Vakantieverhaal van Daantje en Keyser Saus
Zaterdag 16 juli vertrokken vanuit Goes met de intercity richting Dordrecht. Er reden geen treinen tussen Roosendaal en Breda dus wilden we omreizen via Dordrecht. Dat ging allemaal goed. Daar overgestapt op de trein naar Eindhoven (ging geloof ik uiteindelijk naar Venlo), in Dordrecht nog wat leuke treinenfoto's gemaakt (voor diegene die het nog niet wist: dat doe ik graag) In die trein gezeten tot Eindhoven, daar snel het perron overgestoken naar de trein naar Maastricht die we al zo vaak in Haarlem hadden zien staan Daarmee naar Maastricht gegaan. In Maastricht zagen we de trein naar Schin op Geul zo voor ons neus wegrijden en het was een trein die maar eens in het uur ging dus we zijn wat te eten gaan halen en hebben in de zon gezeten op het perron en gewacht op de volgende. Al met al uurtje later maar dat maakte toch niet uit. Toen uitgestapt in Schin op Geul en daar konden we de weg naar de camping niet vinden. We waren de verkeerde kant op gelopen en daardoor best ver van de camping vandaag. Komt er ineens een auto aanrijden en die man vraagt 'zijn jullie verdwaald?' wij: 'ja, we zoeken de Valkenburgerweg' hij: 'ow, de camping' wij: 'ja; hij: 'stap maar in, ik breng jullie wel' Onderweg heeft zijn vrouw nog verteld waar de bakker en de supermarkt enzo zat en hij vertelde ook dat hij vorige week en de dag er voor ook nog mensen naar de camping gebracht had, was wel gaaf want het was best een eindje lopen ook als je gelijk de goede kant op gelopen was. Toen we aankwamen eerst onze stacaravan bekeken, die was best brak: je zakte bijna door het trapje heen, KS kon niet rechtop staan, ik niet languit in bed liggen (en ik ben maar 1.70 m ), we hadden we een wc en koud stromend water en een kastje waar een wasbak in hoort maar die was er niet, we hadden ook geen warm water of een douche. Best vaak maar wel okee. Toen boodschappen gedaan en gaan zwemmen om even af te koelen. 's Avonds tv gekeken want die hadden we dan weer wel. De volgende dag zijn we naar Maastricht gegaan met de trein en erna naar Luik, daar even rond gekeken en mijn bankafschriften geprint in de bank want ik moest mijn saldo weten en dat kan je alleen in de bank printen in Belgie. Daarna wilden we door naar Luik maar die trein ging eens in de twee uur en die hadden we net gemist. We gingen dus met een andere trein naar Welkenraedt, dat ligt vlak bij de grens met Duitsland in Duitstalig Belgie in de hoop dat er daar vandaag wel meer treinen naar Aken gingen, dat bleek niet zo te zijn dus hebben we daar anderhalf uur gezeten en het was echt een saai station waar eens in het uur een trein komt ofzo. Wel lekker in de zon gelegen maar verder me verveelt. Toen eindelijk de trein naar Aken. Daar even bij de Dom gekeken maar die stond in de steigers en het was zondag dus alle winkels waren dicht dus het was niet super boeiend. Toen maar weer terug van Aken naar Heerlen. In Heerlen wat gegeten, KS wil er dolgraag nog eens terug heen om nog eens zo'n Gyrosschotel te eten 's Avonds nog tv gekeken en wat ingepakt want de dag erna zouden we weer weg gaan.
Maandag zijn we van Schin op Geul via Heerlen, Roermond, Nijmegen, Zwolle en Groningen naar Hurdegaryp. Daar zou de vader van mijn vriendin ons ophalen zodat we daar een nachtje zouden slapen. De treinreis was leuk, veel leuke treinen gefotografeerd en overal alle tijd. De trein naar Nijmegen was erg druk door de vierdaagse en in Nijmegen was het ook erg druk. Onze trein naar Zwolle had vertraging waardoor we in Zwolle onze aansluiting mistte. Om toch op dezelfde tijd in Hurdegaryp te zijn zijn we maar via Leeuwarden gegaan zodat de vader van mijn vriendin niet heel lang op ons moest wachten. Mijn vriendin moest werken tot half tien dus daarom zou haar vader ons komen halen en hij zou te herkennen zijn aan een zonneklep met Friese vlag patroon In Leeuwarden hadden we nu alle tijd en hebben we wat gegeten en leuke treintjes gefotografeerd. Daarna naar station Hurdegaryp, dat was echt niets en in de middle of nowhere. Haar vader stond in de file dus het duurde ff voor ie er was. Daarna in de auto even gekletst over studeren in Leuven enzo. Mijn vriendin gaat ook weg daar en HBO-V doen in Leeuwarden omdat ze weer uitgeloot was voor geneeskunde en weer gezakt voor het toelatingsexamen. Na een half uurtje waren we bij hun thuis. Daar had ze ons tentje al opgezet want ze hadden geen ruimte in huis voor ons. Daar lekker in de tuin gezeten. 's Avonds daar meegegeten en rond half tien was ze ook thuis. Even bijgekletst want we hadden elkaar al twee weken ofzo niet gezien. Rond elf uur naar bed en de volgende morgen weer om negen uur op. Ontbeten en nog wat rondgekeken en toen moest zij alweer naar haar werk. Haar moeder heeft ons toen naar Veenwouden gebracht naar de bus naar Lauwersoog.
Dinsdag dus met de bus naar Lauwersoog. Tien strippen vanaf Veenwouden, dan gaat je strippenkaart wel hard. In Dokkum hadden we een uur om te wachten op de bus dus ben ik vast boodschappen gaan halen in de supermarkt vlak naast het busstation en nog even in de zon gelegen en wat gegeten. De bus eindigde in de veerhaven van de boot naar Schiermonnikoog dus moesten we nog een stukje met de bus naar Groningen die ons precies voor de camping afzette. We wilden daar een pannenset huren voor in onze trekkershut maar die was kwijt en uiteindelijk heeft de bazin van de camping overal wat vandaan gehaald, ook uit haar eigen huis zodat we uiteindelijk toch pannen enzo hadden. Voordeel was wel dat we niet hoefden te betalen. We hadden een hele mooie nieuwe trekkershut met uitzicht op het Lauwersmeer.
De dag erna uitgeslapen en gerend voor de boot naar Schiermonnikoog want die gaat maar drie keer op een dag. Het stormde echt keihard en op het eiland was het nog erger. Toen we aankwamen stonden er allemaal bussen maar wij dachten dat we het wel konden lopen. Dat was drie kilometer onderlangs de dijk tegen de wind ik. Geen aanrader maar wel een heel voldaan gevoel gaf dat. Het dorpje was echt heel lief, echt zo'n schattig klein dorpje. Daar wat gegeten en gedronken en boodschappen gehaald en nog wat rondgekeken en toen maar de bus teruggepakt naar de boot. De boot van half zeven genomen en rond half acht terug op de camping.
De dag erna zouden we met de bus naar de haven, met de bus naar Leeuwarden, met de Q-liner over de afsluitdijk naar Alkmaar, van Alkmaar naar Beverwijk en van Beverwijk naar IJmuiden om even bij te slapen, op de warmen en schone kleren te krijgen. Onderweg ben ik een paar keer in slaap gevallen en Tour geluisterd. Het was een lange reis en ook niet super interessant. Het was lekker om even thuis te zijn. Lekker te kunnen douchen, op te warmen, een bord eten onder je neus te krijgen en even te kunnen computer en tv te kijken. Dat was echt wel fijn zo even tussendoor.
De volgende dag redelijk laat vertrokken met de bus naar Driehuis, de sprinter naar Amsterdam Centraal en vandaar uit de ICE naar Arnhem. Alles ging goed. Alleen zaten we in de ICE in het rookgedeelte (wist niet dat je daar nog wel mocht roken) en tussen allemaal gare Duitsers. In Arnhem bijna een uur op de bus gewacht want die was net weg. Echt een gaar busstation was dat, zonder bankjes maar wel met van die Trolleybussen met bovenleiding, best leuk. Daarna de bus naar de camping. Was een half uurtje. De camping lag echt langs een heel stil zandweggetje, er was echt niet veel boeiends te doen. Wel een mooie trekkershut gewoon langs het veldje met tenten en caravans, dat was wel gezellig. Toen nog boodschappen gaan halen in het dorp, veel hadden we niet nodig want we hadden eten mee van thuis maar geen drinken enzo.
De dag erna wilden we gaan winkelen in Arnhem. Wij al een kwartier staan wachten bij de bushalte maar de bus zat vol en kwam keihard langsgescheurd maar stopte niet De volgende bus was een kwartier te laat dus ruim anderhalf uur bij de bushalte staan wachten. Zo hadden we nog maar een uurtje in Arnhem. Er zitten best leuke winkels. Heb nog nieuwe schoenen gekocht maar verder hadden we geen tijd meer om iets leuks te zoeken. Daarna naar de supermarkt gelopen die best een eindje weg was. Toen weer net de bus gewacht dus weer een uur moeten wachten.
De dag erna was het zondag en dan is er op de Veluwe echt weinig te doen. We hadden fietsen gehuurd op de camping en zijn een stuk gaan fietsen richting Ede. We hadden een fietsroute van de camping gekregen maar we wilden die andersom fietsen maar zo stonden er geen bordjes dus we konden het niet meer vinden dus we zijn zomaar een stuk gaan fietsen. Na twee uur had ik het wel gehad en waren we weer terug op de camping. Daar ben ik op bed gaan liggen en is KS nog een stuk gaan fietsen. Ik ben heel vast in slaap gevallen en werd pas wakker toen KS me wakker belde dat ie er weer was. De hele vakantie ben ik doodmoe geweest, viel ik om de haverklap in slaap en heb ik de hele dag honger gehad, echt vaag
Maandag onze spullen ingepakt, de hut schoongemaakt en naar huis vertrokken. We wilden van Arnhem via Geldermalsen naar Goes want dat vonden we leuker dan via Den Bosch. Toen we in de trein naar Dordrecht zaten vanaf Geldermalsen kwam de conducteur melden dat de werkzaamheden waren uitgelopen en dat er bussen reden tussen Dordrecht en Breda en tussen Breda en Roosendaal dus dat we misschien beter terug konden gaan en alsnog over Den Bosch konden gaan. We hebben ervoor gekozen om toch verder te reizen. Toen we in Dordrecht waren kwam het treinverkeer net weer op gang. We hebben wat te eten gehaald en de Benelux gepakt. Al met al waren we een half uur later in Goes.
Gister dus thuisgekomen. Het was een leuke vakantie. Ik vond het wel jammer dat we overal maar een dag hadden om echt wat te doen. Het reizen was wel leuk en op deze manier heb ik (ondanks al het slapen) ook veel van het land gezien. Volgend jaar zou ik wel graag eens naar het buitenland willen want Nederland hebben we nu echt wel van Noord tot Zuid en van West tot Oost gezien.
Dat is ons vakantieverhaal. Ik heb geen zin om het weer helemaal overnieuw te typen dus ik het het gekopieerd uit het spamtopic op onzin dus ik hoop dat het voor buitenstaanders ook begrijpelijk en interessant is.
Succes met lezen