niet hoort.
Oud 07-12-2004, 20:05
Outlaw
Outlaw is offline
toch is het veel relevanter geweest dan goed voor ons is.
Oud 07-12-2004, 21:06
Chrizzle
Chrizzle is offline
Sterker nog, het Christendom bestaat niet eens. Het is allemaal één groot complot van de FBI, of van de negers. Daar ben ik nog niet uit. Ik zal eens opzoeken wat Dan Brown ervan vindt.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 21:14
Verwijderd
Toch fijn te zien dat middelbare scholen iets kunnen bijdragen aan de algemene ontwikkeling van jongeren.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 21:38
T_ID
T_ID is offline
is deze thread niet bedoeld als referentie naar de Europese grondwet, waar met alle geweld 'de gristelijke traditie' in moet staan.

en waar Balkenende het ook niet kan laten de mening van de meerderheid van Nederland naast zich neer te leggen om zijn eigen overtuiging erdoor te drammen...
Oud 07-12-2004, 21:59
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Lijkt me een goede Religie thread.

N&A --> Religie
Oud 07-12-2004, 22:24
Verwijderd
Helaas zijn er dermate veel gelovige dwazen dat zo'n partij niet snel uitgebannen zal worden.

Uiteraard is het schandalig dat zelfs de regering van het land zich bezighoudt met die metafysische onzin. Ik ben er dan ook sterk op tegen.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 22:54
Verwijderd
We mogen van geluk spreken dat onze normen inderdaad voor het grootste gedeelte niet op het christendom zijn gebaseerd. Verder heeft het christendom natuurlijk een niet te bagatelliseren invloed op onze samenleving gehad en heeft dat nog altijd. Ik vind het wel een slechte zaak dat politieke partijen met een confessionele inslag nog mogen bestaan.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 08:53
Sperzieboon
Sperzieboon is offline
Ik meen mij te herrineren dat voor de Renaissance het 'Christendom' (lees: Paus) een vrij grote invloed had. De politiek werd door hun gemaakt. Pas vanaf de Renaissance en later ook de verlichting heeft de samenleving zich er van losgemaakt, maar veel normen en waarden die door de politiek worden gehanteerd hebben een Christelijke achtergrond.
Oud 08-12-2004, 09:57
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Sperzieboon schreef op 08-12-2004 @ 09:53 :
maar veel normen en waarden die door de politiek worden gehanteerd hebben een Christelijke achtergrond.
ik heb nog steeds problemen positieve waarden te vinden die exclusief aan het christendom te wijten zijn...

de meeste bestaan namelijk overal wel, los van religie, terwijl de religie wel met de eer voor het ontstaan van die waarden aan de haal gaat.
Oud 08-12-2004, 10:18
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 07-12-2004 @ 23:54 :
Ik vind het wel een slechte zaak dat politieke partijen met een confessionele inslag nog mogen bestaan.
waarom is dat slecht ?
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 10:29
Sperzieboon
Sperzieboon is offline
Citaat:
T_ID schreef op 08-12-2004 @ 10:57 :
ik heb nog steeds problemen positieve waarden te vinden die exclusief aan het christendom te wijten zijn...

de meeste bestaan namelijk overal wel, los van religie, terwijl de religie wel met de eer voor het ontstaan van die waarden aan de haal gaat.
dat komt waarschijnlijk door de leeftijd. Veel normen en waarden komen ook voor het Christendom. Het Jodendom heeft veel normen en waarden gelanceerd, die vandaag de dag nog worden gebruikt (dus ook in het Christendom).
Oud 08-12-2004, 10:31
Sperzieboon
Sperzieboon is offline
Citaat:
Ik vind het wel een slechte zaak dat politieke partijen met een confessionele inslag nog mogen bestaan.
Iedereen heeft recht op een mening. Zolang het maar de mijne is?
Dit klinkt alsof zo`n partij niets goeds kan voortbrengen. Als we zo doorgaan vind ik ook dat alle andere partijen niet mogen bestaan hoor
Oud 08-12-2004, 10:54
Verwijderd
Citaat:
Sperzieboon schreef op 08-12-2004 @ 11:31 :
Iedereen heeft recht op een mening. Zolang het maar de mijne is?
Dit klinkt alsof zo`n partij niets goeds kan voortbrengen. Als we zo doorgaan vind ik ook dat alle andere partijen niet mogen bestaan hoor
En je punt is?
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 11:10
Sperzieboon
Sperzieboon is offline
Citaat:
Reverend schreef op 08-12-2004 @ 11:54 :
En je punt is?
dat het nogal zelfingenomen is om te zeggen dat iemand anders zijn mening niet mag verkondigen.
Oud 08-12-2004, 11:12
Verwijderd
Niet dat het er wat toe doet
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 12:48
Verwijderd
Citaat:
professor2 schreef op 08-12-2004 @ 11:18 :
waarom is dat slecht ?
http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1036771
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 12:49
Verwijderd
Citaat:
Sperzieboon schreef op 08-12-2004 @ 12:10 :
dat het nogal zelfingenomen is om te zeggen dat iemand anders zijn mening niet mag verkondigen.
Dat heb ik nooit beweerd.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 12:10
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Of je partijprogram nou op 'Das Kapital', 'Mein Kampf', de bijbel of Mao's rode boekje stoelt doet er toch niet toe. Dat iemand bij zijn keuze bepaalde ethische waarden boven economische waarden stelt is niet iets waar je je zorgen over zou moeten maken.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 13:32
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 08-12-2004 @ 10:57 :

Als je enige tijd teruggaat in de geschiedenis zie je dat er op enig moment nauwelijks ongelovigen te vinden waren. Je kunt dus niet of nauwelijks een onderscheid maken tussen waarden die door het christendom zijn geïnstigeerd en waarden die dat niet zijn, omdat het christendom gewoon alomvertegenwoordigd was. Onze hele samenleving is daaruit ontstaan.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 15:20
Ischenbaert
Ischenbaert is offline
Age of Empires is ook maar een microsoft-spel, geen geschiedkundige encyclopedie.

Alles en iedereen in Europa wordt al 1500 jaar of langer verkracht door belachelijke semitische religies.
90% van wat de mensen hier doen en laten is gebaseerd op/opgedrongen door het christendom.
Maar op de politiek heeft het geen invloed hoor. Nee. Heus niet.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2004, 15:28
dragonstorm
dragonstorm is offline
dat microsoft spel beschrijft overigens vrij nauwkeurig de geschiedenis, en daar is vrij weinig echte religieuze invloed in te zien...
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 14:17
Einherjar
Einherjar is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 08-12-2004 @ 13:49 :
Dat heb ik nooit beweerd.
Dat beweer je wel.

Citaat:
Dit houdt in dat de desbetreffende doelgroep op alles mag stemmen, zolang ze maar niet voor hun mening uit komen. Want er is namelijk geen goede vervanging voor deze doelgroep beschikbaar die hun mening weergeeft.

Daarom stel ik dit: Het is een slechte zaak dat politieke partijen met een confessionele inslag gedwongen zijn te bestaan.

Want je vergeet dat het christendom meer is dan alleen een geloof, het geloof wordt 24 uur per dag 7 dagen per week uitgedragen doordat dit geloof tot handelen aanzet, zodat ook de schrijver van de brief aan Diognetus zo mooi weergeeft:

Citaat:
ze delen hun tafel
maar niet hun bed.
ze leven 'in het vlees'
maar niet 'naar het vlees'
ze vertoefen op aarde
maar ze zijn thuis in de hemel
ze gehoorzamen de vastgestelde wetten
maar in hun eigen leven overtreffen ze de wetten
ze houden van allen
maar ze worden door allen vervolgd
(Dat was geen bijbeltekst!!!!)

Hoe zouden zij zich dan achter een maatschappij kunnen zetten, die sexuele uitspattinge goedkeurt en in alles wenst te leven naar het vlees, waar men zich van de wereld weet en met hun waarden en normen de wetten ontkrachten, waar met liefde, onverschillig wordt bedoeld, en waar hun waarschuwingen met hoon worden beantwoord.

Ja, waar het noemen van homofilie als zonde wordt bestraft (Buttiglione) en men ongestraft moslims/andersdenkenden voor geitenneukers kan uitmaken (van Gogh).

Ja hoe zouden wij ooit kunnen wandelen in een raad van goddelozen en staan in de weg van de zondaren, hoe zouden wij ooit kunnen verkeren in een kring van spotters?

Maar toen men niet naar ons (bijbelgetrouwe) christenen wilde luisteren, toen zijn we uit de bestaande partijen gestapt en hebben wij het stof van onze voeten geschud.
Oud 15-12-2004, 15:52
Love & Peace
Love & Peace is offline
Christendom heeft een vrij grote invloed op de politiek. Sommige politici menen bijvoorbeeld dat Turkije geen lid van de EU mag worden, omdat het land een andere godsdienst heeft.
Maar vergeleken met de invloed die de Islam/Jodendom hebben in sommige landen, stelt het Christendom niks voor.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-12-2004, 16:04
RaoulDuke
RaoulDuke is offline
Het Christendom heeft weinig invloed op de hedendaagse politiek (even voor de duidelijkheid, ik ben christen). Het CDA is alleen nog maar een christelijke partij in naam, datgene wat ze naar buiten dragen is moeilijk nog christelijk te noemen. Er bestaan nog wel een paar christelijke partijen, de Christenunie, de SGP en de GPV, maar die hebben elk maar weinig invloed.
De macht van de politiek is in handen van de grote geldschieters, de grote bedrijven. Waar we op stemmen maakt tegenwoordig niks meer uit. Het is goed dat er mensen nog streven naar een rechtvaardige politiek, maar in mijn ogen is het zinloos.
De normen en waarden die de politiek hanteert (en de bevolking ook) mogen dan nog wel van joods-christelijke oorsprong zijn, de richting en uitvoering van de politiek zijn dat allerminst.
Oud 15-12-2004, 16:13
RanC
RanC is offline
Citaat:
RaoulDuke schreef op 15-12-2004 @ 17:04 :
Het Christendom heeft weinig invloed op de hedendaagse politiek (even voor de duidelijkheid, ik ben christen). Het CDA is alleen nog maar een christelijke partij in naam, datgene wat ze naar buiten dragen is moeilijk nog christelijk te noemen. Er bestaan nog wel een paar christelijke partijen, de Christenunie, de SGP en de GPV, maar die hebben elk maar weinig invloed.
De macht van de politiek is in handen van de grote geldschieters, de grote bedrijven. Waar we op stemmen maakt tegenwoordig niks meer uit. Het is goed dat er mensen nog streven naar een rechtvaardige politiek, maar in mijn ogen is het zinloos.
De normen en waarden die de politiek hanteert (en de bevolking ook) mogen dan nog wel van joods-christelijke oorsprong zijn, de richting en uitvoering van de politiek zijn dat allerminst.

Wat vind jij dan? Dat de politiek beter af zou zijn als alle partijen über ggggristelijk zouden zijn?
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 16:22
RaoulDuke
RaoulDuke is offline
Citaat:
RanC schreef op 15-12-2004 @ 17:13 :

Wat vind jij dan? Dat de politiek beter af zou zijn als alle partijen über ggggristelijk zouden zijn?
Nee, alles behalve dat. Macht brengt alleen maar nare gevolgen met zich mee.
Oud 15-12-2004, 16:26
RanC
RanC is offline
Citaat:
RaoulDuke schreef op 15-12-2004 @ 17:22 :
Nee, alles behalve dat. Macht brengt alleen maar nare gevolgen met zich mee.
Eens.

Hoewel ik het betwijfel dat de grote bedrijven zo gigantisch veel invloed hebben. Het is nog niet zo dat verkiezingscampagnes massaal door de commercie worden gesponsord, zoals dat in de VS is.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 16:31
RaoulDuke
RaoulDuke is offline
Citaat:
RanC schreef op 15-12-2004 @ 17:26 :
Eens.

Hoewel ik het betwijfel dat de grote bedrijven zo gigantisch veel invloed hebben. Het is nog niet zo dat verkiezingscampagnes massaal door de commercie worden gesponsord, zoals dat in de VS is.
In Amerika is het wel erg massaal ja, maar ook vooral erg transparant. Iedereen weet het, maar niemand boeit het. Ik heb echter eens een boek gelezen naar ik meen waar in werd gesuggereerd dat dat in Nederland toch ook echt die kant aan het opgaan is. Ik weet niet precies waar ik het heb gelezen, ik zal eens kijken of ik het nog kan vinden.
Ik ben echter wel steeds negatiever over de Nederlandse politiek geworden. Het CDA bakt er totaal niks van. Ik zou er ook nooit op stemmen. (ik stem meestal op SP) We zijn het schoothondje van de VS geworden. Wat je stemt maakt uiteindelijk niet veel uit. Behoorlijk deprimerend als je er over nadenkt.
Oud 15-12-2004, 16:38
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
RaoulDuke schreef op 15-12-2004 @ 17:31 :
Wat je stemt maakt uiteindelijk niet veel uit. Behoorlijk deprimerend als je er over nadenkt.
dat is wel klote ja, maar een klein landd als Nederland heeft geen andere keuze dan het schoothondje te worden van Amerika. Zelfs landen als Duitsland en Frankrijk kunnen hun mond niet openen, laat staan Nederland
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 16:40
RanC
RanC is offline
Citaat:
In Amerika is het wel erg massaal ja, maar ook vooral erg transparant. Iedereen weet het, maar niemand boeit het. Ik heb echter eens een boek gelezen naar ik meen waar in werd gesuggereerd dat dat in Nederland toch ook echt die kant aan het opgaan is. Ik weet niet precies waar ik het heb gelezen, ik zal eens kijken of ik het nog kan vinden.
Ach, de oudtante van de buurman van de vriend van de vriendin van de achternicht van de puppy-training leidster van de puppy training van mijn Jack Russel heeft ook wel eens gesuggereerd dat er blauwe knikkerende vogelbekdieren leven op Mars.

M.a.w. "suggesties" en meer van dat soort vage praat doen mij eigenlijk weinig. Ik zal niet ontkennen dat er geen invloed van het bedrijfsleven is, integendeel zelfs, maar om nou te beweren dat het bedrijfsleven de politiek bepaald. Nou nee.

Citaat:

Ik ben echter wel steeds negatiever over de Nederlandse politiek geworden. Het CDA bakt er totaal niks van. Ik zou er ook nooit op stemmen. (ik stem meestal op SP) We zijn het schoothondje van de VS geworden. Wat je stemt maakt uiteindelijk niet veel uit. Behoorlijk deprimerend als je er over nadenkt.
Ach. Als de meest geschifte, maar sterkste LONSDALE gabber tegen mij zegt dat ik hem (verbaal) moet steunen of de pijnlijke gevolgen moet accepteren; nou dan weet ik wel dat ik voor het eerste kies.
Je kunt beter vriendjes ("schoothondje") zijn met het machtigste land, dan er tegen zijn als je weet dat alle overkoepelende organisaties er toch niks tegen doen.

Shit happens, het leven is hard en oneerlijk, maar in sommige gevallen zijn stomme beslissingen begrijpelijk.

En ach... over dat het CDA er niks van bakt.
Het is niet bepaald een situatie die het CDA heeft gecreëerd.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten