Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-04-2005, 19:02
TechXP
TechXP is offline
Vanavond bij Tros Radar.
www.trosradar.nl

De mythes rond melk!

We worden al ons hele leven geïndoctrineerd: melk moet, drie glazen melk per dag, melk is gezond. Maar wetenschappers uit de VS leggen uit dat mensen die veel melk drinken juist wel botontkalking krijgen en wat de relatie is tussen melk en kanker.

----------

Ik hoop dat ze melk goed slecht afschilderen, kortom de echte feiten noemen.

Een feitje alvast:
- Door zuivel krijg je juist sneller botontkalking. 1 op de 4 vrouwen en 1 op de 12 mannen boven de 50 krijgt er last van. En nederland heeft veel zuivelconsumptie gehad de afgelopen 80 jaar.
- Zuivelindustrie gebruikt dit feit weer om zuivel te promoten
- dit jaar is er 2 miljoen voor zuivelpromotie gestoken door zuivelindustrie en dat is een verdubbeling van vorig jaar

Overigens had ik dit feitje al eens op een berichtenbord gezet bij een botontkalkingstichting (welke erg zuivel promoot) en toen hebben ze mijn reactie (waar is die vrijheids van meningsuiting) gewoon verwijdert.

Ik raad het jullie aan om te kijken. En straks even wat verder te discussieren.
Oud 25-04-2005, 19:29
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
TechXP schreef op 25-04-2005 @ 20:02 :
- Door zuivel krijg je juist sneller botontkalking. 1 op de 4 vrouwen en 1 op de 12 mannen boven de 50 krijgt er last van. En nederland heeft veel zuivelconsumptie gehad de afgelopen 80 jaar.
En dat heeft dús met elkaar te maken?

Citaat:
- Zuivelindustrie gebruikt dit feit weer om zuivel te promoten

Ow. En dús is melk slecht?

Citaat:
- dit jaar is er 2 miljoen voor zuivelpromotie gestoken door zuivelindustrie en dat is een verdubbeling van vorig jaar
En dús is melk slecht?

En boeie dat melk slecht is, dood ga ik toch wel en er zijn wel ergere dingen waar ik mijn lichaam mee kan verzieken Drink liever een glas melk of eet een bak yoghurt/vla per dag, wat ik lekker vind, dan dat ik mezelf elke dag vol pomp met nicotine, teer, alcohol en weet-ik-veel-wat-er-allemaal-in-hard-en-soft-drugs-zit.
Oud 25-04-2005, 19:30
Verwijderd
Teveel melk is natuurlijk niet goed, maar voor zover ik weet is melk niet slécht. Alleen ook niet zo goed als men altijd beweerde.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 19:42
Sultan_of_Swing
Sultan_of_Swing is offline
Slecht lijkt me een beetje overdreven, noodzakelijk is het niet. In Azie is zowat iedereen lactose-intolerant toch? Hoe laat is dat trouwens?
Oud 25-04-2005, 19:43
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Sultan_of_Swing schreef op 25-04-2005 @ 20:42 :
Slecht lijkt me een beetje overdreven, noodzakelijk is het niet. In Azie is zowat iedereen lactose-intolerant toch? Hoe laat is dat trouwens?
Nu.. Ze zijn bijna klaar.
Oud 25-04-2005, 19:54
Verwijderd
Qamra lekker wazig, eerst helemaal overdreven vragen 'dús melk is slecht?' en vervolgens zeggen 'boeien dat het slecht is.'.

Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 19:54
Angelos
Angelos is offline
Wetenschappers leggen een verband tussen kanker/botontkalking en veel zuivelconsumptie.
Ik vind het wel klote eigenlijk om dat te horen. Ik zit nu ook weer met een bakje yogurt achter de pc en melk vind ik af en toe echt heerlijk om te drinken.
Maar volgens mij is het ook weer zoiets van 'teveel melk is slecht voor je'. Maar het woord 'te' veel zegt het al, dat is gewoon niet goed voor je.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 19:55
strafcorner
strafcorner is offline
leuk weetje: van nature is de mens lactose intolerant
Oud 25-04-2005, 19:59
Angelos
Angelos is offline
Citaat:
strafcorner schreef op 25-04-2005 @ 20:55 :
leuk weetje: van nature is de mens lactose intolerant
Waarom gaan we dan niet allemaal dood als we melk drinken?
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 20:03
lukie
lukie is offline
Ik ben het er helemaal mee eens dat melk slecht voor je is. Ik drink ook nooit melk, alleen sojamelk.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 20:03
Verwijderd
Citaat:
Angelos schreef op 25-04-2005 @ 20:59 :
omdat van nature de europeaan helemaal niet lactose intolerant is
bijna alle aziaten en veel afrikanen idd wel
en ooit zullen vast ook alle europeanen lactose-intolerant zijn geweest, wat mensen ook wel eens beschouwen als 'van nature'
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 20:05
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
lukie schreef op 25-04-2005 @ 21:03 :
Ik ben het er helemaal mee eens dat melk slecht voor je is. Ik drink ook nooit melk, alleen sojamelk.
alleen drink ik dan ook geen sojamelk, toch maar eens opzoeken
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 20:06
Wijze lama
Wijze lama is offline
Heb pas een discussie bij nederlands gevoerd over melk. De stelling was: Melk is slecht in tegenstelling tot wat de meedte menden denken. Het is namelijk zo dat in melk de stof caseine zit. Deze stof zit heel opvallend ook in de zeer klevende stof genaamd lijm. Men raadt nu wel wat er gebeurt wanneer deze stof in de darmen komt. Het kan slecht worden opgenomen en gaat zich ophopen wanneer veel melk wordt gedronken.

Melk is dus idd slecht voor elk.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 20:07
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Angelos schreef op 25-04-2005 @ 20:59 :
Het uit zich in ziekten. En ligt per persoon hoe erg. Vele krijgen acne enzo. En 15% van NL moet sowieso geen glas melk gaan drinken.
Ik heb zelf eczeem gekregen
Oud 25-04-2005, 20:08
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Qamra schreef op 25-04-2005 @ 20:29 :
En dat heeft dús met elkaar te maken?

[/b]
Ow. En dús is melk slecht?

[/b] En dús is melk slecht?

En boeie dat melk slecht is, dood ga ik toch wel en er zijn wel ergere dingen waar ik mijn lichaam mee kan verzieken Drink liever een glas melk of eet een bak yoghurt/vla per dag, wat ik lekker vind, dan dat ik mezelf elke dag vol pomp met nicotine, teer, alcohol en weet-ik-veel-wat-er-allemaal-in-hard-en-soft-drugs-zit. [/B]
Het heeft met elkaar te maken. Dat is zo te zien.
Als je het neemt, dat moet je zelf weten. Kan je net zo goed ook wat roken enzo.. immers dood ging je toch?
Oud 25-04-2005, 20:09
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 25-04-2005 @ 20:30 :
Teveel melk is natuurlijk niet goed, maar voor zover ik weet is melk niet slécht. Alleen ook niet zo goed als men altijd beweerde.
Het is wel slecht. Het is iig niet goed. Ja in je babyjaren toen je borstvoeding kreeg van je moeder. Biologisch is het dus niet voor volwassenen. En zoals gezegd in radar. Het is een teken door al die feiten dat het misschien zeker beter is om melkconsumptie te beperken.
Oud 25-04-2005, 20:12
Wijze lama
Wijze lama is offline
[QUOTE]Qamra schreef op 25-04-2005 @ 20:29 :
En boeie dat melk slecht is, dood ga ik toch wel.

Wel erg cynisch om te zeggen dat je toch wel dood gaat. Wie gaat daar nu over lopen denken. Dat is toch een vanzelfsprekend iets. Je moet gewoon iets van je leven maken en het niet verzieken doordat je zegt dat je toch wel een keer dood gaat.

Maar we zijn aan het afdwalen van het onderwerp.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 20:14
rare kwast
rare kwast is offline
dan weet ik ook meteen waarom de mensen c-apd en apd komen halen bij ons...
Oud 25-04-2005, 20:15
lukie
lukie is offline
Door melk en ander zuivel te eten/drinken heb je vaker last van of loop je eerder de kans op migraine, huidproblemen, astma, bronchitis, voorhoofdsholte-ontsteking, chronische verkoudheid, allergieën, artritis, diabetes en mannen ook op testis (zaadbal) kanker.
Ik heb hierbij ook nog allelei uitleg maar ik heb geen zin om dat nu allemaal uit te leggen. Misschien later...
Oja, en dit is trouwens wetenschappelijk bewezen.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 20:17
Verwijderd
tsjah, ik vind melk eigenluk so wie so ranzig

ik bedoel: t komt uit de tiet van n koe!
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 20:17
Wijze lama
Wijze lama is offline
Citaat:
lukie schreef op 25-04-2005 @ 21:15 :
Door melk en ander zuivel te eten/drinken heb je vaker last van of loop je eerder de kans op migraine, huidproblemen, astma, bronchitis, voorhoofdsholte-ontsteking, chronische verkoudheid, allergieën, artritis, diabetes en mannen ook op testis (zaadbal) kanker.
Ik heb hierbij ook nog allelei uitleg maar ik heb geen zin om dat nu allemaal uit te leggen. Misschien later...
Oja, en dit is trouwens wetenschappelijk bewezen.
Goed bekeken, jij heb het begrepen
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 20:19
Wijze lama
Wijze lama is offline
Citaat:
*pixie* schreef op 25-04-2005 @ 21:17 :

Melk van de koe is ook niet geschikt voor een mens. Een mens is geen koe en bovendien heeft een koe een viermagenstelsel en de mens een eenmagenstelsel. In het viermagenstelsel van de koe kan de schadelijke stof caseine beter verteerd worden dan in het eenmagenstelsel van de mens.

Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 21:48
Vice
Vice is offline
Citaat:
Sarah schreef op 25-04-2005 @ 21:03 :
omdat van nature de europeaan helemaal niet lactose intolerant is
bijna alle aziaten en veel afrikanen idd wel
en ooit zullen vast ook alle europeanen lactose-intolerant zijn geweest, wat mensen ook wel eens beschouwen als 'van nature'
Volgens mij heeft dat meer met vroeger te maken. Door de jaren zijn waarschijnlijk Europeanen immuun voor geworden. Het zou wel heel raar zijn dat dat de enige wezens zijn die wel tegen lactose kunnen.

Ik vond het overgens wel een interessant onderwerp. Ik heb wel eens vaker een discussie gehad met medestudenten en helaas waren weinig met mij eens dat het onnatuurlijk is om melk te drinken.

Laatst gewijzigd op 25-04-2005 om 21:52.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 21:50
Wijze lama
Wijze lama is offline
Citaat:
Vice schreef op 25-04-2005 @ 22:48 :
Volgens mij heeft dat meer met vroeger te maken. Door de jaren zijn waarschijnlijk Europeanen immuun voor geworden. Het zou wel heel raar zijn dat dat de enige wezens zijn die wel tegen lactose kunnen.
Je hebt gelijk. En meer nog dan je zelf weet!
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 21:54
Vice
Vice is offline
Citaat:
Wijze lama schreef op 25-04-2005 @ 22:50 :
Je hebt gelijk. En meer nog dan je zelf weet!
Waarom kunnen volgens jou dan Europeanen tegen lactose? Het was maar een idee, hoor.
Oud 25-04-2005, 21:55
Wijze lama
Wijze lama is offline
Citaat:
Vice schreef op 25-04-2005 @ 22:48 :

Ik vond het overgens wel een interessant onderwerp. Ik heb wel eens vaker een discussie gehad met medestudenten en helaas waren weinig met mij eens dat het onnatuurlijk is om melk te drinken.
Het is precies andersom. Men was allemaal immuun, maar allleen de europeaan is dit gebleven, de rest niet.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 21:57
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
*pixie* schreef op 25-04-2005 @ 21:17 :

en eieren, de ongesteldheid van een kip!
maar eet je wel koeienkont?
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 21:59
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Wijze lama schreef op 25-04-2005 @ 22:55 :
Het is precies andersom. Men was allemaal immuun, maar allleen de europeaan is dit gebleven, de rest niet.
Hier zit een groots verhaal achter, vertel.
Welke aanwijzingen heb jij dat het zo is en niet andersom?
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 22:08
Wijze lama
Wijze lama is offline
Citaat:
Bloedpropje schreef op 25-04-2005 @ 22:59 :
Hier zit een groots verhaal achter, vertel.
Welke aanwijzingen heb jij dat het zo is en niet andersom?
Doe ik morgen wel, tot dan!
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 22:15
Vice
Vice is offline
Citaat:
Wijze lama schreef op 25-04-2005 @ 23:08 :
Doe ik morgen wel, tot dan!
Ok, ik ben er ook wel benieuwd naar.
Oud 26-04-2005, 06:41
Verwijderd
OMG bier is slecht, roken is slecht, melk is slecht. Straks komt er op melk ook een verbod
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 07:02
Wijze lama
Wijze lama is offline
Het is dus niet zoals ik het gisteravind vertelde, dat het andersom was. Ik heb het nog eens opgezocht maar het kan volgens mij zelfs niks met immuniteit te maken hebben.

Immuun kun je zijn voor bepaalde ziekteverwekkers, bijvoorbeeld: Virussen, schimmels, bacterien. Voor deze ziekteverwekkers kun je je ook laten inenten. Maar de lactose in melk is geen ziekteverwekker (bacterie oid), en dus kun je er ook niet tegen inenten, dus heeft deze kwestie niets met immuniteit te maken.

Waar het wel mee te maken heeft kan ik wel zeggen. Tenminste, als het waar is wat strafcorner beweert, dat mensen van nature lactoso-intolerant zijn. In dat gevall moet het te maken hebben met evolutie, in de vorm van isolatie (net zoiets als bij de bekende Darwinvinken). De mensen leefde eerst bij elkaar, hetzij in het Midden-oosten, hetzij in Atlantis dat bestaan schijnt te hebben, en zijn zich pas later gaan verspreiden over de aarde. De ene ging naar Europa, de andere naar Azie, enz.

Niet 1 mens is gelijk aan een ander mens. Alle mensen hebben dus verschillende genotypes (erfelijke eigenschappen). Door mutaties kunnen veranderingen ontstaan in het erfelijk materiaal van de mens. Deze mutaties kunnen ontstaan door UV-straling, elektromagnetische straling, schadelijke stoffen, enz.

Het allereerste mensenpaar was lactose-intolerant. Hun nakomelingen dus ook. Maar door mutaties ontstond er ook de eigenschap voor lactose-tolerantie. In de eerste instantie werd daar nog niets van gemerkt, maar toen men zich ging verspreiden over de aarde was deze eigenschap toch wel handig voor een bepaalde groep. De Europeanen! Zij begonnen melk te drinken van koeien, maar niet iedereen kon dit eerst. Want er waren natuurlijk ook nog Europeanen intolerant. Deze mensen hadden dan ook geen goed drinken en stierven dus eerder dan de mensen die lactose wel konden verdragen. Ze konden de eigenschap intolerantie voor lactose dus moeilijker doorgeven aan de nakomelingen, met als gevolg dat deze eigenschap na jaren verdween en alleen nog maar onder enkelen voorkwam. Vrijwel alleen de eigenschap, die lactose wel verdraagt, bleef.

De andere wereldbewoners gingen over het algemeen niet over op het melk drinken, dus zij konden deze intolerantie voor lactose gewoon blijven houden zonder problemen te krijgen. De eigenschap van lactose-tolerantie hoefde dus niet te worden doorgegeven aan de nakomelingen zodat de meesten van hen gewoon lactose-intolerant bleven.

Snappie?
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 09:04
kliwie
kliwie is offline
maar heeft dat dus tot gevolg dat wij europeanen wel gewoon melk kunnen drinken zonder dat het schadelijk is? volgens mij niet
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 09:16
JezusGhristus
JezusGhristus is offline
Ja anders drink een eet helemaal niets meer !
brood is kankerverwekkend
vlees is slecht
blabla
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 09:22
Wijze lama
Wijze lama is offline
Citaat:
kliwie schreef op 26-04-2005 @ 10:04 :
maar heeft dat dus tot gevolg dat wij europeanen wel gewoon melk kunnen drinken zonder dat het schadelijk is? volgens mij niet
Kijk, er zijn meerdere factoren die het wel of niet slecht zijn van melk beinvloeden. Jij haalt factoren door elkaar. Wat de intolerantie voor lactose in melk betreft: wij europeanen hebben deze eigenschap vrijwel niet meer, behoudens een aantal uitzonderingen, dus kunnen we wat deze factor betreft melk gewoon drinken. In andere woorden: om deze factor hoeven we het niet te laten.

Maar er zijn wel andere factoren die wel degelijk aantonen dat melk 'slecht is voor elk'! Zoals de caseine die er in zit, maar lees daarvoor mijn verhaaltje ergens hierboven dat erover gaat.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 12:46
Kurogane
Kurogane is offline
hoe zit het dan met oost-aziaten waarvan sommige wel lactose tolerant zijn? waar hebben ze dat vandaan?
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 14:19
El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Citaat:
Kurogane schreef op 26-04-2005 @ 13:46 :
hoe zit het dan met oost-aziaten waarvan sommige wel lactose tolerant zijn? waar hebben ze dat vandaan?
Aangeboren of ontwikkeld.
Als je vanaf je geboorte en je jeugd gewoon melk blijft drinken heb je kans dat je lactose tolerantie ontwikkeld en het gewoon kan blijven drinken zonder over je nek te gaan.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 14:19
TechXP
TechXP is offline
www.zuiveloffline.nl

http://www.veganisme.non-profit.nl/n...1114517804.htm
Oud 26-04-2005, 15:14
Wijze lama
Wijze lama is offline
Citaat:
Kurogane schreef op 26-04-2005 @ 13:46 :
Zelfde verhaal als bij de europeanen
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 15:15
Duplo - Dos
Duplo - Dos is offline
t is toch best wel raar?
melk wordt gedronken door jonge dieren, zodat ze goed groeien en na een poosje stopt men daar mee. maar de mens, in feite ook een dier gaat daar gewoon mee door. best wel raar
maargoed als t slecht is dan horen we daar vandaag of morgen wel meer van
Oud 26-04-2005, 15:22
Wijze lama
Wijze lama is offline
Citaat:
Mr-S schreef op 26-04-2005 @ 16:15 :
t is toch best wel raar?
melk wordt gedronken door jonge dieren, zodat ze goed groeien en na een poosje stopt men daar mee. maar de mens, in feite ook een dier gaat daar gewoon mee door. best wel raar
maargoed als t slecht is dan horen we daar vandaag of morgen wel meer van
Je hebt gelijk, want het is ook raar dat mensen gewoon terwijl ze volwassen zijn melk blijven drinken. Melk is natuurlijk bedoeld als babyvoeding. Dat is bij elk zoogdier zo! Wij zijn eigenlijk ook zoogdieren ja. Het is heel onnatuurlijk dat mensen gewoon door blijven drinken alsof ze nog baby zijn.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 17:15
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Mortification schreef op 25-04-2005 @ 20:54 :
Qamra lekker wazig, eerst helemaal overdreven vragen 'dús melk is slecht?' en vervolgens zeggen 'boeien dat het slecht is.'.

Hoezo is dat wazig? Ik snap zijn redenatie niet en het kan me niet schelen of melk slecht is als het zo is.
Oud 26-04-2005, 17:17
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Wijze lama schreef op 25-04-2005 @ 21:12 :

Wel erg cynisch om te zeggen dat je toch wel dood gaat. Wie gaat daar nu over lopen denken.
Ik? Blijkbaar

En roken ga ik niet, daar val ik ook nog eens anderen mee lastig.
Oud 26-04-2005, 17:29
Wijze lama
Wijze lama is offline
Citaat:
Qamra schreef op 26-04-2005 @ 18:17 :

En roken ga ik niet, daar val ik ook nog eens anderen mee lastig. [/B]
Daar heb je nu weer eens gelijk in!
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 20:56
Verwijderd
Citaat:
Qamra schreef op 26-04-2005 @ 18:17 :
Ik? Blijkbaar

En roken ga ik niet, daar val ik ook nog eens anderen mee lastig.
mij val je met roken niet lastig, en met mij vele andere rokers
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 15:43
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Louis Armstrong schreef op 26-04-2005 @ 07:41 :
OMG bier is slecht, roken is slecht, melk is slecht. Straks komt er op melk ook een verbod
Alle leuke/lekkere dingen zijn slecht.
Oud 27-04-2005, 16:22
Verwijderd
Pff het is echt niet precies duidelijk wat goed of slecht is, dat blijkt hier maar weer uit. Gewoon met alle dingen niet overdrijven. lijkt me het beste. Voor mij zit er weer een voordeel aan, worden die toetjes zoals 'vla en yoghurt enzo bij mij misschien nog eens een keer afgeschaft
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 21:08
Iduna
Iduna is offline
Bij elk 'wetenschappelijk onderzoek' schreeuwt men moord en brand.. Iedereen wordt meteen bang of heeft zo'n 'wat maakt het uit, ik ga toch wel een keer dood-houding'.

Zo, nu we toch negatief bezig zijn:
Uiteindelijk is toch bijna alles slecht voor de mens, het een wat meer dan het andere. Maar moet dat je weerhouden van de dingen die je lekker vindt/graag doet?

-------
Het is wel enigszins raar dat we melk drinken van een koe (of ander dier). Vroeger dronk je (mensen)moedermelk of poedermelk, dit deed je om te groeien.

Nu we groot zijn, blijven we melk drinken, maar dan van een dier. Waarom? Omdat koeien melk geven en moeders niet meer. We drinken omdat we dat lekker vinden, niet meer, niet minder.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 21:14
Verwijderd
Ja, ik heb het gezien. Het was nou niet bepaald origineel.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 21:16
Verwijderd
Omdat we van al het andere toch kanker krijgen is melk juist vernieuwend, botontkalking!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten