Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-06-2005, 15:01
KMBA
KMBA is offline
Wat maakt een mens tot een mens??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-06-2005, 15:49
Copycat
Copycat is offline
vandale.nl
google.com
Zoek maar.
Oud 26-06-2005, 16:15
Woudschim
Woudschim is offline
ik denk dat dat geen definitie behoeft

iedereen die mens is, is mens
Oud 26-06-2005, 16:20
Miles
Miles is offline
mens1 (de ~ (m.), ~en)
1 het hoogst ontwikkelde wezen, dat zich door zijn rede en taal van de dieren onderscheidt => homo sapiens, mensenkind, sterveling, wereldburger, ziel
Oud 26-06-2005, 16:26
T_ID
T_ID is offline
IQ, communicatie.
Oud 26-06-2005, 16:29
Verwijderd
Het verschil met de dieren is toch dat een mens een rede heeft en we ons daar bewust van zijn?
Met citaat reageren
Oud 26-06-2005, 19:03
KMBA
KMBA is offline
Zijn wij werkelijk wel meer ontwikkeld?
Met citaat reageren
Oud 26-06-2005, 19:37
haplo
haplo is offline
Citaat:
KMBA schreef op 26-06-2005 @ 20:03 :
Dat hangt af van wat je onder ontwikkeling verstaat.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2005, 20:42
Verwijderd
Citaat:
Sorry, maar op zo'n manier kun je natuurlijk elke definitie wel aanvallen.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2005, 20:48
GVR
GVR is offline
Citaat:
Nee, wij zijn net zo veel ontwikkelt als spinazie planten. Wij zijn wel hoger ontwikkelt.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2005, 21:23
Verwijderd
Het DNA van de mens maakt een mens tot mens.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2005, 23:32
Skilly
Skilly is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 26-06-2005 @ 22:23 :
Eindelijk een wijs antw go Mephostophilis
Oud 27-06-2005, 00:36
Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
Ja maar met zulke antwoorden zijn we zo snel uitgeluld hier

Jointjes roken.... heb ik nog nooit een leguaan zien doen!
Oud 27-06-2005, 08:15
JaJ
JaJ is offline
net genoeg verstand om onszelf een naam te kunnen geven maakt van ons toevallig mensen. tenminste, dat is ooit gebeurd, en tegenwoordig neemt iedereen maar klakkeloos aan dat we mensen zijn, omdat linaeus (ofzo) dat nu eenmaal een keertje zei.
Oud 27-06-2005, 09:29
KreZor
KreZor is offline
Zelfbewustzijn. Als een aap in de spiegel kijkt ziet hij een vreemde, als een mens in de spiegel kijkt ziet hij zichzelf.
Oud 27-06-2005, 09:44
G-force
G-force is offline
Wie zegt als een aap die in de spiegel een vreemde ziet. Mischien omdat een aap nooit in een spiegel kijkt, maar we kunnen niet de gedachten van een aap lezen. Dus dan kunnen we er ook niet over oordelen.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2005, 09:50
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
KreZor schreef op 27-06-2005 @ 10:29 :
Zelfbewustzijn. Als een aap in de spiegel kijkt ziet hij een vreemde, als een mens in de spiegel kijkt ziet hij zichzelf.
Dolfijnen zijn dus mensen wil je beweren? Die herkennen namelijk ook hun eigen spiegelbeeld.
Oud 27-06-2005, 10:36
KMBA
KMBA is offline
Als bijv. een beer net dezelfde capiciteiten zouden hebben als mensen qua IQ en het denken, zijn zij ook mensen? Wat is het wezelijke verschil???

KMBA
Met citaat reageren
Oud 27-06-2005, 10:46
KreZor
KreZor is offline
Citaat:
T_ID schreef op 27-06-2005 @ 10:50 :
Dolfijnen zijn dus mensen wil je beweren? Die herkennen namelijk ook hun eigen spiegelbeeld.
*denkt*... nee, maar ik geloof wel dat over het algemeen dat een verschil is tussen mensen en de meeste dieren. En dat mensen zich niet geheel laten leiden door instinct in de huidige tijd, maar 'zelfstandig' denkt, en denkt meer doelen te hebben dan puur overleven. Ik denk dat als een huidig mens in de prehistorie wordt geplaatst een heel stuk ontwikkeling kwijtraakt..

Laatst gewijzigd op 27-06-2005 om 10:49.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2005, 10:53
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
een mens maakt dingen. een mens maakt nieuwe dingen. een mens heeft de capaciteit om nieuwe problemen op te lossen met nieuwe oplossingen.
Oud 27-06-2005, 10:58
KreZor
KreZor is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 27-06-2005 @ 11:53 :
een mens maakt dingen. een mens maakt nieuwe dingen. een mens heeft de capaciteit om nieuwe problemen op te lossen met nieuwe oplossingen.
een spin maakt een web, een schaap 'maakt wol'. Wat maakt de mens nou écht zelf? Uiteindelijk is alles toch afkomstig uit de natuur.
Oud 27-06-2005, 11:07
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
KreZor schreef op 27-06-2005 @ 11:58 :
een spin maakt een web, een schaap 'maakt wol'. Wat maakt de mens nou écht zelf? Uiteindelijk is alles toch afkomstig uit de natuur.
poep
Oud 27-06-2005, 12:06
one.
one. is offline
Citaat:
KreZor schreef op 27-06-2005 @ 11:58 :
Uiteindelijk is alles toch afkomstig uit de natuur.
Auto's?
Oud 27-06-2005, 12:19
KreZor
KreZor is offline
Citaat:
SnakeZ schreef op 27-06-2005 @ 13:06 :
Auto's?
uiteindelijk. alles wat er nu is, is ooit voortgekomen uit natuur. Chemische spullen zijn toch ook 'natuurlijk' (mensen maken gebruik van reacties, ze maken ze niet). Ik geloof er niet in dat de mens in staat is om dingen te doen die daarvoor nooit mogelijk waren, oftewel echt nieuwe baanbrekende dingen te doen. Maar dit terzijde
Oud 27-06-2005, 12:38
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Oh God, please stop this.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-06-2005, 13:04
Verwijderd
Een mens is een diersoort. Dat diezelfde diersoort bewust is vanzichzelf, rede en taal heeft onderscheidt hem van de andere dieren, maar het heeft niets te maken met zijn mensheid. Dus een zelfbewustdier dat kan redeneren en een taal kan spreken is wel ontwikkeld, maar geen mens.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2005, 13:51
Verwijderd
Citaat:
KreZor schreef op 27-06-2005 @ 13:19 :
Ik geloof er niet in dat de mens in staat is om dingen te doen die daarvoor nooit mogelijk waren, oftewel echt nieuwe baanbrekende dingen te doen. Maar dit terzijde
http://www.newscientist.com/channel/fundamentals/dn7315
'Koude' fusie?
Met citaat reageren
Oud 27-06-2005, 17:23
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Maar dat is toch bij alle mensen verschillend? Of is er wel een soort van specifiek menselijke structuur? En dat geldt ook voor zwaar gehandicapte mensen?
En ja, ik ben een dna leek.

Ik kwam niet veel verder dan mensenkind, maar dna zit misschien wat in. Dingen als communicatie, intelligentie, rationaliteit of bewustzijn zijn in ieder geval allemaal onhoudbaar als je iedereen die we nu als mens beschouwen ook zo wilt blijven beschouwen.
Oud 27-06-2005, 18:57
De Veroorzaker
Citaat:
lovetear schreef op 27-06-2005 @ 18:23 :
Maar dat is toch bij alle mensen verschillend? Of is er wel een soort van specifiek menselijke structuur? En dat geldt ook voor zwaar gehandicapte mensen?
De foetus(s?)en van zoogdieren zijn de eerste paar weken vrijwel identiek. Het feit dat er nog nooit een ander zoogdier uit een mens is gekropen maakt het aannemelijk dat er een een soort van specifiek menselijke structuur is, al was het maar:
- romp
- 2 langwerpige ledematen onder
- 2 langwerpige ledematen onder
- 1 rondvormig ding boven.
Oud 27-06-2005, 21:31
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
uiteindelijk. alles wat er nu is, is ooit voortgekomen uit natuur. Chemische spullen zijn toch ook 'natuurlijk' (mensen maken gebruik van reacties, ze maken ze niet). Ik geloof er niet in dat de mens in staat is om dingen te doen die daarvoor nooit mogelijk waren, oftewel echt nieuwe baanbrekende dingen te doen. Maar dit terzijde
mensen maken uhm... pruiken ^^
natuurlijk doen mensen wel "baanbrekende dingen": ze beinvloeden hun omgeving op een manier die werkelijk alle perken te buiten kan gaan.
Oud 27-06-2005, 22:01
willypirate
willypirate is offline
Citaat:
De mens "maakte" God
Oud 27-06-2005, 22:11
willypirate
willypirate is offline
Citaat:
FuSe schreef op 27-06-2005 @ 14:04 :
Een mens is een diersoort. Dat diezelfde diersoort bewust is vanzichzelf, rede en taal heeft onderscheidt hem van de andere dieren, maar het heeft niets te maken met zijn mensheid. Dus een zelfbewustdier dat kan redeneren en een taal kan spreken is wel ontwikkeld, maar geen mens.
Zou het misschien kunnen , dat er wellicht in de causaliteit van evolutie , nieuwe vormen ontstaan , buiten die van planten en dieren om? Dat er een bepaalde scheidingslijn (=enkel imaginair en vertaalt eigenlijk ) ontstaat , zoals er ook soortgelijk iets is tussen die van plant en dier. Dus mensen en dolfijnen , zouden aan de andere kant van de lijn gerekend kunnen worden , omdat "wij"(=inclusief mijn dolfijnen) kunnen refereren naar onszelf. Dieren kunnen dat blijkbaar niet , maar dolfijne-mensen wel
Oud 27-06-2005, 22:28
willypirate
willypirate is offline
Citaat:
lovetear schreef op 27-06-2005 @ 18:23 :

Ik kwam niet veel verder dan mensenkind, maar dna zit misschien wat in. Dingen als communicatie, intelligentie, rationaliteit of bewustzijn zijn in ieder geval allemaal onhoudbaar als je iedereen die we nu als mens beschouwen ook zo wilt blijven beschouwen.

Het lastige van dit vraagstuk is eigenlijk , dat de mens geen vaste vorm heeft , datwil zeggen , dat het eigenlijk een tussenvorm is. Een tussenvorm dat continue veranderd , geen mens is elke dag hetzelfde , ook niet DE mens Dus als je de mens wilt omschrijven , moet je eigenlijk dit proces(=het continue veranderen) stoppen , en het een vorm geven of betergezegd in een kader plaatsen. Dit kader maakt het mogelijk er over te denken , maar beperkt tegelijkertijd om "de ware aard" te kunnen bevatten. Het kader "mens" is dus eigenlijk abstract , met als kern een dynamische inhoud

En die inhoud is energenetisch van aard
Oud 27-06-2005, 22:56
Verwijderd
Citaat:
willypirate schreef op 27-06-2005 @ 23:11 :
Zou het misschien kunnen , dat er wellicht in de causaliteit van evolutie , nieuwe vormen ontstaan , buiten die van planten en dieren om? Dat er een bepaalde scheidingslijn (=enkel imaginair en vertaalt eigenlijk ) ontstaat , zoals er ook soortgelijk iets is tussen die van plant en dier. Dus mensen en dolfijnen , zouden aan de andere kant van de lijn gerekend kunnen worden , omdat "wij"(=inclusief mijn dolfijnen) kunnen refereren naar onszelf. Dieren kunnen dat blijkbaar niet , maar dolfijne-mensen wel
In de praktijk zal de mens die eventuele ontwikkeling toch wel stoppen. Maar ik zie het nog niet gebeuren voor het uitsterven van het geslacht Homo.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 08:37
KreZor
KreZor is offline
Citaat:
JaJ schreef op 27-06-2005 @ 22:31 :
mensen maken uhm... pruiken ^^
natuurlijk doen mensen wel "baanbrekende dingen": ze beinvloeden hun omgeving op een manier die werkelijk alle perken te buiten kan gaan.
Agree, maar de grondslag van alles ligt binnen de wetten van de natuur, en de grondstoffen ook. De mens doet wel 'nieuwe' dingen, maar het overschrijdt geen grenzen die in principe de mogelijkheden op aarde bieden. Als de mens sneller dan het licht zou reizen zou dit wel een 'nieuw' zijn. En met kernfusie zijn er twee atomen (pak me niet op mijn niet-scheikunde-kennis ) die er al waren, het samenvoegen is dan wel 'nieuw', maar de atomen waren er al.
Oud 28-06-2005, 12:34
Verwijderd
Citaat:
KreZor schreef op 28-06-2005 @ 09:37 :
Agree, maar de grondslag van alles ligt binnen de wetten van de natuur, en de grondstoffen ook. De mens doet wel 'nieuwe' dingen, maar het overschrijdt geen grenzen die in principe de mogelijkheden op aarde bieden. Als de mens sneller dan het licht zou reizen zou dit wel een 'nieuw' zijn. En met kernfusie zijn er twee atomen (pak me niet op mijn niet-scheikunde-kennis ) die er al waren, het samenvoegen is dan wel 'nieuw', maar de atomen waren er al.
Natuurlijk, maar dat is het kader waarin je leeft. Daar kan je per definitie niets aan veranderen. Tenzij je God of Allah weet te overtuigen natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 17:30
haplo
haplo is offline
Citaat:
Dit kun je bij alles stellen, aangezien de mens ook is opgebouwd uit atomen en de natuurwetten gehoorzaamt. In dit geval zou er nooit zoiets als "nieuw" bestaan.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 18:33
dragonstorm
dragonstorm is offline
je vader en moeder
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 19:31
Verwijderd
Lees eens iets over het werk 'Categoriae' van Aristoteles.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 12:58
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
ja maar, wat betekent dat? er is niets op aarde dat de mogelijkheden op aarde overschrijdt, anders heb je op aarde dingen die onmogelijk zijn, en dat is onwenselijk . De mens hoeft toch ook helemaal geen "nieuwe" dingen te doen om zich te onderscheiden van, uhm, zeg schapen. we zijn anderes, en dusdanig anders dat we onszelf een andere naam hebben gegeven, that's it. waarom moeten we zonodig iets kunnen maken dat niemand kan maken? "iets bijdragen"is sowieso een term die we zelf verzonnen hebben.
Oud 29-06-2005, 14:26
Dave Rhubarb
Dave Rhubarb is offline
Een animale Rationale.
Oud 30-06-2005, 13:40
saly
saly is offline
Citaat:
KMBA schreef op 26-06-2005 @ 16:01 :
Wat maakt een mens tot een mens??

iedereen heeft hier een ander mening over, maar ik denk dat
het vermogen om te kunnen nadenken, beslissingen nemen, en te handelen een mens tot een mens
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 13:01
De Veroorzaker
Citaat:
saly schreef op 30-06-2005 @ 14:40 :
iedereen heeft hier een ander mening over, maar ik denk dat
het vermogen om te kunnen nadenken, beslissingen nemen, en te handelen een mens tot een mens
Ergo: als je in coma raakt houd je op mens te zijn?
Oud 01-07-2005, 13:04
Releric
Releric is offline
Citaat:
Hier sluit ik me volkomen bij aan. De mens is niets minder dan een dier.
Oud 01-07-2005, 13:05
De Veroorzaker
Citaat:
Releric schreef op 01-07-2005 @ 14:04 :
Hier sluit ik me volkomen bij aan. De mens is niets minder dan een dier.
Of bacterie?
Oud 02-07-2005, 08:05
DvoorA
DvoorA is offline
het feit dat een mens als enige soort dier na kan denken over zijn eigen dood.
Oud 02-07-2005, 16:09
K-pax
K-pax is offline
Van veel dingen die men noemt kan niet worden aangetoont dat dieren die ook niet hebben, in meer of mindere mate dan wel.

iig de discussie over de eigenschappen van de mens die hebben te maken met ons handelen in bepaalde situaties kunnen geen bewijs zijn voor mens ....zijn ( die zin kom beter mja ..)

Ik blijf bij de beste uitleg hier tot nu toe:

Mephostophilis
Het DNA van de mens maakt een mens tot mens
Oud 03-07-2005, 09:09
willypirate
willypirate is offline
Ik denk eerder dat het "beeld" mens , een mens tot mens maakt.

Want zal de bouwtekening van een huis , een huis tot huis maken?
Oud 03-07-2005, 10:58
G-force
G-force is offline
Wat een mense tot een mens maakt is zijn egocentrisch wereldbeeld.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 15:17
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
Ir. de Narie schreef op 27-06-2005 @ 01:36 :
Ja maar met zulke antwoorden zijn we zo snel uitgeluld hier

Jointjes roken.... heb ik nog nooit een leguaan zien doen!
heb ik wel een aap zien doen. Op tv of waren dat gewone sigaretten?
Reageren

Regels voor berichten