Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-02-2005, 14:54
anjali
anjali is offline
Hoi

Weet iemand van jullie of de scheiding van kerk en staat te maken heeft met economische bindingen (afhankelijkheden die te maken hebben met de productie en distrubutie van schaarse goederen)

met politieke bindingen (afhankelijkheden die betrekking hebben op fysieke dwang die mensen op andere mensen kunnen uitoefenen.

met affectieve bindingen (afhankelijkheden tussen mensen die betrekking hebben op positieve en negatieve gevoelens die ze voor elkaar koesteren)

met cognitieve bindingen (afhankelijkheden die voortvloeien uit processen van kennisvorming en kennisoverdracht)

Misschien dat er studenten zijn die goed zijn in sociologie en me ermee kunnen helpen?

Alvast harstikke bedankt, want ik ben ten einde raad.

anjali.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-02-2005, 15:07
Verwijderd
Waarom twee keer?
http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1101413
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 21:32
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Economische bindingen - enigzins. Op het moment dat kerk en staat niet gescheiden zijn, zullen ook economische belangen in elkaar overlopen. Dit betekent dat de economie meer gericht zal zijn op belangen van de kerk dan op andere belangen (die wel relevant kunnen zijn).

Politieke bindingen - vooral. De kerk voert zijn eigen vorm van politiek, die kan bij een eenheid van kerk en staat gelijk lopen aan de daadwerkelijke politiek. Dat manifesteert zich op allerlei gebieden, zoals wetgeving, economie (wat voor een groot deel onder politiek valt) en beleidsvoering.

Affectieve bindingen - klein beetje. De paus is ook op politiek gebied heilig als kerk en staat niet gescheiden zijn, maar dit gaat maar voor enkele personen op. Ik zou meer denken aan affectie voor bepaalde denkbeelden, die grote invloed kunnen hebben op de politiek.

Cognitieve bindingen - valt wel mee. Volgens mij wordt er wel redelijk wat waarde gehecht aan openheid van de politiek, dus dat zou niet zo opgaan, behalve in heel specifieke gevallen.


Overigens, dit zuig ik geheel uit mijn duim, ik sta niet in voor de waarheid hiervan. Maar misschien brengt het je op ideeën.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 01:28
TechXP
TechXP is offline
Scheiding? Zolang de nederlandse vlag nog binding heeft met de kerk en de grootste partij een christelijke partij is, lijkt me de scheiding echt niet juist.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 01:57
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Nu ja, kerkgenootschappen zijn vrijgestelt van belasting, speciale scholen, politieke partijen met een religieuze agenda.

Er is veel te weinig scheiding tussen religie en staat als je het mij vraagt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 12:31
MH
Avatar van MH
MH is offline
Ho! Er gaat hier iets flink mis! Scholen van 'bijzondere' signatuur verschillen tegenwoordig ongeveer net zo van openbare scholen als bijvoorbeeld een jenaplanschool, of gymnasium t.o.v. atheneum. Je krijgt een extra vak (godsdienstonderwijs) en op veel christelijke scholen wordt er vanuit dat vak met regelmaat over de muren heen gekeken. Ik heb op een christelijke school gezeten, ben daarmee naar synagoges, een hindoetempel, een RK-kerk en een moskee geweest. Allemaal met 1 doel: respect krijgen voor andermans geloof (onbekend maakt onbemind).
En de grootste partij is niet zozeer een christelijke partij, maar een Christen-democratische partij. Dat is iets fundamenteel anders, zeker als je bedenkt dat weinig CDA'ers elke zondag in de kerk zitten en dat er in de kamerfractie een moslim en een hindoe zitten.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 13:40
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
TechXP schreef op 13-02-2005 @ 02:28 :
Scheiding? Zolang de nederlandse vlag nog binding heeft met de kerk en de grootste partij een christelijke partij is, lijkt me de scheiding echt niet juist.
- De leiders van de kerk zijn niet de leiders van de staat en hebben weinig invloed op de leiders van de staat.
- Christendom wordt in Nederland niet opgelegd, zoals in de middeleeuwen, of zoals in sommige staten een geloof opgelegd wordt.
- Er bestaat christelijke (protestantse) en katholieke partijen en werd er laatst niet een moslimpartij opgericht?
- CDA baseert zich gedeeltelijk op christelijke waarden, maar dit zijn grotendeels ook gewoon Nederlandse waarden.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 13:47
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 13-02-2005 @ 14:40 :
- Er bestaat christelijke (protestantse) en katholieke partijen en werd er laatst niet een moslimpartij opgericht?
Niet relevant, als religieuze partijen weg moeten zou dit ook voor die moslimpartij gelden, er mag geen onderscheid tussen zijn.

Citaat:
Kruimel schreef op 13-02-2005 @ 14:40 :
- CDA baseert zich gedeeltelijk op christelijke waarden, maar dit zijn grotendeels ook gewoon Nederlandse waarden.
Het gaat hier om de beweegreden, het CDA (en hun kleinere fundo neefjes) willen iets niet omdat het voor Nederlanders over het algemeen normaal geacht wordt, maar omdat het volgens het christendom zou moeten.

Dit levert mogelijk een conflict op wanneer bijbelse waarden Nederlandse waarden tegengespreken, getuige de rare ideeen die de Cu en SGP erop na houden over maatschappelijke zaken en ethiek.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 15:26
Verwijderd
Wat een onzin. Het CDA baseert zich echt niet meer alleen op de bijbel waar het gaat om de staatsinrichting. Sterker nog, de C in CDA is vervangen door gewone pragmatische overwegingen net als bij elke andere partij. Voor wat betreft regels die wel uit de bijbel komen of op het christendom geënt zijn, geldt dat het CDA ze niet nastreeft omdat ze in de bijbel staan, maar omdat het CDA gelooft dat die regels het beste het algemeen belang dienen - zoals elke partij dat van de eigen doelstellingen gelooft.

Verder slaat het natuurlijk helemaal nergens op dat tussen 'bijbelse' waarden en 'Nederlandse' waarden een scherp onderscheid te maken is, gewoon omdat cultuur en religie in alle samenlevingen te sterk met elkaar verweven zijn en elkaar honderden jaren wederzijds hebben beïnvloed. Maar ja, sommige mensen hebben nou eenmaal een blinde vlek voor wat zij denken dat schendingen van 'de scheiding tussen kerk en staat zijn' en dat werkt als een rode lap op een stier.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 21:30
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 13-02-2005 @ 14:40 :
- De leiders van de kerk zijn niet de leiders van de staat en hebben weinig invloed op de leiders van de staat.

Dat weet je niet. Het CDA en SGP en christenunie zullen wel denk redelijk beinvloedbaar zijn door invloed van kerk.

Citaat:
- Christendom wordt in Nederland niet opgelegd, zoals in de middeleeuwen, of zoals in sommige staten een geloof opgelegd wordt.
Nou dat wil ik niet zeggen. Er zijn in Nederland nog wel plekken waar je onder druk een bepaald geloof aanhangt. Ergens rond de veluwe heb je wat plekken.
Daarnaast heb ik ook wel gemerkt dat men het christelijke aan je willen doorgeven. Je moet geluk hebben wil je er uit kunnen komen.

Citaat:
- Er bestaat christelijke (protestantse) en katholieke partijen en werd er laatst niet een moslimpartij opgericht?
Een democratische staat welke staat en kerk scheid heeft geen partij gebasseerd op geloof maar op ideeen en ideologie. Dus sowieso zouden CDA, SGP, ChristenUnie en andere moeten weggaan.

Citaat:
- CDA baseert zich gedeeltelijk op christelijke waarden, maar dit zijn grotendeels ook gewoon Nederlandse waarden.
Nee niet zozeer. Tuurlijk zijn er waarden die men van vroeger heeft doorgekregen. Echter is dat nu van onszelf. Daar hoeft geen christen voor te spreken. Je moet spreken van uit je gedachte en niet vanuit je geloof.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 12:08
MH
Avatar van MH
MH is offline
Nou, CDA laat zich echt niet zo beinvloeden door een dominee die het beter weet. Die partij is groot genoeg om al die dingen zelf te bepalen.
En geloof opleggen op de Veluwe valt ook best mee. Als je daar gaat wonen, word je heus niet, desnoods met geweld, gedwongen om naar de kerk te gaan. Dat er zo'n hoog percentage kerkgangers is, komt vooral doordat de mensen die niet gebonden zijn aan een kerk, weggaan naar andere plaatsen, omdat ze niet iets gemeenschappelijks hebben.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap VVD wil debat over kerk en staat
T_ID
64 25-03-2011 14:23
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Die scheiding tussen kerk en staat he
AsianDF
34 25-12-2005 02:51
Levensbeschouwing & Filosofie Scheiding van kerk en staat
anjali
2 12-02-2005 18:12
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Een indrukwekkende correspondentie tussen Ayaan Hirsi Ali en Job Cohen
Gatara
174 27-03-2004 21:52
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap scheiding tussen kerk en staat
walter
13 13-05-2003 19:43
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap AEL in het Parool van zaterdag
Pluche
32 29-04-2003 15:07


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:37.