Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-01-2007, 16:01
Konijn
Konijn is offline
Hallo,

Korte vraag over debetrente.
Wat is dit precies?
Ik dacht dat je dat alleen betaalde over het bedrag dat je rood staat.

Maar vandaag zag ik dat er bij mij (Rabo Studentenrekening) 2 cent debetrente is afgeschreven, voor 01-01-2006 t/m 31-12-2006.
En aangezien ik niet rood kan staan, en dus ook niet rood heb gestaan in 2006, vraag ik me af waar dit vandaan komt?
Oud 05-01-2007, 16:07
Verwijderd
Als je niet rood kunt staan, kan het (schijnt) toch wel, maar dan is het heel duur. Zou het kunnen zijn dat je heel kort rood gestaan hebt (zonder dat je het gemerkt hebt?)? Dus bv op maandag €10 rood staan, op dinsdag weer stufi oid zodat het weer opgeheven is?
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 16:20
Anika
Ook als je eigenlijk niet rood kunt staan, kun je toch rood staan door bijvoorbeeld een automatische incasso. Als er niet meer genoeg geld op je rekening staat, worden automatische incasso's toch afgeschreven.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 16:27
Konijn
Konijn is offline
Nee, ik heb niet rood gestaan, 100% zeker.
Ik heb niks dat automatisch wordt afgeschreven, en weet dus altijd van tevoren hoeveel geld ik op mn rekening moet hebben staan als er wel iets afgeschreven gaat worden.
Bovendien komt het hooguit twee keer per jaar voor dat ik daadwerkelijk dicht bij de 0 zit.

Daarom vind ik het dus ook zo vreemd.
Bovendien wordt dat toch niet pas na afloop van een jaar afgeschreven dan?
Ik ga er niet de bank over bellen ofzo (dan kost het me veel meer dan 2 cent), maar ik wil eigenlijk wel graag weten waar dit ineens vandaan komt.
Oud 05-01-2007, 17:37
Verwijderd
Citaat:
Konijn schreef op 05-01-2007 @ 17:27 :

Ik ga er niet de bank over bellen ofzo (dan kost het me veel meer dan 2 cent), maar ik wil eigenlijk wel graag weten waar dit ineens vandaan komt.
Als je het wilt weten is toch de enige manier contact opnemen met de bank, denk ik...
(e-mail?)
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 18:53
LB06
LB06 is offline
Ik dacht altijd dat je alleen ongeoorloofd rood kon staan (zo heet dat), door een automatische incasso met urgentie (bijv: GWE, huur, verzekering e.d.). Dus niet door automatische incasso van de voetbalclub ofzo.

Maar even contact opnemen met de bank is inderdaad de enige mogelijkheid. Als je niet wilt bellen zou je een keer langs kunnen gaan als je toevallig in de buurt bent van een filliaal.

Ik heb ook een keer een paar cent debetrente moeten betalen, maar ik ben er niet achteraan gegaan.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 18:58
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
LB06 schreef op 05-01-2007 @ 19:53 :

Ik heb ook een keer een paar cent debetrente moeten betalen, maar ik ben er niet achteraan gegaan.
Ik ook niet, omdat ik wist waar het vandaan kwam.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 19:10
LB06
LB06 is offline
http://www.abnamro.nl/nl/particulier...overzicht.html
Citaat:
Bij een overboeking wordt er onderscheid gemaakt tussen de rentedatum en de boekdatum. De boekdatum is de datum waarop het boekhoudkundig saldo op uw rekening verandert. De rentedatum is de datum die ABN AMRO aanhoudt voor de renteberekening. Bij een boeking van of naar uw eigen spaarrekening van of naar uw betaalrekening geldt dat de rentedatum gelijk is aan de boekdatum. Bij een boeking naar of van een externe rekening geldt dat de rentedatum op de dag (x) vóór de afboeking (x-1) of na de afboeking ligt (x+1). Bij een afboeking van of bijboeking naar uw betaalrekening kan u dus valutair rood staan.

Bijvoorbeeld:
Wanneer op dinsdag een bedrag geboekt wordt op uw betaalrekening en dezelfde dag nog wordt afgeboekt naar uw eigen spaarrekening dan staat u voor dit bedrag één dag debet op uw betaalrekening. Voor de bijboeking ligt de rentedatum namelijk op woensdag (x+1) en voor de afboeking ligt de rentedatum op dinsdag. De afboeking is namelijk een overboeking tussen twee rekeningen van dezelfde cliënt.

In dit voorbeeld kunt u de debetrente voorkomen door het geld één dag op uw betaalrekening te laten staan alvorens het over te boeken.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 19:20
Verwijderd
wat een geldklopperij
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 19:33
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Nou ja, technisch gezien klopt het verhaal wel, maar ze zouden het niet voor jouw rekening moeten laten komen
Oud 05-01-2007, 23:02
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
~lienepien~ schreef op 05-01-2007 @ 20:20 :
wat een geldklopperij
Is een algemene praktijk in de bankenwereld, waar zij trouwens miljoenen en miljoenen euro's aan verdienen...

Ik dácht dat er Europese regelgeving ging komen waardoor de banken aan deze praktijken een einde moesten stellen, maar ik ben niet zeker... In België heeft de bevoegde minister in elk geval al initiatieven gelanceerd tegen een dergelijke gang van zaken.
Oud 06-01-2007, 12:12
Verwijderd
Of een bankmedewerker schrijft gewoon van elke account 2 cent af als debetrente
Met citaat reageren
Oud 06-01-2007, 12:23
Konijn
Konijn is offline
Ok, bedankt, problem solved dus..
Zo leer je nog eens wat..
Oud 06-01-2007, 18:36
Verwijderd
Citaat:
Methuselah schreef op 06-01-2007 @ 00:02 :
Is een algemene praktijk in de bankenwereld, waar zij trouwens miljoenen en miljoenen euro's aan verdienen...

Ik dácht dat er Europese regelgeving ging komen waardoor de banken aan deze praktijken een einde moesten stellen, maar ik ben niet zeker... In België heeft de bevoegde minister in elk geval al initiatieven gelanceerd tegen een dergelijke gang van zaken.
Maar begrijp ik het goed dat je dus rood kan staan terwijl je eigenlijk niet rood staat?
Dus als je bv 1000 euro van je spaar- naar gewone rekening overschrijft (en daar staat bv 3000 euro op) en diezelfde dag 1000 van gewone rekening naar elders, je een dag 1000 euro rood staat?

(Ik hoop dat ik het verkeerd begrijp...)
Met citaat reageren
Oud 06-01-2007, 18:38
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
~lienepien~ schreef op 06-01-2007 @ 19:36 :
Maar begrijp ik het goed dat je dus rood kan staan terwijl je eigenlijk niet rood staat?
Dus als je bv 1000 euro van je spaar- naar gewone rekening overschrijft (en daar staat bv 3000 euro op) en diezelfde dag 1000 van gewone rekening naar elders, je een dag 1000 euro rood staat?

Met sommige dingen kan je idd roodstaan ook als je eigenlijk niet rood kan staan op die rekening. Als je bijvoorbeeld je onderwijsinstelling machtigt om collegegeld af te schrijven dan gaat dat er hoe dan ook af, wat je saldo op dat moment ook is.
Oud 06-01-2007, 18:41
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
~lienepien~ schreef op 06-01-2007 @ 19:36 :

Nee, dan heb je sowieso nog die 3000 euro op je gewone rekening staan, waardoor er dus tijdelijk 2000 euro opstaat in plaats van 3000.

Maar als je niets op je gewone rekening hebt staan, je stort 1000 op je gewone en dezelfde dag betaal je van die rekening iets van 1000 euro, dan sta je een dag (of zelfs twee) in 't rood ja, voor dat bedrag.
Oud 07-01-2007, 15:47
Verwijderd
Citaat:
Methuselah schreef op 06-01-2007 @ 19:41 :
Nee, dan heb je sowieso nog die 3000 euro op je gewone rekening staan, waardoor er dus tijdelijk 2000 euro opstaat in plaats van 3000.

Maar als je niets op je gewone rekening hebt staan, je stort 1000 op je gewone en dezelfde dag betaal je van die rekening iets van 1000 euro, dan sta je een dag (of zelfs twee) in 't rood ja, voor dat bedrag.
Ik verbaasde me erover dat als ik geld via internet overmaak naar iemand anders, het meteen van m'n rekening is, maar dat wanneer ik geld van m'n spaar- naar m'n betaalrekening overmaak dit soms wel 4-5 dagen duurt.

Maar nu snap ik waarom .
Met citaat reageren
Oud 07-01-2007, 16:33
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
~lienepien~ schreef op 07-01-2007 @ 16:47 :
Ik verbaasde me erover dat als ik geld via internet overmaak naar iemand anders, het meteen van m'n rekening is, maar dat wanneer ik geld van m'n spaar- naar m'n betaalrekening overmaak dit soms wel 4-5 dagen duurt.

Maar nu snap ik waarom .
Via internetbankieren duurt het normaal gezien ook wel even hoor.

Ik heb soms dat m'n vader vrijdag geld stort, dat geld er maandag zogezegd opstaat (zie ik in de bank), maar als ik dan wil betalen met m'n kaart, dat niet gaat (kan niet onder nul gaan). Als ik dan geld afhaal, lukt dat wel, hoewel ik dan zogezegd ook onder nul sta en dus debetrente moet betalen...
Oud 07-01-2007, 16:57
Gimme more beer
Citaat:
Methuselah schreef op 07-01-2007 @ 17:33 :
Via internetbankieren duurt het normaal gezien ook wel even hoor.
Als je in Nederland tussen rekeningen bij dezelfde bank overmaakt, gaat het "realtime". Vorig jaar op een meeting heb ik zelfs meegemaakt dat iemand bij de pinautomaat met haar moeder belde om geld over te maken, zodat ze dat kon pinnen. Moderne techniek <3
Oud 07-01-2007, 18:30
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 07-01-2007 @ 17:57 :
Als je in Nederland tussen rekeningen bij dezelfde bank overmaakt, gaat het "realtime".
Ja, dat is mijn ervaring ook. En ik maakte laatst geld over naar een andere bank en dat was er ook direct af.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2007, 18:42
Gimme more beer
Citaat:
~lienepien~ schreef op 07-01-2007 @ 19:30 :
Ja, dat is mijn ervaring ook. En ik maakte laatst geld over naar een andere bank en dat was er ook direct af.
Maar erop is een ander verhaal hoor
Oud 07-01-2007, 18:54
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 07-01-2007 @ 19:42 :
Maar erop is een ander verhaal hoor
Ja, het zweeft waarschijnlijk nog dagen ergens rond zodat de bank er aan verdient
Met citaat reageren
Oud 09-01-2007, 11:25
Verwijderd
Citaat:
~lienepien~ schreef op 07-01-2007 @ 19:54 :
Ja, het zweeft waarschijnlijk nog dagen ergens rond zodat de bank er aan verdient
Precies, zoiets mag geloof ik 3 dagen duren. Soms zie je het ook al gewoon staan, maar is het er eigenlijk nog niet. (Verschil tussen boek- en rentedatum.) Dat kan je dus debetrente moeten betalen.

Dat is overigens precies hoe banken werken, dus hun goed recht. Anders zouden banken nauwelijks iets kunnen verdienen aan betaalrekeningen.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2007, 19:40
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 09-01-2007 @ 12:25 :
. Anders zouden banken nauwelijks iets kunnen verdienen aan betaalrekeningen.
alsof dat mijn zorg is
Oud 10-01-2007, 10:28
vreselijke fout
vreselijke fout is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 09-01-2007 @ 20:40 :
alsof dat mijn zorg is

Wel als je bank failliet gaat zeker?
Oud 10-01-2007, 10:29
Gimme more beer
Citaat:
alsof dat mijn zorg is
Ja, dat is jouw zorg
Oud 10-01-2007, 10:30
Verwijderd
Citaat:
alsof dat mijn zorg is
Je geld telkens bij je hebben is natuurlijk ook handig, en alles contant betalen natuurlijk... en geen rente vangen over je geld, en niet meer uit kunnen geven dan je daadwerkelijk hebt. Allemaal dingen die zoveel fijner zijn dan die service van de bank.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten