Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-06-2005, 12:43
Aristidis
Aristidis is offline
Ik weet niet of er al een topic over is, de zoekfunctie gaf geen resultaat.
Mensen worden vaak beloond met blije en gelukkige gevoelens als het evolutionair gezien gunstig is voor de mens; eten is lekker omdat je moet blijven eten om in leven te blijven, seks is lekker omdat zo de soort in stand wordt gehouden.
Maar waarom houden mensen dan van muziek?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-06-2005, 12:57
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
'Muziek verzacht de zeden.'
Met citaat reageren
Oud 27-06-2005, 12:58
Verwijderd
Ten eerste, niet alle mensen houden van muziek. Ten tweede, niet alle mogelijkheden die het menselijk lichaam en geest nu heeft zijn direct terug te leiden op een soort ultiem onderliggend evolutionair principe.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2005, 13:35
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
het gelukkig zijn van een mens is ook een manier om in leven te blijven. Anders zouden ze zichzelf doodmaken, als ze niet gelukkig waren.
en daar heb je mss wel muziek of een andere kunst voor nodig. Iets om je te uiten. Om van te genieten. Om je een beetje zinvol bezig zijnde te voelen. Gewoon omdat een mens niet gelukkig kan zijn van alleen de basislevensbehoeften.

even rationeel gezien dan, weet niet of ik dit zelf ook geloof maar is mss antwoord op je vraag.
Oud 27-06-2005, 20:25
Judy2
Judy2 is offline
Ik zie wel wat in dat laatste antwoord dat het voor het plezier is van de mens. Mensen zijn toch misschien al vroeg begonnen met het maken van muziek (misschien eerst voor rituelen?). Als je naar muziek luistert komt er endorfine vrij in je hersenen waardoor je een prettig gevoel krijgt (kan krijgen?). Door muziek is er activiteit in de hersenen en activiteit in de hersenen schijnt goed te zijn ( zoiets?). Misschien is door het maken van muziek (heel vroeger) ons gevoel voor muziek versterkt en maakt het ons ontspannen/ gelukkig. En een gelukkig persoon zal eerder (ook vroeger) willen blijven leven en komt goed voor de dag. Als ik een hele dag geen muziek kan luisteren wordt ik chagarijnig. Misschien is het omdat ik gewend ben muziek te luisteren, maar het zegt denk wel wat erover.

Maar de echte reden is mij eigenlijk heel onduidelijk. Ik weet het eigenlijk niet zo. Misschien heeft het wel een veel belangrijker nut of helemaal niet. Maar het is waarschijnlijk van wel, want, voor zover ik weet, hebben wij niet veel onnuttige dingen (?).
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 00:28
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Maar waarom is het zo?

Waarom houden mensen van schoonheid? Interessante vraag iig.
Oud 28-06-2005, 09:30
Verwijderd
Sommige mensen houden van viezigheid hihi
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 09:41
Venster
Venster is offline
Waarom mensen van muziek houden zou ik niet precies weten, waarschijnlijk omdat het een uitlaatklep is, omdat je je er helemaal in kunt storten, het samen met andere kunt delen. Groepsverband, het feit dat je het kunt delen, er met anderen over kunt praten, of het samen kunt doen, iets wat mensen dus bij elkaar brengt?

Waarom mensen van schoonheid houden is denk ik iets gemakkelijker. Dat is in feite nog oud instinct, alles wat perfect is, is in zekere zin mooi, en perfecte dieren/planten/mensen hebben nu eenmaal een grotere overlevingskans. Je ziet ook vaak dat kleine kinderen zich eerder aangetrokken voelen tot een knap iemand dan tot iemand die lelijker is, maar wel net zo aardig.

Laatst gewijzigd op 28-06-2005 om 09:45.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 16:21
Judy2
Judy2 is offline
Dat mensen van schoonheid houden is ook een vorm van overleven. Als mensen/ dieren zich niet schoonhouden krijgen ze al snel infecties en van al dat soort dingen. Bovendien wijk je af van het beeld van "mogelijke partners" hoe je eruit zou moeten zien als soortgenoot als je vuil bent. En je creeert ook een eigenaardige geur: denk maar aan stront. De geur die ervoor zorgt dat je doorkrijgt dat je je in een territorium van een ander bevindt. Misschien heeft het wel onbewust een functie om door middel van je eigen geur te laten merken: hier ben ik, (territorium of andere functies) en door middel van het verdoezelen van je eigen geur om niet op te vallen in de groep.

Dit denk je natuurlijk allemaal niet bewust, maar misschien is het door de evolutie wel een beetje zo gekomen.

Ik zou alleen niet aannemen wat hierboven staat, want het is ook maar een gooi van mij. Het is zoals het waarschijnlijk is en het is een beetje grofweg.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 22:32
Gambokkur
Gambokkur is offline
Deze vraag stel ik mijzelf soms ook.
Het antwoord erop geeft ook een antwoord op dezelfde vraag maar dan betreffende schilderijen, architectuur, ...
Ik denk niet dat er een rechtstreekse oorzaak is. Er is geen rechtstreeks evolutionair voordeel aan verbonden. Ik zou het houden op een grote natuurwet : hetgeen harmonieus, in verhouding is, is vaak beter.
Een rechthoek geconstrueerd volgens de gulden snede (op te vatten als een bepaalde verhouding nl. 1.62) bijvoorbeeld wordt door mensen als mooi ervaren. Het blijkt dat de natuur deze verhouding vaak gebruikt, niet omdat deze mooi is (mooi vinden is subjectief) maar omdat deze in bepaalde constructies een optimaal evenwicht biedt, bvb weinig bouwmateriaal tov een grote stevigheid en ruimte bij bvb het slakkehuis.
Er zijn mensen die menen dat in bepaalde stukken van Mozart de gulden snede terug te vinden is.
Natuurlijk, deze verhouding is niet het enigste dat efficiëntie (en dus schoonheid) verbetert, er is bijvoorbeeld ook symmetrie. Een persoon met een onsymmetrisch gezicht vinden we niet knap. Waarom niet ? Onder andere omdat meer genetische informatie nodig is om 2 verschillende gezichtshelften te maken. Symmetrie is dus in dit geval beter.
We zijn zodanig geëvolueerd dat we de kenmerken mooi vinden van wat 'goed' is, wat evolutionair voordeel geeft.
Hier gaat het eigenlijk helemaal niet over evolutie, maar over natuurwetten, de evolutie doet de levensvormen zich hieraan aanpassen.

ps : de realiteit is véél ingewikkelder dan mijn beschrijving (en mss ook helemaal anders ).
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 22:54
Vejji
Vejji is offline
muziek IS gewoon lekker, je kunt je ziel en zaligheid in kwijt, helemaal in sommige lyrics van sommige bands (coldplay bijvoorbeeld)

ik denk niet dat je alles moet willen verklaren
Oud 06-07-2005, 11:28
JJ13
JJ13 is offline
muziek geeft vaak je gedachten en gevoelens goed weer. muziek kan je helpen een bepaald gevoel naar boven te brengen of juist om bepaalde gevoelens te laten vergeten.
Oud 15-07-2005, 20:13
DreamyTheater
zoals al gezegd is: het geeft je gedachten en gevoelens soms erg goed weer en je kunt je gedachten en gevoelens er ook in kwijt. en als je zelf muziek maakt al helemaal. teminste dat heb ik dan. als ik me depri voel ga ik gewoon een depri deuntje spelen wat ik terplekke bedenk. voor mij is het alsof je tegen iemand verteld wat je dwars zit zonder het werkelijk (in woorden) te vertellen. (je mag me voor gek verklaren maar het helpt echt hoor )
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 16:05
Sugafly
Sugafly is offline
Het kan helpen om bepaalde gevoelens te versterken of te verwerken. Ook kan het ervoor zorgen dat je emoties switchen.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 22:37
akumabito
akumabito is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 28-06-2005 @ 01:28 :
Maar waarom is het zo?

Waarom houden mensen van schoonheid? Interessante vraag iig.
Uhhmm.. lekker vaag.. natuurlijk houden mensen van schoonheid, als ze ergens anders van gehouden hadden, zoals stekelige en harde dingen, bij voorkeur grijs of bruin, dan was DAT toch de maatstaf voor schoonheid?
Oud 20-07-2005, 12:29
Gambokkur
Gambokkur is offline
Citaat:
akumabito schreef op 19-07-2005 @ 23:37 :
Uhhmm.. lekker vaag.. natuurlijk houden mensen van schoonheid, als ze ergens anders van gehouden hadden, zoals stekelige en harde dingen, bij voorkeur grijs of bruin, dan was DAT toch de maatstaf voor schoonheid?
Ja, maar hoe komt het dat we net DIE dingen mooi vinden ?
Hoe zou het dan komen dat we stekelige en harde dingen mooi vinden ?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten