Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-08-2006, 17:49
Saarah
Saarah is offline
Wat is de beste leeftijd om een kat te steriliseren?
We hebben nu een oudere kat (1,5 jaar) die we voorlopig de poezenpil geven, maar ook een kitten van 4 maand oud.

Nu lees ik tegenstrijdige adviezen. Vele site's zeggen dat het kitten rond 6 maanden de eerste keer krols wordt, dus dat je haar het beste rond de leeftijd van 6 maanden kan laten steriliseren. Anderen zeggen dat je haar beter eerst een paar maanden de poezenpil kan geven, en haar laten steriliseren rond de leeftijd van 10 - 12 maanden.

Wat is nu eigenlijk het beste?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-08-2006, 17:56
Verwijderd
De poezenpil schijnt niet echt goed te zijn voor katten (ik geloof dat het iets was met kanker veroorzaken, maar dat weet ik niet meer 100% zeker, ik weet wel dat het niet goed was), ik zou er daarom eerder voor kiezen een kat wat vroeger te laten steriliseren. Onze katten waren een maand of 9/10 en dat was volgens de dierenarts een goede leeftijd, de poezenpil raadde zij heel erg af (wat in overeenstemming was met wat ik er al over wist).
Met citaat reageren
Oud 16-08-2006, 18:07
Saarah
Saarah is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 16-08-2006 @ 18:56 :
De poezenpil schijnt niet echt goed te zijn voor katten (ik geloof dat het iets was met kanker veroorzaken, maar dat weet ik niet meer 100% zeker, ik weet wel dat het niet goed was), ik zou er daarom eerder voor kiezen een kat wat vroeger te laten steriliseren. Onze katten waren een maand of 9/10 en dat was volgens de dierenarts een goede leeftijd, de poezenpil raadde zij heel erg af (wat in overeenstemming was met wat ik er al over wist).
Ja, dat van die pil heb ik ook gehoord.

Maar 9/10 maanden, worden katten (soms) niet eerder krols? De kleine kat mag sinds kort ook buiten, en ik wil niet dat ze op heel jonge leeftijd drachtig wordt.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2006, 18:15
Verwijderd
Je kunt niet voorspellen wanneer een kat krols gaat worden. Ik denk dat je het beste met de dierenarts kunt overleggen wat hij of zij aanraadt. Onze oudste kat was, geloof ik, negen maanden en dat was goed, de jongste was een maand of tien, maar nog heel klein, haar vonden ze eigenlijk nog te 'jong' (te klein dus), maar omdat ze zo enorm krols was en heel vaak is ze toen wel gesteriliseerd.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2006, 11:16
MarijkeB
MarijkeB is offline
Mijn dierenarts adviezeerde om ze 1 keer krols te laten worden en haar dan goed binnen te houden of de poezenpil te geven en haar daarna te laten steriliseren. De hormonen tijdens het krols zijn zijn wel belangrijk voor de ontwikkeling van de kat.
Oud 17-08-2006, 12:52
Verwijderd
Die hormonen zijn zoals genoemd belangrijk ja, rond de 10-12 maanden is dus ideaal. Ook zijn ze dan bijna volgroeid. Je kunt beter iets later dan te vroeg zijn, groei en hormonen wil je niet belemmeren neem ik aan... dan maar extra maatregelen nemen.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2006, 14:06
Saarah
Saarah is offline
Hmm zelfs hier zijn de adviezen tegenstrijdig .

Oke dan maar de volgende vraag: wat is het slechtste, haar een paar keer de poezenpil geven of haar hormonen "belemmeren" door haar vroeg te laten steriliseren?
Met citaat reageren
Oud 18-08-2006, 20:43
Dashja
Dashja is offline
Was gister nog bij de dierenarts met die
kleine donderstenen (14 wk) van mij
De dierenarts zei mij dat ze geholpen mogen
worden als ze een half jaar zijn.
Het is inderdaad wel verstandig dat de poes eerst een
keer krols is geweest.

groetjes,
Dashja
Oud 25-08-2006, 14:24
juno
juno is offline
Ik merk geen verschil tussen mijn eigen kat die op latere leeftijd gesteriliseerd is, en mijn geadopteerde kat, die met 5 maanden al geholpen was. Ik weet wel dat mijn kat ontzettend ziek was na de operatie, en dat het adoptiefkatje heel snel weer de oude was. Maar of dat samenhangt met de leeftijd weet ik niet.

Laatst gewijzigd op 25-08-2006 om 14:28.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2006, 18:00
Verwijderd
Poezenpil zou ik ook niet aanraden (ligt eraan welk merk, natuurlijk) maar dat is een ander verhaal.

Poezen kunnen gesteriliseerd worden vanaf zes maanden.
Verschil tussen een kat die op latere leeftijd wordt gesteriliseerd zul je inderdaad niet merken, maar die kat loopt wel langere tijd kans op baarmoederontstekingen en mama(melkklier)tumoren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten