Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-05-2006, 10:00
da leentjuh
da leentjuh is offline
Hoi mensen,
Ik was gisteren in Leiden, voor examencursus, toen sprak ik een meisje die wilde Psychologie gaan studeren (in Leiden geloof ik)
Zij had een brief gekregen, er zou geen loting meer plaatsvinden.
Nou wil ik dus graag Geneeskunde doen, met als alternatief Psychologie. Dit kan niet als dit ook een lotingsstudie is, ik wil dan wel meedoen met de naloting, maar dit biedt dus geen zekerheid. Dan moet ik dus nóg een alternatieve studie verzinnen.
Als Psychologie geen lotingsstudie zou zijn, dan zou ik dat dus als alternatief kunnen nemen.
Iemand die weet hoe het nou zit? Is er nou wel of geen loting? Of alleen bij bepaalde universiteiten?

Bvd.
Oud 17-05-2006, 10:54
Martine1986
Martine1986 is offline
Volgens mij is psychologie alleen bij bepaalde universiteiten een "lotingsstudie". Van een vriendin die er dit schooljaar mee is begonnen weet ik dat Maastricht als enige universiteit geen loting had dit jaar. Maar misschien dat ze dat voor het aankomende schooljaar veranderd hebben.
Oud 17-05-2006, 10:58
Verwijderd
Ja, er zijn er nu wel meer die geen loting hebben geloof ik.. In mn msn-lijst heb ik een meisje in wiens nickname staat dat ze ook geen loting heeft voor psychologie, maar ik weet niet zeker waar ze dat gaat studeren Ik dacht Groningen, kan dat?
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 12:20
da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Martine1986 schreef op 17-05-2006 @ 11:54 :
Volgens mij is psychologie alleen bij bepaalde universiteiten een "lotingsstudie". Van een vriendin die er dit schooljaar mee is begonnen weet ik dat Maastricht als enige universiteit geen loting had dit jaar. Maar misschien dat ze dat voor het aankomende schooljaar veranderd hebben.
Ja, was voor aankomend schooljaar veranderd.. Maar nu dus weer veranderd ofzo Ik snap het niet helemaal..
Maar in Groningen zou ik eventueel wel willen studeren
Liever in Utrecht, maar dat is wel een populaire plaats, dus kans is kleiner dat ik daar terecht kan..
Oud 17-05-2006, 13:08
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Die loting is er ook speciaal om oa de mensen te weren die zijn uitgeloot voor geneeskunde Ik vind het juist een slechte zaak dat ze die loting weer afschaffen. Het barst in juli/augustus gewoon van de last-minute aanmeldingen.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 14:18
da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 17-05-2006 @ 14:08 :
Die loting is er ook speciaal om oa de mensen te weren die zijn uitgeloot voor geneeskunde Ik vind het juist een slechte zaak dat ze die loting weer afschaffen. Het barst in juli/augustus gewoon van de last-minute aanmeldingen.
Ja, maar ik vind psychologie óók een leuke opleiding. Bovendien, voor biomedische wetenschappen hebben ze hetzelfde kunstje geflikt. Je moet toch wát als je uitgeloot bent?
En verder hebben ze zoiets als bindend studieadvies dus mensen die er niets voor willen doen vallen snel genoeg af.

Een loting heeft trouwens ook geen zin als toch bijna iedereen wordt ingeloot, wat het geval is bij psychologie.
Oud 17-05-2006, 14:31
Verwijderd
Ik ben vanmiddag nog bij de studieadviseur van psychologie geweest (Leiden), en die zei wel dat er een loting was dit jaar. Maar misschien op andere universiteiten niet, daar weet ik niet zoveel van af.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 14:33
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
da leentjuh schreef op 17-05-2006 @ 15:18 :

Een loting heeft trouwens ook geen zin als toch bijna iedereen wordt ingeloot, wat het geval is bij psychologie.
Jawel, want de mensen die zich voor 15 mei inschrijven worden inderdaad meestal wel ingeloot, maar de laatkomers zoals mensen die zijn uitgeloot voor geneeskunde vaak weer niet. Dan overschrijden ze het maximum.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 15:06
Nyawa
Ik kreeg van de RuG een brief dat iedereen die zich had aangemeld voor IO/IB en Psychologie zeer waarschijnlijk gewoon geplaatst werden omdat het aantal aanmeldingen het aantal plaatsen niet overschreed. Maar ik weet niet hoe dat precies zit met aanmelden voor psychologie als tweede studie en of dat nou al mag, want officieel zit er nog steeds wel een loting op dacht ik.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 16:22
Morri
Morri is offline
Wat ik van iemand begreep was dat er in principe gewoon loting is, maar als er zich dan minder mensen op hebben gegeven dan er plaatsen zijn, dan worden die plaatsen gewoon 'weggegeven'.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 17:20
Verwijderd
Ik heb me aangemeld voor Psychologie in Nijmegen. op een site met peildatum 12-05-2006 bleek dat het aantal aanmeldingen (462) het aantal plaatsten (450) toen al had overtroffen. Wij moeten dus wel loten neem ik aan. Maar er gaan er ook nog wat zakken natuurlijk...
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 19:12
Yerli
Yerli is offline
Citaat:
Zazana85 schreef op 17-05-2006 @ 18:20 :
Ik heb me aangemeld voor Psychologie in Nijmegen. op een site met peildatum 12-05-2006 bleek dat het aantal aanmeldingen (462) het aantal plaatsten (450) toen al had overtroffen. Wij moeten dus wel loten neem ik aan. Maar er gaan er ook nog wat zakken natuurlijk...
Wat is het adres van die site?
Oud 17-05-2006, 19:14
Yerli
Yerli is offline
Zover is weet heeft elke psychologie opleiding een loting.
Universiteit Twente is de laatste universiteit die loting heeft ingevoerd, dit hebben ze gedaan omdat ze een kleine opleiding willen blijven en uit solidariteit omdat wanneer elke psychologie opleiding een loting heeft, er een plaatsingscommisie komt.

Hier staan alle WO studies die meedoen aan de loting:

http://www.ibgroep.nl/particulier/In...s_fixus_wo.asp
Oud 17-05-2006, 20:44
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Het enige wat de UvA kwijt wil, is dat de kans groot is dat ik word ingeloot. Maar ik wil zekerheid omdat ik dankzij miscommunicatie met de ib-groep niet mee mag doen met de decentrale selectie
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 21:58
cagie
cagie is offline
Citaat:
Yerli schreef op 17-05-2006 @ 20:14 :
Zover is weet heeft elke psychologie opleiding een loting.
Universiteit Twente is de laatste universiteit die loting heeft ingevoerd, dit hebben ze gedaan omdat ze een kleine opleiding willen blijven en uit solidariteit omdat wanneer elke psychologie opleiding een loting heeft, er een plaatsingscommisie komt.

Hier staan alle WO studies die meedoen aan de loting:

http://www.ibgroep.nl/particulier/In...s_fixus_wo.asp
Universiteit Twente heeft ook loting ingevoerd omdat het afgelopen jaar het aantal eerste jaars wederom verdubeld is ten opzicht van het vorige jaar. Dit leverde een aantal problemen omdat de opleiding kleinschalig was opgezet en dit niet meer mogelijk was met zoveel eerste jaars.

Vorige jaar is iedereen die psychologie wilde doen ook ingeloot (geloof 8 of 9 mensen...). Dit zegt helaas niks over komend jaar. Een jongen op de middelbare school wilde ook psychologie als tweede keuze opgeven voor het geval hij werd uitgeloot voor geneeskunde. Hij wilde echter alleen maar naar een universiteit in Amsterdam en op beide instellingen zat loting. Hij kon niet meeloten voor beide studies ondanks dat de mensen die zich hadden aangemeld bij de vu ook een brief kregen dat ze waarschijnlijk waren ingeloot omdat er minder aanmeldingen waren dan plaatsen.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2006, 14:03
Myrtille
Myrtille is offline
Ik geloof dat er overal loting is, maar dat het makkelijker door te komen is bij Psychologie dan bij Geneeskunde. Maar dat verschilt ook per persoon hoe hij dat beleeft..

Ik vind het echt een naaistreek van de regel "niet twee numerus fixus studies". Alles wat maar een beetje in de buurt komt van Geneeskunde is gelijk al onmogelijk als je wordt uitgeloot!

Sowieso heb ik een hekel aan die lotingen. Wees blij dat er zoveel mensen arts willen worden! Bereid je universiteit dan gewoon uit, aan mensen in de medische sector is nooit een overschot! En ik kan niet eens meer blij zijn met m'n cijfers, omdat alles wat ik onder de acht haal, mijn streefgemiddelde van een acht omlaag haalt..
Met citaat reageren
Oud 21-05-2006, 14:25
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Myrtille schreef op 21-05-2006 @ 15:03 :
Ik vind het echt een naaistreek van de regel "niet twee numerus fixus studies". Alles wat maar een beetje in de buurt komt van Geneeskunde is gelijk al onmogelijk als je wordt uitgeloot!

Sowieso heb ik een hekel aan die lotingen. Wees blij dat er zoveel mensen arts willen worden! Bereid je universiteit dan gewoon uit, aan mensen in de medische sector is nooit een overschot! En ik kan niet eens meer blij zijn met m'n cijfers, omdat alles wat ik onder de acht haal, mijn streefgemiddelde van een acht omlaag haalt..
Nouja, vrienden van mij studeren BMW, Farmacie en Psychologie en zij zijn stuk voor stuk héél erg blij dat die regel is ingesteld. De uitval van de "parkeerstudenten" is enorm, en kost de uni's dus ook alleen maar geld. Bovendien zijn de studenten vaak niet gemotiveerd, weten ze niet eens echt wat ze gekozen hebben en houden ze de werkgroepen op de opleidingen groot. (BMW in Utrecht is de laatste paar jaar verdriedubbeld) En das weer niet bevorderlijk voor de onderwijskwaliteit, de hoeveelheid geld wat ermee wordt verloren ook niet trouwens.

En daarbij: hulde selectie aan de poort. Met het aantal opleidingsplekken voor Geneeskunde heb je absoluut een punt, en er zijn ook betere opties dan een numerus fixus, maar eigenlijk zouden ze een selectie moeten maken bij alle studies waar het aantal aanmeldingen uit de klauwen lijkt te lopen. (ik noem een voorbeeld: Geschiedenis. Persoonlijke frustratie)
Oud 21-05-2006, 14:38
Verwijderd
Citaat:
fractuur schreef op 21-05-2006 @ 15:25 :
En daarbij: hulde selectie aan de poort. Met het aantal opleidingsplekken voor Geneeskunde heb je absoluut een punt, en er zijn ook betere opties dan een numerus fixus (...)
Decentraal selecteren veel massaler invoeren en het aantal pure lotingsplekken terugbrengen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten