![]() |
|
Nu heb ik mn examens achter de rug en wil ik er een jaar tussen uit, eerst ga ik in Frankrijk bij een boer werken en daarna zou ik eigelijk een half jaar naar een kibbutz willen....
Na aardig wat zoeken en van het kasje naar de muur verwezen te zijn kwam ik bij deze (alleen met IE te bekijken helaas) organizatie uit ... Nou vroeg ik me af of er misschien mensen zijn die een tijd in een kibbutz gewerkt/woont hebben of mensen kennen die dat gedaan hebben? En hoe ben je daar gekomen, via welke organisatie? Je hoort er eigenlijk nooit (meer) wat over... ik ben benieuwt ![]() |
Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
De kibbutz beweging floreerde vooral in de jaren '60.
Vandaag de dag zijn veel kibbutzim (mv. van kibbutz) geprivatiseerd of ze hebben de werkwijze veranderd. Toch zijn er nog kibbutzim die vrijwilligers aannemen, het beste kun je daarvoor, als je in israel bent, naar de KPC (kibbutz program center) gaan in Tel Aviv (18 Frishman Straat, Tel-Aviv, vlakbij Ben Yehuda, om het hoekje, het is een oud-uitziend gebouw en de wegwijzingen zijn niet superduidelijk, maar de meeste mensen in de omgeving weten wel waar 't is). Als je in Israel aankomt kun je er heen gaan, en dan enkele dagen in een hostel in Tel Aviv verblijven tot ze een plaatsje voor je hebben (soms is het meteen, soms duurt het een paar dagen). Hou er wel rekening mee dat de zomer hoogseizoen is.. je kunt ook nu al contact met ze opnemen, maar Israelische bureaucratie (ik weet 't alles van, vooral ministerie van binnenlandse zaken is een topperrrrr) is nogal langzaam en niet zo vriendelijk, maar je zou het kunnen proberen.. De kibbutz is niet meer zoals vroeger en er zijn een aantal kibbutzim waar ik niet zou willen zijn, maar toch schijnen er nog best aardige tussen te zitten.. En als je tijd hebt om te reizen is het helemaal cool..!!!!!! groeten Para Siempre uit Israel Ps; ook een idee, Sar El, dat is vrijwilligerswerk in de gezondheidszorg of het leger (nee, je vecht niet, maar je maakt schoon, werkt in de keuken en dergelijke www.sar-el.nl). |
![]() |
||
Citaat:
Dat was niet echt mijn bedoeling... Ik weet niet of het mogelijk is (in deze kappitalistische wereld) maar ik zou het liefst werken in ruil voor slaapplek+eten, ik kan niet geloofen dat het zo'n $800 oid voor een half jaar moet kosten.. ![]() En ik ga trouwens niet in het hoogseizoen, waarschijnlijk pas in december tot juni... Maar zit je nu zelf in een Kibbutz? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het is nog steeds mogelijk om volunteer te worden, en naar mijn weten betaal je een "fee" bij het KPC van ong 50 US Dollars maar dat is het. Je kunt ook in een kibbutz hostel wonen maar dan betaal je en doe je niets... maar meld je aan voor vrijwilliger! |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik zelf ben nooit een volunteer geweest maar ken wel mensen die het waren, ik heb er een tijdje bij gewoond en de volunteers vormen toch wel een groep samen... Maar het is veeeeeeeel minder dan vroeger, en bijna alles is geprivatiseerd en vele kibbutzim hebben geen eens een keuken meer.. (catering food). |
![]() |
|
Ik ga van de zomer met een vriendin heen om er zo'n twee maanden te werken. Dit hebben we geregeld via Oppenheim travel, hun site is www.oppenheim.nl .
Met het vliegtuig komen we aan op Tel Aviv waar we als eerst overnachten in een hostel en dan de dag erna naar het Kibbutz Volunteers Centre gaan. Daar moeten we US$80 betalen en zij regelen een plaats voor ons. Ik ben er ongeveer 800 euro mee kwijt (exclusief die 80 dollar). Dit geld is voornamelijk het vliegticket (open retourtje) maar daar zitten ook verzekering (reken ongeveer 1 euro per dag), reserveringskosten, brandstoftoeslag etc. bij in. Ook zal je een doktersverklaring in het Engels moeten hebben die je gewoon bij je huisarts kunt krijgen. Je betaalt dan gewoon één consult (ik was 24,80 euro kwijt). Het komt neer op dat de dokter 'I hereby declare that ... is fit to work' schrijft en that's it. Zelf hebben we ook nog een aantal onduidelijkheden, zoals hoeveel geld mee te nemen etcetera. Maar de rekening hebben we nu helemaal betaald dus als het goed is krijgen we nu een informatiefolder met het precies hoe en wat thuisgestuurd. Ook bel ik nog even naar het reisbureau voor wat vragen, dus mocht je een vraag hebben wil ik die best meteen stellen daar. Wat het vooral is is natuurlijk werken, en dan 1 of 2 dagen in de week vrij, met soms een extra dag. In die dagen worden er vaak excursies geregeld is ons verteld, maar je kan ook vragen bij een stad in de buurt te zitten dat je zelf wat bij organisaties kan ondernemen. Hopelijk heb je er wat aan. edit: linkje gevonden klik
Laatst gewijzigd op 23-06-2006 om 22:16. |
Advertentie |
|
|
|