Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-03-2005, 08:02
Reem
Avatar van Reem
Reem is offline
Koepel

Gezicht-
loos draaf
ik door
mijn dromen,
die ik boven
je ‘Nee’ ver-
koos: daar
waar ík waag
te geloven
in wat ik
zelf vertel
- verkeer(d) in
sferen die me
weren tegen enig
foutherstel -.

Hals-
starrig sta ik
in ontkenning
tot ’t glas genadig
breekt:
wellicht heb ik
te vaak om
wat ik wil ge-
smeekt.
__________________
et je ne compte pas mes jours.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-03-2005, 08:20
Verwijderd
Ah Ik wilde net gaan vragen wanneer er weer eens een gedicht van jou kwam. Dicht je gewoon ineens veel minder?

Wat een leuke vorm. Ik vroeg me eerst af waar dat heen ging leiden, tot ik op je ‘Nee’ ver- stuitte, hoe ontzettend gaaf <3
En verder ook erg mooi hoe je van de afgebroken zinnen gebruik hebt gemaakt, het voegt duidelijk wat toe en dat maakt het erg bijzonder. Ik vind het bijzonder knap.

verkeer(d) in
sferen die me
weren tegen enig
foutherstel -


vind ik ook al erg leuk.

Ik moet zeggen dat ik het lastig vind om minpuntjes te vinden hier. Ik vind het één van de mooiste gedichten die ik hier in tijden heb gelezen. Leuk qua vorm, inhoud, woordgebruik. Ik laat het nog een bezinken, ik ontdek er steeds nieuwe dingetjes in en dat vind ik erg leuk.

Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 10:35
traangast
Avatar van traangast
traangast is offline
Hmm, ik ben het eigenlijk helemaal niet met thoughtful eens, ik vind je veelvoudig regelafbreken eerder vervelend(alhoewel ik die je "nee" ver- wel leuk gevonden vindt, maar niet leuk genoeg om de rest van het gedicht er zo geforceerd omheen te bouwen).
Je manier van verwoorden vind ik wel mooi, en je rijm ook, maar die regelafbreking vind ik minder.
__________________
Ze was zo mooi, maar tijdelijk, als alle schoonheid eigenlijk. Oprecht en echt, wat men ook zegt. Ze was er, en toen was ze weg.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 10:51
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
idd, re3m. ik kreeg hetzelfde gevoel als thoughtful - waar moet dit heen? maar dat bleek mee te vallen gelukkig . vooral het stuiten op je 'nee' ver, erg leuk gedaan. - verkeer(d) in ~ sferen die me ~ weren tegen enig ~ foutherstel -. is een erg mooi stukje uit je gedicht, goedlopend ritme ook. trouwens, gezicht ~ loos draaf ~ ik door ~ mijn dromen vind ik ook erg leuk en aansprekend. inhoudelijk is je eerste strofe gewoon goed. de tweede strofe is wat logischer, waarschijnlijk schreef je de eerste strofe al met het zicht op de tweede. een soort op een zomerse dag in september...ja toen viel jan z'n klompjes uit gevoel. in het begin leek me het laatste gedeelte uit de tweede strofe wat minder lopen, maar dat is ook een kwestie van de juiste klemtoon leggen. op zich denk ik dat je wel goed afbreekt, maar soms wel wat overdreven en sommige stukjes komen wat geforceerd over – waarbij ik het gevoel heb van moet dat nou? maar over het algemeen, een erg goed gedicht, niet alleen taalkundig maar ook inhoudelijk. ga zo door .
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 12:55
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 05-03-2005 @ 11:51 :
Een soort op een zomerse dag in september...ja toen viel jan z'n klompjes uit gevoel.
*grin*

Het is een tijd geleden maar ik vind het afbreken hier echt mooi staan. Ik stoor me eigenlijk aan geneen afbreking in dit gedicht. Ritme is toppie en bij het einde van elke regel (en dat zijn er nogal wat ^^) verlang je al naar de volgende regel, en dát is iets heel goeds.
De inhoud is ook goed, geen commentaar of kritiek op.
Iets waar ik me wel wat aan stoor is 'verkeer(d)'. Dat leest gewoon niet lekker omdat je automatisch de regel 2 keer gaat lezen én de regels erna ook. Ik zou de haakjes in ieder geval weghalen, of het dan met of zonder 'd' moet weet ik even niet. Die laaste vier regels (van 1e strofe) vind ik voorderest echt goed.

Het is zoals Thoughtful zegt, er is gewoon weinig op aan te merken. Echt een van de betere gedichten hier. Toppie
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 14:54
Reem
Avatar van Reem
Reem is offline
Bedankt voor de fijne reacties.
Thoughtful: ik dicht de laatste tijd inderdaad minder. Ik denk dat dit beter is voor het uiteindelijke resultaat, omdat ik een tijd geleden telkens om één leuk idee een heel gedicht breide: dat werkte niet echt en kwam vaak geforceerd over. Nu verzamel ik ideeën, gedachten enz. tot het gedicht compleet is, om het vervolgens uit te werken.

Citaat:
Ik vind het één van de mooiste gedichten die ik hier in tijden heb gelezen.
Citaat:
Echt een van de betere gedichten hier.
Beetje overdreven hoor.

Zoveel afbreking gebruik ik overigens zelden in mijn gedichten, maar ik vond dat ik het best eens uit mocht proberen. En als je eenmaal begint vind ik wel dat de regels van ongeveer dezelfde lengte moeten zijn, omdat het anders ook zo'n chaos wordt.
__________________
et je ne compte pas mes jours.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 16:12
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Ik ben het met traangast eens. Jenever komt er sowieso wel uit. (>.> bweh flauw). Bovendien komt het hakken een beetje te arbitrair op me over. De rijm heb je er goed in verwerkt, en ook je woordgebruik vind ik bijzonder (je noemt niet eens een kleur ). Leuk weer eens wat van je te lezen.
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 21:08
Verwijderd
Citaat:
Re3m schreef op 05-03-2005 @ 15:54 :
Bedankt voor de fijne reacties.
Thoughtful: ik dicht de laatste tijd inderdaad minder. Ik denk dat dit beter is voor het uiteindelijke resultaat, omdat ik een tijd geleden telkens om één leuk idee een heel gedicht breide: dat werkte niet echt en kwam vaak geforceerd over. Nu verzamel ik ideeën, gedachten enz. tot het gedicht compleet is, om het vervolgens uit te werken.

Beetje overdreven hoor.

Zoveel afbreking gebruik ik overigens zelden in mijn gedichten, maar ik vond dat ik het best eens uit mocht proberen. En als je eenmaal begint vind ik wel dat de regels van ongeveer dezelfde lengte moeten zijn, omdat het anders ook zo'n chaos wordt.
Oké, dat is wel te begrijpen. Toch jammer die plotselinge frequentievermindering, ik vind jouw gedichten fijn

Zoiets mag je inderdaad best uitproberen, en zéker als je het op zo'n manier doet. Ik begrijp niet hoe Halogeen en traangast het 'hakken' nou arbitrair en overmatig kunnen vinden, waarom? Ik vond dat het juist op zo'n goede manier verwerkt was.
Nou, ik blijf gewoon bij mijn mening, dit gedicht blijft bij mij wel even hangen

Offtopic: Het valt me ineens op dat je mensen hier wel heel erg in bepaalde groepjes kunt plaatsen; mensen die een bepaald soort gedichten schrijven, vinden ook meestal dezelfde soort gedichten mooi. Eigenlijk kun je vantevoren al zeggen wat iemand van een gedicht gaat vinden. Of zeg ik nu iets heel erg generaliserends en vaags
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 21:21
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Thoughtful schreef op 06-03-2005 @ 22:08 :


Offtopic: Het valt me ineens op dat je mensen hier wel heel erg in bepaalde groepjes kunt plaatsen; mensen die een bepaald soort gedichten schrijven, vinden ook meestal dezelfde soort gedichten mooi. Eigenlijk kun je vantevoren al zeggen wat iemand van een gedicht gaat vinden. Of zeg ik nu iets heel erg generaliserends en vaags
Ja, dat gevoel heb ik soms ook wel. Maar soms blijkt mijn voorspelling dan ook weer helemaal niet te kloppen. In ieder geval lijkt het me wel logisch dat mensen van de zelfde soort gedichten houden als ze zelf schrijven.

Over het gedicht: Niet mijn stijl
Het regel afbreken, tja. Ik vind jenever inderdaad wel heel leuk gevonden, maar ik vind het jammer dat ik zulke dingen in de rest van het gedicht niet tegen kom, waardoor het afbreken daar wat minder geslaagd lijkt.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 09:25
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Thoughtful schreef op 06-03-2005 @ 22:08 :

Offtopic: Het valt me ineens op dat je mensen hier wel heel erg in bepaalde groepjes kunt plaatsen; mensen die een bepaald soort gedichten schrijven, vinden ook meestal dezelfde soort gedichten mooi. Eigenlijk kun je vantevoren al zeggen wat iemand van een gedicht gaat vinden. Of zeg ik nu iets heel erg generaliserends en vaags
Hmja, ik was al bang dat zoiets zou komen. Vraag me dan af in welk hokje ik pas?

Ik ben het overigens niet met je eens. Ik probeer altijd kritisch te zijn en eerlijk, maar er zijn dichters, ik zal geen namen noemen, die gewoon hele goede gedichten schrijven, waar weinig op valt aan te merken, los van of het mij aanspreekt of niet. En er zijn er die wat verbetering behoeven ^^. Jij gaat er in je aanname eigenlijk al vanuit dat iedereen perfecte gedichten schrijft, maar daar ben ik het niet mee eens.
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 12:58
Verwijderd
Citaat:
Halogeen schreef op 07-03-2005 @ 10:25 :
Hmja, ik was al bang dat zoiets zou komen. Vraag me dan af in welk hokje ik pas?

Ik ben het overigens niet met je eens. Ik probeer altijd kritisch te zijn en eerlijk, maar er zijn dichters, ik zal geen namen noemen, die gewoon hele goede gedichten schrijven, waar weinig op valt aan te merken, los van of het mij aanspreekt of niet. En er zijn er die wat verbetering behoeven ^^. Jij gaat er in je aanname eigenlijk al vanuit dat iedereen perfecte gedichten schrijft, maar daar ben ik het niet mee eens.
Waarom was je daar al bang voor?

En toch heb ik het gevoel dat het zo is, het lijkt mij soms meer aan de manier van dichten en aan de persoon die het geschreven heeft liggen, dan aan het gedicht zelf. En ja, ik doe dat zelf ook.

En ik ga er helemaal niet van uit dat alle gedichten perfect zijn? Juist niet?
Het is gewoon zo dat ik vaak van te voren al weet hoe iemand - jij bijvoorbeeld - op een bepaald gedicht gaat reageren.

En ik ga toch geen hokjes noemen zoals ik die voor me zie, ik heb nu al zo vreselijk het gevoel dat ik generaliserend en oppervlakkig denk.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 18:58
Reem
Avatar van Reem
Reem is offline
Halogeen en Sketch: bedankt voor jullie commentaar.
Thoughtful: nogmaals bedankt.

Nou ja, het is natuurlijk ook - alweer - iets nieuws dat ik wilde uitproberen. Het is ook niet mijn favoriete stijl, dat heb ik door het schrijven van dit gedicht wel ontdekt, maar dat is ook wel iets goeds. En ik weet niet of het steeds dezelfde stijl is die mij aanspreekt. Vooral op DoP is het moeilijk om hier iets over te zeggen, omdat er - zoals Halogeen reeds opmerkte - bijna nooit perfecte gedichten langskomen. Ik denk dat het voornamelijk Mutant is die zich beperkt tot een bepaald soort gedichten waarop ze reageert (en in het andere geval kun je inderdaad van tevoren wel zeggen wat ze ervan zal vinden). Niet dat dit erg is, maar ik denk dat Mutant gewoon heel duidelijk is met haar smaak. Verder vind ik dit toch wel meevallen.
__________________
et je ne compte pas mes jours.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Aarde: oerknal of in 7 dagen??
Stanley
332 19-01-2009 07:19
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen kunst geschiedenis
moon
9 26-01-2006 15:08
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Informatie over
Bananeneter
8 10-07-2003 11:28
Levensbeschouwing & Filosofie De maan koloniseren?
Angar D'annari
43 05-03-2002 11:18
ARTistiek de engel die haar vleugels verloor [verhaal]
!KiTTiE!
4 16-01-2002 15:52
Verhalen & Gedichten koepel
cupido555
1 14-01-2002 20:57


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:27.