Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-02-2005, 14:17
hasseltboy
hasseltboy is offline
Wat vind je? Mogen vaders en moeders hun kinderen een corrigerende tik geven als ze weer eens de regels hebben overtreden?Of moet je hun fouten met de mantel der liefde bedekken en alles door de vingers zien om er later achter te komen dat je kinderen verwende klootzakken zijn?

Of moet je zo hard en zo vaak slaan, dat ze de rest van hun korte leven aan een ademhalingsapparaat doorbrengen?
Oud 28-02-2005, 14:18
Kreator
Kreator is offline
ademhalingsapparaat
Oud 28-02-2005, 14:18
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Sommige kinderen zijn gewoon rot, die moet je gewoon zo af en toe een tik geven. Toch vind ik het goed dat het verboden wordt, omdat de stap van een tik naar echt hard slaan voor sommige mensen erg klein is en zo kan men het denk ik beter aanpakken
Oud 28-02-2005, 14:19
hasseltboy
hasseltboy is offline
Ik ben voor de zogenaamde corrigerende tik. Maar niet verder natuurlijk Niet bijvoorbeeld de corrigerende doodschop, of een corrigerende botbreuk...
Oud 28-02-2005, 14:20
Qamra
Qamra is offline
Je stelt het wel weer heel zwart/wit hoor, hasselt
Briseïs
Briseïs is offline
Ik ben tegen slaan, want dat is vaak een teken van onmacht en helpt niet. Maar ik vind het onzin om het te verbieden.
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 28-02-2005 @ 15:19 :
Ik ben voor de zogenaamde corrigerende tik. Maar niet verder natuurlijk Niet bijvoorbeeld de corrigerende doodschop, of een corrigerende botbreuk...
Oké dan

Wist je trouwens dat vrouwen evenvaak hun mannen mishandelen als mannen hun vrouwen? En nee, daar heb ik geen link of iets van, maar dat werd in een presentatie Nederlands verteld
Oud 28-02-2005, 14:21
Sappie
Sappie is offline
de gulden middenweg...
Oud 28-02-2005, 14:22
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 28-02-2005 @ 15:20 :
Ik ben tegen slaan, want dat is vaak een teken van onmacht en helpt niet. Maar ik vind het onzin om het te verbieden.
Maar als een kind nu echt iets stouts doet en totaal niet wil luisteren, dan mag je die toch wel een tik geven? Net zoals je een hond een tik geeft?
Oud 28-02-2005, 14:22
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
Qamra schreef op 28-02-2005 @ 15:20 :
Je stelt het wel weer heel zwart/wit hoor, hasselt
Je mag zelf ook wel kiezen, het was geen of of keuze...
Oud 28-02-2005, 14:23
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 28-02-2005 @ 15:20 :
Het heltp wel, zeker wel.
Oud 28-02-2005, 14:26
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 28-02-2005 @ 15:22 :
Je mag zelf ook wel kiezen, het was geen of of keuze...
Een keuze is altijd of of..

Maar goed, ik zou liever niet meppen (corrigerende tik vind ik goedpraterij. Je mept, je slaat, je ramt, maar een corrigerende tik? Dat is voor mensen die onzerker zijn *puke*). Maar daarnaast wil ik ze wel opvoeden met respect en disipline. Ik ga niet elke fout mar goed knuffelen en kussen, er hangt overal een consequentie aan. En dat moeten ze maar leren.
Oud 28-02-2005, 14:28
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Wat een geweldige topic-titel!
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 14:28
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
Qamra schreef op 28-02-2005 @ 15:26 :
Een keuze is altijd of of..

Dat wel, maar het was niet of wat ik het eerst schreef in de beginpost of het andere in mijn beginpost.
Oud 28-02-2005, 14:35
perfectme
perfectme is offline
Ja. Laat ouders hun kinderen een corrigerende tik geven.

Dit is trouwens meer iets voor N&A.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 14:42
Kreator
Kreator is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 28-02-2005 @ 15:28 :
Wat een geweldige topic-titel!
uhuh

als in "auw auw pappa dat doet pijn" enzo
Oud 28-02-2005, 14:44
professor2
professor2 is offline
slaan
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 14:44
TopDrop
TopDrop is offline
Als je je kinderen goed opvoedt hoef je geen corrigerende tikken uit te delen. Als jij als ouder zijnde gewoon duidelijk 'gezag' uitstraalt en laat weten dat je niet van 'slecht' gedrag gedient bent, dan zullen je kinderen zich ook niet misdragen. Als je je kinderen echter met jou laat spotten, en ze zijn de baas over jou, dan worden ze vervelend en gaan ze kijken tot hoever ze kunnen gaan. Dit kan zo erg uit de hand lopen dat ze onhandelbaar worden. Maar dat hebben ze dan wel te danken aan de opvoeding.

Ik denk dat je met een goede opvoeding geen corrigerende tikken nodig hebt, dus van mij mogen ze het verbieden.
Oud 28-02-2005, 14:45
Balance
Balance is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 28-02-2005 @ 15:22 :
Maar als een kind nu echt iets stouts doet en totaal niet wil luisteren, dan mag je die toch wel een tik geven? Net zoals je een hond een tik geeft?
je zou ook eens kunnen kijken of er niet andere manieren van aanpak zijn waardoor het kind wél luistert.
Ouders zoeken het probleem altijd bij het kind, terwijl het meestal hun eigen gedrag is dat ervoor zorgt dat een kind zo doet.

Ik ben tegen je kind slaan; ook tegen een corrigerende tik. Je toont daarmee enkel je onmacht en je maakt de situatie met je kind er echt niet beter op.
Oud 28-02-2005, 14:46
Vaj
Vaj is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 28-02-2005 @ 15:18 :
Sommige kinderen zijn gewoon rot, die moet je gewoon zo af en toe een tik geven.
Ik ben niet principieel tegen het slaan van kinderen, maar de stelling dat sommige kinderen nu eenmaal geslagen moeten worden omdat ze 'rot' zouden zijn vind ik onzin. De kinderen zijn zo geworden door hun opvoeding en door ze te slaan wordt de situatie er echt niet beter op. Kinderen worden niet onhandelbaar geboren, maar gemaakt door hun ouders.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 14:46
Verwijderd
Ik ben tegen de corrigerende tik. Verbieden heeft echter even veel effect als verbieden te ademen.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 14:47
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
perfectme schreef op 28-02-2005 @ 15:35 :

Nee, ik wilde juist DK even op iets niveau helpen.
Oud 28-02-2005, 14:49
Verwijderd
Kinderen moet je niet slaan zorg ervoor dat jij de touwtjes in handen hebt en dat ze geen aandacht te kort komen dan gaan ze niet kloten. Een corrigerende tik is nergens voor nodig net als bij honden moet jij zorgen dat de baas bent onderhandel dus niet en maak duidelijk dat jij de baas bent, als ze niet luisteren negeer je ze en geef je ze straf dat is effectiever op langer termijn.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 14:49
Verwijderd
Citaat:
perfectme schreef op 28-02-2005 @ 15:35 :

Is daar al eens langs geweest
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 14:51
perfectme
perfectme is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 28-02-2005 @ 15:47 :
Nee, ik wilde juist DK even op iets niveau helpen.
Het is de intentie die telt oid

Waarom zouden ouders hun kinderen geen corrigerende tik mogen geven?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-02-2005, 14:53
Verwijderd
Citaat:
perfectme schreef op 28-02-2005 @ 15:51 :

Omdat het makkelijker op meer dan een tik uitloopt
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 14:57
perfectme
perfectme is offline
Citaat:
makelville schreef op 28-02-2005 @ 15:53 :
Omdat het makkelijker op meer dan een tik uitloopt
Ja. Die mogelijkheid bestaat.
Maar leg jij mij eens uit hoe je een kind, dat je herhaaldelijk hebt gewaarschuwd iets niet te doen, en dat vervolgens dat iets wel doet. Hoe je dat kind duidelijk maakt het niet te doen zonder een tik?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 14:58
Balance
Balance is offline
Citaat:
perfectme schreef op 28-02-2005 @ 15:51 :

omdat je aangeeft aan het kind dat je geen andere oplossing meer weet, omdat het uit kan lopen op schadelijke gevolgen voor het kind en omdat áls het helpt (het kind vertoont het gedrag niet meer) dit komt doordat het kind bang is geworden voor je. En als een kind bang wordt voor de eigen opvoeders dan ben je verder van huis dan wanneer het probleemgedrag vertoont.
Oud 28-02-2005, 15:00
perfectme
perfectme is offline
Ok. Jullie hebben wel een punt.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 15:01
Balance
Balance is offline
Citaat:
perfectme schreef op 28-02-2005 @ 15:57 :
Ja. Die mogelijkheid bestaat.
Maar leg jij mij eens uit hoe je een kind, dat je herhaaldelijk hebt gewaarschuwd iets niet te doen, en dat vervolgens dat iets wel doet. Hoe je dat kind duidelijk maakt het niet te doen zonder een tik?
Kinderen doen dingen die niet mogen om aandacht te krijgen. Zorg er voor dat zij die aandacht niet op een negatieve manier hoeven te trekken. Zorg er dus voor dat zij standaard elke dag een uur lang je onverdeelde aandacht hebben. En dat zij de rest van de dag ook voldoende aandacht krijgen.
Verder moet je duidelijk laten zien wie beslissingen maakt door middel van je houding en door geen overbodige discussies aan te gaan.
Oud 28-02-2005, 15:01
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Vaj schreef op 28-02-2005 @ 15:46 :
Ik ben niet principieel tegen het slaan van kinderen, maar de stelling dat sommige kinderen nu eenmaal geslagen moeten worden omdat ze 'rot' zouden zijn vind ik onzin. De kinderen zijn zo geworden door hun opvoeding en door ze te slaan wordt de situatie er echt niet beter op. Kinderen worden niet onhandelbaar geboren, maar gemaakt door hun ouders.
Mja, misschien, dat weet ik eigenlijk niet zo... Maar eigenlijk denk ik wel dat het vaak ook echt aan het karakter van het kind ligt, hoor En slaan heeft op zich ook geen zin, Balance heeft wel gelijk dat het enkel onmacht uitstraalt.. Maar ik begrijp wel dat ouders het soms doen en een enkele tik kan denk ik heus geen kwaad en daardoor houdt het kind wel op met datgene waarmee hij bezig is. Als het goed is
Oud 28-02-2005, 15:03
perfectme
perfectme is offline
Citaat:
Balance schreef op 28-02-2005 @ 16:01 :
Kinderen doen dingen die niet mogen om aandacht te krijgen. Zorg er voor dat zij die aandacht niet op een negatieve manier hoeven te trekken. Zorg er dus voor dat zij standaard elke dag een uur lang je onverdeelde aandacht hebben. En dat zij de rest van de dag ook voldoende aandacht krijgen.
Verder moet je duidelijk laten zien wie beslissingen maakt door middel van je houding en door geen overbodige discussies aan te gaan.
Hoe pak je dat aan in een winkel.
Het kind weet dat, als het een scène opzet, het zijn zin zal krijgen. Hoe pak je dat aan, opdat dergelijke situaties zich niet meer voor zouden doen?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 15:03
Mara
Mara is offline
Ik ben voor de corrigerende tik. Maar echt alleen in geval van nood.

Ik heb zelf toen ik klein was ook wel eens een tik gehad, maar ik kan ze op m'n beide handen tellen. En 't was alleen als ik écht strontvervelend was, dat waarschuwen gewoon niet meer hielp. Het was niet hard, deed ook niet echt pijn, meer de schrik.

Ik zie vaak ouders die hun kind zo 'psychologisch' mogelijk op willen voeden. Net alsof ze allemaal aan de halvamel zitten, 'foei!'. Werkt voor geen meter .

Kijk, als het niet nodig is natuurlijk niet. Maar heel soms zit een kind zo te jennen
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 15:05
Mara
Mara is offline
Citaat:
perfectme schreef op 28-02-2005 @ 16:03 :
Het kind weet dat, als het een scène opzet, het zijn zin zal krijgen. Hoe pak je dat aan, opdat dergelijke situaties zich niet meer voor zouden doen?
Negeren wil wel eens helpen

Hadden een keer een klant en dat kind was ook zo aan 't jengelen. Ging jankend op de grond liggen om z'n zin te krijgen. Moeder stapte er gewoon over heen en negeerde het. Toen was 't snel afgelopen.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 15:05
Balance
Balance is offline
Citaat:
perfectme schreef op 28-02-2005 @ 16:03 :
Kinderen leren door ervaringen; na een paar keer proberen zonder effect gaan zij niet verder met nogmaals proberen.
Dat betekent dat je misschien een paar keer inderdaad zo'n scène zal hebben in de supermarkt. Je geeft zelf al aan dat kinderen hun zin krijgen; dat moet dus ophouden. Laat het kind maar huilen, schreeuwen en brullen. Ja, je schaamt je dan even als ouder, maar het heeft op den duur wel effect.
En wanneer een kind van huis uit al de boodschap meekrijgt dat krijsen niet werkt, dan zal het dat in een winkel ook niet gaan doen. Dus thuis al beginnen met de aanpak is nog effectiever
Oud 28-02-2005, 15:07
Balance
Balance is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 28-02-2005 @ 16:03 :
Ik heb zelf toen ik klein was ook wel eens een tik gehad, maar ik kan ze op m'n beide handen tellen. En 't was alleen als ik écht strontvervelend was, dat waarschuwen gewoon niet meer hielp. Het was niet hard, deed ook niet echt pijn, meer de schrik.
Mijn vader heeft één keer m'n broer geslagen toen hij heel vervelend was. Dat staat me nog altijd bij, terwijl het zo'n 15 jaar geleden moet zijn geweest. Ook weet ik nog hoe bang ik op dat moment was.
Misschien hielp het wel; het gedrag van m'n broer hielp op dat moment op. Maar de angst die daarmee ontstond was geen verbetering van de situatie.
Oud 28-02-2005, 15:10
perfectme
perfectme is offline
Zijn jullie pedagogen
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 15:11
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
perfectme schreef op 28-02-2005 @ 16:10 :
Zijn jullie pedagogen
Nee, jij?

Ik ben iemand die niet van kinderen houd, vanochtend reed zo'n wezen nog zo op mijn fiets in Maar ik ben ook iemand die vind dat geweld niet goed is. Nog best lastig om die twee standpunten in elkaar op te laten gaan
Oud 28-02-2005, 15:14
olsen
olsen is offline
een tik op de hand uitdelen op zijn tijd mag best. Maar corrigeren doe je niet met excessief geweld.
Volgens mij komt geweld tegen kinderen altijd voort uit frustratie van de ouder. Maar zoek een andere weg om die te uiten, zeg ik dan. Een echte ouder kan zijn kind geen pijn doen.

Overigens zijn het lang niet alleen de pappas die slaan, zoals in de headline staat. De mammies kunnen er ook wat van en hebben er gemiddeld gezien, meer tijd voor. Dat blijkt ook uit onderzoeken.
Oud 28-02-2005, 15:19
Verwijderd
nee, dat mag niet
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 15:21
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 28-02-2005 @ 16:05 :
Dat betekent dat je misschien een paar keer inderdaad zo'n scène zal hebben in de supermarkt. Je geeft zelf al aan dat kinderen hun zin krijgen; dat moet dus ophouden. Laat het kind maar huilen, schreeuwen en brullen. Ja, je schaamt je dan even als ouder, maar het heeft op den duur wel effect.
Dit is echt een tekenende situatie die aangeeft waarom ik geen kinderen wil

Ik ben overigens tegen de corrigerende tik. Ik vind het een teken van zwakte van de wanhopige ouder. Zo'n kind gaat er echt niet door begrijpen wat ie fout doet, maar leert dat door middel van de ontstaande 'angst voor de gevolgen'. Dat vind ik verkeerd.
Als je een kind normaal opvoedt en bijv. negeert bij aandachttrekkerij of stout gedrag, is dat een normalere wijze om het kind bij te brengen dat het iets verkeerd doet.

Maarja, kinderen zijn sowieso kut.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 15:24
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Zolang het maar niet structueel gebeurd. Het kan nu eenmaal gebeuren dat je als ouder een keer je geduld verliest.
Oud 28-02-2005, 15:35
PV
PV is offline
Citaat:
Pinksterhaas schreef op 28-02-2005 @ 16:24 :
Zolang het maar niet structueel gebeurd. Het kan nu eenmaal gebeuren dat je als ouder een keer je geduld verliest.
Zo kun je alles wel goedpraten. Als iemand jou dus een keer een klap tegen je hoofd geeft en jij breekt je nek op het moment dat jouw hoofd de stoeprand gaat, is dat dus ook niet erg, want het kan nu eenmaal gebeuren?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 15:38
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Citaat:
PV schreef op 28-02-2005 @ 16:35 :
Zo kun je alles wel goedpraten. Als iemand jou dus een keer een klap tegen je hoofd geeft en jij breekt je nek op het moment dat jouw hoofd de stoeprand gaat, is dat dus ook niet erg, want het kan nu eenmaal gebeuren?
Nou, het gaat om een corrigerende tik. Dus je moet niet zo hard slaan dat iemand met zijn hoofd tegen een stoeprand aan valt. Het is natuurlijk nooit te bedoeling iemand echt pijn te doen - zeker je eigen kinderen niet. Het gaat meer om het schrik effect.
Oud 28-02-2005, 15:41
Verwijderd
Citaat:
Pinksterhaas schreef op 28-02-2005 @ 16:38 :
Nou, het gaat om een corrigerende tik. Dus je moet niet zo hard slaan dat iemand met zijn hoofd tegen een stoeprand aan valt. Het is natuurlijk nooit te bedoeling iemand echt pijn te doen - zeker je eigen kinderen niet. Het gaat meer om het schrik effect.
Dan kun je ook doen alsof je slaat, daar schrikt ie ook van. maar dat hele angst veroorzaken staat me niet aan.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 15:42
PV
PV is offline
Citaat:
Pinksterhaas schreef op 28-02-2005 @ 16:38 :
De grens tussen een corrigerende tik en een echte mep is veel te vaag, daarom kun je veel beter alletwee gewoon niet doen. Als je eenmaal aan de corrigerende tikken begint is slaan maar een kleine stap verder. Verzin dan maar een betere manier om je kinderen iets af te leren. Niet buiten spelen vandaag / geen tv / vroeg naar bed / geen toetje enz.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 15:43
professor2
professor2 is offline
Citaat:
PV schreef op 28-02-2005 @ 16:35 :
wat een drogreden dat is mishandeling da tois de hele disscusie niet

verder lijtk het me duidelijk dat een kind van 7 niet altijd voor rede vat baar is en je een goed gesprek mee kan aangaan stevig beetpakken of een tuk zi dan gewoon goede oplossingen zeker als je ziet wat sommige van die anti=slaan ouders aanrichten
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 15:44
professor2
professor2 is offline
Citaat:
PV schreef op 28-02-2005 @ 16:42 :
De grens tussen een corrigerende tik en een echte mep is veel te vaag, daarom kun je veel beter alletwee gewoon niet doen. Als je eenmaal aan de corrigerende tikken begint is slaan maar een kleine stap verder. Verzin dan maar een betere manier om je kinderen iets af te leren. Niet buiten spelen vandaag / geen tv / vroeg naar bed / geen toetje enz.
wat een onzin die grens is vrij duidelijk lijkt me
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 15:47
PV
PV is offline
Citaat:
professor2 schreef op 28-02-2005 @ 16:44 :
wat een onzin die grens is vrij duidelijk lijkt me
Leg eens uit dan.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 15:48
RanC
RanC is offline
Slaan totdat het gehoorzame puppies zijn.
Wat sommige commies/hippies ook mogen denken, soms ZOEKEN kinderen gewoon de grens op. Wanneer ze dat doen is "de discussie aangaan" niet mogelijk en dan moet je ze een ouderwetse tik geven.

Natuurlijk is je kind het ziekenhuis inmeppen het andere uiterste. Maar een klap zodat het weet wat z'n plek is moet kunnen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten