Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-01-2007, 16:42
Bird-one
Bird-one is offline
ik vroeg mij af of er hier mensen zijn die op één van de elf (geloof ik) scholen zitten die mee doen aan de driejarige pilot van het januari-examen en wat zij hiervan vinden.

ikzelf zit op roncalli scholengemeenschap in bergen op zoom en vandaag was de eerste dag van de examens. we zijn zelfs te zien op het nos-journaal. het blijkt dus allemaal heel wat te zijn.

vandaag dus de eerste twee examens gehad en ik heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal. maar wat ik wel vind, is dat de examens erg snel achter elkaar zijn. ik heb namelijk zeven examens in vier dagen. donderdag is dus alweer mijn laatste dag. zo ben ik er wel lekker snel vanaf en ook de uitslag komt 31 januari al.

er is natuurlijk ook de mogelijkheid om een aantal vakken nu af te ronden en de rest in mei. maar zelf heb ik hier geen ervaring mee, omdat ik nu al een volledig examen doe.

wat vinden jullie van het idee en de uitwerking ? (al is dat laatste misschien beter te zeggen achteraf.) ikzelf ben benieuwd of de verwachte hogere scores werkelijkheid zullen worden.
Oud 15-01-2007, 17:15
Estar
Estar is offline
Ik vind het wel fijn, ik zou willen dat het bij mij ook zo zou zijn in ieder geval. Dan kun je de vakken splitsen en een herexamen in datzelfde jaar doen.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 17:21
Verwijderd
Ik vind het een heel goed idee en begrijp niet waarom ze het niet eerder hebben ingevoerd. In februari starten met een vervolg opleiding kan misschien nog wat problemen opleveren, maar goed, dan maar een tijdje werken.

Vooral het idee van meer dan 1 herexamen mogen doen trekt me heel erg.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 17:44
Morri
Morri is offline
Ik weet niet precies hoe het werkt, maar het lijkt me wel een goed idee op zich. Maar Bird-one, heb jij alle stof al behandeld dan? Volgens mij zijn onze eindexamenklassers nog niet zo ver.

Mijn leraren Frans en Duits roepen altijd dat ik dit jaar (5VWO) eigenlijk Frans12 en Duits12 zou moeten kunnen afsluiten. Vervolgens zeggen ze er altijd bij dat dit nu nog niet kan maar dat dit binnenkort wel mogelijk is. Ik zou het ook wel doen dan, denk ik.

Krijg je ook meer herkansingen? Op zich is dat dan best oneerlijk, lijkt me. Maar ook wel fijn natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 20:15
Bird-one
Bird-one is offline
ik ben december 2005 in 5havo terecht gekomen, dus ja ik heb er wel de tijd voor gehad om alle stof af te maken. onze school heeft sowieso een apart werksysteem. wij werken met kaarten die we zelfstandig af moeten werken (7 kaarten = 1 schooljaar), vragen om uitleg wanneer we dat nodig hebben, zitten met verschillende tempo's in één groep en kunnen elk moment van het jaar naar de volgende klas als we daar klaar voor zijn. wij hadden al twee examenmogelijkheden, mei en augustus. dus het januari-examen past perfect bij deze school.

over die herkansingen weet ik niet of ik dat oneerlijk vind of niet. wij hebben weer niet de mogelijkheid (die mei-kandidaten wel hebben) om op internet de antwoorden te vinden van de gemaakte examens. ik denk ook dat de examens in een kortere tijd worden gehouden. er zitten natuurlijk zo zijn voor- en nadelen aan elke examenmogelijkheid.

over het starten met een vervolgopleiding zijn inderdaad wat problemen. maar de decanen van de deelnemende scholen zijn bezig met daarvoor iets te verzinnen (met vervolgopleidingen praten over eventuele cursussen of instromingen) en ik ga na dit havo examen vwo doen, wat op de school waar ik zit erg makkelijk gaat omdat ik dan in februari gewoon kan beginnen.
Oud 15-01-2007, 20:40
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ben er eigenlijk niet zo enthousiast over. Later op het HBO of op de uni moet je meestal ook je vakken in een korte tijd afsluiten met een tentamen. Als je het centraal eindexamen nu ook al af gaat spreiden omdat het teveel in een keer is dan is de overgang naar het hoger onderwijs alleen maar nog groter denk ik terwijl er nu al zoveel studenten vast lopen op de grote hoeveelheid stof die ze in een keer moeten bestuderen.
Oud 15-01-2007, 21:08
Bird-one
Bird-one is offline
maar het gaat toch niet alleen om het spreiden van je examens ? ik doe ze nu bijvoorbeeld allemaal in één keer. en sowieso heb ik met deze middelbare school al een kleine voorsprong op anderen met zelfstandig werken. (maar dat heeft weinig met het januari-examen te maken misschien, ik weet niets over de werkwijze van de andere scholen die meedoen. weet iemand of die ook zo werken ?)
Oud 15-01-2007, 22:54
pyres
pyres is offline
Citaat:
Bird-one schreef op 15-01-2007 @ 17:42 :

vandaag dus de eerste twee examens gehad en ik heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal. maar wat ik wel vind, is dat de examens erg snel achter elkaar zijn. ik heb namelijk zeven examens in vier dagen. donderdag is dus alweer mijn laatste dag. zo ben ik er wel lekker snel vanaf en ook de uitslag komt 31 januari al.
dan heb je gewoon pech met je examenrooster
maar ik had ook toen ik eindexamen deed meerdere examens op 1 dag

het is kut maar als je goed inplant dan own je die examens
Oud 16-01-2007, 07:46
Verwijderd
Kan iemand mij even het idee van januari-examens toelichten, het is volkomen nieuw voor mij.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 09:36
pyres
pyres is offline
Citaat:
Lafjuh schreef op 16-01-2007 @ 08:46 :
Kan iemand mij even het idee van januari-examens toelichten, het is volkomen nieuw voor mij.
dat mensen gewoon een deel van hun eindexamen in januari doen ipv mei
Oud 16-01-2007, 09:47
Subject
Subject is offline
Mijn school doet er ook aan mee. Ik doe nu examen in Engels en Nederlands, dan hoef ik tenminste niet nog 4 maanden onnodig les te volgen terwijl ik het al kan. Duits heb ik ook versneld afgesloten (alleen SE).

Ik vind het een goed idee, waarom zou je leerlingen niet de kans geven de vakken waar ze al een hoog genoeg niveau voor hebben af te sluiten? Zo houd je bijvoorbeeld al meer vrije tijd over voor moeilijkere vakken en je zit niet onnodig iets te volgen waar je al genoeg kennis van hebt.

Onze school is trouwens ook meteen hip and happening. Toen ik gisteren de examenzaal uitkwam, kreeg ik meteen een TMF-camera in m'n smoel gedouwd, om meteen weggetrokken te worden voor een TV-West interview.
Oud 16-01-2007, 10:54
Bird-one
Bird-one is offline
Citaat:
pyres schreef op 15-01-2007 @ 23:54 :
dan heb je gewoon pech met je examenrooster
maar ik had ook toen ik eindexamen deed meerdere examens op 1 dag

het is kut maar als je goed inplant dan own je die examens
volgens mij niet. volgens mij worden nu alle examens in een kortere tijd gehouden. alle vakken zijn in 1,5 week en dat is volgens mij in mei minimaal 2 weken.

ik heb drie dagen waarop twee examens zijn en één dag (vandaag) waarop ik er één heb. daartussen geen vrije dagen.

Laatst gewijzigd op 16-01-2007 om 10:57.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 10:55
Bird-one
Bird-one is offline
Citaat:
pyres schreef op 16-01-2007 @ 10:36 :
dat mensen gewoon een deel van hun eindexamen in januari doen ipv mei
of heel het examen in januari..
Oud 16-01-2007, 14:17
Verwijderd
Wat een slecht idee, laten we het vwo nóg makkelijker maken.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 14:41
Bird-one
Bird-one is offline
in het opzicht van de gespreiden examens is het misschien wel zo. want je moet die examendruk eigenlijk wel aankunnen voor je vervolgopleiding. (maar vwo is niet voor iedereen makkelijk )

ik heb daar alleen nog nooit echt goed over nagedacht omdat het niet op mij van toepassing is, terwijl ik toch in januari-examen doe. ik ben nog steeds benieuwd hoe die andere scholen het dan doen, doen die alleen deelexamens dan ?
Oud 16-01-2007, 14:44
Verwijderd
Ik zie niet in waarom je die examendruk aan zou moeten kunnen, tentamens op een vervolg opleiding zijn juist heel erg te vergelijken met het gespreide eindexamen.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 14:58
pyres
pyres is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 16-01-2007 @ 15:44 :
Ik zie niet in waarom je die examendruk aan zou moeten kunnen, tentamens op een vervolg opleiding zijn juist heel erg te vergelijken met het gespreide eindexamen.
vind ik juist niet.

ik heb tentamenperiodes die gemakkelijk zijn dat het centraal schriftelijk. en ik had het oude systeem
Oud 16-01-2007, 15:25
Bird-one
Bird-one is offline
Citaat:
pyres schreef op 16-01-2007 @ 15:58 :
vind ik juist niet.

ik heb tentamenperiodes die gemakkelijk zijn dat het centraal schriftelijk. en ik had het oude systeem
als ze gemakkelijker zijn dan klopt het toch juist wel wat andijvie zegt ?
Oud 16-01-2007, 15:48
borboleta
borboleta is offline
Hoi,

Ik heb ook een aantal vragen, ze zeiden ook op het nieuws, dat het door dit systeem mogelijk was om meedere herexamens te doen. Is dit echt zo? Dus als je in januari examen aflegt, en het gaat niet goed, dan mag je in mei nog een keer?

Dit lijkt me namelijk nogal dubieus? En waarom al heel je examen in januari? Hoef je dan voor de rest niet meer naar school? Hebben jullie al je SE's al afgesloten voor januari?

Mijn zusje gaat nu pas haar 2e tentamenweek in, en heeft nog lang niet alle stof behandeld. Ik vind dit dus echt een beetje vreemd!
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 16:31
Canine 13
Canine 13 is offline
Als ze dat bij ons in 5HAVO nou ook hadden gedaan dan zou ik wel Biologie hebben willen afsluiten. Ik loop daar zo gigantische bij voor. Ik kom ook alleen naar de les als ik zin heb, en ik leer niet zo gek veel voor PTA's. En ik haal nog steeds 8en.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 16:38
pyres
pyres is offline
Citaat:
Bird-one schreef op 16-01-2007 @ 16:25 :
als ze gemakkelijker zijn dan klopt het toch juist wel wat andijvie zegt ?
ja maar dat is dus niet zo

1 eindexamen is niet gelijk aan een tentamen wat ik krijg hoor
Oud 16-01-2007, 17:54
Ann
Ann is offline
Onze school doet daar niet aan mee. Dat snap ik op zich ook wel, met veel vakken hebben we ook nog niet alles behandeld. Volgende week hebben we een tentamenweek en een paar weken voor de examens ook nog een, het zou dus niet eens kunnen omdat je dan geen volledige cijfers hebt. Ook zitten we nog met verschillende po's en het pws. Ik vind het raar, omdat alle examens landelijk zijn zodat je niets door zou kunnen spelen naar andere scholen en omdat iedereen nu hetzelfde niveau heeft. Hoe meot je dat zien dan? krijgen de mensen die in januari examen doen andere examens??
Oud 16-01-2007, 18:08
Subject
Subject is offline
Citaat:
borboleta schreef op 16-01-2007 @ 16:48 :
Hoi,

Ik heb ook een aantal vragen, ze zeiden ook op het nieuws, dat het door dit systeem mogelijk was om meedere herexamens te doen. Is dit echt zo? Dus als je in januari examen aflegt, en het gaat niet goed, dan mag je in mei nog een keer?

Dit lijkt me namelijk nogal dubieus? En waarom al heel je examen in januari? Hoef je dan voor de rest niet meer naar school? Hebben jullie al je SE's al afgesloten voor januari?

Mijn zusje gaat nu pas haar 2e tentamenweek in, en heeft nog lang niet alle stof behandeld. Ik vind dit dus echt een beetje vreemd!
Elk vak mag je (afaik) maximaal twee keer herkansen. Er zijn examenmomenten in januari, mei, juni en augustus.

Als je heel je examen in januari doet en je slaagt heb je gewoon je diploma en hoef je idd niet meer naar school. Alle SE's moeten afgesloten zijn voordat je examen doet. Dit betekent dus dat je zelf vooruit moet werken en alles zelfstandig doet, de klas doet alles immers in het normale tempo. Hieruit kun je ook wel afleiden dat het spreiden van je examens niet alleen maar makkelijker is, het vergt immers ook heel wat zelfstudie.
Oud 16-01-2007, 19:10
Verwijderd
Citaat:
pyres schreef op 16-01-2007 @ 17:38 :
ja maar dat is dus niet zo

1 eindexamen is niet gelijk aan een tentamen wat ik krijg hoor
Je zegt dat je tentamenperiodes van nu makkelijker zijn dan het eindexamen oude stijl. Dat is precies wat ik bedoel. Het nieuwe systeem van gespreid eindexamen doen lijkt veel meer op het systeem dat veel hogescholen en universiteiten hebben; je doet niet op één moment ál je tentamens, maar verspreid over het jaar, bijvoorbeeld aan het eind van het blok. Vervolgens heb je op het HBO of WO vaak blokken met vakken die je na het blok afrond in plaats van vakken die het hele jaar doorlopen, maar zoiets zie ik ook nog wel komen op middelbare scholen (het lijkt heel erg op wat Bird-one zegt met die kaarten, 7 kaarten = 1 schooljaar, dat zijn eigenlijk een soort blokken).

Ik heb zowel op het HBO als op het WO nog nooit zoveel druk gehad als bij de eindexamens. Dan bedoel ik niet zozeer stress, maar meer belangrijke dingen achter elkaar. Op de middelbare school zijn die twee weken in mei heel belangrijk. Op de universiteit heb je meestal 4 punten in het jaar die belangrijk zijn, en bij elkaar samen misschien te vergelijken zijn met die twee weken eindexamen doen in mei. Hoewel het ook weer anders is, want als je een vak niet haalt, dan doe je het het jaar erop gewoon nog eens, terwijl je op de middelbare school álle vakken nog eens moet doen.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 19:11
pyres
pyres is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 16-01-2007 @ 20:10 :
Je zegt dat je tentamenperiodes van nu makkelijker zijn dan het eindexamen oude stijl. Dat is precies wat ik bedoel. Het nieuwe systeem van gespreid eindexamen doen lijkt veel meer op het systeem dat veel hogescholen en universiteiten hebben; je doet niet op één moment ál je tentamens, maar verspreid over het jaar, bijvoorbeeld aan het eind van het blok. Vervolgens heb je op het HBO of WO vaak blokken met vakken die je na het blok afrond in plaats van vakken die het hele jaar doorlopen, maar zoiets zie ik ook nog wel komen op middelbare scholen (het lijkt heel erg op wat Bird-one zegt met die kaarten, 7 kaarten = 1 schooljaar, dat zijn eigenlijk een soort blokken).

Ik heb zowel op het HBO als op het WO nog nooit zoveel druk gehad als bij de eindexamens. Dan bedoel ik niet zozeer stress, maar meer belangrijke dingen achter elkaar. Op de middelbare school zijn die twee weken in mei heel belangrijk. Op de universiteit heb je meestal 4 punten in het jaar die belangrijk zijn, en bij elkaar samen misschien te vergelijken zijn met die twee weken eindexamen doen in mei. Hoewel het ook weer anders is, want als je een vak niet haalt, dan doe je het het jaar erop gewoon nog eens, terwijl je op de middelbare school álle vakken nog eens moet doen.
nee ik zeg juist het andere
Oud 16-01-2007, 19:14
Verwijderd
Citaat:
pyres schreef op 16-01-2007 @ 20:11 :
nee ik zeg juist het andere
Lees dan nog eens wat je zie, of formuleer het nog eens beter, want volgens mij gaan we compleet langs elkaar.

Je zei:
'ik heb tentamenperiodes die gemakkelijk zijn dat het centraal schriftelijk. en ik had het oude systeem '

Je hebt dus nu tentamenperiodes die gemakkelijker zijn dan het centraal schriftelijk? Of lees ik zeer fout door je typfouten heen?

Bedoel je nu dat het centraal schriftelijk makkelijker was dan je huidige tentamenperiodes?
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 19:21
UnderControl
UnderControl is offline
Citaat:
Lafjuh schreef op 16-01-2007 @ 15:17 :
idd, en wat pyres zegt. De manier waarop was niet helemaal duidelijk. Maar iig voor bijvoorbeeld technische studies is een tentameperiode veel zwaarder dan het eindexamen op de middelbare school. Natuurlijk ben je tegen die tijd ook meer gewend, maar die voorbereiding mis je nu wel. Het niveau van het vwo is al vrij ver achteruit gegaan. Vind het niet echt een goede ontwikkeling.

En voor sommige vakken is toch niet alle stof aan de orde gekomen? Voor engels bijvoorbeeld is dat niet echt van toepassing maar voor vakken als wiskunde lijkt het me wel handig. Ik snap dat dat op scholen als die van bird-one niet van toepassing is, maar wordt dit ook al op 'gewone' scholen gedaan?
Oud 16-01-2007, 19:27
Verwijderd
Mensen die vervroegd hun eindexamen kunnen halen, zouden in mei echt niet ineens wél moeite hebben, lijkt me. Dus ik kan me niet voorstellen dat het ineens makkelijker is, eerder moeilijker omdat je in januari al door de stof heen moet zijn geweest, in plaats van 4 maanden later pas.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 19:40
UnderControl
UnderControl is offline
Verdelen is denk ik toch makkelijker. Met tentameperiodes op de universiteit is een onderdeel van de moeilijkheid ook dat je veel vakken tegelijk moet leren in een korte tijd. Elke twee weken 1 tentame zou veel makkelijker zijn, omdat je je dan makkelijker op dat ene tentame kan richten.
Oud 16-01-2007, 19:50
pyres
pyres is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 16-01-2007 @ 20:14 :
Lees dan nog eens wat je zie, of formuleer het nog eens beter, want volgens mij gaan we compleet langs elkaar.

Je zei:
'ik heb tentamenperiodes die gemakkelijk zijn dat het centraal schriftelijk. en ik had het oude systeem '

Je hebt dus nu tentamenperiodes die gemakkelijker zijn dan het centraal schriftelijk? Of lees ik zeer fout door je typfouten heen?

Bedoel je nu dat het centraal schriftelijk makkelijker was dan je huidige tentamenperiodes?
ik denk dat ik het verkeerd getypt heb

ik bedoelde het idd anders

ik zie nu ook dat het vaag overkomt haha sorry

edit: ik vind het wel dat het zo makkelijker wordt gemaakt
dit doen ze niet bij mij op de hogeschool hoor
Oud 17-01-2007, 16:55
WIA
WIA is offline
He!
Ik doe ook versneld examen op een "gewone" school, maar alleen in een aantal vakken. Ik doe het vooral zodat ik in mei me kan concentreren op de vakken waar ik slecht in ben, maar dat betekent niet dat het versneld examen doen makkelijk is, want wij moesten vanaf de zomervakantie keihard leren. Alle SE's en PO's moesten wij in 4 maanden maken, terwijl andere scholen er 9 maanden de tijd voor hebben.
Ook is de examenperiode vrij kort, ik versnel 4 vakken, maar het examenmoment valt op onze school tegelijk met een testweek, dus ik heb tussendoor ook nog schoolexamens van de vakken die ik niet versnel. Dus nu is het even een hele drukke periode, maar zometeen heb ik lekker veel vrije tijd
De opmerking naar het vervolg onderwijs toe snap ik wel, maar mn broer, die psychologie studeerd, zegt dat juist deze periode lijkt op zijn tentamenweken. Dus mss is het juist een goede voorbereiding?

Maar als jullie school het versneld examen aanbiedt/had aangeboden, zou je het dan doen?
Met citaat reageren
Oud 17-01-2007, 17:36
pyres
pyres is offline
Citaat:
WIA schreef op 17-01-2007 @ 17:55 :

Maar als jullie school het versneld examen aanbiedt/had aangeboden, zou je het dan doen?
ik denk wel dat ik het voor een aantal vakken had gedaan; zoals engels, frans, en nederlands of wiskunde.

ik heb namelijk ongelofelijk veel lopen stressen voor mijn eindexamen
Oud 17-01-2007, 17:51
explorer007
explorer007 is offline
weet iemand waar ik ergens de roosters kan vinden van de januarie examens??
Met citaat reageren
Oud 17-01-2007, 19:39
Verwijderd
Citaat:
Hoe wordt het makkelijker als je het (deels) in januari moet doen? Het blijft dezelfde stof, hoor.
Citaat:
UnderControl schreef op 16-01-2007 @ 20:21 :
Het niveau van het vwo is al vrij ver achteruit gegaan. Vind het niet echt een goede ontwikkeling.
*murmelt iets over gezeur van ex-VWO'ers die geen flauw idee hebben hoe moeilijk of makkelijk het VWO nu is*

Het VWO is nog altijd gebaseerd op criteria die je moet halen, omdat je anders je examen niet haalt. Ik durf zelfs te zeggen dat het voor de mensen die nooit iets uitvoerden (oude stijl) de Tweede Fase zelfs moeilijker is omdat je er veel meer PO's en dergelijke moet maken. Daar kom je niet onderuit, die moet je doen.

Citaat:
UnderControl schreef op 16-01-2007 @ 20:21 :
En voor sommige vakken is toch niet alle stof aan de orde gekomen? Voor engels bijvoorbeeld is dat niet echt van toepassing maar voor vakken als wiskunde lijkt het me wel handig. I
En hoe is een vak als Engels anders dan wiskunde? Als je intelligent genoeg bent dan kun je voor beide vakken eerder examen doen. Het is niet alsof je voor Engels in de 6e niks meer doet en voor wiskunde wel, de zesde is toch voor een groot deel herhaling.

Voor snel-lerende mensen of mensen die gezakt zijn is dit een heel goede ontwikkeling. En die hebben alle stof al wel gehad, hoor.

En als laatste: de aansluiting met het HBO/WO is door de Tweede Fase ten eerste beter geworden (dat was ook de doelstelling), en ik denk niet dat het door verspreid examens doen minder wordt. Het kweekt alleen nog maar meer zelfstandigheid, en dat heb je op je vervolgopleiding nodig.

Laatst gewijzigd op 17-01-2007 om 19:45.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2007, 19:44
WIA
WIA is offline
Dit is het rooster voor zowel havo als vwo:

maandag 15 januari 2007 09.00 – 12.00 uur Nederlands

maandag 15 januari 2007 13.30 – 16.30 uur aardrijkskunde

dinsdag 16 januari 2007 09.00 – 12.00 uur wiskunde A1 en A1,2

dinsdag 16 januari 2007 13.30 – 16.00 uur Engels

woensdag 17 januari 2007 09.00 – 12.00 uur geschiedenis

woensdag 17 januari 2007 13.30 – 16.00 uur Frans 1,2

donderdag 18 januari 2007 09.00 – 12.00 uur biologie 1,2

donderdag 18 januari 2007 13.30 – 16.30 uur economie 1 en 1,2

vrijdag 19 januari 2007 09.00 – 12.00 uur natuurkunde 1 en 1,2

vrijdag 19 januari 2007 13.30 – 16.30 uur management en organisatie

maandag 22 januari 2007 09.00 – 12.00 uur scheikunde 1 en 1,2

maandag 22 januari 2007 13.30 – 16.00 uur Duits 1,2

dinsdag 23 januari 2007 09.00 – 12.00 uur wiskunde B1 en B1,2

dinsdag 23 januari 2007 13.30 – 16.30 uur maatschappijleer
Met citaat reageren
Oud 17-01-2007, 20:36
Bird-one
Bird-one is offline
engels en frans zijn andersom.
Oud 17-01-2007, 21:41
WIA
WIA is offline
Bij ons op school was het wel zo.....
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 02:49
explorer007
explorer007 is offline
thanks, goed werk
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 06:52
Bird-one
Bird-one is offline
oh dat is gek, bij ons niet
Oud 18-01-2007, 10:36
Bird-one
Bird-one is offline
eerst vond ik het erg, zeven examens in vier dagen, maar nu ben ik blij dat ik er na vanmiddag vanaf ben.
Oud 19-01-2007, 17:57
niekjuh
niekjuh is offline
Citaat:
Ik heb de afgelopen week 3 examens gedaan (gespreide examens) met dezelfde moeilijkheidsgraad als elk ander vwo-examen, dus 'makkelijker' is het niet. Ik heb me de afgelopen 3 maanden juist uit de naad gewerkt, omdat ik voor die 3 vakken 2x zo snel moest werken als normaal. Maar mij hoor je niet klagen, want het was het zeker waard, 9 uur per week minder naar school vanaf nu

Ik vind het echt een uitkomst, zeker voor de mensen die weten dat ze moeten loten voor hun vervolgopleiding (ikke dus).
Oud 23-01-2007, 23:01
UnderControl
UnderControl is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 17-01-2007 @ 20:39 :
Hoe wordt het makkelijker als je het (deels) in januari moet doen? Het blijft dezelfde stof, hoor.

*murmelt iets over gezeur van ex-VWO'ers die geen flauw idee hebben hoe moeilijk of makkelijk het VWO nu is*

Het VWO is nog altijd gebaseerd op criteria die je moet halen, omdat je anders je examen niet haalt. Ik durf zelfs te zeggen dat het voor de mensen die nooit iets uitvoerden (oude stijl) de Tweede Fase zelfs moeilijker is omdat je er veel meer PO's en dergelijke moet maken. Daar kom je niet onderuit, die moet je doen.

En hoe is een vak als Engels anders dan wiskunde? Als je intelligent genoeg bent dan kun je voor beide vakken eerder examen doen. Het is niet alsof je voor Engels in de 6e niks meer doet en voor wiskunde wel, de zesde is toch voor een groot deel herhaling.

Voor snel-lerende mensen of mensen die gezakt zijn is dit een heel goede ontwikkeling. En die hebben alle stof al wel gehad, hoor.

En als laatste: de aansluiting met het HBO/WO is door de Tweede Fase ten eerste beter geworden (dat was ook de doelstelling), en ik denk niet dat het door verspreid examens doen minder wordt. Het kweekt alleen nog maar meer zelfstandigheid, en dat heb je op je vervolgopleiding nodig.

Volgens mij is wiskunde in de zesde niet alleen herhaling, bovendien vind ik het ook niet goed dat je dan na je examen een half jaar lang helemaal niet meer met wiskunde bezig bent. Met snel alles in een half jaar voor je examen afraffelen haal je het vast wel, maar de basis zal wellicht minder goed zijn.

Verder is Tweede Fase en niks uitvoeren prima te combineren hoor, ik kan het weten. Maar goed, daar gaat het niet om. Natuurlijk heb je op je vervolgopleiding zelfstandigheid nodig, maar dat wordt als argument ontzettend overdreven. De jeugd is tegenwoordig sowieso al een stuk zelfstandiger dan vroeger, maar dat komt echt niet door de tweede fase. Er komen meer mensen in het HBO/WO in de problemen omdat ze op inhoudelijk gebied te kort komen dan doordat ze niet zelfstandig genoeg zouden zijn.

Dat het handig kan zijn voor mensen die gezakt zijn is inderdaad wel waar.
Oud 25-01-2007, 13:39
niekjuh
niekjuh is offline
Citaat:
UnderControl schreef op 24-01-2007 @ 00:01 :
Volgens mij is wiskunde in de zesde niet alleen herhaling, bovendien vind ik het ook niet goed dat je dan na je examen een half jaar lang helemaal niet meer met wiskunde bezig bent. Met snel alles in een half jaar voor je examen afraffelen haal je het vast wel, maar de basis zal wellicht minder goed zijn.
...
Dat ligt er natuurlijk maar aan, als je voor je vervolgopleiding geen wiskunde nodig hebt, maakt het niet uit wanneer je dit afsluit. En wat dat afraffelen betreft, dat ligt natuurlijk aan de persoon en het vak in kwestie. Je kunt ook zeggen dat de basis voor bepaalde vakken al zó goed is, dat je het daarom juist eerder af kunt sluiten.
Oud 01-02-2007, 18:33
Bird-one
Bird-one is offline
geslaagd !
Oud 01-02-2007, 18:34
Bird-one
Bird-one is offline
Citaat:
niekjuh schreef op 25-01-2007 @ 14:39 :
Dat ligt er natuurlijk maar aan, als je voor je vervolgopleiding geen wiskunde nodig hebt, maakt het niet uit wanneer je dit afsluit.
ja, en wat als mensen besluiten er een jaar tussenuit te gaan voor ze aan hun vervolgopleiding beginnen ?
Oud 01-02-2007, 18:38
niekjuh
niekjuh is offline
Inderdaad.

Ook geslaagd trouwens, al is het maar voor 3 vakken
Oud 01-02-2007, 18:44
Bird-one
Bird-one is offline
nou, dat is ook al mooi meegenomen.

maandag beginnen in 5vwo ! en dan hopen dat ik het haal om in mei 2008 examen te doen; een experimentje op school
Oud 01-02-2007, 19:25
Yolcu
Yolcu is offline
Altijd leuk die Roncallianen.
Oud 02-02-2007, 17:31
Bird-one
Bird-one is offline
hoe bedoel je?
Oud 21-05-2008, 17:02
Steffjee
Steffjee is offline
Heey,

ik zit zelf ook op het Roncalli SG in Bergen op Zoom, en wil komende januari examen gaan doen. Ik weet niet hoe het op andere scholen zit, maar de berichten die ik hier lees gaan vaak over mensen die versneld examen doen, maar daar is bij ons op school vaak geen sprake van, eerder mensen die hun mei-examen niet halen (in geheel of voor enkele vakken) en dit dan doorschuiven naar augustus of januari. Het januari-examen heeft ook wel nadelen heb ik gehoord, zo worden je examens niet nagekeken door je eigen leraren, maar door een centrale commisie, staan de antwoorden inderdaad niet op internet, worden er vragen gebruikt in het examen die voor het mei-examen 'buiten de boot' vielen en wordt er minder gedaan met klachten. Ik weet niet hoe ernstig deze feiten zijn, maar het is wel jammer dat het niet gelijk is met het mei-examen, zeker voor mensen die een lotingsstudie willen gaan doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten