Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-05-2005, 16:00
FastJapie
FastJapie is offline
Hallo,
Gezien ik volgend jaar ga studeren ben ik al een beetje aan het kijken wat ik moet aanschaffen: kasten, bakken,pannen tandenborstels en natuurlijk ook een computer.
Ik twijfel vooral tussen het nemen van een laptop of desktop. Laptop zijn wel duidelijke voordelen:
- Meenemen naar faculteit
- Meenemen naar (ouderlijk) huis
- Weinig ruimte
Maar de desktop heeft toch als voordeel dat ik denk dat het fijner werkt, vooral als je veel tijd achter je computer besteedt.
Nu zou ik dus willen vragen wat 'jullie' zelf hebben of zelf zouden nemen? En natuurlijk waarom?

Dank.
Oud 04-05-2005, 16:26
Kevin D.
Kevin D. is offline
1 Koop een laptop pas als je hem serieus regelmatig thuis of op de faculteit ook nodig hebt, zo te lezen is dit het geval.

2 Een gewone PC werkt idd fijner. Maar je kunt voor thuis/kamer een TFT monitortje pakken (of gewone), en een losse muis en/of toetsenbord. Deze kun je gewoon op je laptop aan sluiten en werk jij net zo fijn.

Zo zou het ideaal zijn.

Maar heb je niet persee de mobiliteit nodig, dan raad ik je een laptop af, qua kapot gaan, prijs en uitbreidbaarheid. Vooral het kapotgaan is nog al lastig.
Oud 04-05-2005, 16:38
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Als ik een laptop nodig zou hebben voor school, zou ik er wel m'n high-eind desktop naast laten bestaan. Niet alleen omdat ik de prijs/produkt verhouding van een high-end desktop te laag vind, maar ook omdat ik bepaalde handelingen verricht, zelfs als ik van huis ben, die je niet op een laptop gaat doen.

Dat is ook de reden dat ik pas een laptop zou kopen als ik het écht nodig heb. Ik zie me zelf ook niet echt met het ding rondsjouwen.
Oud 04-05-2005, 16:39
Sultan_of_Swing
Sultan_of_Swing is offline
Ik heb zelf een desktop voor mijn studie. Een paar vrienden van me hebben een laptop gekocht maar het komt er uiteindelijk op neer dat ze em haast nooit mee nemen. Of het is dat ze een spelletje doen in de trein ofzo. Verder zijn de nadelen van een laptop dat ie duurder is en jatgevoeliger.
Als je em echt gaat gebruiken om mee te nemen naar de universiteit/ouders is het het overwegen waard. Maar als je ouders en de universiteit ook beschikken over goede computers dan zou ik het niet doen.
Oud 04-05-2005, 17:50
iamcj
iamcj is offline
Kheb het allebei gehad en ik zou mijn desktop nu zo inruilen voor een laptop. Geen snoeren, geen ruimte, lekker op de bank, in bed als je ziek bent of waar dan ook.

Het ligt er wel aan wat voor gebruiker je bent.
Oud 04-05-2005, 17:59
twain4me
twain4me is offline
Ik heb dus een lowend notebook om mee te msn'n op de stoep en wat te typen in de trein.Daarnaast een "highend" desktopsysteem voor de overige dingen. het beste van 2 werelden

als je niet van games houdt zou ik zeker voor de notebook gaan.
Het minder fijn werken is goed op te lossen door bv een los toetsenbord.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2005, 20:30
Tranzzam
Tranzzam is offline
Ik heb er ook twee.
Een desktop die alles wat ik ermee wil ruimschoots aankan, en een laptop voor op school/balkon/trein/ouders.

Heel handig ook zijn progjes als Remote Admin, waarmee ik vanachter m'n laptop volledige toegang tot m'n desktop heb.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2005, 20:36
Verwijderd
Koop een laptop en een los toetsenbord en muis..
Met citaat reageren
Oud 04-05-2005, 20:38
Gimme more beer
Citaat:
********** schreef op 04-05-2005 @ 21:36 :
Koop een laptop en een los toetsenbord en muis..
Dat zou ik dus niet doen... Een beetje op een dubbel toetsenbord naar een veel te klein scherm zitten kijken, helemaal niks...
Oud 04-05-2005, 20:45
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 04-05-2005 @ 21:38 :
Dat zou ik dus niet doen... Een beetje op een dubbel toetsenbord naar een veel te klein scherm zitten kijken, helemaal niks...
het voordeel is dat je "beter" achter de pc zit dan.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2005, 20:48
Gimme more beer
Citaat:
twain4me schreef op 04-05-2005 @ 21:45 :
het voordeel is dat je "beter" achter de pc zit dan.
Daar heb ik dus een desktop voor. Een laptop is duur, heeft een rottoetsenbord, geen muis en een vervelend beeldscherm. Als je die dingen dan ook nog eens gaat vervangen, waarom dan niet een goedkope laptop en een high-end desktop? Tenminste, als je op school geen high-end ding nodig hebt (grafische opleidingen ed.)
Oud 04-05-2005, 21:16
ekki
ekki is offline
Als je besluit een laptop te nemen, zou ik inderdaad in ieder geval voor op je kamer een apart toetsenbord en muis kopen en je laptop ergens op zetten, zodat deze hoger staat. Op deze manier heb je een betere werkhouding. Want meestal zitten mensen erg 'in elkaar gedoken' achter een laptop: als je daar veel achter zit kan dat nooit goed zijn. De bovenkant van je scherm moet ongeveer ter hoogte van je ogen zijn.
Oud 04-05-2005, 21:16
ekki
ekki is offline
Oh, ik ben trouwens voor het kopen van een desktop, omdat je daar vaker beter achter zit. Maar mocht je dus een laptop aanschaffen, zie hierboven.
Oud 04-05-2005, 21:39
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 04-05-2005 @ 21:48 :
Daar heb ik dus een desktop voor. Een laptop is duur, heeft een rottoetsenbord, geen muis en een vervelend beeldscherm. Als je die dingen dan ook nog eens gaat vervangen, waarom dan niet een goedkope laptop en een high-end desktop? Tenminste, als je op school geen high-end ding nodig hebt (grafische opleidingen ed.)
owh dat heb ik zelf ook (zie post)
We maken mensen bewust waar ze uit kunnen kiezen en waarom. Ik ga hier niet me mening zitten opdringen. BEGREPEN?
Met citaat reageren
Oud 04-05-2005, 22:26
Verwijderd
Ik vind een laptop zwaar onzin voor studenten. Ze zijn alleen bedoeld om hogescholen en universiteiten zelf geen PC-ruimtes te hoeven laten inrichten. Dan kunnen ze volstaan met een paar WiFi-aansluitpunten en klaar. De studenten (of hun ouders) zijn gek genoeg om 1500 euro uit te geven aan een laptop waarvan de student 99.8% niet gebruikt, die is immers alleen maar stukjes aan het typen.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 00:36
bamiPoep
bamiPoep is offline
pc is voldoende, op hogeschool/uni staan ook pc`s. daar ga je typen en zet je op usb/mail/whutever, kan je op je kamertje openen en dan lekker fijn verder typen.
Oud 05-05-2005, 07:41
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 04-05-2005 @ 21:38 :
Hoezo.. dat is onzin..
Je hebt het gemak van een laptop, maar voor thuis het comfort van een desktop.

Dat het cherm te klein is is een keuze die je zelf maakt, aparte monitor kan ook.
Je hebt ook 17" schermen bij laptops.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 07:58
Enlightenment
Enlightenment is offline
Een desktop is superieur aan een laptop. Alleen een desktop is niet 'portable'. Als het je daar om gaat, dus als je hem veel meeneemt, kan een laptop grote voordelen hebben boven een desktop. Maar kies alleen voor een laptop in plaats van desktop als het echt niet anders kan. Nadelen vaan laptop t.o.v. desktop:
  • Lagere performance, een desktop is gewoon een stoot sneller, en niet zo'n klein beetje ook. Processor, geheugenbandbreedte, hardeschijf en vooral videokaart.
  • Laptops zijn veel duurder dan desktops.
  • De prijs-per-performance is 3 keer zo laag bij laptops als bij desktops.
  • Laptops worden snel gestolen, een desktop kent dat probleem minder.
  • Een laptop kan veel lawaai maken. Vooral als er een Pentium 4 processor in zit. Pentium M of Athlon 64 hebben dit probleem veel minder dankzij clock/voltage throttling (Speedstep of Cool'N'Quiet / PowerNow! Pro).
  • Op een laptop kun je nauwelijks 3D gamen. Een goede videokaart verbruikt veel stroom; bij laptops is dat een groot probleem. Alhoewel er wel redelijke videokaarten zijn voor laptops is dat een alles behalve bevredigende oplossing (ivm accuduur en geluidsproductie en ook qua performance valt het allemaal tegen).
  • Laptops zijn haast niet uit te breiden, afgezien van een extra geheugenreep. Je kunt er wel externe dingen op aansluiten, maar het voordeel van een laptop is nu juist dat hij portable is en externe spullen doen daar weer aan teniet.
  • Laptops zijn veelal minder comfortabel om mee te werken, een externe muis is toch eigenlijk wel aanbevolen en dan zijn er dus weer dingen die je moet meenemen.
Een laptop naast een desktop is weer een heel ander verhaal. Voor sommige mensen is het ook een "geilheid" factor; een laptop staat ze veel meer aan dan een desktop. Vergelijk in dat geval eens met een stoere computerkast en design monitor in hoeverre dit nog een belangrijk verschil is.

Laatst gewijzigd op 05-05-2005 om 08:13.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 08:09
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-05-2005 @ 23:26 :
Ik vind een laptop zwaar onzin voor studenten. Ze zijn alleen bedoeld om hogescholen en universiteiten zelf geen PC-ruimtes te hoeven laten inrichten. Dan kunnen ze volstaan met een paar WiFi-aansluitpunten en klaar. De studenten (of hun ouders) zijn gek genoeg om 1500 euro uit te geven aan een laptop waarvan de student 99.8% niet gebruikt, die is immers alleen maar stukjes aan het typen.
Mwah een vriend van mij had nooit wat beters gehad dan een hele oude Aldi pc. Toen hij naar de TU ging kreeg hij eindelijk zijn eigen laptop, daar doet hij dus nu alles mee, van gamen, tot linuxen, anime kijken,etc. Ligt aan de gebruiker lijkt mij.

Zowizo als je nu voor een laptop gaat, ga met een pci-express interface, als het mee zit kan je dan je GPU nog altijd vervangen.
Oud 05-05-2005, 13:30
Gimme more beer
Citaat:
********** schreef op 05-05-2005 @ 08:41 :
Hoezo.. dat is onzin..
Je hebt het gemak van een laptop, maar voor thuis het comfort van een desktop.

Dat het cherm te klein is is een keuze die je zelf maakt, aparte monitor kan ook.
Je hebt ook 17" schermen bij laptops.
Waarom dan nog een laptop nemen?

Zet gewoon thuis een desktop neer en neem weer zoals vroeger een schrift en een agenda mee naar je studie, alleen als je écht een laptop nodig hebt voor je studie, kun je overwegen een rotlaptopje te kopen, maar dan nog zou ik daar niet teveel geld aan uitgeven en een desktop ernaast zetten.

Daarnaast heb je het over "het gemak van een laptop". Wat een lacher. Zit je daar met rugpijn in de trein te staren naar een rotschermpje, terwijl je eigenlijk helemaal niets nuttigs zit te doen, omdat je draadloze internetverbinding te duur is om te gebruiken en typen niet echt aan de orde is met het oog op je onderarmen die je niet voor je dertigste geamputeerd hoeft te zien. En dan de hele tijd om je heen kijken of niet iemand probeert het ding te jatten.

In de trein kun je ook je leeswerk doen, veel rustgevender en comfortabeler.

En als je dan thuis weer wilt computeren, heb je gewoon je mooie desktop-PC voor een fatsoenlijke prijs die je ook nog eens kunt upgraden als je dat nodig vindt.
Oud 05-05-2005, 21:18
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 05-05-2005 @ 09:09 :
Mwah een vriend van mij had nooit wat beters gehad dan een hele oude Aldi pc. Toen hij naar de TU ging kreeg hij eindelijk zijn eigen laptop, daar doet hij dus nu alles mee, van gamen, tot linuxen, anime kijken,etc. Ligt aan de gebruiker lijkt mij.

Zowizo als je nu voor een laptop gaat, ga met een pci-express interface, als het mee zit kan je dan je GPU nog altijd vervangen.
Ja, als je huidige desktop in de categorie 'oud roest' valt en je kunt via de uni goedkoop een moderne laptop krijgen, dan zou ik dat zeker doen. Maar anders heeft het echt geen voordelen. Een laptop is minder eenvoudig uit te breiden, levert mindere prestaties en is in verhouding erg duur.

Het wordt je ook gewoon wijsgemaakt door de uni. Mijn broer studeert technische natuurkunde in Enschede en ik doe zelf ondernemingsrecht. Allebei hebben we nog nooit een laptop nodig gehad. Ook tijdens mijn stage op een groot, druk advocatenkantoor had niemand een laptop. Dus waarom zou een studentje er dan wel per se een nodig hebben? Pure onzin.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 21:32
Jolt
Jolt is offline
Je moet toegeven het is handig, bij je huidige PC.
Kijk ik reis niet veel, maar als je bijvoorbeeld 1 a 2 uur in de trein zit voor je studie zal zoiets wel zeer handig zijn.

Anders zit je maar 1 a 2 uur lang naar de dames in de trein te kijken of zo. Je zou dan wat aan je huiswerk kunnen doen bijvoorbeeld, werkstukken tikken, etc. Je kan natuurlijk ook een boek gaan lezen .

Ik zelf vind een laptop helemaal niet fijn, zit gewoon niet lekker en zo.
Maar omdaar 1000 euro extra voor uit te geven, weet ik niet, ik zelf zou het niet doen, ik heb het niet nodig zowel op mijn werk als op mijn school als thuis.

Steek ik liever 1000 euro in mijn huidige pc of ga lekker op vakantie .
Oud 05-05-2005, 21:41
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik denk dat je een laptop eigenlijk helemaal niet nodig hebt. Sowieso doe ik voor mijn studie eigenlijk helemaal niet zo veel op de pc, vaak alleen wat opzoek dingetjes en wat typwerk. Dat kan je prima doen in de tijd dat je thuis bent of op je kot zit. De tijd dat ik in de trein zit besteed ik dan gewoon aan leerwerk uit een boek, kan net zo goed. Een boek is ongeveer net zo zwaar als een laptop maar wordt een stuk minder snel gejat. Bovendien heb je voor hetzelfde geld een veel betere desktop pc dan een Laptop. Ik zou het wel weten, ik vind het ook veel te leuk om dingen bij te bouwen in mijn pc en dat kan met een desktop wel en met een laptop niet of nauwelijks.
Oud 06-05-2005, 00:14
Verwijderd
Sowieso - er bestaan geen studenten die het zo druk hebben dat ze in de trein naar huis nog met een PC bezig moeten zijn.

Als er mensen zijn die menen dat ze dat wel nodig hebben, dan hebben ze een groot probleem met hun planning.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 04:39
Droyd
Droyd is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-05-2005 @ 01:14 :
Sowieso - er bestaan geen studenten die het zo druk hebben dat ze in de trein naar huis nog met een PC bezig moeten zijn.
Ik heb het nog gezien...vooral als je 2uur onderweg bent (je zit natuurlijk niet de volle 2 uur op de trein) kan tijd kostbaar zijn.

Maar we spreken natuurlijk wel over uitzonderingen Bovendien gaat het vaak ook over mensen die hun laptop dagelijks nodig hebben op school. Maar op de trein zie je sneller mensen gamen dan werken op hun laptop.

Koop trouwens zeker een laptop tas of je sloopt op zijn minst de buitenkant in no time.

Overigens heb ik ook geen last van rugpijn door dat ding te dragen. Een goeie tas (geen schoudertas dus) doet wonderen. En koop vooral geen 17 inch laptop, die zijn over het algemeen zwaarder en echt niet aangenaam om mee rond te zeulen. (al is het wel een pro bij grafisch werk.)

Touchpads zijn desondanks heel vervelende dingen (lees: koop best een muis)...maar daarintegen is wireless internetten in je salon echt relaxt.

Laatst gewijzigd op 06-05-2005 om 04:50.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-05-2005, 06:55
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 05-05-2005 @ 14:30 :
Waarom dan nog een laptop nemen?
Om 3 redenen
1. Werken voor school op je kamer (als je dus uitwonend bent)
2. Werken op school
3. Werken bij ouders
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 06:56
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 06-05-2005 @ 01:14 :
Ik mis die goede oude studententijd ook
Beetje de hele dag lamballen, gene reet uitvoeren, een beetje gezellig ouwehoeren enzo..
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 10:34
Verwijderd
Citaat:
Droyd schreef op 06-05-2005 @ 05:39 :
Ik heb het nog gezien...vooral als je 2uur onderweg bent (je zit natuurlijk niet de volle 2 uur op de trein) kan tijd kostbaar zijn.

Maar we spreken natuurlijk wel over uitzonderingen Bovendien gaat het vaak ook over mensen die hun laptop dagelijks nodig hebben op school. Maar op de trein zie je sneller mensen gamen dan werken op hun laptop.
Ik ben benieuwd wat voor mensen hun laptop dan dagelijks nodig hebben op school, uitgezonderd bepaalde ICT-opleidingen waar je de hele dag een beetje zit te programmeren. Maar daarbij is het begrijpelijk. Als jouw studie draait om computers is het handig dat je ook altijd een computer bij de hand hebt.

Maar het fabeltje dat je een laptop nodig hebt voor een studie als bestuurskunde, rechten of allerlei bètastudies is gewoon grote onzin. Dat is enkel en alleen bedacht om de kosten van het aanschaffen van dure computers te kunnen afwentelen op de goedgelovige student.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 10:58
Sentingua
Sentingua is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-05-2005 @ 11:34 :
Ik ben benieuwd wat voor mensen hun laptop dan dagelijks nodig hebben op school, uitgezonderd bepaalde ICT-opleidingen waar je de hele dag een beetje zit te programmeren. Maar daarbij is het begrijpelijk. Als jouw studie draait om computers is het handig dat je ook altijd een computer bij de hand hebt.

Maar het fabeltje dat je een laptop nodig hebt voor een studie als bestuurskunde, rechten of allerlei bètastudies is gewoon grote onzin. Dat is enkel en alleen bedacht om de kosten van het aanschaffen van dure computers te kunnen afwentelen op de goedgelovige student.
Journalistiek bijvoorbeeld.
Oud 06-05-2005, 11:15
Gimme more beer
Citaat:
********** schreef op 06-05-2005 @ 07:55 :
Om 3 redenen
1. Werken voor school op je kamer (als je dus uitwonend bent)
2. Werken op school
3. Werken bij ouders
Als het eerste geldt, geldt het laatste automatisch niet meer en als je van school een laptop moet nemen om te kunnen werken op school, zou ik daar niet zonder meer genoegen mee nemen. De meeste ouders van de huidige generatie mensen die uit huis gaat hebben een PC en dus kun je prima een desktop op je kamer neerzetten en dus zonder laptop aan het werk.

Daarnaast is, nogmaals, een laptop ongemakkelijk, zeer low-end en duur. Okee, een tweedehandsje van een euro of 200, 300, vooruit, als je het kunt missen zou het eventueel nog wel eens goed uit kunnen komen, maar uiteindelijk gebruik je het gewoon niet.
Oud 06-05-2005, 11:16
Gimme more beer
Citaat:
Jolt schreef op 05-05-2005 @ 22:32 :
Je moet toegeven het is handig, bij je huidige PC.
Kijk ik reis niet veel, maar als je bijvoorbeeld 1 a 2 uur in de trein zit voor je studie zal zoiets wel zeer handig zijn.

Anders zit je maar 1 a 2 uur lang naar de dames in de trein te kijken of zo. Je zou dan wat aan je huiswerk kunnen doen bijvoorbeeld, werkstukken tikken, etc. Je kan natuurlijk ook een boek gaan lezen .
Niet zomaar een boek, je kunt ook leren voor je studie. Dat is toch het enige wat je nog op enigszins prettige wijze voor school kunt doen in de trein.

Laatst gewijzigd op 06-05-2005 om 15:27.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 15:02
Verwijderd
Citaat:
Sentingua schreef op 06-05-2005 @ 11:58 :
Journalistiek bijvoorbeeld.
Och, ik ken genoeg mensen die HBO journalistiek doen en geen van hen claimt een laptop echt nódig te hebben.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2005, 10:45
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Een vriendin van mij doet communicatie in Utrecht en als zij een projectweek hebben, is er vrijwel geen computer meer over in die hele school. Zij neemt dan dus altijd haar laptop mee. Verder ook niet.

Ik zou zelf als de dood zijn dat iemand mij in de trein met een laptop zou zien zitten en die vervolgens buiten de trein van me zou jatten. Ik zou me absoluut niet veilig voelen op Amsterdam Centraal oid

Ikzelf kies daarentegen wel voor een laptop omdat ik ze gewoon geweldig vind Lekker lui in bed, op de bank of weet ik veel waar. Nadeel is inderdaad wel dat het je houding absoluut niet ten goede doet. Maar ik vind het ideaal dat ik dat ding naar mn vader, mn moeder en mn vriend mee kan nemen (ik zit continu ergens anders en ze hebben gelukkig allemaal een draadloze internetverbinding).

Daarbij hebben we ook nog een desktop hier staan (geen goede, maar toch) dus als ik het een keer zat ben...
Met citaat reageren
Oud 07-05-2005, 13:13
Jolt
Jolt is offline
Je kan toch ook leven zonder pc/laptop?

Zo belangrijk is dat ding nu ook weer niet...
Oud 07-05-2005, 13:31
Gimme more beer
Citaat:
Jolt schreef op 07-05-2005 @ 14:13 :
Je kan toch ook leven zonder pc/laptop?

Zo belangrijk is dat ding nu ook weer niet...
Jawel
Oud 07-05-2005, 13:38
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 07-05-2005 @ 11:45 :
Een vriendin van mij doet communicatie in Utrecht en als zij een projectweek hebben, is er vrijwel geen computer meer over in die hele school. Zij neemt dan dus altijd haar laptop mee. Verder ook niet.
Maar dat is op zich ook geen zuiver argument voor een laptop. Dat is alleen een bewijs dat hogescholen te weinig investeren in voorzieningen voor studenten. Zoals ik al zei, laptops zijn gewoon een ordinaire bezuinigingsmaatregel.

In Nijmegen bijvoorbeeld is het absoluut niet noodzakelijk een laptop te hebben, omdat we daar een superdeluxe computerruimte hebben waar je altijd op korte termijn terechtkunt. Maarja, hogescholen staat ook bekend om het totaal negeren van wensen van studenten en het alleen denken aan de eigen portemonnee en het draaien van 'productie' (lees: zoveel mogelijk matig geschoolde studentjes jaarlijks het bedrijfsleven intrappen).
Met citaat reageren
Oud 07-05-2005, 14:25
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 07-05-2005 @ 14:31 :
Jawel
Ach jij...

@nare man, 80% van de scholen zijn zo, en anders moet je het doen met een of andere gare instabiele pc.
Maja ik heb niet te klagen heb er nooit problemen mee, zowel op school als thuis.

Laatst gewijzigd op 07-05-2005 om 21:23.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2005, 15:13
Unexplained
Unexplained is offline
Nog een aanvulling: een laptop gaat veel sneller kapot dan een normale PC. Ze zijn gewoon kwetsbaarder. Een gemiddelde laptop is na 2 à 3 jaar toch echt wel 'af'.
Oud 07-05-2005, 15:42
Gimme more beer
Citaat:
Jolt schreef op 07-05-2005 @ 15:25 :
@nare man, 80% van de scholen zijn zo, en anders moet je het doen met een of andere gare instabiele pc.
Middelbare scholen jah, maar van een uni of hogeschool mag je toch wel wat meer verwachten, vind ik. Niemand op een middelbare school heeft een laptop nodig, echt helemaal niemand.
Oud 07-05-2005, 16:08
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 07-05-2005 @ 15:25 :
Ach jij, mafkees.

Maja ik heb niet te klagen heb er nooit problemen mee, zowel op school als thuis.
Dat is toch gewoon het verplaatsen van kosten. Waarom zou een leerling moeten opdraaien voor de kosten van computergebruik terwijl dat in feite gewoon bij de onderwijstaak hoort. Studenten worden toch ook niet gevraagd om zelf een leraar te betalen als de universiteit organisatieproblemen met het rooster heeft? Het is gewoon schandalig.

En de bek maar vol hebben over 'studentgericht werken'. Waardeloos.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2005, 17:04
Freestyler*
Freestyler* is offline
leuk en aardig nare man
maar op de universiteit waar ik zit zijn op normale tijdstippen zelden pc's vrij
dan kun je wel zeggen dat dat stom is van de onderwijsinstelling, maar daar koop je niks voor. Dan heb je nog steeds geen pc. Terwijl je die soms wel nodig hebt.
Als jij in groepjes moet werken en dergelijke kan zo'n ding onwijs handig zijn.

Bovendien, is het wel de verantwoordelijkheid van de onderwijsinstelling? Waar liggen de grenzen van die verantwoordelijkheid. Valt het verschaffen van schrijfmaterialen ook daar binnen? Of het verschaffen van literatuur? Hoort ook bij het onderwijs, maar moet je wel zelf financieren.

maar zelf: neehoor
ik ga een beetje met zon zwaar duur snel kapot ding rondlopen
Oud 07-05-2005, 17:18
Verwijderd
Je moet wel even twee dingen goed uit elkaar houden. De vraag in abstracto of een onderwijsinstelling de kosten van computers wel of niet zelf moet dragen en de vraag in concreto of er voor jou aanleiding is een laptop te kopen. Jij zegt dat je bij jouw universiteit moeilijk op een PC kunt werken. Dat is dus een aanleiding om een laptop te kopen, maar dat zegt niets over de abstracte wenselijkheid van het afwentelen van die kosten op studenten.

Dus, of het de verantwoordelijkheid is van de onderwijsinstelling kun je inderdaad betwisten. Daar gaat deze discussie ook niet over. Maar als de discussie gevoerd gaat worden, laat onderwijsinstellingen dan eerlijk aan hun studenten duidelijk maken dat ze zelf hun computerkosten moeten dragen omdat die onderwijsinstelling het niet als zijn taak ziet om voldoende computerruimtes in te richten. En laat ze niet het leugentje ophangen dat je voor studie X of Y een laptop 'nodig' hebt, want dan draai je studenten gewoon een rad voor ogen.

Het verschil? Studenten die eerlijke informatie daarover krijgen kunnen eventueel besluiten die studie niet aan die uni te volgen, omdat ze het asociaal vinden dat bijv. de UvA geen computerruimtes inricht en de KUN wel. Maar als je studenten wijsmaakt dat ze zo'n ding voor hun studie nodig hebben, ben je tegen ze aan het liegen en ontneem je ze een keuzemogelijkheid die ze wel 1500 euro kan besparen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten