Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-12-2004, 21:40
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Volgens het christendom is dat zondag.
Maar dat snap ik niet, want in de bijbel staat alleen maar dat de zevende dag de sabbat/rustdag is.
Hoe weet je of de zevende de zondag is?
(tegenwoordig is zondag zelfs de 1e maar goed)
Het hangt er maar vanaf hoe je een jaar en weken e.d telt.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-12-2004, 22:03
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Sabbat:

- Exodus 20:11 Want in zes dagen heeft de HERE de hemel, de aarde, de zee en alles wat daarin leeft, gemaakt en Hij rustte op de zevende dag. Daarom zegende de HERE de sabbat en maakte er een bijzondere, heilige dag van.

De sabbat is dus een dag bedoeld om te rusten, zoals God deed nadat Hij alles gemaakt had. We zijn tenslotte naar Zijn beeld gemaakt (Gen. 1:26). Daarnaast is het een dag van vreugde, omdat Hij Israël bevrijdt heeft van de slavernij uit Egypte.

In het Oude Testament lezen we dat het volk Israël al verkeerd omging met de sabbat. De mensen vierden sabbat uit gewoonte. Traditie, zonder dat hun hart bij God lag.
In Jesaja 1:12-13 staat: “Waarom brengt u Mij offers als u toch geen berouw hebt over uw zonden? Ik walg van de geur van het reukwerk, dat u voor Mij verbrandt. Uw heilige vieringen van de nieuwe maan en de sabbat en uw speciale vastendagen, ja, al uw bijeenkomsten zijn huichelachtige vertoningen! Ik wil daar niets mee te maken hebben.” En in Ezechiel 20:16 “Want zij overtraden mijn wetten, leefden niet zoals Ik wilde en ontheiligden mijn sabbatten; hun harten behoorden nog steeds hun afgoden toe!”

De kern van de sabbat te het meest duidelijk te vinden in het nieuwe testament. Namelijk in Markus 2:27-28 “En Hij zeide tot hen: De sabbat is gemaakt om de mens, en niet de mens om de sabbat.” In het boek staat het zo: “De sabbat is een dag om de mensen rust te geven en niet een dag om hen te dwingen niets te doen.”

Kortom, de sabbat is een geschenk en zegen. De sabbat is er voor de mens, dan wordt er gerust naar voorbeeld van het werkritme wat God in de schepping heeft gelegd. De bevrijding uit Egypte wordt herdacht en gevierd.

Zondag:

Na de kruisiging en opstanding van Jezus zijn we in plaats van de laatste dag, de eerste dag van de week gaan ‘vieren’ als rustdag. Dat is nog steeds een zevendaags werkritme. We vieren dan onze bevrijding door wat Jezus voor ons heeft gedaan. In Marcus 16 staat namelijk dat de zondag de dag van de opstanding is. Ook de uitstorting van de Heilige Geest (Pinksterdag) valt ook op zondag. De eerste gemeentes vierden ook op zondag rustdag. Naast Handelingen 2:1 is ook uit de volgende teksten te halen dat ze op zondag samenkomsten hadden:

- Handelingen 20:7 “Toen wij ‘s zondags bijeen waren voor de maaltijd van de Here, sprak Paulus de christenen toe. Omdat hij de volgende morgen wilde vertrekken, ging hij door tot middernacht. (de maaltijd van de Here = Heilig avondmaal)”

- 1 Corinthe 16:1-2 “Volg voor de collecte voor de arme gelovigen de richtlijnen die ik de gemeenten van Galatië heb gegeven. Die komen hierop neer, dat ieder van u elke zondag iets opzij moet leggen van wat hij heeft verdiend. Bewaar het tot ik bij u kom.”

Bedoeld was dus een dag om uit te rusten van het werk van de week. Jezus zegt dat die dag er voor ons is. Of het nou zaterdag, zondag of welke dag ook is… Alleen zijn bij ons de kerkdiensten of gemeente samenkomsten op zondag…
http://www.adios.nl/question.tpl?sk...553212452781852
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 22:06
Verwijderd
De sabbat is zaterdag. De bijbel zegt dat iedereen die op deze dag werkt, zeker gedood zal worden (maar er staat niet bij hoe).

Bij de samenvoeging van het christendom met heidense godsdiensten is de rustdag 'zondag' gemaakt (dag van aanbidding van de zon).
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 22:06
Outlaw
Avatar van Outlaw
Outlaw is offline
ik vind het maar onzin, zo'n sabbatdag

laat iedereen lekker zelf beslissen wanneer hij/zij uitrust.
__________________
i'm not even supposed to be here today
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 22:30
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-12-2004 @ 23:06 :
De sabbat is zaterdag. De bijbel zegt dat iedereen die op deze dag werkt, zeker gedood zal worden (maar er staat niet bij hoe).

Bij de samenvoeging van het christendom met heidense godsdiensten is de rustdag 'zondag' gemaakt (dag van aanbidding van de zon).
Waar blijkt dan uit dat het zaterdag is?
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 22:39
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 09-12-2004 @ 23:30 :
Waar blijkt dan uit dat het zaterdag is?
omdat zondag de eerste dag is
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 22:54
Verwijderd
Citaat:
Yab-Yum schreef op 09-12-2004 @ 23:30 :
Waar blijkt dan uit dat het zaterdag is?
Jezus was een jood.
Het OT is voor Jezus' geboorte geschreven.
-----------------------------------------+
De sabbat is zaterdag, want dat was bij de joden ook zo.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 22:56
Verwijderd
Overigens heeft de rustdag zelf niets met religie te maken, aangezien de dag waarop het bijvoorbeeld zondag is volledig door mensen bepaald is (kalenders e.d.) en dus niets met een godheid van doen heeft.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 12:05
Verwijderd
Oorspronkelijk is de joodse sabbat op zaterdag. De Christenen volgde deze dag aanvankelijk ook. Bij de stichting van het christendom werd op het concilie van nicea besloten dat het zondag werd, om zo de heidense bevolking rustig te houden. De meeste christenen gaan dus zondag naar de kerk en aanbidden eigenlijk de heidense zonnegod, zonder het zelf te weten
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 13:53
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
misschien heeft men uitgerekend dat jezus wel precies op 'zondag' opgestaan is.
tsjonge, je moet toch 1 dag hebben. nou ja, 7 dagen in de week, laten we de 1e zondag noemen. toen stond jezus op. en als je zo doorgaat, valt kerst ook nog op 25 december. enz.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 14:25
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 10-12-2004 @ 13:05 :
De meeste christenen gaan dus zondag naar de kerk en aanbidden eigenlijk de heidense zonnegod, zonder het zelf te weten
Dat de Zondag oorspronkelijke een heidense feestdag oid was betekent nog niet dat ze hetzelfde vieren als de heidenen.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 14:31
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 10-12-2004 @ 15:25 :
Dat de Zondag oorspronkelijke een heidense feestdag oid was betekent nog niet dat ze hetzelfde vieren als de heidenen.
christenen vieren met pasen ook iets anders als de joden. .

@ LL&co, dat jij om 12 uur 's middags eet is nou eens echt dom. dat heb je ook alleen van de olifanten afgekeken .
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 15:07
Verwijderd
Citaat:
Machiavelli schreef op 10-12-2004 @ 15:25 :
Dat de Zondag oorspronkelijke een heidense feestdag oid was betekent nog niet dat ze hetzelfde vieren als de heidenen.
kom op, het is wel ontzettend toevallig dat bij de samenvoeging van de christelijke aanhang en het sol invinctus dat opeens zondag als rustdag werd gekozen. Dat is geen toeval, dat is bewust zo gekozen.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 15:07
Verwijderd
Citaat:
GanzenVeer schreef op 10-12-2004 @ 15:31 :
christenen vieren met pasen ook iets anders als de joden. .

@ LL&co, dat jij om 12 uur 's middags eet is nou eens echt dom. dat heb je ook alleen van de olifanten afgekeken .
zie mijn post hierboven, dat geldt namelijk ook voor het paasfeest en ik eet niet om 12 uur 's middags
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 15:09
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 10-12-2004 @ 16:07 :
kom op, het is wel ontzettend toevallig dat bij de samenvoeging van de christelijke aanhang en het sol invinctus dat opeens zondag als rustdag werd gekozen. Dat is geen toeval, dat is bewust zo gekozen.
Dat beweer ik ook niet maar je opmerking dat christenen daarom de heidense zonnegod aanbieden vind ik wel weer onzin.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 15:10
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 10-12-2004 @ 16:07 :
en ik eet niet om 12 uur 's middags
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 18:25
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-12-2004 @ 23:06 :
De sabbat is zaterdag. De bijbel zegt dat iedereen die op deze dag werkt, zeker gedood zal worden (maar er staat niet bij hoe).

Bij de samenvoeging van het christendom met heidense godsdiensten is de rustdag 'zondag' gemaakt (dag van aanbidding van de zon).
dat is niet zo. lees dat stuk van Gatara maar eens. en dat van gedood, er zit ook nog een hele context omheen.
__________________
Tomatensoep! Daar houdt moeder zo van. Floddertje deed de soep in de pan. 't Is een beetje klonterig, zei ze. Ik neem even de mixer.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 18:29
Verwijderd
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 10-12-2004 @ 19:25 :
dat is niet zo. lees dat stuk van Gatara maar eens. en dat van gedood, er zit ook nog een hele context omheen.
Het stuk van Gatara is geen weerlegging van mijn argument.

Over die context: die is zo mogelijk nog gruwelijker dan de uitspraak dat iedereen die op zaterdag werkt gedood zal worden.

Of nee, dat was ik vergeten. De christenen gebruiken alleen datgene uit het OT dat hen toevallig goed uitkomt.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-12-2004, 18:29
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
tsjonge, wat maakt dat nou uit. Het boeit God echt niet op welke dag wij de sabbat vieren hoor. Als we het maar doen. wat een zinloze discussie is dit.
__________________
Tomatensoep! Daar houdt moeder zo van. Floddertje deed de soep in de pan. 't Is een beetje klonterig, zei ze. Ik neem even de mixer.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 18:34
Verwijderd
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 10-12-2004 @ 19:29 :
tsjonge, wat maakt dat nou uit. Het boeit God echt niet op welke dag wij de sabbat vieren hoor. Als we het maar doen. wat een zinloze discussie is dit.
Exodus 31

12 Yahweh spoke to Moses, saying, 13 “Speak also to the children of Israel, saying, ‘Most assuredly you shall keep my Sabbaths: for it is a sign between me and you throughout your generations; that you may know that I am Yahweh who sanctifies you. 14 You shall keep the Sabbath therefore; for it is holy to you. Everyone who profanes it shall surely be put to death; for whoever does any work therein, that soul shall be cut off from among his people. 15 Six days shall work be done, but on the seventh day is a Sabbath of solemn rest, holy to Yahweh. Whoever does any work on the Sabbath day shall surely be put to death. 16 Therefore the children of Israel shall keep the Sabbath, to observe the Sabbath throughout their generations, for a perpetual covenant. 17 It is a sign between me and the children of Israel forever; for in six days Yahweh made heaven and earth, and on the seventh day he rested, and was refreshed.’”
Met citaat reageren
Oud 14-12-2004, 12:50
Raven
Avatar van Raven
Raven is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-12-2004 @ 23:06 :
De sabbat is zaterdag. De bijbel zegt dat iedereen die op deze dag werkt, zeker gedood zal worden (maar er staat niet bij hoe).

Bij de samenvoeging van het christendom met heidense godsdiensten is de rustdag 'zondag' gemaakt (dag van aanbidding van de zon).
bij paganisten ( heidens) is het meestal de avond van volle maan .. zie dus niet in wat dat met zondag te maken heeft
Met citaat reageren
Oud 14-12-2004, 13:15
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Raven schreef op 14-12-2004 @ 13:50 :
bij paganisten ( heidens) is het meestal de avond van volle maan .. zie dus niet in wat dat met zondag te maken heeft
voor die vergelijking zouden paganisten exact hetzelfde moeten zijn als de oude Germaanse geloven waardoor de verschuiving kwam.

iets dat niet zo is.


(het is toch hoop ik wel duidelijk dat onderscheid tussen godsdiensten verder gaat dan wel/niet christelijk?)
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 14-12-2004, 16:05
Raven
Avatar van Raven
Raven is offline
Citaat:
T_ID schreef op 14-12-2004 @ 14:15 :
voor die vergelijking zouden paganisten exact hetzelfde moeten zijn als de oude Germaanse geloven waardoor de verschuiving kwam.

iets dat niet zo is.


(het is toch hoop ik wel duidelijk dat onderscheid tussen godsdiensten verder gaat dan wel/niet christelijk?)
nog es goed in de boeken duiken
Met citaat reageren
Oud 14-12-2004, 16:29
beaming eye
Avatar van beaming eye
beaming eye is offline
Zaterdag zou het geloof ik moeten zijn (dus de 7dagsadvetisten zitten qua dat erniet perce naast)
maar goed we leve in andere maatschappy, en voor ons komt het er op neer dat we de andere 6 dagen al werken. dus praktisch gezien is het zondag geworden gok ik! (komt geloof ik uit het katholisme).

Jezus zegt op aarde dat de Sabat er voor de mens is, en niet andersom (of was dit nou andersom!!?ha)
Maar goed als je dit vergelijkt met OT vergelijkt dan is dat moeilijk te vergelijken, alsof er een foutje in het OT is gemaakt en in het NT wordt dat goed getrokken. altans zo lijkt het op het eerste gezicht. Maar goed ik heb er nog geen uitgesproken mening over, heb het niet goed genoeg bestudeert.
Voor mij is het voorlopig zo dat ik zondag wel echt als een dag van rusten probeer te houden, maar vaak wordt dat de zaterdag omdat ik op zondagen vaak moet spelen. Maar ik denk wel dat het goed is om 1 dag te hebben waarop je even tot rust komt, niet te veel aan je hoofd hebt en dat je dan kan terugkijken op je afgelopen week.. soort evaluatie.
__________________
I'm not made for this earth, My scream is for a Re-Birth!
Met citaat reageren
Oud 14-12-2004, 17:26
Verwijderd
Citaat:
Raven schreef op 14-12-2004 @ 13:50 :
bij paganisten ( heidens) is het meestal de avond van volle maan .. zie dus niet in wat dat met zondag te maken heeft
Er is maar één heidens geloof.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-12-2004, 23:35
Raven
Avatar van Raven
Raven is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 14-12-2004 @ 18:26 :
Er is maar één heidens geloof.
volgens mij zijn er wel honderd maar goed
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 09:14
Verwijderd
Citaat:
Raven schreef op 15-12-2004 @ 00:35 :
volgens mij zijn er wel honderd maar goed
My point exactly.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 18:24
Einherjar
Avatar van Einherjar
Einherjar is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 10-12-2004 @ 13:05 :
Oorspronkelijk is de joodse sabbat op zaterdag. De Christenen volgde deze dag aanvankelijk ook. Bij de stichting van het christendom werd op het concilie van nicea besloten dat het zondag werd, om zo de heidense bevolking rustig te houden. De meeste christenen gaan dus zondag naar de kerk en aanbidden eigenlijk de heidense zonnegod, zonder het zelf te weten
Over wat nou de eerste of de zevende dag is, is nog nooit enige twijfel geweest. De zaterdag is de zevende en de zondag de eerste.

De vroege kerk kwam al zeer vroeg samen op de eerste dag, hoewel deze ook de zevende kende. Opgemerkt moet worden dat in de Romeinse 24-uurs economie een rustdag niet vanzelfsprekend was, een slaaf kan bijv. moeilijk zeggen op zaterdag of zondag werk ik niet, hierdoor is er van het absoluut houden van een dag rust ook geen sprake geweest, omdat dit onmogelijk was. Bovendien kwam men zondags s'ochtends en s'avonds, dat is voor het werk en na het werk bijeen en hielden op die manier ook op zondag rustdag.

Later zijn deze twee dagen inelkaar geschoven o.a. doordat Jezus zelf de zondag lijkt te hebben ingesteld (door zijn verschijningen op de eerste dag van verschillende weken en idemdito de H-Geest op pinksteren) en sindsdien is er nog maar een dag voor de christenen.

Nu mogen wij de eerste dag van de week hebben als rustdag en feestdag ter ere van de overwinning op de dood door de Christus totdat wij eens in heerlijkheid de eeuwige Sabbath mogen vieren.
__________________
De steen, die de bouwlieden afgekeurd hadden, deze is tot een hoeksteen geworden.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 19:05
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-12-2004 @ 19:34 :
Exodus 31

12 Yahweh spoke to Moses (..) Whoever does any work on the Sabbath day shall surely be put to death.
dat was toen vastgesteld. hoe wilden de christenen dat dan rooien, die vieren de sabbat ook niet op zaterdag .
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 19:57
Verwijderd
Citaat:
Einherjar schreef op 15-12-2004 @ 19:24 :
Opgemerkt moet worden dat in de Romeinse 24-uurs economie een rustdag niet vanzelfsprekend was, een slaaf kan bijv. moeilijk zeggen op zaterdag of zondag werk ik niet, hierdoor is er van het absoluut houden van een dag rust ook geen sprake geweest, omdat dit onmogelijk was.
Romeinen hadden om de dag vrij, hoor. (slaven natuurlijk niet, maar dat terzijde)
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 20:17
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Einherjar schreef op 15-12-2004 @ 19:24 :
Later zijn deze twee dagen inelkaar geschoven o.a. doordat Jezus zelf de zondag lijkt te hebben ingesteld (door zijn verschijningen op de eerste dag van verschillende weken en idemdito de H-Geest op pinksteren) en sindsdien is er nog maar een dag voor de christenen.
Zeer dubieuze argumentatie...
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 10:45
Einherjar
Avatar van Einherjar
Einherjar is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 15-12-2004 @ 20:57 :
Romeinen hadden om de dag vrij, hoor. (slaven natuurlijk niet, maar dat terzijde)
Dat kun je niet zomaar terzijde schuiven, christenen zaten in alle lagen van de bevolking en een aantal van de eerste bisschoppen (voorgangers/dominees) waren slaven.
__________________
De steen, die de bouwlieden afgekeurd hadden, deze is tot een hoeksteen geworden.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 10:55
Verwijderd
Citaat:
Einherjar schreef op 16-12-2004 @ 11:45 :
Dat kun je niet zomaar terzijde schuiven, christenen zaten in alle lagen van de bevolking en een aantal van de eerste bisschoppen (voorgangers/dominees) waren slaven.
Dat weet ik wel, maar die hadden überhaupt geen rustdag, dus waar wil je heen?

Overigens is het huidige christendom gewoon gesticht door de toenmalige Romeinse elite.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 12:41
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 16-12-2004 @ 11:55 :

Overigens is het huidige christendom gewoon gesticht door de toenmalige Romeinse elite.


waarom?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 14:16
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Einherjar schreef op 16-12-2004 @ 11:45 :
Dat kun je niet zomaar terzijde schuiven, christenen zaten in alle lagen van de bevolking en een aantal van de eerste bisschoppen (voorgangers/dominees) waren slaven.
Als de elite had gewild hadden ze gewoon door kunnen gaan met vervolgen van christenen totdat de cultus in het Romeinse rijk was uitgeroeid.

Het is twijfelachtig of het christendom dan vandaag de dag even groot zou zijn geweest.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 14:31
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 16-12-2004 @ 13:41 :


waarom?
Om hun macht te vergroten/een revolutie te voorkomen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-12-2004, 00:47
Verwijderd
En waar precies staat in het oude testement dat de Sabbat op de zaterdag moet worden gehouden?
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 10:54
Verwijderd
Citaat:
Dr. Zoidberg schreef op 17-12-2004 @ 01:47 :
En waar precies staat in het oude testement dat de Sabbat op de zaterdag moet worden gehouden?
De dag van de sabbat is zaterdag, per definitie. Voor zover ik weet wordt 'zaterdag' ook niet genoemd in het OT. Da's ook logisch, want ze noemden het 'sabbath day'.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie welk geloof?!
SpongeBobbel
346 21-02-2007 12:47
Levensbeschouwing & Filosofie De Tien Geboden
Joostje
117 14-10-2005 00:01
Levensbeschouwing & Filosofie 10 geboden versus 7 hoofdzonden
juno
113 15-04-2005 14:54
Levensbeschouwing & Filosofie Zondes van het christendom
Upke
54 15-01-2005 22:40
Levensbeschouwing & Filosofie waarom zeggen Nederlandse moslims nooit iets van hun buitenlandse medegelovigen
gsus watching1
89 21-06-2004 20:24
Levensbeschouwing & Filosofie Waarom denken sommigen gereformeerden dat..
faan
54 25-03-2003 22:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:44.