Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-09-2006, 10:29
Straciatella
Straciatella is offline
hello! wij willen ons profielwerkstuk houden over change blindness; change blindness is een verschijnsel waarbij je aandacht zodanig op iets gevestigd is waardoor je verandering niet opmerkt. 1 voorbeeld: een vreemde vraagt de weg en je bent druk bezig hem uit te leggen wanneer er tussendoor bouwvakkers die een deur tussen jou en de vreemde doordragen. de vreemde wordt verandert door een ander persoon. Heel veel mensen merken dan niet op dat de persoon dus verwisseld is voor iemand anders.
Heeft iemand misschien meer ideeen om dit te kunnen testen, of weet iemand hier al meer van door eigen onderzoek?
Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-09-2006, 14:16
TopDrop
TopDrop is offline
Zoiets hadden ze ook in een tv programma. Dan kwam 'onwetende' bij een balie en moest iets invullen. De baliemedewerkster bukte onder de toonbank om zogenaamd iets te pakken, en vervolgens komt er een andere baliemederwerkster naar boven.

De meesten hadden dat helemaal niet door. Totdat ze echt hele grote verschillen tussen de twee baliemedewerksters deden. Inderdaad wel interessant dat je kennelijk helemaal niet op zown persoon let als je aandacht een beetje is afgeleid.

Je zou het alleen kunnen testen met mensen die niet weten dat ze meedoen aan je test. Anders werkt t niet. t Lijkt me nog vrij lastig om zoiets te testen.. Succes in ieder geval
Oud 24-09-2006, 21:06
Mathijs
Mathijs is offline
Het verschijnsel dat je omschrijft is niet Change Blindness, maar inattentional blindness. Ik heb hier een jaar of 2 geleden een onderzoek naar gedaan voor m'n studie psychologie. Erg leuk om te doen!

Kijk voor de grap eens op http://viscog.beckman.uiuc.edu/djs_lab/demos.html. Hier vind je een aantal goeie voorbeeldvideo's hierover.

In het bijzonder deze . Je ziet 2 teams, eentje wit gekleed, eentje zwart. Tel van de witten, hoe vaak ze de bal overgooien. Dit kan rechtstreeks, via de grond, of via een andere speler. En daarna moet je de video eens "gewoon" kijken. Geniaal!

Succes ermee!

Groetjes Mathijs
Oud 24-09-2006, 21:24
DDM
DDM is offline
Citaat:
Mathijs schreef op 24-09-2006 @ 22:06 :
[In het bijzonder deze . Je ziet 2 teams, eentje wit gekleed, eentje zwart. Tel van de witten, hoe vaak ze de bal overgooien. Dit kan rechtstreeks, via de grond, of via een andere speler. En daarna moet je de video eens "gewoon" kijken. Geniaal!

Succes ermee!

Groetjes Mathijs [/B]
Haha cool Ik zag de eerste keer wel iemand in het zwart in beeld komen, maar ik besteedde daar geen aandacht aan en ging gewoon door met tellen. Echt leuk
Oud 24-09-2006, 21:57
Ndimension
Ndimension is offline
Ik zie gewoon steeds een of andere zwarte aap door het beeld lopen. Ben ik speciaal ofzo?
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 12:40
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
Ndimension schreef op 24-09-2006 @ 22:57 :
Ik zie gewoon steeds een of andere zwarte aap door het beeld lopen. Ben ik speciaal ofzo?
Nee jij hebt de reacties hier gelezen en daardoor weet je dat er iets zwarts komt te lopen en let je er onbewust op. Dit soort tests werken alleen bij mensen die niet weten dat er iets gaat gebeuren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten