Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-05-2006, 13:52
Muchacha
Muchacha is offline
Helpt zwemmen tegen vetverbranding? Of krijg je er enkel een betere conditie van? En hoevaak mag je per week zwemmen om het nog 'gezond' te houden voor je huid en haar (als je na elke zwembeurt doucht en je haar wast)?
Met citaat reageren
Oud 14-05-2006, 13:58
Hulk
Hulk is offline
met elke beweging die je maakt verbrandtje calorieen. er zijn echter betere alternatieven dan zwemmen. Zwemmen is namelijk behoorlijk zwaar en niet lang vol te houden op een flink tempo.

Je kunt beter gaan hardlopen/fietsen/touwtjespringen.

naar mijn weten is het niet ongezond voor je huid of haar om elke dag te zwemmen. doen topsporters tenslotte ook.
Oud 14-05-2006, 15:10
Muchacha
Muchacha is offline
Topsport is dan ook niet gezond
Ontwikkel je er spieren mee dan? En zo ja, waar?
Met citaat reageren
Oud 14-05-2006, 15:12
Hulk
Hulk is offline
op lange termijn ontwikkel je er wel spieren mee.. maar wees er maar niet bang voor. als vrouw zijnde zul je sowieso niet snel spieren ontwikkelen (en al helemaal niet met een sport zoals zwemmen). vrienden van mij die waterpolo doen zijn ook allemaal zo mager als brandhout.

ik denk trouwens dat topsport wél gezond is
Oud 14-05-2006, 15:16
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Muchacha schreef op 14-05-2006 @ 14:52 :
Helpt zwemmen tegen vetverbranding? Of krijg je er enkel een betere conditie van? En hoevaak mag je per week zwemmen om het nog 'gezond' te houden voor je huid en haar (als je na elke zwembeurt doucht en je haar wast)?
Je krijgt van zwemmen in ieder geval een betere conditie. Of je ook echt afvalt van zwemmen, weet ik niet. Ik merk er zelf in ieder geval weinig van (maar afvallen is dan ook niet mijn doel). Zwemmen wordt vaak ook aangeraden omdat het een sport is die weinig blessuregevoelig is.
En 'gezond'... Het is maar net hoe je dat definieert. Ik kan het wel aan mijn haar merken als ik 5 dagen in een week zwem, maar wassen met goede shampoo en het gebruik van een badmuts helpt bij mij al veel. Wel hebben veel mensen bij onze ploeg een droge, schrale huid van het zwemmen, maar met olie of andere middeltjes valt dat ook goed te voorkomen.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2006, 15:37
Muchacha
Muchacha is offline
Mijn doel is ook niet niet afvallen, eerder wat 'strakker' in mijn vel gaan zitten. En zwemmen vind ik wel comfortabel en ik doe het graag
Met citaat reageren
Oud 14-05-2006, 20:41
Encrypted
Encrypted is offline
Als je een keer iets anders wilt doen, raad ik je HIIT aan (High Intensity Interval Training). Het is prima voor vetvebranding, je conditie gaat met sprongen vooruit en je bent vrijwel altijd binnen 20 minuten klaar.

http://en.wikipedia.org/wiki/High-in...erval_training
http://www.google.com/search?hl=nl&r...l+Training&lr=

Veel plezier
Oud 14-05-2006, 21:07
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb acht jaar lang gezwommen en ik kreeg er zeker wel spieren van. Ik had vooral veel bovenarmspieren van het zwemmen. Nu nog wel een beetje maar wel minder stevig dan toen ik echt nog regelmatig zwom. Echt afvallen doe je er volgens mij niet van. Je krijgt er wel meer spieren en een betere conditie van. Wat ik wel merk is dat als je een goede conditie hebt met zwemmen dat je daar wel wat aan hebt met zwemmen zelf maar veel minder met hardlopen ofzo.
Oud 14-05-2006, 21:22
Verwijderd
Er is een vuistregel om je maximale hartslag te berekenen.

220- je leeftijd = je Hf Max.

Dus bij jou is dat 197. ( Het is een waarde die ook 10 slagen eronder of erboven kan liggen.)

Als je gaat vet verbranden dan moet je minimaal 20 min. tot een half uur op een lage hartslag trainen. Je kan natuurlijk niet plaatselijk vet verbranden. De 1 valt eerder op de dijen af dan op de buik.

Het omslagpunt is 65 tot 70% van je maximale hartslag. Dus bij jou ligt dat zo rond de 135.

Je hebt er niet veel aan tijdens het zwemmen, maar als je op een rustig tempo schoolslag zwemt, verbrand in verloop van tijd wel vet. Tenzij je met hartslagband wil gaan werken. die kan je tijdens het zwemmen op doen.

Als je op een hoger tempo gaat zwemmen, dan gaat je hartslag ook omhoog. Omdat je dan veel energie nodig hebt bij zo'n hoge hartslag, spreek je eerder je glucose depot's aan. (koolhydraten)

Dus als men op een hoger tempo zwemt verbrandt relatief minder vet tot de koolhydraten. Als die voorraden op zijn na 1,5 uur schakelt men op de reserves. (eiwit of vetten)

vb. Een marathon loper heeft geen vet nodig alleen heel veel koolhydraten en wat eiwit. Eiwit halen ze uit de spieren dat na 1,5 uur plaats begint te vinden. Voorraden liggen per persoon anders. Als je bijv. merkt bij iemand die naar amonia stinkt bij een lange maar hoge inspanning dan breekt ie spiercellen af.

Waarom zoveel informatie.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2006, 09:05
Muchacha
Muchacha is offline
Dus jij zegt dat ik traag maar lang moet zwemmen om vet te verbranden?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2006, 09:29
Verwijderd
Ik zwem zo vaak als ik maar de mogelijkheid heb (4 tot 7 keer per week) (het zwemmen voornamelijk omdat ik van de zomer mee wil doen aan lange afstands buiten-water wedstrijden). Daarbij train ik op een niet al te hoog duurtempo niveau. (andere dagen dat mn duurtraining train ik iets sneller niveau, maar dat laat ik hier even buiten)

Van het zwemmen wordt ten eerste je conditie beter (mits je het regelmatig doet.) Je valt er inderdaad van af (lees het gedeelte mn van MegaManX) mits je op de juiste wijze zwemt. Je moet dan echter wel ook gewoon letten op wat je eet en drinkt. Alleen zwemmen heeft weinig effect inderdaad (tenzij je al gezond eet enzovoorts, dan kan het wel verschil maken).

Ik heb zelf een moeilijke huid, maar door het vele zwemmen niet meer problemen ermee oid. En verder mn haar verzorg ik zo goed mogelijk door niet al te zware shampo's die mn haar aan zouden kunnen tasten en meestal gebruik ik na het het zwemmen ook een conditioner zodat het niet pluizig gaat worden.

Succes ermee
Met citaat reageren
Oud 15-05-2006, 13:15
Verwijderd
Citaat:
Muchacha schreef op 15-05-2006 @ 10:05 :
Juh.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2006, 13:34
reno
reno is offline
Hmm, en als ik voornamelijk conditie & spieren wil oefenen?
Hoef niet af te vallen, ik wil alleen fit worden en bovenlijf een beetje gespierder maken (niet sportschool-gespierd, gewoon gezond gespierd).
Oud 15-05-2006, 17:51
Roadrunner
Roadrunner is offline
Citaat:
Hulk schreef op 14-05-2006 @ 14:58 :
met elke beweging die je maakt verbrandtje calorieen. er zijn echter betere alternatieven dan zwemmen. Zwemmen is namelijk behoorlijk zwaar en niet lang vol te houden op een flink tempo.

Je kunt beter gaan hardlopen/fietsen/touwtjespringen.

naar mijn weten is het niet ongezond voor je huid of haar om elke dag te zwemmen. doen topsporters tenslotte ook.
hardlopen is trouwens niet goed voor vetverbranding, klinkt raar, maar je kunt beter gaan wandelen (wel actief wandelen)
Oud 15-05-2006, 21:36
Verwijderd
Citaat:
Roadrunner schreef op 15-05-2006 @ 18:51 :
hardlopen is trouwens niet goed voor vetverbranding, klinkt raar, maar je kunt beter gaan wandelen (wel actief wandelen)
Je hartslag schiet te snel omhoog bij hardlopen. Erg langzaam joggen kan weer wel maar dan ga je 7 a 8 kilometer per uur.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 22:25
Encrypted
Encrypted is offline
Citaat:
Muchacha schreef op 15-05-2006 @ 10:05 :
Lees je mijn post niet? HIIT is met name geschikt voor het verbranden van vet omdat het de stofwisseling omhoog gooit en deze blijft ná het sporten ook nog een tijd hoog (hoog als in meer caloriën verbranden). Het verhaaltje dat je, om vet te verbranden, een langere tijd met een lagere intensiteit moet cardio'en is al lang achterhaald.

Ik kan het begrijpen dat je me niet gelooft, maar het is toch echt waar; HIIT is het effectiefst om in een korte tijd het meeste vet te verbranden, een HIIT sessie hoeft niet langer dan 15 minuten te duren én je conditie gaat met sprongen vooruit (als deze voorheen belabberd was ).

Eén linkje van een onderzoek dat alles bevestigd wat ik in deze post heb vermeld: http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=747976 (en laat je niet afschrikken door het woordje 'bodybuilder' in deze URL, in feite ben jij ook een bodybuilder als je vet wilt verbranden, en daar is helemaal niks mis mee)

Nogmaals, veel plezier
Oud 16-05-2006, 22:36
Hulk
Hulk is offline
Citaat:
Roadrunner schreef op 15-05-2006 @ 18:51 :
zolang je maar op 60-70% van je hartslag zit.. ik moet dan wel ongeveer 11 km/h rennen. verder vind ik dit soort opmerkingen wel leuk, maar onderbouwing nog leuker. hoe kom je erbij dat actier wandelen beter voor je vetverbranding is dan harlopen

HIIT is voor vetverbranding inderdaad heel geschikt. het principe is eigenlijk 30 seconden op 100% van je kunnen doen, en dan 30 seconden uitlopen/rustiger aan.

Laatst gewijzigd op 16-05-2006 om 22:43.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 13:20
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Ik zat er wel strak van im m'n vel, dus daar is het zeker goed voor En idd, lang maar niet snel. Gewoon lekker rustig een uur of anderhalf uur baantjes zwemmen.
Oud 27-06-2006, 12:04
jipjuh
jipjuh is offline
zwemmen is de perfecte sport om over heel je lichaam een beetje strakker te worden. je gebruikt heel je lichaam en zeker vlinderslag is erg intensief. ik heb 9 jaar op zwemmen gezeten en k had toen een mooi lichaam. toen ik stopte kwam het buikje al snel je bouwt er ook zeker conditie mee op, eerst zwom ik 4x per week en dan een training van 1,5 uur waar je helemaal afgebeuld werd maar wanneer k nu ga zwemmen ben ik na 4 baantje schoolslag al moe.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2006, 13:16
Verwijderd
Volgens mij gebruik je bij zwemmen gewoon je hele lichaam en word of blijf je door dat regelmatige gebruik vanzelf strakker. En je hoeft er nog niet eens baantjes voor te trekken - als ik in de zomer een tijd veel 'zwem' (voornamelijk klieren in het water, eigenlijk), val ik altijd (wat) af. Meer bewegen dan normaal helpt daar sowieso wel voor.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten