Ik ben vooral bang dat ik de mensen om me heen niet meer begrijp. Dat is misschien wel mijn grootste angst, juist omdat het zo dichtbij is. Zoals vele anderen ben ik gevallen voor het populaire chatprogramma MSN, waar je voorbeelden genoeg kunt vinden. De voorbeelden die je later terugziet in het dagelijkse leven, waar het dan ook gewoon op schrift wordt gezet. Waar de jeugd de afkortingen uit MSN gebruikt om in hun schoolwerk hun standpunt te verduidelijken.
Het is korter, natuurlijk, en kort is heel belangrijk. Want waarom zouden we meer doen dan nodig is? Waarom zouden we bijvoorbeeld eens niet gaan leren, of ons inzetten voor problemen die er echt toe doen. Dan zit je haar maar eens een keer niet. Geeft iemand er om? Nee.
Ik begrijp de mensen om me heen niet meer omdat ze zich zo ontzettend defensief opstellen. Dat je niet gewoon kunt vragen wat het probleem is, omdat je de persoon niet kent en je er *dus *niet mee te maken hebt. Of dat je nergens iets van kan zeggen omdat je dan maar meteen doodgeslagen kan worden. Waar gaat het heen met de wereld?
Dan merk ik ook nog dat ik niet alleen ben met deze gedachten. Haast iedereen die ik ken houdt zich er mee bezig, maar komen meestal niet veel verder dan 'kutwereld'. Het is ook een kutwereld geworden, maar daar zijn nog geen oplossingen voor. Natuurlijk, als we nou met zijn allen eens aardig zouden worden. Ja, dan.
Wie gelooft daar in? De mensheid kent geen echte eensgezindheid. We hebben geen leiders meer die ons vertellen wat nu écht goed is en wat écht niet mag.
Als ik daar aan denk, heb ik toch een verborgen verlangen naar de dictatuur van vroeger. Toen was alles tenminste nog duidelijk. Neem het systeem van het Derde Rijk. Dat was glashelder en als je het overtrad, kreeg je straf. Of neem nu systeem Stalin, systeem Zedong, systeem Castro of het systeem van die pipo uit Noord-Korea.
Maar nu, vrijheid van meningsuiting. Het hoogste goed. Vooral ook de manier waarop je je mening kenbaar maakt. Alles staat vrij. Jesus, soek un lefe. Dat je een leven moet zoeken ja.
Jezus! Zoek een leven!
Dat staat er, zie je dat? Jezus! En nu vlug! Zoek een leven en kom de boel weer eens op orde stellen. Het heeft allemaal al te lang geduurd…
|