Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-04-2005, 07:49
Halogeen
Halogeen is offline
Libera me

Ach Heer en Heer en Heerscher,
bescherm dit ZielenLeed!
Teneergestort ter aarde
terwijl de zonde aan mij vreet,

lag ik in deze cirkel,
genaakt te zijn tot U wellicht;
voor sterven was ik vrijgemaakt?
Het kwaad was echter niet gezwicht
en ook de doden niet ontwaakt.

Ontwarend deze schemering,
hier waar mensen zonden waren,
een schare, zond-herinnering.

Voor U toch was ik neergedaald?
Mijn hart voor U besneden,
want in Uw heerlijk Koninkrijk
bereikt het Licht alleen de laagste treden.

Maar hoe de wijzen wezen,
zich verliezend in ‘t verdriet,
ik kon niets meer dan krijsen:

“U redt mij niet!

U redt mij niet…”

Een hele tijd geleden alweer dat ik hier iets (wat echt telt) gepost heb. Ik kreeg zo plotseling inspiratie om dit gedicht, wat ik 3 dagen voor Pasen als bouwplan af had, uit te werken. Met dank aan EggeD voor het inspireren in de vorm van zijn muzikale bijdrage.

Laatst gewijzigd op 05-04-2005 om 07:55.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-04-2005, 09:03
Verwijderd
Het doet me een beetje denken aan je Illuminati-gedicht...

Wat moet ik erover zeggen? Het onderwerp doet mij niet zo heel veel, maar ik vind het gedicht zelf wel heel goed. Het loopt ontzéttend fijn.
En

Maar hoe de wijzen wezen,
zich verliezend in ‘t verdriet,
ik kon niets meer dan krijsen:

“U redt mij niet!

U redt mij niet…”

vind ik echt mooi, evenals

Ontwarend deze schemering,
hier waar mensen zonden waren,
een schare, zond-herinnering.

Je woordgebruik.

Over de rest moet ik nog even nadenken, dat vind ik qua verwoording minder. Maar het complete gedicht vind ik wel weer goed.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 14:46
xineof
xineof is offline
'Mijn hart voor u besneden' . Die vind ik geweldig, inderdaad eveneens als de rest van je gedicht; heerlijk overmoedig en plechtig.

voor sterven was ik vrijgemaakt?

Hier maak je ineens een grote ritmische wending, dat vind ik in dit geval wel goed aangezien je de lezer echt even 'wakker schud'.

Ik vind het een goed gedicht .

Ohja, ik klikte er in eerste instantie op omdat ik niet naar de schrijver had gekeken van het topic en ik zag alleen staan 'emo is hip', en toen wilde ik controleren of het geen onzin was .
Oud 05-04-2005, 20:01
Halogeen
Halogeen is offline
@Thoughful: Ik vind het zelf niet echt op mijn illuminati gedicht lijken. Dit is toch minder vaag mag ik hopen.

@Xineof: oh oh, het moet toch ook niet gekker worden. Mijn gedichten onzin. Leuk dat je die ritmische wending opmerkt, die heb ik er expres zo ingestopt.

Bedankt voor jullie reacties en wat fijn dat jullie het alletwee kunnen waarderen, op wat voor wijze dan ook. Het is eindelijk weer eens iets, dat ik ook zelf wel aardig gelukt vind.
Oud 05-04-2005, 20:31
Sketch
Sketch is offline
Het is inderdaad al weer een hele tijd geleden. Ik zag je naam staan en ik dacht 'hee, eindelijk weer wat van Halogeen'
Toen ik de titel van de topic had gelezen verwachtte ik iets heel anders dan dit gedicht, kritiek op emo oid.

Je gedicht, het spreekt me eigenlijk niet zo aan.
Je inhoud en taalgebruik vind ik heel sterk, en je einde is echt geweldig, 'U redt mij niet! U redt mij niet...' Bij het laatste 'U redt mij niet' krijg ik echt zo'n hopeloze, teneergeslagen indruk, een laatste tegenstribbeling, die eigenlijk al vergeefs is. Moeilijk te beschrijven.

Je rijm daarentegen, vind ik een stuk minder. Het is niet geforceerd of fout of zoiets, maar, het stoort me gewoon. Het had hier voor mij niet gehoeven, en doet eerder afbreuk aan de ervaring, dan dat het iets toevoegt. Maar xineof en Thoughtful hebben daar blijkbaar geen last van, dus het zal wel iets persoonlijks zijn.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 21:25
Reynaert
Reynaert is offline
Prachtig. Wat een ontzettend fijn woordgebruik, heerlijk afstandelijk en toch ook direct. Er zit ook heel erg veel ambiguďteit in, erg mooi zoals je dat in je gedicht hebt ingebouwd. Ik vind de rijm verder helemaal niet storend, het kwam op mij heel natuurlijk over.
En dan heb ik het nog niet gehad over de betekenis. Het doet mij persoonlijk denken aan de eenzame man die door God op pad is gestuurd en na een lange lijdensweg smeekt om verlichting, zowel in de zin van letterlijke verlichting (verlossing van het lijden) en geestelijke verlichting. Maar hij weet, dat God hem niet zal helpen. En dat is een prachtige, dramatische, gedachte. En dan zoals jij het verwoord hebt op het einde: dat is beter dan prachtig. Dat is bijna perfect. Het is echt een herhaling met een functie, een herhaling die het geheel ontzettend dramatiseert.

Voor het geval je het nog niet door had, ik ben onder de indruk.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 09:50
Verwijderd
Citaat:
Halogeen schreef op 05-04-2005 @ 21:01 :
@Thoughful: Ik vind het zelf niet echt op mijn illuminati gedicht lijken. Dit is toch minder vaag mag ik hopen.
Ik zei ook niet dat ik het erop vond lijken, alleen dat het me er aan deed denken, en dat komt denk ik onder andere door dit stukje *zoekt op*:

Tegen onze Wil zijn wij neergedaald
en tegen onze Wil leven wij, maar
tegen onze Wil zullen wij sterven.

En het is inderdaad minder vaag. Maar ik vind beide gedichten even mooi en bijzonder geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 21:27
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
Reynaert schreef op 05-04-2005 @ 22:25 :
Prachtig. Wat een ontzettend fijn woordgebruik, heerlijk afstandelijk en toch ook direct. Er zit ook heel erg veel ambiguďteit in, erg mooi zoals je dat in je gedicht hebt ingebouwd. Ik vind de rijm verder helemaal niet storend, het kwam op mij heel natuurlijk over.
En dan heb ik het nog niet gehad over de betekenis. Het doet mij persoonlijk denken aan de eenzame man die door God op pad is gestuurd en na een lange lijdensweg smeekt om verlichting, zowel in de zin van letterlijke verlichting (verlossing van het lijden) en geestelijke verlichting. Maar hij weet, dat God hem niet zal helpen. En dat is een prachtige, dramatische, gedachte. En dan zoals jij het verwoord hebt op het einde: dat is beter dan prachtig. Dat is bijna perfect. Het is echt een herhaling met een functie, een herhaling die het geheel ontzettend dramatiseert.

Voor het geval je het nog niet door had, ik ben onder de indruk.
Ik snapte het einde niet goed, maar nu wel, dank voor de uitleg;-)

Halogeen: wat een taalgebruik echt Top. En je rijm en de alliteratie en hoe het Loopt! Ja, dit was het scholierenforumdansenoppapierbezoeken weer meer dan waard.

En dan heb ik het nog niet eens over het inhoudelijke. Inspirerend en Interessant...
Oud 06-04-2005, 23:32
EggeD
EggeD is offline
Graag gedaan joh !

Het is alles behalve voor niets geweest zie ik zo. Soms twijfel ik of je wel van deze generatie bent, en ja, dat is misschien wel een compliment. Misschien ? Zeker. Ik zie de connectie met Pasen, heeft het ook autobiografische waarde verder ? Have you been a naughty boy ?
Oud 07-04-2005, 06:01
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
EggeD schreef op 07-04-2005 @ 00:32 :
Graag gedaan joh !

Het is alles behalve voor niets geweest zie ik zo. Soms twijfel ik of je wel van deze generatie bent, en ja, dat is misschien wel een compliment. Misschien ? Zeker. Ik zie de connectie met Pasen, heeft het ook autobiografische waarde verder ? Have you been a naughty boy ?
Ah. Zeer frustrerend is het hoe jij mij doorgrondt . Maar je had het niet helemaal juist. Als ik naughty was was dat alleen qua intenties misschien . Ik wilde de titel eigenlijk eerst veranderen naar Lachrimae, maar bedacht me dat Libera me toch geschikter is. Wie weet schrijf ik een compleet (modern) Requiem deze zomer.

@Thoughtful: dankjewel

@Xineof: Oh, dat bedacht ik me later, maar het besneden hart is trouwens een bestaand mystiek symbool.

@Sketch: Tsja. Het enige wat ik kan zeggen is dat de rijm min of meer al ontstond tijdens het dichten en dat ik het alleen in banen heb geleid. Voor mij hoorde het erbij. Bovendien zit er ook zo veel tussenrijm en andere stijlmiddelen in dat het onderscheid voor mij niet echt duidelijk was. Maar wat ik niet helemaal begreep uit je commentaar: zou je kunnen omschrijven wat je niet aanspreekt? Taalgebruik, inhoud?

@Reynaert: Het is altijd fijn om te lezen als iemand je gedicht goed interpreteert. Dat je het direct geschreven vindt is alleen maar een compliment voor mij. Leuk ook dat je die ambiguďteit, zoals je dat zelf noemt, gevonden hebt. "naakt in de cirkel liggen" als in een heksenritueel, was waar ik zelf het meeste lol om had. Wat ik gaaf vond aan jouw commentaar is dat je het samenvatte vanuit een hoek die voor mij niet toegankelijk is (simpel en overzichtelijk), maar mij wel bewust maakt.

@Dreamerfly: Ik moest wel even echt blozen van jouw commentaar. Dankjewel.
Oud 07-04-2005, 10:11
Verwijderd
Strofe 1 vind ik geniaal, woordgebruik en zinsbouw. Daarna vind ik het eigenlijk minder. Niet slecht, maar niet zo geweldig als strofe 1.
Er zitten daar wat dingen die me storen, ik kan er wel bijvoorbeeld een aanwijzen:

Ik kan niet zeggen waarom, maar het doet dus iets waardoor het mindert ^^. En zo zijn er een paar stukjes die kriebelen. Daarentegen vind ik de 2x U redt mij niet weer geniaal.

Ik vind het dus een goed gedicht, niet geniaal, niet geweldig, wel heerlijk om te lezen en ook iets dat ik zomaar zou willen lezen. .

Al bij al toch
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 10:41
Verwijderd
Mooi! Leuk om weer eens wat van jou te lezen. Ben onder de indruk van je goedlopende zinnen, mooie en passende taalgebruik en het loopt gewoon lekker. Inderdaad iets wat ik nog wel eens zou willen lezen

(heb m al een paar keer gelezen en wist geen zinnig nieuw commentaar, maar geen commentaar geven vind ik ook stom dus ik loop nu maar als een schaapje met de kudde mee)
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 20:15
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Mutant schreef op 07-04-2005 @ 11:11 :
Strofe 1 vind ik geniaal, woordgebruik en zinsbouw. Daarna vind ik het eigenlijk minder. Niet slecht, maar niet zo geweldig als strofe 1.
Er zitten daar wat dingen die me storen, ik kan er wel bijvoorbeeld een aanwijzen:

Ik kan niet zeggen waarom, maar het doet dus iets waardoor het mindert ^^. En zo zijn er een paar stukjes die kriebelen. Daarentegen vind ik de 2x U redt mij niet weer geniaal.

Ik vind het dus een goed gedicht, niet geniaal, niet geweldig, wel heerlijk om te lezen en ook iets dat ik zomaar zou willen lezen. .

Al bij al toch
hihi wat is het toch met mijn eerste stofes. Het is niet zo dat ik die als eerste schrijf ofzo. Ik snap je punten wel, bedankt daarvoor. En stiekem toch nog een klein complimentje. zo interpreteer ik dat dan maar.

En ook Ave dankjewel voor je commentaar. Meelopen met positief commentaar gedoog ik wel.
Oud 09-04-2005, 14:18
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
omdat emo hip is = afschuwelijk, om daar eens mee te beginnen. wat me eigenlijk vooral opviel was het hoofdlettergebruik bij ZielenLeed, ik weet niet of dat ik zo geslaagd vind om het op die manier een nieuwe dimensie te geven. wat ik heel, heel erg kan waarderen in je gedicht is het kleine regeltje voor sterven was ik vrijgemaakt, treffend diepgaand . details tussen woorden door lag ik in deze cirkel bijvoorbeeld. je wanhoop die er uit spreekt, de verlangende vrijmaking van jezelf en je gebondenheid aan zonde komt zo duidelijk over, is herkenbaar. jammer punt vind ik bereikt het licht alleen de laagste treden, dat loopt niet echt lekker in mijn ogen. je slot vind ik dan weer net wel mooi, je leest het bijna als echo. zo kwam het in iig op mij over.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 21:41
kleine_ikke
kleine_ikke is offline
de titel vind ik afschuwelijk, maar wijst wel zo de andere richting uit, dat het me verraste dit gedicht te lezen

ik vind het mooi, niet mijn stijl, maar wel mooi

alleen de tweede strofe loopt voor mijn gevoel niet helemaal kwa rijm

maar wel =)
Reageren

Regels voor berichten