![]() |
|
![]() |
Rutte: Afstuderen onmogelijk na plagiaat
Uitgegeven: 18 september 2005 14:05 DEN HAAG - Staatssecretaris Rutte (Onderwijs) wil dat studenten die hun afstudeerscriptie overschrijven nooit meer kunnen afstuderen in hun vak. Dat blijkt uit een vraaggesprek met maandblad Opzij dat deze week verschijnt. In het interview kondigt Rutte een onderzoek aan naar de mogelijkheden van de maatregel. "Ik laat onderzoeken of je mensen, die hun afstudeerscriptie hebben overgeschreven niet helemaal kunt uitsluiten van die studie. Dat betekent dat ze nooit meer in dat beroep werkzaam kunnen worden. Ja, dat is heel streng, maar ik vind het ook erg dat je zo'n belangrijk stuk van een ander overschrijft." Op dit moment is de strengste straf een jaar schorsing. Rutte: "Dat vind ik eerlijk gezegd niet genoeg." De staatssecretaris werkt aan de nieuwe wet op het hoger onderwijs en onderzoek (WHOO), waarin het sanctiebeleid op de schop gaat. Het voorstel moet in het najaar klaar zijn, waarna de wet waarschijnlijk medio 2007 van kracht kan zijn. bron En ik was al die waarschuwingen al zo zat bij de introductie. Zou het voorstel door de Kamer komen? En wat vinden jullie ervan?
|
![]() |
||
Citaat:
Ik denk trouwens ook dat het voorstel een goede kans maakt om door de Kamer te komen. Met deze maatregel verhoog je de kwaliteit van onderwijs en zeker de kwaliteiten van de afgestudeerden.
||
Citaat:
![]() Verder verwoord je mooi wat ik er van vind.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bovendien hebben ministers en dergelijk gespuis er tegenwoordig een populistisch handje van om wilde uitspraken te doen die ze op het moment zelf vezonnen hebben. Dus zo zeker ben ik er nog niet van dat die ene man in casu een departement is.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat laatste lijkt me niet waarschijnlijk. De hele plagiaat-discussie speelt al langer (het laatste halfjaar). |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Is heel simpel niet doen ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Daar houdt je begeleider rekening mee wanneer hij bepaalt of iets 'plagiaat' is of niet. Je moet niet vergeten dat 'plagiaat' geen juridisch (of zelfs maar enigszins vastgelegd) begrip is. Het gaat op universiteiten dan ook niet zozeer om overschrijven, want zoals ik zei is dat bijna onmogelijk te vermijden. Dat doe je gewoon met bronvermelding in voetnoten, daar is niets mis mee. Waar het om gaat is het bewust weglaten van een bronvermelding of referentie met de bedoeling dat materiaal als eigen werk te presenteren. Dát is verwerpelijk plagiaat en dát is wat aangepakt moet worden. Vereist is dan natuurlijk wel dat er degelijke en intensieve persoonlijke aandacht aan een scriptiestudent wordt besteed. Dus geen achterlijkheden als 'plagiaat-scannende' programma's die massaal teksten doorlopen, zonder menselijke contrôle. Maar ja, dat is dus ook alleen maar weer mogelijk bij universiteiten die die naam waard zijn. En dat zijn ze zéker niet allemaal. Citaat:
Dat geldt ook voor plagiaat. Natuurlijk is daar een beroepsgang tegen mogelijk. Dat is nu ook al zo. Tegen beschikkingen van examinatoren of het college voor examens staat beroep open, net als bij de gewone rechter. Waar om gaat is niet dat het honderd procent zeker vaststaat dat hij geplagieerd heeft (want dat kan niet) maar dat wel, in een met waarborgen omklede procedure, aangenomen moet worden dat hij geplagieerd heeft. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() hulde voor deze opmerking ![]()
||
Citaat:
Erger wordt het wanneer iemand reeds is geslaagd, en voor de roem met andermans veren gaat pronken. Maar helaas valt die groep niet te straffen. |
![]() |
||
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Het argument dat over het algemeen tegen de doodstraf is vind hier namelijk een hele leuke paralel, de straf is onder alle omstandigheden te zwaar en niet terug te draaien. We hebben niet de middelen om de straf goed toe te passen, dus dat moeten we ook niet doen.
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Nare man: Citaat:
En het zal wel een groot signaal richting de studenten worden, maar dat is toch niet doenlijk. Stel je voor dat we die gedachtelijn zouden doortrekken naar het strafrecht en zelfs alle overtredingen zouden bestraffen met de doodstraf. Dan zou natuurlijk de criminaliteitscijfers dalen, maar dat is gewoon onrechtvaardig. Foutje is menselijk. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
![]() Als iemand verstand heeft van konijneneieren, waar heeft hij dan verstand van? Citaat:
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 19-09-2005 om 00:50. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
En aangezien daarin duidelijk elke proportie zoek is vind ik die straf dan ook niet toepasbaar.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Overigens is het natuurlijk niet mogelijk om iemand voor de rest van zijn leven van iets uit te sluiten, dat is pure bullshit. Dat werkt hooguit bij beroepen die een wettelijke bekwaamheidseis hebben zoals de juristerij, artsen, accountants en dergelijke. De overgrote meerderheid van de beroepen heeft geen wettelijk vastgelegde kenniseisen en dus kun je prima op eigen houtje verder studeren als je zoiets overkomt. Verder is het natuurlijk ook niet zo dat als er 'plagiaat' (nota bene de aanhalingstekens) tegengekomen wordt dat ook meteen leidt tot zo'n 'Berufsverbot'. De examinandus zal worden ondervraagd en als hij kan uitleggen dat hij gewoon vergeten was zijn bron te vermelden zal er waarschijnlijk niets aan de hand zijn. |
![]() |
|||
Citaat:
Tekst overnemen als gedeelte in je scriptie zonder aan te geven waar je het vandaan hebt gehaald en het gewoon letterlijk overnemen van een andere scriptie. Ruttes citaat doet het laatste vermoeden: Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Overigens laten studenten die een tekstgedeelte overnemen zonder bronvermelding zich wel ontzettend kennen. Dat zijn dan blijkbaar nog kleine kindjes die nog lang niet het niveau en de houding hebben dat vereist is om af te studeren. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik vraag me sowieso af hoe mensen die met hun scriptie frauderen zichzelf nog aan durven kijken in de spiegel, of hoe serieus ze zichzelf eigenlijk nemen. Je mag in het vierde of vijfde jaar van een studie toch wel verwachten dat de meeste rotzooi eruit is gefilterd zodat het niet voorkomt. Maarja, wanneer je als student voor strengere voortgangseisen pleit word je ook raar aangekeken. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
als een zin (of combinatie van zinnen) zo "simpel" is dat meerdere mensen hem afzonderlijk kunnen verzinnen, dan is het geen plagiaat. de zin "jan en piet gaan vissen" zal nooit als plagiaat worden beschouwd. een paragraaf uit een wetenschappelijk artikel wel. het gaat om een "unieke combinatie van woorden" of een "uniek gedachtegang" overigens zijn hier binnen universiteiten en het nederlands rechtssysteem duidelijke regels over. (en aangezien iedere student de regels dient te kennen, is dat geen excuus). een verdenking van plagiaat zal in het geval van een scriptie door onafhankelijke organen (en evt een rechter) worden onderzocht. de kans van een onterechte beschuldiging is hetzelfde als bij ieder ander misdrijf in nederland (en Kees B is ook weer vrijgekomen). OT: ik vind het een heel goed plan. studenten schijnen vaak niet te beseffen wat plagiaat inhoudt. levenslang geen diploma in het vak kunnen halen is zeker niet te zwaar, want je hebt aangegeven dat je het vak toch niet serieus neemt.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
|