Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-05-2002, 20:00
Steve Le Irwkin
Steve Le Irwkin is offline
De zin van filosoferen is dat je er verder mee komt in je leven, dat je wellicht 'beter' gaat leven. (<- mijn mening) Filosoferen over zaken als Het Lot, De Werkelijkheid en hoe ziet God eruit is natuurlijk wel leuk, maar wat heb je er nou aan? Als ik weet dat alles voorbestemd is, of juist niet, kan ik hooguit depressief worden. Maar hoe kan ik er nou door op vooruit gaan? Advies aan alle zweverige filosofen onder ons: blijf nuchter en houd je bezig met zaken waar je wat aan hebt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-05-2002, 20:17
danieldk
danieldk is offline
Citaat:
Steve Le Irwkin schreef:
De zin van filosoferen is dat je er verder mee komt in je leven, dat je wellicht 'beter' gaat leven. (<- mijn mening) Filosoferen over zaken als Het Lot, De Werkelijkheid en hoe ziet God eruit is natuurlijk wel leuk, maar wat heb je er nou aan? Als ik weet dat alles voorbestemd is, of juist niet, kan ik hooguit depressief worden. Maar hoe kan ik er nou door op vooruit gaan? Advies aan alle zweverige filosofen onder ons: blijf nuchter en houd je bezig met zaken waar je wat aan hebt.
Je schetst hier het beeld van vrijetijds filosofiefans, niet beroepsfilosofen. De wetenschappelijke filosofie gaat over van alles van de relatie tussen mind/taal/werkelijkheid via voor- en nadelen van diverse ethische theorieen, politicologie tot wetenschapsfilosofie (methoden voor wetenschappelijk onderzoek en de problemen ervan). Het zoeken naar het goede leven enz. is echt iets voor mensen die wat 'kopstukken' of de wereld van sofie lezen.

(Tenminste, zo ervaar ik het als filos student)
Met citaat reageren
Oud 31-05-2002, 21:39
Steve Le Irwkin
hmm, ok. waar studeer je? hoeveelste jaars? hoe bevalt het?gewoon interesse..
Met citaat reageren
Oud 01-06-2002, 10:52
lady_x
lady_x is offline
Citaat:
Steve Le Irwkin schreef:
Advies aan alle zweverige filosofen onder ons: blijf nuchter en houd je bezig met zaken waar je wat aan hebt.
Ik persoonlijk heb er iets aan als ik boeken lees over filosofie, het verbreedt mijn kennis en het interesseert me zodanig dat ik steeds meer wil weten. Het is toch boeiend om jezelf de vraag te stellen of er lot is of toeval, of er een werkelijkheid bestaat en indien ja, de welke, enzovoort. Mij geeft het een zin, en een goed gevoel omdat ik niet wil behoren tot de oppervlakkige mens die nog nooit een boek heeft opengeslaan.
Téveel nadenken en me téveel verdiepen doe ik niet want na een tijd is het een vicieuze cirkel, er zijn zoveel vragen die onbeantwoord blijven. De grote filosofen als Nietzsche worden depressief van alla vragen die ze zich stellen. Maar ik denk dat je in zekere zin gelukkiger kan worden door na te denken, en door jezelf de vraag te stellen of het leven dat je leidt, een goed leven is of niet..
Oud 01-06-2002, 12:21
Steve Le Irwkin
wat ik zeg, het idd wel leuk om je eens af te vragen. ik heb het ook over mensen die er te lang mee doorgaan. Dan kun je je tijd veel nuttiger besteden.
Oud 02-06-2002, 20:55
danieldk
danieldk is offline
Citaat:
Steve Le Irwkin schreef:
hmm, ok. waar studeer je?
Groningen -> http://www.philos.rug.nl

Citaat:

hoeveelste jaars?
1e jaars, maar ik heb mijn propedeuse bijna binnen...

Citaat:

hoe bevalt het?
Jarenlang wou ik informatica studeren, maar aan het begin van Atheneum 6 veranderde ik plotseling heel erg snel van keuze. Computers zijn een hobby en ik kan er vrij veel mee (op Unix gebied), maar ik wou me niet mijn hele leven uitsluitend met computers bezighouden. Ik wist heel erg weinig van filosofie, de enige filosoof waar ik misschien wat van wist was Marx, maar het had op een 1 of andere manier een hele grote aantrekkingskracht op mij logica, ethiek, politicologie, enz. Dus heb ik een sprong in het diepe gemaakt, naar een voorlichtingsdag geweest (zo'n dag geeft *geen* betrouwbaar beeld van de studie) en vastbesloten aan de studie begonnen.

Nu zou ik niks anders meer willen, dit is gewoon wat ik zocht. Waarom is moeilijk uit te leggen. Ik denk dat het komt omdat het het heel erg breed is, ethiek, logica, kentheorie, enz, enz. en het raakt bijna aan bijna alles, natuurkunde, psychologie, wiskunde, sociologie, etc. Een groot verschil met de middelbare school is dat ik eigenlijk elke cursus wel leuk vind. Een ander voordeel is dat ik volgend jaar vakken aan andere faculteiten mag volgen voor studiepunten (in Groningen wordt in totaal (zover ik me herinner) 1/3 van de studietijd gevuld met vakken van andere faculteiten). Het bevalt dus erg goed .
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 01:26
Verwijderd
Ja, mijn visie daarop is dat je door veel te filosoferen op een ruimere manier tegen andere dingen gaat aankijken. Op die manier kun je beslsiingen die je moet nemen beter overzien, waardoor je betere keuzes kunt maken.
Uiteindelijk gaat het natuurlijk niet om dingen als; Is die boom nu geel of groen? Kunnen mensen vliegen? Wat is wetenschap? Maar vooral om hoe je gelukkig kunt worden.
Een filosoof is namelijk niets meer dan een persoon die streeft naar het goede! Zo ben je snel klaar. Doe wat je denkt dat goed is, en zorg dat je daarbij geen nadere mensne tot last bent, tenzij je dat moreel verantwoord. Dat is alles.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 11:16
danieldk
danieldk is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef:
Is die boom nu geel of groen?
Kentheoretische vragen (natuurlijk niet letterlijk die vraag) staan wel erg centraal. Dus waar kunnen we kennis op baseren, is kennis een representatie van de werkelijkheid enzovoorts...

Citaat:

Wat is wetenschap?
Jawel, hoort wel bij de filosofie. Het bekijken & bekritiseren van methoden en bijvoorbeeld de vraag of wetenschap ueberhaupt bezig is met het verklaren van de wetenschap, of er wel vooruitgang in de wetenschap is enzovoorts.

Citaat:

Maar vooral om hoe je gelukkig kunt worden.
Dat lijkt me meer iets voor esoterie, zingeving, religie e.d.

Citaat:

Een filosoof is namelijk niets meer dan een persoon die streeft naar het goede!
Zoals ik al eerder gezegd heb, er zijn letterlijk tientallen theorieen over wat goed handelen is, dus streven naar "het goede" is heel erg aan een theorie gebonden. Een filosoof kijkt meer naar de sterke en zwakke punten van zulke (ethische theorieen).

Citaat:

Zo ben je snel klaar. Doe wat je denkt dat goed is, en zorg dat je daarbij geen nadere mensne tot last bent, tenzij je dat moreel verantwoord. Dat is alles.
Jij hebt een verdraait beeld van filosofie. Bovendien vraag ik me af in wat voor een wereld we zouden leven als iedereen maar zal doen wat "hij/zij" doet wat ze denkt wat goed is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten