Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-08-2006, 08:09
Pim89
Pim89 is offline
Ik kwam er laatst achter dat ik E 2,66 zonder toeslagen bruto per uur ontvang. Ik ben 17, dus ik zou minimaal E 2,93 zonder toeslagen bruto moeten ontvangen. Per uur that is

Nu heb ik al aangekaart bij mijn werkgever dat dit niet kan kloppen, maar hij komt met het excuus dat het aan de CAO zou liggen. Ik heb voor de zekerheid wat instanties gebeld, en die vertelde mij - logisch natuurlijk - dat ik dat minimumloon van E 2,93 met terugwerkende kracht nog moet/zal moeten krijgen.

Kunnen jullie mij adviseren hoe ik dit het beste kan aanpakken zonder al te veel trammelant te veroorzaken?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-08-2006, 08:19
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Kijk hij zal het nooit leuk vinden . Dus het zal altijd tramelant veroorzaken.
Zeg gewoon dat je navraag hebt gedaan enzo en dat je met terugwerkende kracht dat urloon wil hebben.
Dat het niet kon had ik je ook kunnen vertellen. Minimum is minimum een CAO kan daar nooit in negatieve zin van af wijken
Oud 03-08-2006, 11:33
T_ID
T_ID is offline
Simpel, stel je baas op de hoogte van het simpele feit dat een CAO je nooit onder het wettelijk minimumloon kan betalen. Betwist hij dat, vraag hem dan maar op te zoeken in de CAO waar dat precies staat en je dat te tonen.

Dat is niet meer dan eerlijk. Hoe dat opeisen trammelant veroorzaakt zie ik dan ook niet.
Oud 03-08-2006, 12:48
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
T_ID schreef op 03-08-2006 @ 12:33 :
Dat is niet meer dan eerlijk. Hoe dat opeisen trammelant veroorzaakt zie ik dan ook niet.
Dat is natuurlijk wel heel kort door de bocht. Die baas voelt zich nu natuurlijk behoorlijkt op z'n p*k getrapt omdat hij door een 17-jarige 'snotneus' terecht wordt gewezen. Lijkt me niet dat hij daar blij van wordt, zeker niet omdat het hem ook nog eens geld kost wat hij er blijkbaar niet voor over heeft.
Als ik de TS was zou ik ook maar vast gaan rondkijken naar een nieuwe baan, want dit zal de werksfeer waarschijnlijk niet verbeteren. En uiteraard een rechtswinkel bezoeken voor informatie over verdere stappen als de baas niet snel met het geld over de brug komt.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 12:56
ganralph
ganralph is offline
nog even van postbus51.nl (ik heb niets nagerekend, maar om even aan te geven dat uurloon niet wettelijk is vastgelegd, wellicht een mogelijkheid voor je werkgever om minder te betalen):

Citaat:
Berekenen minimum uurloon
Uurbedragen worden niet officieel door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelgegenheid vastgesteld en ook niet door het ministerie verstrekt. De volgende berekening geeft u een indruk van de uurbedragen.
Het uurbedrag is afhankelijk van de normale arbeidsduur per week in het bedrijf waar u werkt (bijvoorbeeld 40, 38 of 36 uur).

Bereken eerst de gemiddelde arbeidsduur per dag: 40, 38 of 36 uur delen door 5. Deel dan het bruto dagbedrag dat voor uw leeftijd geldt door de gemiddelde arbeidsduur per dag.

Bijvoorbeeld: een 19-jarige werkt 36 uur per week. Per dag is dat gemiddeld 36/5 = 7,2 uur. Per dag verdient hij € 30,65. Per uur is dat 30,65 / 7,2 = € 4,26.
U kunt ook de nettoweekbedragen delen door het gebruikelijke aantal uren per week (bijvoorbeeld 40, 38 of 36).
Citaat:
Nettobedragen zijn, anders dan de bruto bedragen, niet wettelijk bepaald. Ze kunnen per bedrijfstak verschillen. Dit komt doordat de sociale premies en andere inhoudingen, zoals belastingen, sterk kunnen verschillen. Ook kunnen tussentijds wijzigingen optreden;
lees hier verder

don't shoot the messenger als het niet aansluit bij je vraag

Laatst gewijzigd op 03-08-2006 om 12:58.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 14:31
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ivo schreef op 03-08-2006 @ 13:48 :
En uiteraard een rechtswinkel bezoeken voor informatie over verdere stappen als de baas niet snel met het geld over de brug komt.
Gewoon een maand niets doen en dan het verhogingsbeding bij te laat betaald loon gebruiken. Ik beurde om die reden van een vakantiebaan achteraf 50% extra omdat ze per se een kopie van een pinpas wilden (had ik toen niet) en nog meer zaken wilden weten die ik ze niet verplicht ben.

Okay, ik hoef er waarschijnlijk niet meer terug te komen, maar 50% extra loon voor twee brieven versturen vind ik niet slecht.

Als je het normaal brengt moet je baas wel een behoorlijke eikel zijn alvorens hij daar echt aanstoot aan neemt. Hij is toch immers degene die hier een probleem veroorzaakt? Toch niet de werknemer die niets meer eist dan waar hij recht op heeft?
Oud 03-08-2006, 18:20
Ivo
Ivo is offline
De baas veroorzaakt wel het probleem, maar de meeste typetjes die scholieren uitknijpen zijn er niet zo van gediend om op hun fouten gewezen te worden, zeker niet als dat ze geld kost. Het aankaarten van zijn fout en jouw recht zal in zo'n geval dus niet bepaald bevorderlijk zijn voor de werksfeer.

Het kan natuurlijk zo zijn dat de baas van de TS werkelijk zo onwetend en lui is dat hij het zelf niet even heeft nagezocht, en dat ie er juist blij van wordt dat z'n werknemer dit voor hem gedaan heeft, maar die kans acht ik nogal klein.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 21:10
Pim89
Pim89 is offline
Bedankt voor al het uitzoekwerk e.d. mensen! Ik heb het gemeld, en het was geen probleem. Ik moet morgen alleen even een specificatie meenemen en dan kijken we ernaar. Ik houd jullie op de hoogte!

Nogmaals bedankt!
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 22:24
T_ID
T_ID is offline
Altijd beter dat het zo opgelost wordt dan met allerlei juridisch gedoe denk ik zo.
Oud 05-08-2006, 11:40
Pim89
Pim89 is offline
Het is opgelost, volgende week ontvang ik m'n echte loon (E 3,05) en het loon dat ik ben misgelopen daarbij!

Bedankt allen!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten