Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-08-2005, 02:30
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
"Ik kan alleen maar doen waar ik goed in ben, so watch me motherfuckers here we go again."
Hans Teeuwen

Inferno

Eloi, Eloi, lama sabachthani?

Het vrouwenhoofd van klasse: lachend wit
uitvergroot verschilderd en verdoofd.
Zelfs de kinderen zijn niet te horen
al huilen en bidden ze zich volwassen.
En ook de mannen stompen verhit wegen
door de hemel naar de zon.
Gedachten verbranden en beslaan in as
op verkoolde vingers zonder hand.
Ik sluit aan in het cordon van
vallende engelen dat zich suisend
stort in sintels van vlees.
Vader, verlaat me als ik

val.

Laatst gewijzigd op 18-08-2005 om 00:58.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-08-2005, 08:36
Reem
Avatar van Reem
Reem is offline
Wat een mooi beeld creëer je. Prachtig. Het begint mysterieus, met die vraag in onbekende taal (welke taal is het? Of heb je het zelf bedacht?) en het blíjft mysterieus: het hele gedicht komt me voor als een vage herinnering, een herinnering aan - dat weet ik niet. Je verwoordingen zijn mooi. Ik las je gedicht nogmaals om een mooie zin te kopiëren, maar ik kan niet kiezen.
__________________
et je ne compte pas mes jours.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 09:53
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
Reynaert schreef op 17-08-2005 @ 03:30 :
Eloi, Eloi, lama sabachthani?
"Mijn God, mijn God, waarom hebt U me verlaten?"

(Maar volgens de ooggetuigen riep hij Eli )

Ik heb echt, en dan ook echt geen idee waarom je Hans Teeuwen heb gequote, wat is de reden daarvoor? Zelf vind ik het ook niet mooi staan bij de rest van het gedicht.

Hij lijkt (en is) mysterieus, eerst snapte ik niet wat je precies mee bedoelde zoals dat vaker is bij jou gedichten. Maar nu denk ik dat een aardig kloppend beeld heb, dankzij het stukje in het Joods/Hebreeuws.

Deze zin:
"En ook de mannen stompen verhit wegen
door de hemel naar de zon."

loopt helemaal niet lekker, en bovendien; hoe 'stomp je wegen'? Erg jammer, want de die regel breekt het voor mij helemaal op.

"Gedachten verbranden en beslaan in as"
Geweldig, geweldig <33.

Trouwens, die eerste twee regels, heeft dat toevallig te maken met de (matige) Da Vinci Code?


Top werk, omdat deze (voor mij) wat beter te begrijpen is en omdat hij gewoon heel erg goed is .
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?

Laatst gewijzigd op 17-08-2005 om 09:58.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 11:53
Verwijderd
Gedachten verbranden en beslaan in as
op verkoolde vingers zonder hand.


vind ik erg mooi, verder vind ik hem vooral heel erg onbegrijpelijk.
En meer weet ik er even niet over te zeggen
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 12:00
Verwijderd
Citaat:
Re3m schreef op 17-08-2005 @ 09:36 :
Het begint mysterieus, met die vraag in onbekende taal (welke taal is het? Of heb je het zelf bedacht?)
Oei, culturele basiskennis
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 12:06
botervleug
Avatar van botervleug
botervleug is offline
Das geen culturele basiskennis, ik wist het tot de laatste regel; van het gedicht niet wat het betekende.

Het gedicht klinkt als een beschrijving van de zondeval, het eind der tijden en het lijden van Jesus, de mensheid en jouzelf in één, en dat met een zekere esthetiek.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 12:12
Reem
Avatar van Reem
Reem is offline
Citaat:
Snees schreef op 18-08-2005 @ 13:00 :
Oei, culturele basiskennis
Ja hallo, het is nog steeds vakantie.
Nee, ik wist het echt niet hoor.
__________________
et je ne compte pas mes jours.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 10:49
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Bedankt.

Re3m: Volgens mij is het Aramees, maar het zou ook Hebreeuws kunnen zijn en dan moet ik mij kapot schamen. Ik kon het zo snel niet op internet vinden.

DoD: Ken je het stukje tekst waar het citaat van Teeuwen uit afkomstig is? En waarom ik hem geciteerd heb; enerzijds omdat dat stuk tekst heel veel overeenkomsten vertoond met dit gedicht, hoewel je dat in eerste instantie niet zou zeggen. Anderzijds omdat ik me helemaal ziek heb gelachen om de manier waarop hij dat zei, en dat is knap als je het over de verdoemde wereld hebt.
"loopt helemaal niet lekker, en bovendien; hoe 'stomp je wegen'? Erg jammer, want de die regel breekt het voor mij helemaal op."
Toen ik die regel schreef vond ik het de beste regel van het gedicht (of wat het toen was). Ik vond het zelf erg goed gevonden, mensen die dóór de hemel heenstompen naar de zon (de hitte, de hel?). En wat betreft hoe je wegen stompt:

Loop maar
volg maar
stomweg verneukt
in de Dapperstraat.


Hoe loop en volg je vernéukt in de Dapperstraat? Hebben dan je vader en moeder een grote fout gemaakt tijdens het spel van de liefde, of heb je dat dan zelf gedaan?
Ik denk dat je wel snapt waar ik heen wil: het heeft geen zin om alles letterlijk te nemen. Het is beeldspraak en volgens mij kun je je heel goed wat voorstellen bij het stompen van wegen (of je hebt een gebrek aan fantasie, wat ook meteen een boel wanproducten van jouw hand zou verklaren, maar sorry, dat is onaardig). Hoe dan ook, die regel loopt volgens mij ook gewoon goed, ik snap niet wat jij er niet goed aan vindt.
En die eerste twee regels hebben net zoveel met de Da Vinci Code te maken als jij er zelf inziet. Maar wat mij betreft helemaal niets, ik heb die link zelf niet gelegd.

TF: Dank u mevrouw.

Snees: Culturele basiskennis met een knipoog, want ik kende het ook niet tot voor kort.

Botervleug: Dat vind ik een treffende samenvatting van jouw mooie interpretatie. Bedankt.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 13:51
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
Reynaert schreef op 20-08-2005 @ 11:49 :
Hebben dan je vader en moeder een grote fout gemaakt tijdens het spel van de liefde?
Jazeker, ze hadden het nooit moeten doen.
Citaat:
Reynaert schreef op 20-08-2005 @ 11:49 :Ik denk dat je wel snapt waar ik heen wil: het heeft geen zin om alles letterlijk te nemen. Het is beeldspraak en volgens mij kun je je heel goed wat voorstellen bij het stompen van wegen (of je hebt een gebrek aan fantasie, wat ook meteen een boel wanproducten van jouw hand zou verklaren, maar sorry, dat is onaardig). [/B]
Ja, ik snap wel wat je ermee bedoelt, maar het kwam de eerste keren dat ik het las heel vaag op me over.

Zeer onaardig, foei .


Trouwens, nu ik er over nadenk is het inderdaad Aramaas.
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 14:38
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 20-08-2005 @ 14:51 :
Jazeker, ze hadden het nooit moeten doen.
Je snapt toch wel dat het niet over jou ging maar over de persoon in je gedicht?
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 20-08-2005 @ 14:51 :
Ja, ik snap wel wat je ermee bedoelt, maar het kwam de eerste keren dat ik het las heel vaag op me over.

Zeer onaardig, foei .
Maar nu snap je het wel, dus was mijn opmerking niet voor niets. Ik wordt er namelijk nogal simpel van om duizend keer dezelfde open deuren in te trappen hier. En dat is niet tegen jou specifiek bedoeld, maar in het algemeen tegen de mensen die denken dat ze wel heel goed kunnen dichten maar nog nooit iets gepresteerd hebben. Waarbij ik niet beweer dat jij denkt dat je goed kan dichten (maar het ook niet ontken).
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 20-08-2005 @ 14:51 :
Trouwens, nu ik er over nadenk is het inderdaad Aramaas.
Aramees, toch?
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 15:01
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
ik geloof ook dat het Aramees is. Interessant vind ik het om dit gedicht te vergelijken met die van Thoughtful.
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 23:57
xineof
Avatar van xineof
xineof is offline
Pff, wat een ellende om dit te doorzien! Ik heb er echt heel veel moeite mee, had ik maar al een jaartje filosofie gestudeerd dan had ik er misschien meer van begrepen .

Maar ik vind het serieus heel moeilijk, ik zie dat het intelligent is geschreven, maar als ik heel eerlijk ben snap ik er niet genoeg van naar mijn zin.
__________________
eight days a week
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Vrije tijd WWE Wrestling #2
Verwijderd
501 08-01-2007 18:12
Muziek 29-12 Disco Inferno Tour 2005
cha0s
5 28-12-2005 23:29
Verhalen & Gedichten Nep
Inferno
3 25-06-2004 18:54
De Kantine Wat staat er onder je control+v?
fractuur
499 06-04-2004 15:22
Verhalen & Gedichten vervolgverhaal: nepsport?(werktitel)
Inferno
3 24-02-2004 09:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:33.