Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-07-2005, 09:37
MissN0urri
MissN0urri is offline
Ik weet niet of het hier thuis hoort maar,

Hoe ga jij om met de bedreiging van terrorisme? Als je zo iets ziet als wat er gister is gebeurd, sta je dan met een banger gevoel op? Doet het wat met je, leef je er anders door?

Ikzelf:
Ikschrik ervan als ik zoiets zie en wordt er vooral heel erg kwaad om. Het laat me natuurlijk niet koud en ik voel me niet heel veilig meer. Het bepaald absoluut niet mijn leven en ik gedraag me er niet anders door. Wel denk ik er wat vaker over na

Aanleiding van dit topic is omdat ik vanmorgen op het nieuws zag dat sommige mensen nu niet eens meer met de trein durfde. Ik wou wel weten hoe het bij jullie leefde.

Laatst gewijzigd op 08-07-2005 om 09:46.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-07-2005, 11:39
Nona
Nona is offline
Hm, ik ben niet bang. Ik heb me wel sterkere meningen gevormd ten aanzien van politieke besluiten en doelen die wereldleiders stellen en de middelen die ze gebruiken om die doelen te bereiken. Want ja, het houdt me wel bezig. Maar bang dat het hier gebeurt? Nee.
Oud 08-07-2005, 11:50
Verwijderd
Ik ben wel bang, maar dat ligt sowieso wel in m'n aard. Ik ben niet zozeer dat ze hier in Nederland de boel opblazen, dat doen ze toch wel, maar meer dat mensen elkaar net zolang afmaken tot er geen mens meer op de aarde is.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 12:05
Nijn*
Nijn* is offline
Ik was gisteren behoorlijk geschrokken toen ik het hoorde.. Ik was net onderweg naar een vriendin toen ik het op het nieuws hoorde, en ik kwam daar echt verbijsterd aan. Mijn vriendin was ook wel een beetje geschrokken maar bij haar vervloog het al snel. Echter was mijn eerste gedachte: 'Ben ik dan vandaag de dag nog wel veilig als ik in Amsterdam rondloop?'
Natuurlijk weet ik wel dat zulke terroristische aanslagen dagelijks gebeuren, maar elke keer komt het dichterbij: Gisteren Groot-Brittanië, morgen Nederland? Zo langzamerhand worden alle landen getroffen door vormen van terrorisme. In Nederland blijft het tot nu toe bij vrij lichte vormen als de moord op Van Gogh (als je het vergelijkt met die aanslagen in Londen dan..), maar ik denk dat er ook wel een tijd komt dat dit ernstigere vormen aanneemt.

Ik moet zeggen dat ik er best een beetje bang van word.. Zoals ik al zei: ik vraag me af of ik vandaag de dag nog veilig ben als ik in een metro/trein stap in Amsterdam. Maar hoe banger mensen worden, hoe verder het geweld gaat, want misschien gaan mensen dan wel uit angst elkaar uit moorden..

Ik schrik ervan, krijg er kippevel van, als er zoiets op het nieuws verschijnt.. Ik moet zeggen dat ik er niet anders door ga leven oid, maar erover nadenken doe ik wel. Het doet toch iets met je, laat je beseffen hoe de wereld van vandaag in elkaar zit, en dat je je niet meer vanzelfsprekend veilig kunt voelen.. En dat doe ik ook niet.
Oud 08-07-2005, 12:07
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Ik ben niet bang. Ik word ook moe van mensen in Nederland die helemaal paniekerig worden en niet meer in de trein of metro durven te stappen. Kijk, dat mensen in het land van de aanslag er de schrik even in hebben snap ik wel, maar waarom zou je hier bang worden? Dan kun je net zo goed nooit meer je huis uit komen. Als je op de fiets of met de auto het verkeer ingaat is de kans immers groter dat je dood gaat dan door een terroristische aanslag. De kans dat je door zoiets het leven laat is verwaarloosbaar klein en daarom maak ik me er ook niet druk om. En als het gebeurt, doe je er toch niets tegen. Een terroristische aanslag voorkom je toch niet, zo is maar in Londen gebleken. Dus je kunt twee dingen doen: of je bent bang, panisch en paniekerig en durft geen trein of bus meer in te gaan, of je bent realistisch en je maakt je niet druk.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 12:19
Freestyler*
Freestyler* is offline
Het doet me niks
was het vandaag al weer vergeten eigenlijk

Het is vervelend, het is verkeerd, maar daar blijft het bij. Ik vind het al helemaal belachelijk dat mensen nu opeens niet meer met het OV durven en het behoorlijk hypocriet dat men opeens de veiligheid van metro ed gaat bekritiseren en verbeteren.
Eerst waren het de vliegtuigen (9/11), toen de treinen (madrid), nu de metro's. Dat is toch belachelijk. Waarom zou nu opeens het gevaar veel groter zijn? De auto is nog altijd veel gevaarlijker.

ik weiger me over te geven aan de availability bias
Oud 08-07-2005, 12:20
Mariekje*
Mariekje* is offline
Hmm, ik ben niet bang. Als het gebeurt, gebeurt het toch wel. Ik zal er heus geen trein of metro meer of minder voor laten. Als ik dergelijke beelden zie ontroerd het me zeker wel, ik vind het gewoon sneu, maar het verandert mijn leven niet. Ik sta er niet bij stil denk ik.
Oud 08-07-2005, 12:54
Summerlover
Summerlover is offline
Als ik de beelden zie schrik ik zeker wel, omdat je (tegen beter weten in) toch hoopt dat het niet nog een keer gebeurt. Kan er kwaad om worden en denk nu ook wel van: 'Als dit zo doorgaat, waar gaan we dan heen, word het dan onderdeel van het dagelijks leven ofzo?' En dat vind ik wel beangstigend idee.

Maar niet in de zin dat ik me persoonlijk bedreigd voel. Waarmee ik dus bedoel dat ik zelf heel erg bang ben dat het me overkomt. Zou er echt geen last van hebben als ik nu met openbaar vervoer/vliegtuig of whatever zou moeten.

En ik denk ook eigenlijk dat dat voor de meeste mensen geldt. Bedoel nu hoor je op het journaal van: 'Ja ik stap never meer in een metro.. blabla' maar dat zijn volgens mij dezelfde mensen die over een week al niet eens meer weten wat er gebeurt is. Vind het allemaal een beetje overdreven.

Life goes on. Hard, maar ik denk dat de angst ook wel weer wegtrekt. Totdat er wéér wat gebeurt natuurlijk..
Oud 08-07-2005, 13:06
Verwijderd
De kans dat ik straks op weg naar de supermarkt een ongeluk in het verkeer krijg is ongeveer 15.000 maal zo groot, dus ik maak me geen zorgen.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 13:34
coopergirl
coopergirl is offline
I don't give a damn
Oud 08-07-2005, 13:36
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik schrik er wel van, maar écht raken kan het me niet, daarvoor is het steeds nog net iets te ver weg. En ik kan wel helemaal bang worden of zo, maar daar heb ik verder toch niets aan.
Al moet ik zeggen dat ik op zulk soort momenten toch erg blij ben dat ik in een nietszeggend dorpje woon
Oud 08-07-2005, 18:08
Verwijderd
Eerlijk gezegd doet het me vrij weinig. Het was wachten op een volgende aanslag. Ik ben eerder benieuwd hoe "de zaak" zich nu gaat ontwikkelen. Wie heeft het gedaan? Wat worden de maatregelen? Hoe gaan mensen hiermee om? (meer haat?) Wat worden de gevolgen in het Midden-Oosten? Aan het heden en nabije toekomst valt weinig te veranderen. De langere termijn hebben we echter zelf in de hand.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 18:19
Delicate
Delicate is offline
Ik hoorde op het nieuws dat er ergens een lijst rondslingerde met de doelwitten.

1. Spanje
2. Engeland
3. Nederland

Toen schrok ik wel even, maar ik woon niet in the big city en ik heb geen zin om na te denken. Egoïstisch misschien? Ach, negatieve energieee.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 18:39
-SoloWolf-
-SoloWolf- is offline
bang? Wat is bang. Waar ligt de grens van allert zijn en bang...?

Ik kan niet zeggen dat ik een van die twee ben, gewoon omdat ik met de dag leeft, me niet druk maak om DE dreiging, genaamd terrorisme... Ik kan me niet bang noemen voor iets waar ik niet echt bekend mee ben, in de zin van aanvaring ermee. Al is de dreiging er, ik kan er niet mee zitten...

Als ik het zie denk ik wel, het is er; de dreiging. Maar ik denk ook, als het gebeurt, je kan er niets tegen doen. De mensen die de aanslagen beramen zijn zo slim in aanpak dat je het niet eens weet... Misschien dat dat ook bij mij speelt. Maar ja, wie ben ik om te zeggen dat het niet kan...
Oud 08-07-2005, 19:28
Silent Moon
Silent Moon is offline
Citaat:
HvJ schreef op 08-07-2005 @ 13:20 :
Hmm, ik ben niet bang. Als het gebeurt, gebeurt het toch wel. Ik zal er heus geen trein of metro meer of minder voor laten. Als ik dergelijke beelden zie ontroerd het me zeker wel, ik vind het gewoon sneu, maar het verandert mijn leven niet. Ik sta er niet bij stil denk ik.
agree
Oud 08-07-2005, 20:09
Stefanie
Stefanie is offline
Je schrikt wel even en staat dan stil bij het feit dat het ook weleens in 'jouw' land zou kunnen gebeuren. Verder denk ik er weinig bij na eigenlijk. Als het zou moeten neem ik zo de metro. Ik heb dus geen angst naar aanleiding van dat soort gebeurtenissen.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 22:47
duifeltje
duifeltje is offline
Ik schrik er ontzettend van, besef me wel dat het steeds gevaarlijker wordt, maar aan de andere kant denk ik, de kans is veel groter dat ik een gewoon ongeluk krijg of ziek word dan dat ik in een aanslag beland dus ik ga er echt niet anders door leven ofzo.

Toch vind ik het aan de andere kant wel een beangstigend idee dat mensen zoveel macht kunnen hebben. Wat zou de volgende stap zijn? Waar komt de volgende aanslag? Ik mag het geluk hebben niet in bijv. Amsterdam te wonen want dan was ik toch wel wat banger geweest.
Oud 09-07-2005, 01:02
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Kan me geen reet schelen. Kom maar met je oorlog.
Oud 09-07-2005, 02:11
Snellius
Snellius is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 08-07-2005 @ 13:07 :
Ik ben niet bang. Ik word ook moe van mensen in Nederland die helemaal paniekerig worden en niet meer in de trein of metro durven te stappen. Kijk, dat mensen in het land van de aanslag er de schrik even in hebben snap ik wel, maar waarom zou je hier bang worden? Dan kun je net zo goed nooit meer je huis uit komen. Als je op de fiets of met de auto het verkeer ingaat is de kans immers groter dat je dood gaat dan door een terroristische aanslag. De kans dat je door zoiets het leven laat is verwaarloosbaar klein en daarom maak ik me er ook niet druk om. En als het gebeurt, doe je er toch niets tegen. Een terroristische aanslag voorkom je toch niet, zo is maar in Londen gebleken. Dus je kunt twee dingen doen: of je bent bang, panisch en paniekerig en durft geen trein of bus meer in te gaan, of je bent realistisch en je maakt je niet druk.
Citaat:
coopergirl
I don't give a damn
Yes, Yes
Oud 09-07-2005, 10:49
MissN0urri
MissN0urri is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 08-07-2005 @ 23:47 :
Toch vind ik het aan de andere kant wel een beangstigend idee dat mensen zoveel macht kunnen hebben. Wat zou de volgende stap zijn?
Dit heb ik dan ook wel. Vind het raar dat mensen idd zoveel macht hebben dat er zoveel mensen nu in hun achterhoofd hebben dat er weleens een aanslag zou kunnen komen.

En dat over die lijstjes moet je niet geloven joh, daar gaan te veel vage verhalen over de ronde.
Oud 09-07-2005, 12:17
Blood Fire Rage
Vergeet niet dat je zelf dat soort macht ook heb. Jij bent alleen te aardig of te bang om het ten toon te spreiden.
Oud 09-07-2005, 14:43
Verwijderd
Hier in dat rustige plattelandsdorpje waar we geeneens een flat, geen trein, geen metro of ander belangrijk gebouw hebben maak ik mezelf niet druk over een aanslag die misschien nog wel eens in Nederland plaats zal vinden.

En wat meer mensen zeggen, de kans dat je door een of andere ziekte of door een auto-ongelukt doodgaat is veel groter.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 17:24
Miracle
Miracle is offline
Ik probeer gewoon nuchter te blijven. Bedenk je bijvoorbeeld eens hoe veel openbaar vervoer er is. Hoeveel treinen en andere dingen er dagelijks rijden. Dus hoe klein de kans is dat jij of iemand anders nét in die bus of trein zit. Wiskundigen hebben berekend dat de kans groter is dat je een heel groot geldbedrag wint met de lotto (ofzoiets), dan dat je slachtoffer wordt van een terroristische aanval.

Tuurlijk is het wel eng, maar ik probeer er niet teveel bij stil te staan.
Oud 09-07-2005, 17:56
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Wat dat betreft zou de overheid er beter aan doen aan te manen tot kalmte, in plaats van zoveel paniek en angst te zaaien -waar deze regering overigens al veel langer mee bezig is.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 18:01
Blood Fire Rage
Ja, stelletje populistische smeerlappen zijn het.
Oud 09-07-2005, 18:20
Nebula
Nebula is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-07-2005 @ 14:06 :
De kans dat ik straks op weg naar de supermarkt een ongeluk in het verkeer krijg is ongeveer 15.000 maal zo groot, dus ik maak me geen zorgen.
Nou, ik durf niet meer naar de supermarkt.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2005, 04:08
Verwijderd
Citaat:
Qwuartz schreef op 08-07-2005 @ 19:19 :
Ik hoorde op het nieuws dat er ergens een lijst rondslingerde met de doelwitten.

1. Spanje
2. Engeland
3. Nederland

Toen schrok ik wel even, maar ik woon niet in the big city en ik heb geen zin om na te denken. Egoïstisch misschien? Ach, negatieve energieee.
Paniekzaaiers. Ik kan ook wel even zo'n .txt bestandje het internet op slingeren.

En voor de rest vind ik het goede zaak dat mensen niet meer met het OV durven. Wordt het daar minder druk.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2005, 04:26
MTpower
MTpower is offline
lekker boeiend allemaal
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 16:27
Verwijderd
ik ben niet bang.. om mij te doden moet een terrorist precies op t zelfde moment op dezelfde plaats zijn als ik.. en dat zie ik ze nog niet doen..

en al doen ze het wel.. eens moet je dood gaan.. en als je dan dood gaat was t toch al ment to be (denkik dan een beetje)
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 16:41
Verwijderd
Ik werk sinds een aantal maanden in Den Haag. Daardoor voel ik me iets meer bedreigt dan als ik nog steeds bij de hema in de buurt zou werken. Het bedrijf is vlak bij het CS dus dat is best een eng idee. Aan de andere kant probeer ik er maar niet aan te denken, op een gegeven moment kun je overal bang voor zijn.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 19:50
Verwijderd
Die aanslagen zeggen me niks, en eerlijk gezegd zou het me weinig doen als nederland hierna aan de beurt was.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 19:58
Roadrunner
Roadrunner is offline
Ik vind het allemaal heel erg wat er gebeurd is, maar ik word niet bang. Ik zal echt niet bang om met de metro of trein te reizen.
Er kan altijd wel wat gebeuren
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 20:13
Nyawa
Ik maak me er niet zo druk om, om eerlijk te zijn. Zoals hiervoor al werd gezegd, de kans dat je in het verkeer een ongeluk krijgt is veel groter. Bovendien, van voortdurend bang zijn dat je wel eens getroffen zou kunnen worden door een terroristische aanslag word je ook niet veel vrolijker.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2005, 13:00
Verwijderd
Citaat:
Freestyler* schreef op 08-07-2005 @ 13:19 :
Het doet me niks
was het vandaag al weer vergeten eigenlijk

Het is vervelend, het is verkeerd, maar daar blijft het bij. Ik vind het al helemaal belachelijk dat mensen nu opeens niet meer met het OV durven en het behoorlijk hypocriet dat men opeens de veiligheid van metro ed gaat bekritiseren en verbeteren.
Eerst waren het de vliegtuigen (9/11), toen de treinen (madrid), nu de metro's. Dat is toch belachelijk. Waarom zou nu opeens het gevaar veel groter zijn? De auto is nog altijd veel gevaarlijker.

ik weiger me over te geven aan de availability bias
Met citaat reageren
Oud 12-07-2005, 18:45
Verwijderd
Ik ben best wel bang geworden. Eerst dacht ik er nooit aan en deed het me niet veel omdat ik zoiets had *dat zal me toch wel niet overkomen*
Maar nu minister Donner zei dat het niet de vraag is OF nederland aan de beurt komt maar WANNEER Nederland aan de beurt is ben ik best wel bang geworden. Vooral omdat alle landen die het eens waren met de oorlog op Irak getroffen zijn. Dan is Nederland nu zeker weten aan de beurt.
Ik verander m'n leven niet, ik doe nog steeds dezelfde dingen, maar het zet me wel erg aan het denken.
Binnenkort een aanslag op Amsterdam,Rdam, Utrecht of Den Haag, ja ik vind dat best wel eng ja. Ik woon er zelf niet dus geen grote kans dat mij iets overkomt. Maar ik ben bang, omdat ons land bedreigd wordt. Veiligheid is niet meer vanzelfsprekend
Met citaat reageren
Oud 13-07-2005, 00:50
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
salieee schreef op 12-07-2005 @ 19:45 :
Ik ben best wel bang geworden. Eerst dacht ik er nooit aan en deed het me niet veel omdat ik zoiets had *dat zal me toch wel niet overkomen*
Maar nu minister Donner zei dat het niet de vraag is OF nederland aan de beurt komt maar WANNEER Nederland aan de beurt is ben ik best wel bang geworden. Vooral omdat alle landen die het eens waren met de oorlog op Irak getroffen zijn. Dan is Nederland nu zeker weten aan de beurt.
Ik verander m'n leven niet, ik doe nog steeds dezelfde dingen, maar het zet me wel erg aan het denken.
Binnenkort een aanslag op Amsterdam,Rdam, Utrecht of Den Haag, ja ik vind dat best wel eng ja. Ik woon er zelf niet dus geen grote kans dat mij iets overkomt. Maar ik ben bang, omdat ons land bedreigd wordt. Veiligheid is niet meer vanzelfsprekend
En dít is dus het resultaat van die bangmakerij van Donner c.s.! Lieverd, Nederland had altíjd al een doelwit kunnen zijn! Nog vóór het WTC en het Pentagon, nog vóór Madrid en Istanul, Bali en Londen. Ook vóórdat Donner zijn mond opendeed had je bang kunnen zijn, wamt ook toén had het kunnen gebeuren. Het is niet omdat een minsiter het nu zegt, je nú banger moet worden. Want de kans dat er zoiets gebeurt is verwaarloosbaar klein. Ik vind echt dat de regering dáár meer de nadruk op zou moeten leggen. Deze bangmakerij is echt nergens voor nodig. Waar is de tijd van "gaat u maar rustig slapen, de regering waakt"? Wat vind jij er nou van, Wouter? Ik kan er echt kwaad om worden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten