Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-11-2005, 00:30
Reynaert
Reynaert is offline
Forumvolk!

Hierbij dan (voorlopig) mijn laatste gedicht op dit forum. Ik heb het idee dat ik het niveau van DoP ontgroeid ben. Niet dat mijn gedichten niet werden gewaardeerd, maar zelf had ik er vooral de laatste tijd niets meer aan om mijn gedichten nog te plaatsen. Het commentaar wat ik kreeg kon ik, hoe goed bedoeld ook, vaak niet gebruiken. Het is voor mij op het moment nuttiger om te proberen de gedichten professioneel te publiceren, door ze te sturen naar tijdschriften of wedstrijdorganisaties e.d. Daar ga ik mij voorlopig dus mee bezig houden. Ik heb verder geen idee wat ik nog met DoP ga doen, waarschijnlijk zal ik de gedichten lezen, misschien reageer ik nog wel, en wellicht ga ik later weer gedichten plaatsen. Ik wil jullie bedanken voor de prettige tijd die ik hier heb gehad, en vooral voor alles wat ik hier geleerd heb. Commentaar op het gedicht is in tegenstelling tot hetgeen hierboven vermeld staat nog altijd welkom; ik heb er mijn best voor gedaan om er een echt DoP-gedicht van te maken. Het is in ieder geval een gedicht geworden met een heleboel verwijzingen, als jullie een lijstje willen zal ik dat later plaatsen. Succes!

Reynaert

Fora en Aurora

Er viel een lange stilte. Plots begon de jongen een gedicht van zijn favoriete dichter te reciteren:

Het begon ergens op een plein in Rome, rond middernacht…

Ik weet nier meer waarom, maar de avonden werden een uur verlengd. Er lagen gekleurde klinkers op de grond, haar hakken klinkerden de klanken mee. Ik was haar naam vergeten. Ze sprak beschonken helder, maar vooral erg dronken:
-“In Groningen kan men het noorderlicht zien.”
Ik vertelde haar dat het licht Aurora heet.
-“Het lieflijkliefst zou ik ook zo heten. Dansen op de deeltjes van de zon.”

En of het begon!
Crash
zo viel ze in the deep
over verloren kinderpuzzels
en zomerboeken
Aurora (eigenlijk heette ze Juliet)
hing daar maar over het balkon
en ze zwalkte en ze zwom en klom
over de reling richting firmament
we waren twee namen in een stad
elkander onbekend

(even tussendoor, want ik weet het weer)
“Waarom worden de avonden een uur verlengd?”
-“Omdat emo hip is.”

veloursen lounge en Aurora
als mijn vrouw op de veranda
het mooiste masker in mijn maskerade
en we herinnerden elkaar in trance
om dan gearmd te dansen op de promenade
waar we alleen nog maar staren: de zee-kust
het strand, dus.

Misschien vind ik via haar
weer de weg naar een plein, hier
onder deze stenen.
Een plein waar men niet dicht
maar als sultans swingt en zwiert
en als geen ander kan
Dansen op Papier.

Groningen, november 2005

Laatst gewijzigd op 09-02-2007 om 12:02.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-11-2005, 08:52
botervleug
botervleug is offline
een beetje pretencieus en ook onsociaal. 'het niveau van dop ontgroeit ben'. niemand ontgroeid het niveau van dop, het niveau groeit met jou. en nu je zo'n hoge boom geworden bent, waarom zou je weggaan? wil je het niveau verder verlagen en ons niet de kans gunnen te lezen en te leren?

ik wens je veel succes en geluk, maar ik ben het niet met je eens.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 08:56
Verwijderd
Jammer dat je besloten hebt te stoppen met posten. Want ook al heb jij weinig aan de kritiek, voor ons is het nog wel leuk om jouw gedichten te lezen. Juist jouw gedichten. Maar goed, het is je eigen keuze.

Wat ik van het gedicht vind weet ik nog niet, maar de verwijzingen die me zo op het eerste gezicht opvallen vind ik leuk. Het is net een puzzeltje, met CSN's 'over verloren kinderpuzzels en zomerboeken' en Halogeens 'omdat emo hip is' en je maskerade en de eerste zin, en vast nog veel meer. Ik ga het nog wel een paar keer herlezen.
Ik vind het wel erg prozaisch. Het is wel mooi, maar voor een gedicht is dat natuurlijk wel een minpunt.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 09:37
Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
botervleug schreef op 08-11-2005 @ 09:52 :
een beetje pretencieus en ook onsociaal. 'het niveau van dop ontgroeit ben'. niemand ontgroeid het niveau van dop, het niveau groeit met jou. en nu je zo'n hoge boom geworden bent, waarom zou je weggaan? wil je het niveau verder verlagen en ons niet de kans gunnen te lezen en te leren?

ik wens je veel succes en geluk, maar ik ben het niet met je eens.
Het punt is dat wanneer ik een gedicht plaats ik het eigenlijk nergens anders meer voor kan gebruiken, omdat veel bladen en alle uitgevers en wedstrijdorganisaties alleen exclusieve stukken plaatsen. En aangezien het commentaar van mensen komt die -met alle respect- voornamelijk hobbydichters zijn is het gewoon niet handig meer voor mij om dingen te plaatsen. Je zegt dat het niveau met mij moet groeien, maar dat gaat slechts gedeeltelijk op. Ik heb sinds mijn begin hier het forum erg zien groeien maar daar zit een limiet aan, namelijk de begrenzingen van het medium enerzijds (er wordt zoveel geplaatst) en van de bezoekers anderzijds. Niemand ging zoeken naar de intertekstuele referenties binnen mijn gedichten, niemand hield een uitweiding over de gelaagdheid van verschillende interpretatieniveaus, en dat geeft hier ook helemaal niet. Het was niet mijn bedoeling om arrogant over te komen, ik ben bij lange na nog geen goede dichter (aangezien ik geeneens een dichter ben), maar ik wil proberen om er een te worden. En dat lukt niet alleen met het plaatsen van gedichten hier.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 09:54
botervleug
botervleug is offline
Ah, kijk, ik zie een punt. de exclusiviteit van gedichten die geplaats worden in andere media dan het forum komt me niet bekend voor, maar inderdaad, ik ben dan ook een hobbydichter.

hopelijk kun je je gedichten die je niet elders wilt publiceren hier neerzetten, met een uitleg. ik zal niet zeggen dat ik lui ben, (dat ben ik wel), maar omdat er veel gepost wordt, en het lezen vanaf een scherm vermoeiend is, zijn de gelaagdheden makkelijk te negeren of over het hoofd te zien. daarom is een gepubliceert gedicht op papier ook beter. houdt altijd rekening met het medium waar je voor schrijft en denk aan het educeren van mensen.

red ons van ons eigen eigendunk. don't go! please! I'm so cold! (oke, zo kanie wel weer)
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 12:12
Anoniem
Ik begrijp je wel Reynaert, en dit gedicht is ook prachtig. Ik wens je veel succes en geluk met je toekomst.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 13:45
Verwijderd
Mja. En tja.

(dit wil niet zeggen dat ik er niet door beroerd word, enkel dat ik er niets op weet te zeggen).
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 14:22
Porcelain
Porcelain is offline
Ik vind het juist wel dapper dat je er eerlijk voor uitkomt dat je naar wat anders zoekt dat je hier niet meer kunt vinden. Kan het me voorstellen, je komt hier al zolang (maar ik snap ook dat 'het niveau ontgroeid' op sommigen wat vanuit de hoogte overkomt, al zul je je daar geheel niet van bewust zijn geweest).
Het is leuker dat je op deze manier 'weggaat' dan dan je gewoon niets meer van je laat horen.

Oei, nu moet ik heel snel weg om ergens op tijd te komen, wordt vervolgd .
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 15:02
Verwijderd
Ik begrijp je standpunt, maar vind het jammer op die manier. Niemand zegt dat beiden niet te combineren zijn. Je zou je mogelijkheden ook kunnen blijven gebruiken om anderen te helpen. Of tenminste DoP wakker te kunnen schoppen soms.

Ik hoop dan ook dat je op zijn minst blijft ronddwalen en ik wens je succes met je doelstellingen. Laat ons weten als ze nagestreefd zijn, ik ben benieuwd.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 15:17
Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
Riven schreef op 08-11-2005 @ 16:02 :
Niemand zegt dat beiden niet te combineren zijn. Je zou je mogelijkheden ook kunnen blijven gebruiken om anderen te helpen. Of tenminste DoP wakker te kunnen schoppen soms.
Oud 08-11-2005, 15:30
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
maar, zegmaar, omdat het iets officieels heeft, deze afkondiging.

als je dop maar op de hoogte houdt.
en als jij het niveau ontgroeid bent, kun je natuurlijk mooi dat van anderen opbouwen. vielleicht heb je daar geen tijd of zin voor, maar het is ook maar een tip.
zwartwit zegt: de mazzel, en we zien je nog wel.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 16:25
vidaaa
vidaaa is offline
Zonde dat je geen gedichten meer post, maar wel begrijpelijk.

Bedankt voor Het einde van de tweede wereldoorlog en Groningen! Wat mij betreft hoogtepunten op DoP.
Oud 08-11-2005, 16:33
Sketch
Sketch is offline
Jordy,

jammer dat je weggaat, maar ik begrijp het wel enigszins. In ieder geval, veel succes met, eh, de rest. Ik hoop dat je nog af en toe commentaar post, of een gedicht, of in een eretopic of zo.
Kom je nog wel af en toe op de chat? Of op een meeting.

Mja. Nou, succes dus.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 16:51
skull-head
skull-head is offline
Reynaert, het is zonde dat je "weggaat", maar het is een stap de ladder op, ik hoop dat je ver zult komen. Hoewel ik je keuze niet snap, en het erg jammer vind, respecteer ik hem wel. Je gedicht is mooi, maar ik kan er eigenlijk niets over zeggen. Misschien bedoelde je juist dit wel. Ik hoop dat je je af en toe, en als je merkt dat DoP wel degelijk groeit, hopp ik ook dat je "terugkomt". Veel succes met het worden van een dichter, al ben je dat in mijn ogen al. Het gaat je goed Jordy.

Groeten en succes,

Jeroen
Oud 08-11-2005, 17:15
Porcelain
Porcelain is offline
Goed, vervolg.

Wat een reis-door-de-tijd-effect heeft je gedicht, zeg. Dat is je goed gelukt. Ben benieuwd naar de dingen die ik er nog niet uit heb gehaald (fragmentjes dus, uit andere gedichten).
Ik zal wat ik er wel uit heb gehaald niet verklappen, maar ik moet wel even zeggen dat ik me vereerd voel dat het gedicht een stukje ik bevat.

Verder vind ik eigenlijk dat hier kritiek niet zo nodig is. Ik vind het mooi dat je zo'n gedicht voor ons forummertjes schrijft. Ik ben het eens met de anderen dat het leuk zou zijn als je het niveau met ons allen hoog wil blijven houden door af en toe wat intelligente kritiek te geven, dingen die hier volgens jou niet werden gezien. Dat is natuurlijk geheel aan jou.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 17:42
Reem
Reem is offline
Reynaert, ik vind het geweldig dat je dit gedicht geschreven hebt. Verder is het erg jammer dat je hier geen gedichten meer zult posten, maar wel hoop ik dat je ons niet helemaal zult 'verlaten' en dat je je hier af en toe toch nog eens laat zien, door middel van commentaar op andere gedichten, enzovoorts.
Ik wens je heel veel geluk toe.
Oud 08-11-2005, 18:46
Verwijderd
Jordy. Ga niet weg.
Ik vind het jammer dat je oerlelijke anglicismen toelaat in je gedichten.

'het strand, dus' was niet zo sterk.

Het gedicht is prachtig, maar je bent niet gemotiveerd genoeg. Ik zou graag zien dat je bleef, probeer jezelf nog een paar keer op te laden voor een meesterwerk.
Misschien ben je DoP ontgroeid, maar dat is het lot van elk genie. En je zal later de volledige geletterde bevolking ontgroeien. Juist daarom kan je maar beter blijven, want wat wil je meer van tijdschriften?
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 18:53
botervleug
botervleug is offline
Genieën onder elkaar hoor. Straks nog pijp roken ook.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 19:23
Dionysos
Dionysos is offline
Je komt over als een vreselijk arrogant balletje.
Is het niet bij je opgekomen dat wij allemaal (al de ondermaatse dichters hier op het forum) de diepere lagen niet uit je tekst halen omdat ze er misschien helemaal niet inzitten. Je speelt leuk met woorden, je bent taalgevoelig, maar origineel vind ik je totaal niet. 'Lieflijkliefst' is bijvoorbeeld een woord dat ik al heel vaak heb gehoord en 'omdat emo hip is' vind ik hier erg uit de toon vallen en geforceerd 'hip' of 'modern' klinken.
Ik vind het jammer dat je met zo'n übermensch verhaal afscheid gaat nemen van het forum, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik je zeer waarschijnlijk niet ga missen. Het ga je goed, Reynaert. Misschien lees ik ooit wel een ingezonden stukje van je in welk filosofisch kletsblaadje dan ook.

Liefs,
Oud 08-11-2005, 19:46
Reynaert
Reynaert is offline
Thoughtful, dat ik hier niet meer plaats wil niet zeggen dat je niks meer van me kan lezen. Ik zal jullie hoe dan ook nog op de hoogte houden. Waarom vind je het trouwens een minpunt voor een gedicht als het prozaïsch is? Ik vind eigenlijk dat de grenzen voor poëzie en proza hier veel te strak zijn. Mijn bedoeling was trouwens om te beginnen met proza en dat langzaam te laten overlopen in poëzie.

Botervleug, ik wil mensen best wat bijbrengen over poëzie maar het valt vaak lastig te achterhalen of mensen er überhaupt wel wat mee doen. Bovendien wil ik graag ontwikkeling zien. Ik studeer Nederlandse Taal & Cultuur en mensen vragen me vaak wat ik daarmee wil gaan doen. “Je wil zeker leraar worden?” –Nee, dat wil ik niet, want daar zit geen vooruitgang in.

Zepp, dank je wel!

Mutant, vind je het heel erg als ik dat opvat als een stiekem compliment, ook al bedoelde je het niet zo? Het is de eerste keer dat ik lees dat jij ergens niets op weet te zeggen.

Riven, inderdaad zegt niemand dat beiden niet te combineren zijn. Ik heb dat al een tijd gedaan, maar toen stuurde ik eenvoudigweg heel weinig op doordat ik geen ongepost materiaal had. Er zijn meerdere malen gedichten van mij weggehaald vanwege publicaties. Ik wilde gewoon focus, en dacht dat op deze manier te bereiken. En wat betreft het posten, ik heb niet gezegd dat ik dat achterwege zal laten, ik weet het gewoon nog niet.

=zwart wit=, ik zal jullie zeker op de hoogte houden. Gegroet.

vidaaa, jij bedankt voor je complimenten. En succes met dichten!

Sketch, de laatste paar dagen ben ik wel een paar keer op de chat ingelogd maar toen was er niemand. En de vorige meeting was erg leuk, dus wie weet. Wij spreken elkaar nog wel.

skull-head, bedankt voor je mooie woorden. Jij ook veel succes, blijf jezelf verbeteren!

Porcelain, de lijst van alle verwijzingen staat in de spoiler onderaan. En zoals je weet leef ik momenteel in een puinhoop dus ik ga dat eerst op orde brengen en ik kijk het even aan. Maar alle verzoeken van jullie zal ik niet vergeten.

Reem, heel erg bedankt. Ik wens ook jou succes en geluk.

James. Ik ben erg gemotiveerd om gedichten te schrijven, ik zal ze alleen niet meer hier plaatsen. Van tijdschriften wil ik graag een professionele beoordeling, en van jou wil ik graag dat je eens probeert om een “perfect” gedicht te schrijven. Een gedicht waarvan ik zou zeggen ‘kijk, dat is een goed gedicht’. Maar ik ben niet degene om jou de les te lezen (ofschoon je daar soms zelf ook niet vies van bent). Ik vind de vergelijking met een genie niet gepast, we moeten eerst nog maar eens zien. En datzelfde geldt voor dat pijp roken.

Dionysos, daar had ik nog helemaal niet aan gedacht! Ik heb dan wel menig college Literair Mechaniek gevolgd waarbij de wetenschappelijke analyse van gedichten mij haarfijn werd uitgelegd, maar nee, eigenlijk zijn mijn gedichten inhoudsloos. Sorry daarvoor.
Lieflijkliefst heb je waarschijnlijk eerder gehoord omdat het een verwijzing is, omdat emo hip is valt bewust uit de toon. Misschien voel ik me later nog wel geroepen om je een complete analyse te geven. Hou het er voorlopig maar op dat poëzie wat anders betekent voor jou dan voor mij.

Spoiler
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 20:24
Dionysos
Dionysos is offline
Ik ben blij dat de rest overweldigend veel respect heeft voor dit omhooggevallen Nederlandse Taal & Cultuur studentje.
Op die manier zul je totaal niet gestoord worden door mijn mening en dat is prettig. Het laatste dat ik wil doen is provoceren of reacties uitlokken.
Ik stoor me ontzettend aan jouw alwetende houding. Wie ben jij om te zeggen dat je 'het niveau van DoP ontgroeid bent'? Een studentje. Rustig. Schep niet teveel verwachtingen. Anders wil ik bewijzen zien.
Oud 08-11-2005, 20:26
Paris
Paris is offline
Ik post hier dan niet zo heel vaak, maar toch. Veel succes met het dichten verder en ik vond het altijd leuk om je gedichten te lezen. Ik heb even de spoiler gelezen en 2,3 verwijzingen waren me wel opgevallen, maar dat waren de verwijzingen naar gedichten van anderen hier op DoP. Maar, ik hoop dat het goed gaat met je dichten verder.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 20:37
Verwijderd
Eerlijk gezegd vind ik dat er wel een klein beetje iets van waarheid inzit van wat Dionysos zegt. Maar dat is hoe je soms overkomt bij je gedichten, volgens mij (of eigenlijk weet ik dat redelijk zeker) ben je in het echt helemáál niet zo. Ik snap best dat mensen er wat arrogantie in kunnen zin, dat had ik in het begin ook best wel. Als je positieve dingen zegt over je eigen gedichten, dan kom je al snel arrogant over, natuurlijk. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn.

En dat je geen gedichten meer post, betekent hopelijk niet dat je hier helemaal niet meer komt. Dat zou ik in ieder geval wel heel jammer vinden.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 20:43
botervleug
botervleug is offline
de spoilers verbruien niet veel. sultans of swing was duidelijk, maar blof luister ik niet. bovendien vind ik meerlagigheid in verwijzingen elitair, je beperkt je publiek gewoon tot een enkeling die zowel jou moet kennen als al je vorige gedichten, de gedichten op DoP uit het hoofd moet leren want het zijn er toch maar zo weinig en nog een aantal bundels straks die je in je studie tegen heug en meug door gaat werken. je maakt mij niet wijs dat alle studieonderdelen leuk zijn. verder ben je bezig jezelf in te bouwen in een stramien dat voor jezelf spannend is, maar voor een ander saai. en waarom? omdat er straks zo geen touw meer vast te knopen is dat iedereen er globaal overheen glijd en niets mee kan krijgen. Zo ben je de zoveelste schakel in de keten van de mythe van de onbegrepen hongerkunstenaar. eigen schuld, schuld van de wereld en jij die samenwerken. en dit is de eerste stap in het loslaten van feeling met de lezer. ik hoop dat je na je periode van bezinning en studie terug kunt kijken op wat je hier deed en er weer iets uit kunt leren. contact. overbrengen van gevoel. communicatie. niet verliezen.

je beslissing respecteer ik, as do we all geloof ik. gewoon een klein woord van waarschuwing mijn wijze vriend. hopelijk beschouw je dit als een aanwijzing over de diepgang van je gedicht, en niet slechts over de stijl, het ritme, het metrum en de rijmwoorden.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 20:56
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Ik heb het idee dat ik het niveau van DoP ontgroeid ben.
het idee. verder kan hij het commentaar niet gebruiken en heeft dus commentaar nodig van hogere kringen, want hij wil graag groeien he. we zitten hier op een scholierenforumpje, dus dat is de belediging niet. what's the problem? aanvallen op 1 suggéstie. arrogantie. mwah.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-11-2005, 10:16
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik snap het geloof ik wel

Als jij gedichten schrijft en je verwacht bepaalde reacties en die komen niet, dan is dat vervelend. Vaak komen er reacties die je zelf ook al allemaal hebt bedacht, maar waar je verder niets mee kán. Want laten we wel wezen, DoP is gewoon een onderdeel van een scholierenforum Wel een van de leukste natuurlijk

Ik vind je gedicht wel hip, met al die verwijzingen

Veel geluk verder en zo..
Oud 09-11-2005, 16:06
Verwijderd
Citaat:
Reynaert schreef op 08-11-2005 @ 20:46 :
Mutant, vind je het heel erg als ik dat opvat als een stiekem compliment, ook al bedoelde je het niet zo? Het is de eerste keer dat ik lees dat jij ergens niets op weet te zeggen.
Hehe. Sowieso heb ik vaak nix te zeggen gehad op je gedichten, maar dat wist je al ^^.

Nee, het zou een hoop blabla zijn. Over dat ik het snap, jammer vind, een beetje elitair, dramadrama enz. Dan vind ik dat Mja en Tja het beter beschrijven. Het geeft een reactie bij mij maar andere kant heb ik zoiets van Wat jij wil.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 16:35
Diary of Dreams
Niet om de sfeer weer te verpesten, maar Dionysos (en anderen) wie ben jij dat jij Reynaert een "omhooggevallen Nederlandse Taal & Cultuur studentje" durft te noemen? De reactie van jou vind ik een stuk 'arroganter' klinken dan die van Reynaert.

Als hij (Reynaert) niet echt meer iets heeft aan onze reacties en daarom naar een andere kringen gaat; prima, als hij daar meer aan heeft, daar beter kan groeien, dan is dat veel beter dan als hij hier zou blijven.
Oud 09-11-2005, 17:15
Dionysos
Dionysos is offline
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 09-11-2005 @ 17:35 :
Niet om de sfeer weer te verpesten, maar Dionysos (en anderen) wie ben jij dat jij Reynaert een "omhooggevallen Nederlandse Taal & Cultuur studentje" durft te noemen? De reactie van jou vind ik een stuk 'arroganter' klinken dan die van Reynaert.

Als hij (Reynaert) niet echt meer iets heeft aan onze reacties en daarom naar een andere kringen gaat; prima, als hij daar meer aan heeft, daar beter kan groeien, dan is dat veel beter dan als hij hier zou blijven.
Gewoon het feit dat iemand zegt 'DoP ontgroeit'.
Laat iemand dat ván je zeggen, zeg het alsjeblieft niet zelf.
Verder niets aan de hand. Ken Jordy verder niet en weet ook niets over hem te vertellen. Hij staat me gewoon niet aan en dat zal heus wel wederzijds zijn. En het arrogante toontje sla ik expres aan. Cynisch bedoeld. Mijn toon aanpassen aan de schrijver. Snappez-vous?

Laatst gewijzigd op 09-11-2005 om 17:17.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 17:23
Diary of Dreams
Citaat:
Dionysos schreef op 09-11-2005 @ 18:15 :
Ken Jordy verder niet en weet ook niets over hem te vertellen.
En toch durf je zoiets beledigents te zeggen over/tegen hem? Triest.

Wat is er mis met 'DoP ontgroeien'? Ik heb zelf ook het gevoel dat ik DoP ontgroeid ben/was/watdanook, maar dan wel in een heel ander vlak dan Reynaert (dus niet op poetisch niveau, oid).
Er is niet een wet of een normaal lijn wanneer je ontgroeid ben, noch kan iemand anders met zekerheid zeggen dat je dat bent. Je bepaalt zelf of je dat bent of niet.
Oud 09-11-2005, 17:30
Dionysos
Dionysos is offline
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 09-11-2005 @ 18:23 :
En toch durf je zoiets beledigents te zeggen over/tegen hem? Triest.

Wat is er mis met 'DoP ontgroeien'? Ik heb zelf ook het gevoel dat ik DoP ontgroeid ben/was/watdanook, maar dan wel in een heel ander vlak dan Reynaert (dus niet op poetisch niveau, oid).
Er is niet een wet of een normaal lijn wanneer je ontgroeid ben, noch kan iemand anders met zekerheid zeggen dat je dat bent. Je bepaalt zelf of je dat bent of niet.
Ik zeg helemaal niets beledigends over Jordy.
Ik vraag alleen of hij alsjeblieft niet zo arrogant wil doen.
Aangezien jullie allemaal zo lovend over hem zijn, zal ik wel de enige zijn die zijn gedichten/stukjes proza helemaal niet zo boeiend vind. Het is een kwestie van smaak en kennelijk heb ik die niet. Ook goed. Ik kan alleen de arrogantie niet uitstaan.
Ik maak hier veel te veel woorden vuil aan.
Het ga je goed Jordy.
Ik hoop dat je contact houdt met de rest, kennelijk hebben ze dat nodig.
Oud 09-11-2005, 17:34
Halogeen
Halogeen is offline
Kalm aan DoD. Adem in en uit. Je maakt je zo druk dat je zelfs spelfouten maakt.

Ik wil me niet mengen in de discussie over het ontgroeien van DoP. Daarbij komt dat ik al helemaal niet denk in termen van arrogant of niet.
Ik snap Reynaerts keuze alhoewel ik het persoonlijk nogal belachelijk vind om actief te stoppen. DoP is niet als een vriendinnetje waartegen je zegt: Ik maakt het uit en ik denk dat het beter is als wij elkaar niet meer zien. Het is een beetje geoverdramatiseerd, of zoals ik al zei: "omdat emo hip is". Desalniettemin, (wat ook een woord is wat weer hip wordt) het ga je goed Jordy en veel succes. Je hebt en verkrijgt al de kennis en kunde, moge jij ook blijven zwoegen voor inspiratie en kunst.
Oud 09-11-2005, 17:52
Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
Dionysos schreef op 09-11-2005 @ 18:30 :
Ik zeg helemaal niets beledigends over Jordy.
Citaat:
Je komt over als een vreselijk arrogant balletje.
Citaat:
Ik vind het jammer dat je met zo'n übermensch verhaal afscheid gaat nemen van het forum(...)
Citaat:
Misschien lees ik ooit wel een ingezonden stukje van je in welk filosofisch kletsblaadje dan ook.
Citaat:
dit omhooggevallen Nederlandse Taal & Cultuur studentje.
Citaat:
Aangezien jullie allemaal zo lovend over hem zijn, zal ik wel de enige zijn die zijn gedichten/stukjes proza helemaal niet zo boeiend vind.
Toch frappant dat je dan niet een keer hebt vermeld dat je mijn 'stukjes' niet boeiend vindt, aangezien ik al een hele tijd hier post, en jij ook. En de enige keer dat je op een gedicht van mij hebt gereageerd was dat erg positief. Ook wel raar eigenlijk om zelf een 'arrogant toontje' aan te slaan als je er zo'n hekel aan hebt. En jij staat me wel aan hoor, aangezien je toch tot die kleine groep Nederlanders behoort die gedichten kan waarderen. En omdat emo hip is, natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 18:06
skull-head
skull-head is offline
@ IEDEREEN DIE ZEIKT:

Waar maken jullie in godsnaam zoveel comotie(ofzo iets, jullie snappen wel wat ik bedoel) om. No offense aan iedereen die het eens is met Reynaert enzo, maar aan diegene die dat niet zijn. Het is nog altijd zijn beslissing. En wees blij, dat hij wil groeien, en wees al hélemaal blij dat hij het tenminste zegt en afscheid neemt met een gedicht. Hij had ook gewoon weg kunnen gaan zonder een woord, hij koos er echter voor, om met alle respect, afscheid te nemen. Dit zouden jullie moeten waarderen, i.p.v. hem afkraken en uitschelden omdat hij wil groeien. Ik zou bijna willen zeggen "Schaam jullie" maar helaas kan ik dat gewoonweg niet zeggen. Hier moeten jullie het mee doen, en ik hoop dat de mensen die achter Reynaert staan het hierover met mij eens zijn.
Oud 09-11-2005, 18:09
Dionysos
Dionysos is offline
Citaat:
Reynaert schreef op 09-11-2005 @ 18:52 :
Toch frappant dat je dan niet een keer hebt vermeld dat je mijn 'stukjes' niet boeiend vindt, aangezien ik al een hele tijd hier post, en jij ook. En de enige keer dat je op een gedicht van mij hebt gereageerd was dat erg positief. Ook wel raar eigenlijk om zelf een 'arrogant toontje' aan te slaan als je er zo'n hekel aan hebt. En jij staat me wel aan hoor, aangezien je toch tot die kleine groep Nederlanders behoort die gedichten kan waarderen. En omdat emo hip is, natuurlijk.
Je bent lief.
Kusje
Oud 09-11-2005, 18:12
Dionysos
Dionysos is offline
Citaat:
skull-head schreef op 09-11-2005 @ 19:06 :
@ IEDEREEN DIE ZEIKT:

Waar maken jullie in godsnaam zoveel comotie(ofzo iets, jullie snappen wel wat ik bedoel) om. No offense aan iedereen die het eens is met Reynaert enzo, maar aan diegene die dat niet zijn. Het is nog altijd zijn beslissing. En wees blij, dat hij wil groeien, en wees al hélemaal blij dat hij het tenminste zegt en afscheid neemt met een gedicht. Hij had ook gewoon weg kunnen gaan zonder een woord, hij koos er echter voor, om met alle respect, afscheid te nemen. Dit zouden jullie moeten waarderen, i.p.v. hem afkraken en uitschelden omdat hij wil groeien. Ik zou bijna willen zeggen "Schaam jullie" maar helaas kan ik dat gewoonweg niet zeggen. Hier moeten jullie het mee doen, en ik hoop dat de mensen die achter Reynaert staan het hierover met mij eens zijn.
Ik ben echt zwaar ontroerd en meteen bekeerd.
Is er een Reynaert fanclub?
(oh, help, nu geef ik toe dat ik zeik... )
Oud 09-11-2005, 18:45
Verwijderd
Mutant, je hebt net mijn topic gesloten met de vraag waarom de sfeer toch altijd zo slecht is bij de topics die ik open. Ten eerste zijn er genoeg van mijn topics met een goede sfeer, maar je ziet hier in het topic van Reynaert dat de 'schuld' bij anderen ligt.
Wanneer iemand (een genie, zo je wilt) een gedicht schrijft dat niet lijkt op het eerste de beste huis-tuin-en-keuken gedicht - en dat doen de meesten hier wel - kunnen een aantal mensen daar niet goed mee omgaan, en verpesten de sfeer. Ze voelen hun waarheid bedreigd worden.

Vandaag in het college sociale en politieke filosofie zat ik naast een knurft die vorig jaar 3 vakken heeft gehaald, maar zichzelf wel erg slim vindt. Tijdens het college dat uitwijdde over de grotvergelijking, over Socrates en over ontologie keek hij vol onbegrip. Hij dacht dat Camus (hij zei: Kámuss) Panta Rhei had gezegd en vertelde vervolgens geïrriteerd dat deze docent een lulverhaal aan het ophangen was.

Ontopic: Reynaert, je wist niet dat je het in je had he? Zo rebels overkomen .
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 18:53
Anoniem
offtopic: James slijmbal, waarom kom je in godesnaam klagen over jouw gesloten topic, op die van een andere?

ontopic: Het gezeik gaat hier niet direct over Jordy's gedicht, maar eerder over de manier hoe hij afscheid neemt. Ik denk dat je daar niets aan kan veranderen, hoelang je dit topic ook volblaat met omhooggevallen/arrogant enzovoorts. Het is zijn keuze, en die dienen wij te respecteren. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar laten wij elkander ajb niet gaan afmaken over dat soort dingen. Schrijf liever gedichten.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 21:22
xineof
xineof is offline
Stelletje bitchin' kippen, wat een drama.

Jordy!

Wat jammer dat je weggaat, je wist vast wel dat ik je één van de interessantere posters vond, voornamelijk op taalkundig gebied. Dit gedicht is heerlijk, het swingt. Blijf die stijl houden, want het staat je. Dit heeft zelfs wat hiphop-achtigs. Geweldig, dat spreekt aan.

Doe me wel een plezier, en sluis mij af en toe per pm even de titel van het nieuwste tijdschrift waarin een gedicht van je pronkt toe ^^. Maak er wat van, ennem... dan wel eight days a week hè.
Oud 09-11-2005, 21:32
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
xineof schreef op 09-11-2005 @ 22:22 :
Doe me wel een plezier, en sluis mij af en toe per pm even de titel van het nieuwste tijdschrift waarin een gedicht van je pronkt toe ^^.
Mij ook
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 21:39
*nerwen elensar
*nerwen elensar is offline
Reynaert,

Jammer dat je weggaat, je was een van m'n favoriete dichters op DoP. Hopelijk kom ik je werk ergens tegen want ik blijf een fan..De reden waarom je weggaat kan ik heel goed verstaan, mede door m'n eigen reacties op jouw gedichten die enkel "super" en weetikveelwatnogallemaal waren. Je hebt nu eenmaal kritiek nodig van een hoger niveau en dat kunnen wij je niet geven..(Niet dat ik zelf nog veel reageer maar bon, dat ik omdat ik vervallen ben in een kladdichteres)
Het ga je goed,
Liefs
Oud 09-11-2005, 23:28
Reynaert
Reynaert is offline
Volgens mij is mijn beginpost verkeerd geïnterpreteerd. Wat ik bedoelde was puur een persoonlijke kwestie die uitsluitend betrekking had op het algemene niveau van de reacties hier. Dus niet het niveau van de gedichten. Verder heb ik ook in de beginpost al aangegeven dat ik nog niet weet of ik wel of niet 'echt' weg ga, ik stop alleen voorlopig met het posten van gedichten omdat dit mij persoonlijk beter uit komt. Halogeen zei al dat hij het overgedramatiseerd vond, volgens mij komt dat dus doordat er dramatisch werd gereageerd op die eerste paar zinnen.

Dionysos, nu ben ik nog veel liever toch?

James, ik sta versteld van mijzelf, maar nog meer van de heftige reacties die één statement kan oproepen.

Zepp, heel diplomatisch gesproken.

xineof, bedankt voor de complimenten. Ik ga zeker proberen om deze stijl nog eens te gebruiken, maar ik hou ervan om veel van stijl te wisselen. En die pm's die krijg je, beloofd. En Sketch en Nerwen ook.

*nerwen elensar, een ander niveau wil niet zeggen dat het beter of slechter is. Zolang je maar je best doet, en dan dus echt je best, om een goed gedicht of een goede reactie te schrijven kun je een heel eind komen. Verder nog een reden waarom ik voorlopig niet meer plaats die ik nog niet eerder had genoemd; ik merkte bij mijzelf dat ik vaak dingen ging afraffelen of op zijn minst 'makkelijk' ging oplossen zodat ik het hier op DoP kon plaatsen voor de reacties. Het is dus ook een stukje geforceerde zelfdicipline om er het beste van te maken. En bedankt voor je lieve woorden.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 08:42
Verwijderd
Citaat:

Aangezien jullie allemaal zo lovend over hem zijn, zal ik wel de enige zijn die zijn gedichten/stukjes proza helemaal niet zo boeiend vind. Het is een kwestie van smaak en kennelijk heb ik die niet. Ook goed. Ik kan alleen de arrogantie niet uitstaan.
Kennelijk lees jij niet. Ik zeg nog maar een paar reacties hoger dat ik bijna nooit iets wist te zeggen op zijn gedichten. Jordy weet als geen ander dat de meeste van zijn gedichten mij echt totaal niet aanspraken. Wat niet wegneemt dat ik kan vinden dat hij een goede dichter is.
Verder, wat schattig om te zien dat je je mening helemaal klaar hebt, terwijl je zelf maar met tussenpozen op DoP hebt vertoefd. Misschien hechten wij er idd wel meer belang aan om het te weten, ik ben blij dat Jordy tenminste iets laat horen en niet zomaar stilletjes verdwijnt. Misschien dat we over 2 jaar ook zo'n topic van jou verwachten. Maar gooi niet met woorden die keihard naar jezelf terugkaatsen, want daar heb je alleen jezelf mee.

James, zie Zepp. Wat kom je hier nu weer mauwen. Pm, M&M en BZ bestaan ook nog.

dramadrama. *zucht*
Met citaat reageren
Oud 19-11-2005, 19:03
foogy
foogy is offline
Citaat:
Reynaert schreef op 08-11-2005 @ 10:37 :
Het punt is dat wanneer ik een gedicht plaats ik het eigenlijk nergens anders meer voor kan gebruiken, omdat veel bladen en alle uitgevers en wedstrijdorganisaties alleen exclusieve stukken plaatsen. En aangezien het commentaar van mensen komt die -met alle respect- voornamelijk hobbydichters zijn is het gewoon niet handig meer voor mij om dingen te plaatsen. Je zegt dat het niveau met mij moet groeien, maar dat gaat slechts gedeeltelijk op. Ik heb sinds mijn begin hier het forum erg zien groeien maar daar zit een limiet aan, namelijk de begrenzingen van het medium enerzijds (er wordt zoveel geplaatst) en van de bezoekers anderzijds. Niemand ging zoeken naar de intertekstuele referenties binnen mijn gedichten, niemand hield een uitweiding over de gelaagdheid van verschillende interpretatieniveaus, en dat geeft hier ook helemaal niet. Het was niet mijn bedoeling om arrogant over te komen, ik ben bij lange na nog geen goede dichter (aangezien ik geeneens een dichter ben), maar ik wil proberen om er een te worden. En dat lukt niet alleen met het plaatsen van gedichten hier.

Hai, na 1,5 jaar zo'n beetje kom ik hier terug en ben blij iets te lezen in deze trend!! en kan me jouw commentaar zeer goed voorstellen. ongeveer zes jaar geleden waren hier heel veel posts op een dag en waren er ook een stuk meer mensen (!!) die gedichten plaatsten met dit niveau. Ik denk dat het een golf beweging is, mensen worden ouder en vertrekken. Nieuwe mensen komen en worden steeds beter en vertrekken ook weer.
Het is (wil niemand beledigen) jammer om te zien dat er nog maar zo weinig goed geschreven wordt. is men niet meer kritisch naar zichzelf toe? of denkt nu iedereen ik kan het wel, dus ik post maar gewoon?

iig heel veel succes met het schrijven! vind je goed, zeker de kracht die het geeft in: wat bedoelt de schrijver, wat betekend het voormij?
Oud 20-11-2005, 11:57
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
foogy schreef op 19-11-2005 @ 20:03 :
Hai, na 1,5 jaar zo'n beetje kom ik hier terug en ben blij iets te lezen in deze trend!! en kan me jouw commentaar zeer goed voorstellen. ongeveer zes jaar geleden waren hier heel veel posts op een dag en waren er ook een stuk meer mensen (!!) die gedichten plaatsten met dit niveau. Ik denk dat het een golf beweging is, mensen worden ouder en vertrekken. Nieuwe mensen komen en worden steeds beter en vertrekken ook weer.
Het is (wil niemand beledigen) jammer om te zien dat er nog maar zo weinig goed geschreven wordt. is men niet meer kritisch naar zichzelf toe? of denkt nu iedereen ik kan het wel, dus ik post maar gewoon?

iig heel veel succes met het schrijven! vind je goed, zeker de kracht die het geeft in: wat bedoelt de schrijver, wat betekend het voormij?
betekent

Over kwaliteit en kritiek gesproken.
Oud 20-11-2005, 19:04
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
ongeveer zes jaar geleden waren hier heel veel posts op een dag en waren er ook een stuk meer mensen (!!) die gedichten plaatsten met dit niveau.
Bestond s.com toen al dan?
Met citaat reageren
Oud 20-11-2005, 19:18
Verwijderd
Citaat:

Dan heb jij toch toen een andere kwaliteitsbeleving gehad dan ik. Buiten dat we nu weer even een trend van puberale *hvj* gedichten hebben die niemand kan tegengaan, is het niveau geweldig gestegen de afgelopen tijd.

Overigens, Dop is er pas sinds 2001, dus 6 jaar? Volgens mij bestonden we dit jaar pas 5 jaar, ook jouw posts gaan niet verder terug dan 2001.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2005, 14:05
Reynaert
Reynaert is offline
Opzich is het een interessant vraagstuk of een digitale ontmoetingsplek als deze op den duur in kwaliteit vooruit gaat. Maar ik heb me niet genoeg met de andere dichters op DoP bemoeid om er echt iets over te kunnen zeggen, bovendien kwam ik pas medio-2004 voor het eerst hier (en schreef ik mijn eerste gedicht). Is het een golfbeweging of een stijgende lijn? Het hangt er natuurlijk van af waar je je oordeel over de kwaliteit van een gedicht op baseert. Maar afgezien daarvan denk ik dat veel mensen zich gewoon niet genoeg verdiepen in de dichtkunst om echt een goed gedicht te schrijven, de meeste mensen schrijven een gedicht voor hun plezier. En wat dat betreft sluit ik me toch enigszins aan bij de 18e eeuwse gedachte die lyriek als een ambacht beschouwt, een ambacht die bestaat uit een component kennis en een component talent.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2005, 16:02
indigo
indigo is offline
Offtopic: Ok, niet echt nuttig antwoord, maar ik ben wel erg benieuwd wie je dan bent, aangezien we toch een aantal vakken samen zouden moeten hebben...? (Klankleer bv.)
Oud 23-11-2005, 16:14
Verwijderd
Citaat:

Met een oog op je postverleden, ha ha.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten