![]() |
|
Een kamermeerderheid vindt dat in rechtszaken niet alleen beroepsrechters, maar ook leken moeten meebeslissen over het vonnis. De PvdA, de VVD en de LPF denken hiermee de kwaliteit van de rechtspraak te vergroten. Nu worden grotere strafzaken nog beoordeeld door drie rechters, die natuurlijk een juridische opleiding gehad hebben. Als in dit soort zaken, met een meervoudige strafkamer, één van de rechters vervangen wordt door iemand die juist niet voor het vak opgeleid is, denken ze dat die persoon als 'breekijzer' kan fungeren tussen de juristen.
Frans Weekers (VVD) vertelt dat hij vindt dat rechters "te veel opgesloten [zitten] in hun wetboek. Het is goed om zaken anders te bekijken." Ook hoopt hij dat rechters nu hun vonnis beter zullen motiveren, zodat de leek die meebeslist het ook snapt. Opmerkelijk is dat Nederland nu het enige land in Europa is waar géén lekenrechtspraak bestaat. Wel kunnen er rechter-plaatsvervangers benoemd worden in plaats van rechters, maar dat moeten wel mensen zijn met een juridische opleiding. De VVD en de PvdA willen die eis voor die opleiding nu laten vervallen. Weekers en Wolfsen (PvdA) zullen op korte termijn een amendement indienen voor bespreking in de Tweede Kamer. Joost Eerdmans (LPF) is blij met het voorstel, maar vindt het lang niet ver genoeg gaan. Rechter-plaatsvervangers worden namelijk benoemd door wat hij de "elite" noemt. "Wie zegt me dat slagers en bakkers straks mogen meepraten, met hun gezonde verstand?" bron Zijn ze nou helemaal gek geworden? ![]() |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Als ze willen dat vonissen leesbaarder worden moeten ze een tolk 'juridisch gepruttel -> Nederlands' in huren, niet een soort rechtspraak invoeren die geen voordelen heeft.
Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Zie ook laatste regel van dat duitse citaat. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Zorgvuldiger? Onzin. Kijk naar de Franse Marokkaan die pas in de VS is veroordeeld. Die had beslist de doodstraf gekregen als de VS prof. rechtspraak hadden. Wat ik wil zeggen: het idee dat een jury of leek makkelijker te manipuleren is, of hogere straffen uitdeelt, is een fabeltje. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Maar vriendjespolitiek? Vroeger ja, aangezien de rechters politiek benoemd werden, maar sinds de Hoge Raad voor Justitie gebeuren dergelijke zaken niet meer. Het grote probleem is echter dat je rechters hebt die elke week hun vonnissen of arresten maken en direct uitspreken, en je hebt er die gewoon een jaar wachten vooraleer ze eraan beginnen ( dan kun je je de vraag stellen wat voor nut de pleidooien en zittingen hebben) Deze laatsten zouden inderdaad beter gecontroleerd of gesanctioneerd moeten worden. Maar we hebben het jury syseem, en de mensen daarin zijn ook maar gewone burgers die zich gemakkelijk laten beïnvloeden. Denk maar aan de zaak van een Chinese vrouw die vorige week onschuldig verklaart werd door de jury hoewel er toch zekere bewijzen waren. Rechters en advocaten kun je niet afschaffen, die zijn in onze maatschappij nu eenmaal nodig, maar de rechters door leken vervangen is ook geen optie. Volgens jou zijn de rechters overbetaald? Zo hoog is hun loon nu ook weer niet. Je vergeet evenwel dat om rechter te kunnen worden je toch wel moet de studies gedaan hebben, het taalexamen, het groot examen en dat de slaagpercentages zeer laag liggen, je moet dus wle degelijk bekwaam zijn, dus wat dat betreft is hun loon niet zo opmerkelijk hoog.
Laatst gewijzigd op 20-06-2006 om 13:36. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() *edit: het is, nogmaals, een op lucht gebaseerde mythe dat juryleden "als gewone mensen" vatbaarder zijn voor dwalingen dan juridisch geschoolde rechters, de laatsten ook heel gewone mensen. ![]() Laatst gewijzigd op 20-06-2006 om 15:31. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Proteststemmen op de PvdD vind ik een beetje tegen mijn principes, voornamelijk omdat ik een hekel heb aan one-issue partijen.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Ik ben, zoals bekend, sowieso een fel tegenstander van vrijwel elke vorm van burgerinspraak buiten verkiezingen om. Dat neemt overigens niet weg dat ik Mickey wel een punt vind hebben. Namelijk het gegeven dat rechtspraak begrijpelijk moet zijn. Niet omdat ik persoonlijk vind dat Kees de palletsorteerder het moet kunnen lezen of volgen, maar puur omdat wet en regelgeving wel maatschappelijk draagvlak moet hebben. Het ontleent haar bestaansrecht aan maatschappelijk draagvlak. Voldoende maatschappelijk draagvlak kun je bereiken door met de winden mee te waaien (en dus de wil van het volk uit te dragen in rechtspraak), maar ook door ervoor te zorgen dat rechtspraak die in lijn ligt met het bestaande beleid begrepen wordt door het publiek. Niet de stukken, maar de beslissing moet dus begrijpelijk zijn. Ik zie geen heil in een jury-systeem, omdat het te veel nadelen met zich meedraagt en een te gemakkelijke weg is die je dus aktief moet mijden (net als alle andere vormen van burgerinspraak). Zeker omdat het uiteindelijk een averechts effect zal hebben.
||
Citaat:
En dan? Dan heb ik helemaal niets meer. Rechts stem ik niet en links zit gewoon geen fatsoenlijke partij.
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah' T_ID | 501 | 07-02-2006 00:13 | |
Onpartijdigheid Nederlandse rechters AsianDF | 21 | 01-08-2005 17:11 | |
"Vrouw raakte tasjesdief opzettelijk" Levitating Nun | 313 | 18-02-2005 14:42 | |
Werk, Geld & Recht |
voor- en nadelen van Jury-rechtspraak t.o.v. onze Nederlandse rechtspraak. Verwijderd | 2 | 21-12-2004 13:02 | |
Rechters willen meer duidelijkheid bieden over vonnis Sky Jewel | 45 | 17-01-2004 10:57 | |
smartengeld $@nd€r $@l@m@nd€r | 30 | 28-06-2003 20:52 |