Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-01-2006, 16:15
CSN
CSN is offline
OK, na uuurenlang fboverleg, stemmentellen, nog meer overleg, nog meer getel, achterliggend onderzoek doen en gechat aan mij de eer de uitslag van de wedstrijd "Predikt de waanzin en de zwartgalligheid!" bekend te maken. Nadat een aantal dubieuze stemmen zijn vervallen, kan ik jullie mededelen dat de wedstrijd deze keer 2 winnaars kent, welteverstaan:

vidaaa
met gedicht nummer 8: "Bloemetjes sterven ook onder de grond"

en

xineof
met gedicht nummer 16: "Eerst daar waar de dwaas zich vrij waant."

Van harte gefeliciteerd met jullie welverdiende winst!

Maar, niet alleen de strijd om de eerste plaats was bloedstollend. Ook de derde plaats kende een enorm spannende eindrace, die er uiteindelijk voor heeft gezorgd dat ook de derde plaats een gedeelde is.
Deze derde plaats gaat naar:

Reynaert met gedicht 1, "Rwanda"
en
gezweetwel met gedicht 5, "zonder-ling"

Ook jullie van harte gefeliciteerd!

Voordat ik bekend maak wie wat geschreven heeft, wil ik graag eerst alle deelnemers complimenteren met het extreem hoge niveau van de ingezonden gedichten . Toen ik zag wie wat had geschreven, was ik werkelijk meerdere keren positief verrast. Ook leuk dat er zoveel relatief nieuwe mensen hebben meegedaan. Hulde!

Afijn, de inzenders met bijbehorend gedicht waren als volgt:

1. Reynaert - Rwanda
2. Makali - 'Stroper was ik,'
3. botervleug - Rode waas
4. vogelvrij - Taal des Doods
5. gezweetwel - zonder-ling
6. Kashmir - Walging
7. Lostdreamer - Dood...
8. vidaaa - Bloemetjes sterven ook onder de grond
9. bird-one - Voor kinder liefde
10. SketChSN - 'Daar waar de man na scheiding'
11. Meadow - 'De lagen van de hel,'
12. scrooping~paper - Als Hel in je nek hijgt en je voeten stinken
13. Satan (verbannen lid) -
14. Porcelain - Een kruimel zwartgalligheid
15. *nerwen elensar - Verlaten Abdij
16. xineof - Eerst daar waar de dwaas zich vrij waant.
17. bird-one - Wachten op de lente

Alle gedichten en het verloop van de stemming kun je hier nog eens nalezen:
http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1336964

Tot slot een mededeling die de eerstvolgende wedstrijd zal betreffen: Bij de volgende wedstrijd zullen hoogstwaarschijnlijk enkel gemotiveerde stemmen invloed op de uitslag hebben.

Laatst gewijzigd op 22-01-2006 om 19:18.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-01-2006, 16:16
Halogeen
Halogeen is offline
Gefeliciteerd Vidaaa en Xineof!

Van gedicht 8 was het meer de vraag, wie heeft het dít nu geschreven dan of hij winnen zou of niet . Ook gefeliciteerd Xineof. Bij jou was de waanzin voelbaar .

En natuurlijk voor de gedeelde 3 plaats jullie ook gefeliciteerd en natuurlijk leuk van iedereen die heeft meegedaan!

Laatst gewijzigd op 22-01-2006 om 16:18.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 16:25
Porcelain
Porcelain is offline
*knijpt vuisten samen en begint te grommen, stollend bloed*

YANNICK! LEUGENAAR!
Denk nu maar niet meer dat jij onder het overschrijven van Alice in Wonderland uitkomt. Stelletje samenzweerders.

*trekt weer lief gezicht*

Knap gedaan Xin (dus toch 16!!) en Vidaaa!
En waar is de tweede plaats??

Haha, 13-Satan (verbannen lid).
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 16:28
CSN
CSN is offline
Naar mijn weten is er bij een gedeelde eerste plaats nooit een tweede plaats?
Oud 22-01-2006, 16:32
Porcelain
Porcelain is offline
Oh, bij mijn weten wel, maar hmmm, ik dacht al dat je dat daarom had gedaan en jij bent nu eenmaal forumbaas. Ik ben nu trouwens wel benieuwd watvoor stemmen er allemaal vals waren, dat jullie volgende keer van iedereen een motivatie willen?
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 16:34
scrooping~paper
scrooping~paper is offline
Proficiat Vidaaa en Xineof. Leuk om te zien dat het gedicht waar ik op heb gestemd en het gedicht dat ik een van de minderen vond allebei eerste zijn geworden Wel grappig dat (volgens mij was het porcelain die het zei) ik 20 werd geschat. Ik vind 17 nog even oud genoeg
Oud 22-01-2006, 16:37
Porcelain
Porcelain is offline
Oh, ik zei dat niet, hoor, volgens mij was dat gezweetwel. Maar ik heb mooi wel uiteindelijk geraden dat 12 van jou was (dat kwam doordat ik je gedichten ging bekijken en daarin een soortgelijk acrostichon vond als in gedicht 12).

Maar zoals al gezegd is: ik ben ook onder de indruk van veel gedichten (van hun schrijver dus). Goed gedaan allen.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 16:38
gezweetwel
gezweetwel is offline
Gefeliciteerd vidaaa en xineof!

(kijk, ik schrijf zelfs met paars!)

Wat verrassend om te zien wie wat geschreven heeft!

(overigens heb ik niks tegen ongemotiveerde stemmen - wordt er dan echt zo veel vals gespeeld? )

Edit: Scrooping~paper, ik wil een kopie van jouw paspoort zien
Oud 22-01-2006, 16:43
gezweetwel
gezweetwel is offline
Citaat:
CSN schreef op 22-01-2006 @ 17:15 :
17. - Wachten op de lente

Wie is dit lid eigenlijk?
Oud 22-01-2006, 16:43
scrooping~paper
scrooping~paper is offline
@gezweetwel: wat, geloof je me niet....

@porcelain: (dan weet ik ook niet meer wie t zei..) En ja, ik ben de laatste tijd heel erg aan het experimenteren en oefenen met acrostichons, gaaf trouwens dat je t daardoor herkende
Oud 22-01-2006, 16:44
CSN
CSN is offline
Citaat:
gezweetwel schreef op 22-01-2006 @ 17:43 :
Wie is dit lid eigenlijk?
Ik heb werkelijk geen idee, ik heb het met geen mogelijkheid op de hotmailaccount kunnen vinden, en wacht dus eigenlijk totdat xineof online komt en ons vertelt waar ze gedicht 17 vandaan haalde toen ze de poll met gedichten opende .
Oud 22-01-2006, 16:46
xineof
xineof is offline
Wat leuk !

Jij ook gefeliciteerd vidaaa!! En reynie en gezweetwel ook!

Leuk om te zien wat er allemaal met mijn 13-grap is gebeurd ^^. En ik vond het niveau dit keer ook erg hoog.
Oud 22-01-2006, 16:46
gezweetwel
gezweetwel is offline
Citaat:
scrooping~paper schreef op 22-01-2006 @ 17:43 :
(dan weet ik ook niet meer wie t zei..)
Ik was het dus die het zei, vandaar
Oud 22-01-2006, 17:01
Sketch
Sketch is offline
Gefeliciteeeeeerd vidaaa en xin. In mijn ogen de twee beste gedichten. Ik heb nog getwijfeld tussen 16 en 8.

Oh, en ik had me uiteraard niet teruggetrokken uit de wedstrijd. Zoiets zou ik natuurlijk nooit doen, waar zien jullie me voor aan!

En dat gedicht 13, tja, ook pas geschreven nadat de poll er was.
(zie het maar als een ode aan gedicht 8)

Citaat:
Porcelain schreef op 22-01-2006 @ 17:25 :
*knijpt vuisten samen en begint te grommen, stollend bloed*

YANNICK! LEUGENAAR!
Denk nu maar niet meer dat jij onder het overschrijven van Alice in Wonderland uitkomt. Stelletje samenzweerders.
*kruipt angstig in een hoekje*
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 17:22
vidaaa
vidaaa is offline
Echt heel leuk!!

Bedankt iedereen en vooral de fb´s voor de leuke wedstrijd!

Xineof, natuurlijk ook van harte gefeliciteerd! Echt een eer om even veel stemmen te krijgen als jij Beeeeh!

Grappig om te lezen wie welk gedicht geschreven had, ik zat er echt helemaal naast !
Oud 22-01-2006, 17:43
gezweetwel
gezweetwel is offline
Citaat:
vidaaa schreef op 22-01-2006 @ 18:22 :

Grappig om te lezen wie welk gedicht geschreven had, ik zat er echt helemaal naast !
Ik ook Volgende keer, geen speculaties meer
Oud 22-01-2006, 17:50
Meadow
Meadow is offline
Grootveel gefeliciteerd aan de winnaars, best wel terecht vind ik .

't Was een mooie wedstrijd .
Oud 22-01-2006, 17:54
Halogeen
Halogeen is offline
trouwens, van wie is 17?
Oud 22-01-2006, 18:17
*nerwen elensar
*nerwen elensar is offline
Proficiat vidaaa en xineof! Jullie hebben terecht gewonnen.

En eindelijk weet ik nu wie gedicht 8 geschreven heeft...
Oud 22-01-2006, 18:58
Bird-one
Bird-one is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 22-01-2006 @ 18:54 :
trouwens, van wie is 17?

van mij.

ik had er twee ingestuurd, wist niet welke ik moest insturen. en toen zijn ze beiden geplaatst.
Oud 22-01-2006, 19:18
CSN
CSN is offline
Citaat:
Bird-one schreef op 22-01-2006 @ 19:58 :
van mij.

ik had er twee ingestuurd, wist niet welke ik moest insturen. en toen zijn ze beiden geplaatst.
Ah, dat verklaart! Aangepast.
Oud 22-01-2006, 21:15
Verwijderd
Gefeliciteerd allebei

Ik had nou niet echt aan vidaaa gedacht bij 8, ik ben wel verrast
(hihi, leuk om het commentaar van jou bij je eigen gedicht te lezen, net zoals de 'uitleg' van Porcelain bij iets wat haar haar eigen gedicht blijkt te zijn )
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 21:25
Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
Thoughtful schreef op 22-01-2006 @ 22:15 :
Gefeliciteerd allebei

Ik had nou niet echt aan vidaaa gedacht bij 8, ik ben wel verrast
(hihi, leuk om het commentaar van jou bij je eigen gedicht te lezen, net zoals de 'uitleg' van Porcelain bij iets wat haar haar eigen gedicht blijkt te zijn )
Ja, dat is manipulatie . Ik ga die van Vidaaa eens lezen. Haha, ik zag net ook een hele subtiele 'Goh, wie zijn alle anonieme 16-stemmers' van Xineof.

Edit: Oh, dat wilde ik trouwens nog zeggen: het is grappig dat men de stijl van mijn gedicht vergeleek met Jotie van 't Hooft terwijl ik van de hele jongen amper een gedicht heb gelezen en er ook niet zo van hou.

Laatst gewijzigd op 22-01-2006 om 21:28.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 21:30
Sketch
Sketch is offline
Ja, en dat hij deed alsof hij dacht dat 8 van mij was
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 21:55
vidaaa
vidaaa is offline
Citaat:
Sketch schreef op 22-01-2006 @ 22:30 :
Ja, en dat hij deed alsof hij dacht dat 8 van mij was
Hee, dat was gewoon een compliment

en je nieuwe avatar lijkt op een snoopy
Oud 22-01-2006, 22:01
Bird-one
Bird-one is offline
en natuurlijk nog gefeliciteerd, vidaaa en xineof !
Oud 22-01-2006, 22:18
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
vidaaa schreef op 22-01-2006 @ 22:55 :
Hee, dat was gewoon een compliment

en je nieuwe avatar lijkt op een snoopy
Oh, in dat geval, bedankt.

En OMG, je hebt gelijk! o_O
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 22:34
Reynaert
Reynaert is offline
vidaaa en xineof, van harte gefeliciteerd! En gezweetwel ook, omdat ze samen met mij de 2e plaats ( ) deelt.

Ik wil nog wel wat dingen zeggen over de wedstrijd. Allereerst viel het me op dat vrijwel iedereen een gedicht heeft geschreven over fictieve waanzin, voor zover ik dat kan beoordelen. Terwijl er zoveel waanzin in deze wereld is.

Iets waar ik me erg kwaad over gemaakt heb is deze reactie van Vogelvrij:
Citaat:
Het gaat over Rwanda, daar heb ik niet zoveel mee.
Dat is net zoiets als zeggen dat je 'niet zoveel met de holocaust hebt'. Misschien wist je het niet, maar in Rwanda zijn binnen 100 dagen meer dan 800.000 mensen vermoord. Maar dat had je heel makkelijk te weten kunnen komen door de titel even te Googlen. Ik vind het erg slap en dom dat je die moeite niet hebt genomen.

Tot slot wil ik mijn gedicht best kort toelichten, voor het geval daar behoefte aan is. Het idee van de haakjes was een soort muzikale ondersteuning voor de voorgaande regels. De tekst is daarom ook klein gedrukt en tussen haakjes gezet, het is volledig optioneel (en zelfs sterk aan te raden om het gedicht tenminste één keer zonder de teksten tussen haakjes te lezen). Soms komt de muziek overeen, soms is het contrasterend. (als iemand wil weten welke nummers het precies zijn, zal ik dat t.z.t. ook posten). Ik wil in ieder geval de documentaire noemen die ik zag vlak voordat ik het gedicht schreef: Shake Hands with the Devil - The Journey of Roméo Dallaire [2004]. Misschien heeft iemand hem toevallig gezien, hij is wel eens op televisie geweest (volgens mij bij de VPRO).
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 22:37
Sketch
Sketch is offline
Ja, Reyn. Ik vroeg me af, van welke artiest is sunrise? Want ik heb er vijf of zo
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 22:38
Porcelain
Porcelain is offline
Ik wilde trouwens nog vragen, Gezweetwel, 'alle zame, zij zijn zoals mij'. Was dat nou een fout? Of was dat expres?
Nou ja, je bent CSN een uitgebreide uitleg schuldig in ruil voor haar stem, geloof ik, dus dat komt vast nog.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 22:41
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Porcelain schreef op 22-01-2006 @ 23:38 :

Nou ja, je bent CSN een uitgebreide uitleg schuldig in ruil voor haar stem, geloof ik, dus dat komt vast nog.
Ja, want anders trekt ze haar stem in, en is Reynaert in z'n eentje 3e.
Niet 2e, bij gedeelde eerste plaatsen is er geen tweede
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 22:43
Reynaert
Reynaert is offline
Francoise Hardy - Ma Jeunesse Fout le Camp
Celia Cruz & Marc Antony - Vivir Lo Nuestro
Cranberries - Zombie
Nobuo Uematsu - Wandering Flame
Fear Factory - Archetype
The Von Bondies - C'mon C'mon
Samuel Barber - Adagio for Strings
Delerium feat. Leigh Nash - Innocente
Young American Primitive - Sunrise
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 22:44
Porcelain
Porcelain is offline
Vorige keer wel, toch? Oh nee, toen was er maar 1 eerste plaats.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 22:47
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Porcelain schreef op 22-01-2006 @ 23:44 :
Vorige keer wel, toch? Oh nee, toen was er maar 1 eerste plaats.
Ja, maar dat is gewoon fout. Bij de Olympische spelen ed hebben ze ook geen 2e plek bij twee 1e plaatsen

En Reynaert, die van Young American Primitive had ik niet :/
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 23:24
xineof
xineof is offline
vidaaa: beeeeh .

Offtopic:
Citaat:
Dat is net zoiets als zeggen dat je 'niet zoveel met de holocaust hebt'. Misschien wist je het niet, maar in Rwanda zijn binnen 100 dagen meer dan 800.000 mensen vermoord. Maar dat had je heel makkelijk te weten kunnen komen door de titel even te Googlen. Ik vind het erg slap en dom dat je die moeite niet hebt genomen.
Hier wil ik toch even op reageren, niet met de intentie om het voor wie dan ook op te nemen btw, maar gewoon omdat ik een redenatie-mierenneuker ben.

'Erg slap en dom' ad hominem vind ik in dit verband niet echt terecht, aangezien je punt meer is 'ik vind het erg dat veel mensen hier schijnbaar lak aan hebben'. Waarom deze mening op één persoon n.a.v. één enkele opmerking uiten? De opmerking 'daar heb ik niet zoveel mee' hoeft niet meteen een radicale 'zal mij de wereld verotten!' te zijn, dus kun je beter je punt wat algemener brengen, daar bereik je waarschijnlijk meer mee. Ik ben het overigens met je eens dat men er teveel vanaf kijkt (vandaar ook mijn opmerking in het eerste topic, ik wilde daarmee aanduiden dat iedereen zich daarmee wel begaan voelt doorgaans) maar dat staat mijns inziens nogal los van deze ene enkele opmerking, dat zegt nogal weinig.

Bovendien, de vergelijking die je maakt, is een beetje gemeen hè ^^ , want je maakt hem op meta-niveau (op taalniveau).

Sorry hoor, ik ben een essay aan het schrijven voor filosofie dus ik zit enorm te mierenneuken op redeneringen, en aangezien die ook met taal te maken hebben is het misschien nog wel eens interessant om over zoiets een topic in relatie met dichten te openen? Hoe het woord invloed heeft op...

Goed.

Ik vond dat trouwens wel een sterk punt van je gedicht, dat het over waanzin in de wereld gaat .
Oud 22-01-2006, 23:59
Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
xineof schreef op 23-01-2006 @ 00:24 :
'Erg slap en dom' ad hominem vind ik in dit verband niet echt terecht, aangezien je punt meer is 'ik vind het erg dat veel mensen hier schijnbaar lak aan hebben'.
Waar baseer jij de aanname op dat mijn punt is: 'ik vind het erg dat veel mensen hier schijnbaar lak aan hebben'? Mijn punt is: ik vind het erg dat zij hier lak aan heeft. Als je dat onderbouwd wilt, prima. Vogelvrij bezoekt een dichtersforum, studeert Literatuurwetenschap, en is 18 jaar. Onder haar interesses vallen internet en lezen. Van zulke mensen verwacht ik wel dat ze onderzoek doen naar het onderwerp van een gedicht als ze niet snappen waar het over gaat.

Citaat:
Waarom deze mening op één persoon n.a.v. één enkele opmerking uiten? De opmerking 'daar heb ik niet zoveel mee' hoeft niet meteen een radicale 'zal mij de wereld verotten!' te zijn, dus kun je beter je punt wat algemener brengen, daar bereik je waarschijnlijk meer mee.
Ik denk dat ik op deze manier beter bereik dat ze de ernst van het onderwerp inziet. Als ik het heel algemeen breng loop ik het risico dat ik niet duidelijk overkom.

Citaat:
Bovendien, de vergelijking die je maakt, is een beetje gemeen hè ^^ , want je maakt hem op meta-niveau (op taalniveau).
Volgens mij reageert ze bij mijn gedicht ook op taalniveau.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 01:22
xineof
xineof is offline
Citaat:
Waar baseer jij de aanname op dat mijn punt is: 'ik vind het erg dat veel mensen hier schijnbaar lak aan hebben'? Mijn punt is: ik vind het erg dat zij hier lak aan heeft. Als je dat onderbouwd wilt, prima. Vogelvrij bezoekt een dichtersforum, studeert Literatuurwetenschap, en is 18 jaar. Onder haar interesses vallen internet en lezen. Van zulke mensen verwacht ik wel dat ze onderzoek doen naar het onderwerp van een gedicht als ze niet snappen waar het over gaat.
Ok, dan heb ik je punt verkeerd geïnterpreteerd. In dat geval ben ik het gewoon niet eens met je stellingname, maar late we dat even in het subjectieve, daar heb ik niets over te zeggen.

Citaat:
Ik denk dat ik op deze manier beter bereik dat ze de ernst van het onderwerp inziet. Als ik het heel algemeen breng loop ik het risico dat ik niet duidelijk overkom.
Ik denk dat je op deze manier door één persoon aan te vallen eerder niets bereikt. Een mens neemt, mijns inziens, eerder aanstoot aan een opmerking die van objectiever aard is dan aan een opmerking die een persoonlijke aanval is.

Citaat:
Volgens mij reageert ze bij mijn gedicht ook op taalniveau.
Nee, dat bedoel ik niet. Het gaat om de geladenheid van het voorbeeld. Je neemt nu een woord met een héle negatieve universle geladenheid in je vergelijking op om te bewijzen hoe erg het wel niet is. Dit vind ik niet fair. Je kunt de twee beweren namelijk niet gelijk trekken. Wat Vogelvrij bedoelt met 'Ik heb niet zoveel met Rwanda' is hoogstwaarschijnlijk, en kan tenminste alles behalve hetzelfde zijn als een stelling als 'ik heb niets met de holocaust'. Jij kunt die twee uitspraken niet op één niveau zetten. Want stel, degene die de uitspraak 'Ik heb niet zoveel met...' doet, kan dit bedoelen als 'Ik weet niet zo veel van .... af'. Jij insinueert hier echter duidelijk dat de zin dit betekent: 'Ik heb lak aan...' en bewijst dit door een vergelijking 'Ik heb niet zoveel met de holocaust'. De incorrectheid (ten minste, wat er mijns inziens incorrect aan is omdat je meteen uitgaat van één interpretatie zonder eerst te vragen naar de intentie van de uitspraak) wordt echter verscholen omdat de lezer meteen op het woord 'holocaust' reageert, vanwege de geladenheid van dit woord. Geen goede vergelijking dus, mijns inziens.
Oud 23-01-2006, 09:14
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
vidaaa, gefeliciteerd, leuke aanpak van het thema. xineof ook gefeliciteerd, had dit gedicht niet achter jou gezocht. gezweetwel en reynaert, míjn gedeelde eerste plaatsen, ook gefeliciteerd! dat is weer voorbij, op naar de volgende (gna). laat ons dan weer zo'n thema hebben!

bij reynaert, ik las die titels er liever niet achter nee, mss zal ik ze er straks een achter gaan luisteren. het blijft een serieus (mooi) gedicht.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 09:35
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Reynaert: ik snap je punt wel, maar ik bedoelde toch ook niet dat ik het niet erg vind wat er in Rwanda is gebeurd? Natuurlijk is dat erg, ik weet er alleen niet zoveel van en ik houd niet zo van gedichten, verhalen over oorlogen en alles. Dat is een kwestie van interesse, niet van hoe erg ik dingen vind. En over dat taalniveau.. Ik had niet door dat het liedjes waren, dus ik vond die zinnetjes tussen haakjes wat vaag. Ik houd van toegankelijke gedichten, die iedereen zonder veel moeite kan begrijpen. Jij niet, oké, dat kan. Ik vind niet dat ik slap en dom ben als ik niet ga googlen om een gedicht te begrijpen. Ik vind dat dat niet nodig zou moeten zijn.
Ja, ik voel me aangevallen

Verder vind ik het jammer dat ik geen stemmen heb, maar toch ben ik wel blij want eigenlijk iedereen is wel positief over mijn gedicht geweest. Maar anderen waren net wat beter!

Vidaaa, heel erg gefeliciteerd, heb erg tussen 3 (botervleug!) en jouw gedicht getwijfeld.
Xineof natuurlijk ook erg gefeliciteerd. (mijn eerste gok was dus toch goed)

En gezweetwel ook
En Reynaert ook

Laatst gewijzigd op 23-01-2006 om 09:37.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 10:12
Verwijderd
Citaat:
CSN schreef op 22-01-2006 @ 17:15 :

Tot slot een mededeling die de eerstvolgende wedstrijd zal betreffen: Bij de volgende wedstrijd zullen hoogstwaarschijnlijk enkel gemotiveerde stemmen invloed op de uitslag hebben.
En gaan er dan ook nog voorrondes komen?
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 11:42
gezweetwel
gezweetwel is offline
vooruit dan maar:

Citaat:
CSN schreef op 21-01-2006 @ 18:59 :

Mijn stem gaat naar nummer 5.

Op voorwaarde dat de schrijver mij na het bekendmaken van de winnaar haarfijn zal uitleggen wat alles nou precies betekent.
omdat CSN zei dat ik alles haarfijn moest uitleggen over m'n gedicht...
ehm, ten eerste werd door vidaaa gelooof ik opgemerkt dat "tussen / beide" niet echt klopte, omdat er drie verwijzingen waren in de eerste regel, maar zo bedoelde ik het dus niet. ik bedoelde, tussen "een" en "zaam", tussen "zwijg" en "zaam" enzo. de ik-persoon van dit gedicht is een beetje (emotioneel) schizofreen, in een constante tweestrijd. vandaar ook het streepje in de titel: zonder-ling. zoals sketch al het verband legde: een-ling. de titel verwijst ook naar het "loos" zijn. niet alleen is dat een verwijzing naar "er is iets niet loos", maar het is ook de sleutel: de schrijver heeft een gezin verloren ("ik was eens gezind" en nu is hij (kinder)"loos"). vandaar ook de tweede strofe, die verwijst naar kinderen: voor de klas staan en een spreekbeurt moeten houden/afhakkelen, in onze kindertijd konden we niks zonder stotteren zeggen, of zo leek het toch.
hij wou natuurlijk dat het nooit gebeurd was ("terug naar af") en voelt zich compleet verloren, alsof hij nooit meer bij iets of op iets zou passen.

sketch merkte ook nog op dat de "t" van "tussen" vet was, maar dat komt door de printscreen - dus helemaal niet mijn schuld of toedoen het was wel een interessant, mysterieus aspect

porcelain merkte terecht op dat "mij" eigenlijk "ik" moet zijn. het is een typische fout ik denk dat ik me liet meeslepen in de ij-en (zij zijn... mij) - in dat geval vind ik vidaa's excuus "dichterlijke vrijheid" wel perfect . maar eerlijkheidshalve: het is een waanzinnige fout ik schaam(de) me zo diep!

dat is veel te veel uitleg voor zo'n onnozel gedichtje eigenlijk. ik begrijp dat velen er de waanzin niet echt van in zagen - zeker vergeleken met de anderen. mijn ergste vrees dus

maar ja, in elk geval bedankt voor de stemmen en felicitaties enzo (tenzij CSN nu toch beslist om terug te krabbelen... ) (in dat geval vind ik dat er bij een gedeelde eerste plaats wél een tweede én een derde plaats zijn )

@Vogelvrij: trek je er niks van aan hoor Reynaerts gedicht sprak je gewoon niet zo aan, da's geen halsmisdaad
Oud 23-01-2006, 11:43
CSN
CSN is offline
Citaat:
Mr Soija schreef op 23-01-2006 @ 11:12 :
En gaan er dan ook nog voorrondes komen?
Ik zal later vandaag wel een topic op beleidszakenen openen over eventuele verdere veranderingen bij een volgende wedstrijd .
Oud 23-01-2006, 11:54
gezweetwel
gezweetwel is offline
Citaat:
Reynaert schreef op 22-01-2006 @ 23:34 :
van harte gefeliciteerd! En gezweetwel ook, omdat ze samen met mij de 2e plaats ( ) deelt.

Ik besefte niet dat dat zo'n eer was

Grapje - in elk geval, jij ook gefeliciteerd omdat je samen met mij dezelfde plaats mag delen.
Oud 23-01-2006, 12:35
Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
xineof schreef op 23-01-2006 @ 02:22 :
Nee, dat bedoel ik niet. Het gaat om de geladenheid van het voorbeeld. Je neemt nu een woord met een héle negatieve universle geladenheid in je vergelijking op om te bewijzen hoe erg het wel niet is. Dit vind ik niet fair. Je kunt de twee beweren namelijk niet gelijk trekken. Wat Vogelvrij bedoelt met 'Ik heb niet zoveel met Rwanda' is hoogstwaarschijnlijk, en kan tenminste alles behalve hetzelfde zijn als een stelling als 'ik heb niets met de holocaust'. Jij kunt die twee uitspraken niet op één niveau zetten. Want stel, degene die de uitspraak 'Ik heb niet zoveel met...' doet, kan dit bedoelen als 'Ik weet niet zo veel van .... af'. Jij insinueert hier echter duidelijk dat de zin dit betekent: 'Ik heb lak aan...' en bewijst dit door een vergelijking 'Ik heb niet zoveel met de holocaust'. De incorrectheid (ten minste, wat er mijns inziens incorrect aan is omdat je meteen uitgaat van één interpretatie zonder eerst te vragen naar de intentie van de uitspraak) wordt echter verscholen omdat de lezer meteen op het woord 'holocaust' reageert, vanwege de geladenheid van dit woord. Geen goede vergelijking dus, mijns inziens.
Zoals je hier kan lezen vallen zowel de holocaust als de volkerenmoord in Rwanda onder genocide. Ik zeg niet dat ze hetzelfde zijn, maar ze zijn vergelijkbaar. Bovendien interpreteer ik 'ik heb niet zoveel met...' niet als (A)'ik weet niet zoveel van ... af' ómdat het niet hetzelfde is. Het betekent gewoonweg iets heel anders, en als ze het laatste bedoelde had ze niet het eerste moeten zeggen. Ik interpreteer de uitspraak globaal als (B)'... interesseert me niet'. Anders gezegd, logisch gezien volgt interpretatie (A) niet logisch uit haar uitspraak, interpretatie (B) echter wel.

Vogelvrij: dat mijn gedicht je niet interesseert maakt me niet uit, maar je zei dat je niets met Rwanda had (zie interpretatie B). Dat schoot me in het verkeerde keelgat omdat het héél erg beledigend is voor alle mensen die daar zijn omgekomen. Verder zal je bij je studie literatuurwetenschap ongetwijfeld regelmatig secundaire literatuur moeten raadplegen om bijvoorbeeld een roman beter in een tijdsperspectief te kunnen plaatsen, of om een gedicht beter te kunnen begrijpen. Dat lijkt me zelfs de strekking van je studie: een studie om literatuur beter te kunnen begrijpen. De volkerenmoord in Rwanda is in de media verschenen, er zijn films en boeken over verschenen: naar mijn weten mag het best als algemene kennis verondersteld worden van iemand met een Wetenschappelijk Onderwijsniveau. Als je dan toevallig er niets over gehoord hebt, is het een kleine moeite om even Google te gebruiken. En als je dat niet wil, zeg dan gewoon 'ik weet niets van Rwanda'.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 13:18
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik volg het A B gedoe niet

Oké, het was misschien wat lomp geformuleerd. Natuurlijk moet ik voor mijn studie wel eens secundaire literatuur gebruiken, maar dat is voor mijn studie, niet echt vergelijkbaar, vind ik. En mijn algemene kennis is er wel, ik heb er bij Aardrijkskunde ooit wat over geleerd. Maar emotioneel voel ik niet echt iets bij wat er in Rwanda is gebeurd, ik heb geen herinneringen aan toen het gebeurde, ik ken geen mensen die het hebben meegemaakt, dus dat gaat ook wat lastig dan.

Hm, alles wat ik zeg, kan nog steeds verkeerd overkomen

Hoe dan ook, ik heb besloten maar niet meer mee te doen met DoPwedstrijden, aangezien ik er steeds in slaag om de sfeer te verpesten en dat spijt me.
Oud 23-01-2006, 13:34
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
reynaert: je kunt toch ook gewoon denken: 'ze kan het zo niet bedoelen'. of je reactie tot het 1e stuk beperken, dan had ze gewoon nog haar excuses aan kunnen bieden.
vogelvrij: stel je niet zo aan.
ik zeg: moeilijke mensen soms hier.

SketChSN, misschien een domme vraag, vergeef mij, maar hebben sketch&csn dit gedicht samen gemaakt?
grappig trouwens dat er weer veel andere mensen meegedaan hebben als de vorige ke(e)r(en)>
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 13:44
SketChSN
SketChSN is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 23-01-2006 @ 14:34 :
hebben sketch&csn dit gedicht samen gemaakt?
Ja
Oud 23-01-2006, 13:47
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
SketChSN schreef op 23-01-2006 @ 14:44 :
Ja
als de bliksem uit- en inloggen. mooi hoor .
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 15:49
Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
gezweetwel schreef op 23-01-2006 @ 12:42 :

de schrijver heeft een gezin verloren ("ik was eens gezind" en nu is hij (kinder)"loos").
Ik was eens gezind, geweldig!!
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 16:32
Reem
Reem is offline
Gefeliciteeeerd Xineof en Vidaaa!
En Gezweetwel en Reynaert natuurlijk ook. Ik moet zeggen dat de dichters me verrast hebben. Het was weer een toffe wedstrijd.
Porcelain: dit is nou al de tweede keer dat ik op jou heb gestemd, terwijl ik heb absoluut niet vermoedde. Knap geschreven! Wanneer krijgen we de vertaling van dat Zweedse citaat te zien?
Reageren

Regels voor berichten