Als ik 20.000 euro uitgeef aan een machine om producten mee te maken, heb ik uitgaven van 20.000 euro. Dit zijn echter geen kosten (accountancy-technisch gezien). Je wisselt simpelweg 20.000 euro aan cash in voor een machine die 20.000 waard is. Om die kosten te verrekenen schrijf je elk jaar (of maand) een gedeelte van de kosten af. Stel de machine gaat 20 jaar mee, dan schrijf je sowieso elk jaar 1000 euro af aan kosten + natuurlijk alle onderhoudskosten.
Hetzelfde zie je voor accounts receivable. Bij boeking van een verkoop komt er bij de activa een bepaald bedrag bij van, bijv., 1000 euro onder account receivable (geld wat nog binnen moet komen). Omdat je een dual entry systeem gebruikt schrijf je dan gelijk het geld onder owner's equity bij als opbrengst, zonder dat het geld binnen gekomen is. Als het geld na bijv. een maand binnenkomt is het slechts een kwestie van 1000 aftrekken van de accounts receivable en het optellen van 1000 aan cash. Het is een inkomst, maar geen opbrengst.
ZO kun je nog 1001 voorbeelden noemen.
|