Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-01-2005, 21:31
Delicate
Delicate is offline
Halloo

Ik moet voor een weddenschap (200 euro) de halve marathon gaan lopen. Maar ik vroeg me af of een doorsnee persoon als ik het uberhaupt zou kunnen. En hoelang training daaraan vooraf gaat, wat ik moet eten, hoe ik moet trainen, hoe ik op moet bouwen...?

tips/adviezen/watdan ook

Met citaat reageren
Oud 22-01-2005, 21:56
MightyDuck
MightyDuck is offline
Persoonlijk zou ik zeggen, goede schoenen kopen, rustig opbouwen elke dag een stuk lopen etc tot je voldoende conditie hebt.

*nog persoonlijker zou ik dat ook doen en op d-day zou ik, ongeacht of ik het kon of niet, mezelf gewoon kapot lopen voor die 200 flappen*

http://www.runnersweb.nl/show?id=873

http://www.hardloopplezier.com/Forum/phpBB2/

Misschien heb je daar wat aan.
Oud 22-01-2005, 22:25
Lalala1111
Lalala1111 is offline
wat ik de halve marathon? Hoe lang is die? (Sorry als dit een domme vraag is )

Ik doe altijd mee aan de singelloop, en aan skeelermarathons (zit op schaatsen) en daarvoor gewoon: goede conditie d.m.v. iedere dag uurtje hardlopen, goede schoenen. Bij skeelermarathons anders, maar daar doe je niet aan..
Met citaat reageren
Oud 22-01-2005, 23:16
Delicate
Delicate is offline
Citaat:
MightyDuck schreef op 22-01-2005 @ 22:56 :
Persoonlijk zou ik zeggen, goede schoenen kopen, rustig opbouwen elke dag een stuk lopen etc tot je voldoende conditie hebt.

*nog persoonlijker zou ik dat ook doen en op d-day zou ik, ongeacht of ik het kon of niet, mezelf gewoon kapot lopen voor die 200 flappen*

http://www.runnersweb.nl/show?id=873

http://www.hardloopplezier.com/Forum/phpBB2/

Misschien heb je daar wat aan.
Goede schoenen heb ik wel. Hele handige links, ontzettend bedankt. Heb voor mezelf nu een paar goed op elkaar aansluitende schema's gevonden!

*Ghehe Ja, dat kan ik ook doen, maar ik denk niet dat ik het vol houdt Ben een rasechte beginner joh *

Mn broer en zus hebben beide 100 euro geboden, omdat ze er totaal geen vertrouwen in hebben, maar nu wordt het wel serieus. Ik had geldgebrek en zij wouden me zo wel sponsoren.

Ehm, ik kan alleen niet zo bijster veel (en vooral duidelijk) vinden hoe het zit met voedsel. Heb je misschien wat huis tuin en keukentips?

Laatst gewijzigd op 22-01-2005 om 23:22.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 02:24
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Limaon schreef op 22-01-2005 @ 23:25 :
wat ik de halve marathon? Hoe lang is die? (Sorry als dit een domme vraag is )

Om precies te zijn 42,195 km, maar was eerst 40,2 km.

En reken maar dat het zwaar is, heb ook eens geprobeert om een halve marathon te lopen, maar zonder goede training en voorbereiding ben je absoluut kansloos...Ook voor 200 €.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 02:35
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Cornel schreef op 23-01-2005 @ 03:24 :
Om precies te zijn 42,195 km
En een halve marathon is daar dan de helft van.
Oud 23-01-2005, 08:36
Lalala1111
Lalala1111 is offline
Citaat:
Qwuartz schreef op 23-01-2005 @ 00:16 :
Goede schoenen heb ik wel. Hele handige links, ontzettend bedankt. Heb voor mezelf nu een paar goed op elkaar aansluitende schema's gevonden!

*Ghehe Ja, dat kan ik ook doen, maar ik denk niet dat ik het vol houdt Ben een rasechte beginner joh *

Mn broer en zus hebben beide 100 euro geboden, omdat ze er totaal geen vertrouwen in hebben, maar nu wordt het wel serieus. Ik had geldgebrek en zij wouden me zo wel sponsoren.

Ehm, ik kan alleen niet zo bijster veel (en vooral duidelijk) vinden hoe het zit met voedsel. Heb je misschien wat huis tuin en keukentips?
Spaghetti/macaroni ofzo?
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 09:15
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Limaon schreef op 23-01-2005 @ 09:36 :
Spaghetti/macaroni ofzo?
ik dacht altijd koolhydraatrijkvoedsel (inderdaad)

Laatst gewijzigd op 23-01-2005 om 09:42.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 09:26
2004
2004 is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 23-01-2005 @ 10:15 :
ik dacht altijd koolhydraatrijkvoedsel
Dat ís koolhydraatrijk voedsel.

Het is belangrijk 's morgens veel koolhydraten te eten. Begin dus met een bord spaghetti. Zorg dat je genoeg water drinkt voordat je begint en tijdens de halve marathon. Ik denk dat het wel belangrijk is om een half uur voor de race nog wat energie tot je te nemen, bijvoorbeeld een energiereep ofzo. Tijdens de race moet je ook nog wat nemen, bij voorkeur iets met suiker erin.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 10:02
Nebel
Nebel is offline
Over hoeveel tijd moet je dat ding lopen en wat zijn je ervaringen met hardlopen?
Als je het niet vaak doet, mag je echt wel even gaan trainen! Ik ben bezich te trainen voor de halve marathon en ik ben al sinds september bezich, nou heb ik wel een chronische ziekte waardoor het moeilijk voor mij is, maar de meeste mensen zijn er toch wel eventjes mee bezich.
Vooral koolhydraten, maar eiwitten mogen voor je spieren niet ontbreken... Bananen zijn erg goed, als avondeten pasta idd, en voor je gaat rennen appelsap verdunt met water.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 10:05
Delicate
Delicate is offline
Citaat:
Sassiefje schreef op 23-01-2005 @ 11:02 :
Over hoeveel tijd moet je dat ding lopen en wat zijn je ervaringen met hardlopen?
Als je het niet vaak doet, mag je echt wel even gaan trainen! Ik ben bezich te trainen voor de halve marathon en ik ben al sinds september bezich, nou heb ik wel een chronische ziekte waardoor het moeilijk voor mij is, maar de meeste mensen zijn er toch wel eventjes mee bezich.
Vooral koolhydraten, maar eiwitten mogen voor je spieren niet ontbreken... Bananen zijn erg goed, als avondeten pasta idd, en voor je gaat rennen appelsap verdunt met water.
Nou, ik moet over 6 maanden er klaar voor zijn, wel een redelijk goede tijd wat dat betreft. Aangezien mijn conditie behoorlijk bagger is heb ik deze tijd ook wel nodig. Ik heb nu een goed hardloopschema gekregen via www.myasics.nl, is erg handig.

Bedankt voor de tips En jij ook succes
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 10:46
Phlox
Phlox is offline
Ik raak weer helemaal in de hardloop-mood van die sites.
Ga morgen ook beginnen met een schema
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 13:12
MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
Qwuartz schreef op 23-01-2005 @ 00:16 :

Duw je vanaf 3 dagen te voren vol met rijst etc, om de paar uur flink rijst eten. Op die manier zitten op de dag van de wedstrijd je glycogeenreserven goed vol.

Verder doet een beetje speed wonderen
Oud 23-01-2005, 20:51
Verwijderd
Het duurt wel even voordat je als beginner een halve marathon kan lopen.

Nouja ligt eraan, als ze geen eissen stellen aan de tijd kan je hem ook wandelen kost je een uur of 5
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 21:57
Anaïs
Anaïs is offline
In 6 maanden tijd moet je wel in staat zijn denk ik om 21 km te kunnen uitlopen. Gewoon een schema opstellen, waarbij je je grenzen telkens een beetje verlegt.

Veel succes,
en laat ons weten of je het volhoudt

denk aan de 200eur!
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 09:53
Delicate
Delicate is offline
Citaat:
Alex schreef op 23-01-2005 @ 21:51 :
Het duurt wel even voordat je als beginner een halve marathon kan lopen.

Nouja ligt eraan, als ze geen eissen stellen aan de tijd kan je hem ook wandelen kost je een uur of 5
Ik weet het, daarom heb ik er ook zes maanden voor, een schema dat goed opbouwt en de nodige motivatie (200 euro )

Nou de eis is, dat ik hem onafgebroken moet hardlopen/joggen.
Dus geen gewandel!
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 09:53
Delicate
Delicate is offline
Citaat:
Anaïs schreef op 23-01-2005 @ 22:57 :
In 6 maanden tijd moet je wel in staat zijn denk ik om 21 km te kunnen uitlopen. Gewoon een schema opstellen, waarbij je je grenzen telkens een beetje verlegt.

Veel succes,
en laat ons weten of je het volhoudt

denk aan de 200eur!
Ik hou jullie op de hoogte
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 11:57
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Heb je ook nog een datum staan voor die halve marathon of is de weddenschap gewonnen zodra je dat hebt gedaan....??

Train niet te vaak, 2 tot 3 keer is genoeg bij overtraining krijg je geen supercompensatie.
Oud 24-01-2005, 23:22
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
RHCP_NAC schreef op 24-01-2005 @ 12:57 :
Heb je ook nog een datum staan voor die halve marathon of is de weddenschap gewonnen zodra je dat hebt gedaan....??

Train niet te vaak, 2 tot 3 keer is genoeg bij overtraining krijg je geen supercompensatie.
Supercompensatie? das toch iets anders dan wat jij bedoelt?

Maar 2 tot 3 keer is prima te doen denk ik

Mjah...welke halve ga je lopen dan?
Oud 25-01-2005, 15:50
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 25-01-2005 @ 00:22 :
Supercompensatie? das toch iets anders dan wat jij bedoelt?

Maar 2 tot 3 keer is prima te doen denk ik

Mjah...welke halve ga je lopen dan?
Door trainen gaat je niveau omlaag, vevolgens treedt het herstel in werking dit zorgt ervoor dat je weer op je beginniveau terugkomt (0-lijn noemen sommigen het). Om verdere aanslagen te beperken herstelt je lichaam zich boven het beginniveau, het lichaam bouwt een bufferzone als het ware, de meerwaarde is de supercompensatie.

Als je te vroeg weer gaat trainen zit je herstel nog onder jou (nieuwe) beginniveau en steeds verder daalt als je dit doorzet, waardoor je niveau steeds verder daalt.

Oud 25-01-2005, 18:59
Silverchoice
Silverchoice is offline
Dit is een voedingsadvies van www.atletiek.nl Goedgekeurd door onze werkgroepbegeleider

VOEDINGSADVIES
VOOR BIJ DE MARATHON (EN DUURTRAINING) De marathontraining wordt gekenmerkt door duurlopen met lange duur en matige intensiteit en tempo-trainingen van relatief korte duur en hoge intensiteit. In beide gevallen wordt er veel energie verbruikt. Dit betekent dat de voorraad in de spier opgeslagen energie afneemt. Afhankelijk van tijdsduur en intensiteit kan dit zijn tot zeer lage waarden, zelfs zodanig dat u genoodzaakt bent te stoppen. Het laatste kan zich uiten zowel tijdens de trainingen als tijdens wedstrijden. Om de trainingstoestand te optimaliseren kan een aantal adviezen met betrekking tot de voeding worden gegeven. De volgende onderver_deling is daarbij handzaam;

1. Eten en drinken vóór de marathon (training of wedstrijd)
2. Eten en drinken tijdens de marathon
3. Eten en drinken na de marathon

Ad 1 Men kan slechts optimaal presteren wanneer men 'geladen', gevuld met energie aan de start verschijnt. Dit kunt u o.a. bereiken door voldoende aandacht te schenken aan de voeding die u gebruikt voor de marathon. Door kort voor de wedstrijd (± 5 minuten voor de start) een koolhy_draatrijke drank (± 300-500 ml) in te nemen wordt voor een aanvullen_de energietoevoer tijdens het begin van de wedstrijd gezorgd. Hiertoe zijn diverse uitgebalan_ceerde koolhydraat_rijke dranken ontwikkeld (zie ook tip). Een goede voedingstoestand voor de start is juist bij de marathon belangrijk, omdat de loper na ± één uur geconfronteerd zal worden met een energietekort in de spieren (de man met de hamer). Dit energietekort kan door middel van gerichte voedingsmaatrege_len be_nvloed dan wel voorkomen worden.
Ad 2 De maatregelen, die tijdens de marathon genomen dienen te worden, hebben betrekking op de vocht- en energievoorziening. Om de activiteit goed te kunnen volbrengen moet het zweetver_lies zoveel mogelijk gecompenseerd worden door voldoende vocht in te nemen. Tevens moet na ongeveer één uur nog steeds voldoende energie voorradig zijn. Door tijdens de sportprestatie regelmatig een kleine hoeveelheid vloeistof in te nemen kan prestatieverlies door tekorten voorkomen worden. Hypotone drank afgewisseld met isotone energiedrank (verhouding 2:1) is voor een optimale vocht- en energievoorzie_ning tijdens de marathon bijzonder geschikt. Omdat echter gebleken is, dat het verlies aan energie en zweet altijd groter is dan de hoeveelheid die men tijdens intensieve arbeid tot zich neemt, doet men er goed aan in trainingswedstrijden dit drinkpatroon te trainen, zodat een maximale hoeveelheid kan worden ingenomen (tot bijvoorbeeld ieder kwartier 100-150 ml).
Ad 3 Het belang van maatregelen op het gebied van eten en drinken na de marathon ligt vooral verscholen in de beïnvloeding van het herstel. Bij binnenkomst adviseren wij u hypotone sportdrank te drinken (± 250 ml) teneinde het verloren gegane vocht en de daarmee verloren gegane mineralen aan te vullen. De energievoorraden worden door het eten van koolhydraatrij_ke maaltijden (aardappelen, rijst, banaan, havervlokken e.d.) in de dagen erna vanzelf weer aangevuld. Moet er de volgende dag (na een marathon zullen we al gauw twee weken herstel nodig hebben) echter weer een zware prestatie geleverd worden, dan is het aan te bevelen direct na afloop ± 300-500 ml isotone energiedrank in te nemen. Het herstel van de energievoorraden wordt hierdoor versneld zodat erna weer optimaal gepresteerd kan worden.
Oud 25-01-2005, 21:21
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
RHCP_NAC schreef op 25-01-2005 @ 16:50 :
Door trainen gaat je niveau omlaag, vevolgens treedt het herstel in werking dit zorgt ervoor dat je weer op je beginniveau terugkomt (0-lijn noemen sommigen het). Om verdere aanslagen te beperken herstelt je lichaam zich boven het beginniveau, het lichaam bouwt een bufferzone als het ware, de meerwaarde is de supercompensatie.

Als je te vroeg weer gaat trainen zit je herstel nog onder jou (nieuwe) beginniveau en steeds verder daalt als je dit doorzet, waardoor je niveau steeds verder daalt.

[afbeelding]
Ik had de "geen" gemist....
Sorry, je hebt helemaal gelijk
Oud 28-01-2005, 16:58
MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
Silverchoice schreef op 25-01-2005 @ 19:59 :
*verhaal*
Zou ik nog aan toe willen voegen dat het eventueel handig is in de voorbereiding (de maanden voorafgaand aan de wedstrijd, dus niet de laatste paar dagen tevoren) ietwat minder te eten en het aandeel aan vet in de voeding op te voeren.

Dit om het lichaam te laten wennen aan het gebruik van vet als energiebron. Tijdens de wedstrijd bestaat immers de kans dat de glycogeen reserves uitgeput raken naast een goede aerobe conditie helpt deze methode het lichaam nog makkelijker vet te verbranden.
Oud 07-02-2005, 18:49
Delicate
Delicate is offline
Bedankt voor de tips allemaal!

Door wat ziekte heb ik een weekje niet kunnen trainen, maar ik ben inmiddels op het punt dat ik -jawel- 1 kilometer kan hardlopen (don't laugh!)

Voor mij een hele prestatie..
Het weddenschapsgeld is trouwens verhoogt tot 360 eurooo
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 20:47
MightyDuck
MightyDuck is offline
Oeh en wanneer is de deadline ook weer?
Oud 08-02-2005, 15:50
Delicate
Delicate is offline
Citaat:
MightyDuck schreef op 07-02-2005 @ 21:47 :
Oeh en wanneer is de deadline ook weer?
1 augustuss
Met citaat reageren
Oud 08-02-2005, 18:55
forumfreakie
forumfreakie is offline
Zo'n weddenschap lijkt me wel tof!

Als je naar www.asics.nl gaat kun je daar je gegevens invullen en wordt er een heel trainingsschema voor je gemaakt. Heel veel succes!
Oud 08-02-2005, 21:19
Daevrem
Daevrem is offline
Mijn ervaring is dat de gemiddelde sportieve persoon niet zo heel veel moeite heeft met het lopen van een afstand zoals een halve marathon. Pas Als je verder gaat lopen dat 20 kilometer moet het gemiddelde lichaam zich echt aanpassen. In dat geval moet je serieus trainen.

Maar ook de halve marathon is een finke afstand en moet je dus zeker wel serieus nemen. Met een goede voorbereiding is deze zeker confortabel en snel te lopen.

Ik denk dat het enige probleem blessures kan zijn. Dus pas daar voor op.

Qua energie en aanslag op het lichaam is een halve marathon ook niet zo zwaar als een hele. Drie dagen van te voren je al vol gaan proppen met rijst/pasta lijkt me echt overkill. Een goede maaltijd in de middag voor de dag, nog wat voor het slapen, 's morgens nog even wat en dan een energiedrank vlak voor of na je met lopen begint lijkt me meer dan genoeg.

Je zult veel gaan trainen in warm weer. Als je meer dan ongeveer 15 kilometer gaat lopen, tijdens de training, dan moet je zeker drinken meenemen. Tenzij je 's morgens vroeg gaat lopen.

Halve marathon is echt geen gekkenwerk, zoals de hele marathon misschien wel te noemen is.
Oud 08-02-2005, 22:56
5803
5803 is offline
ik weet niet precies hoeveel en hoevaak je momenteel loopt, maar je moet vooral oppassen voor blessures als scheenbeenvliesontsteking. als beginnende loper krijg je dat al snel, en als je het merkt (pijn in je schenen tijdens of na het lopen, soms de volgende dag, en vaak ook als je er op drukt), moet je niet doorgaan, ook al doet het nog niet echt pijn! als je er mee door blijft lopen, kom je er niet makkelijk meer van af.

Regels voor berichten