Het zal u onmogelijk ontgaan zijn lieve lezer, de Kerst komt eraan. En dat wordt gevierd. Met engeltjes, slingers, pakjes, heupwiegende kerstmannen op de schoorsteenmantel, én als klap op de vuurpijl; de kerstboom. Jawel, rond het einde van het jaar krijgt menig Nederlander het rare idee om een echte danwel neppe Nordman in huis neer te zetten, versiert met de meest glimmende kerstballen en engelenhaar. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook hartstikke gezellig als er een boom staat de glimmen van trots in onze woonkamer maar een beetje vreemd is het wel, vindt u niet?
Naast de Kerstboom is er nog iets belangrijks aan Kerst. Het is hét moment om alle oude vrienden, vage kennissen en verre familieleden te laten zien hoe het met u gaat. Je maakt een gezellige foto van de kids op een slee, zet er met Photoshop een fijne berg vol met sneeuw achter, de beste wensen achterop en hoppa, iedereen ziet wat voor een geweldig leven u heeft. Wat u echter niet achter op de kaart vermeld is hoe lang het heeft geduurd voor uw 3 kinderen zonder ruzie en lief lachend naar de camera op de slee zaten of hoeveel avonden u vloekend en tierend zat te pielen achter uw computer voor uw kerstkaart af was.
Het kerstdiner, nog zoiets. Ieder jaar wilt u het diner van het jaar ervoor overtreffen en haalt u de meest rare fratsen uit de kast. Kalfszwezerik met frambozenmarinade en eendenleverkrullen. Of wat dacht u van Roquettesla met Kernhem Chèvre en pijnboompitten? Dát zijn nog es punten scoren bij scrabble!
Afijn, om een lang verhaal kort te maken, ontspan een beetje tijdens Kerst. Laat uw afslankbroekje in de kast, ga niet geforceerd gezellig wandelen in de kou, maak geen kalkoen die na drie uur in de oven nog niet gaar lijkt te zijn te zijn, en nodig vooral geen oude vrienden of verre familie uit. Ohja, en voor ik het vergeet; Vrolijk kerstfeest en een spetterend 2006!
|