Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Ik vind het wel meevallen :$ Maar ik heb super fijne lessen
__________________
infusió de fruites assocciades al desig sexual i l'amor passional. Gust dolç i amb cos
|
![]() |
||
Citaat:
Het onderwerp is: Deugden ethiek en het is een boekje van Paul van Tongeren 180 pagina's (redelijke kleine pagina's)
__________________
infusió de fruites assocciades al desig sexual i l'amor passional. Gust dolç i amb cos
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Is nog waar ook. ![]() Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
weetje wat het vervelende is, hij spreekt zichzelf tegen.
in het eerste hoofdstuk, over het stuk van praxis en poiesis, spreekt hij dat er geen doel is in het leven. want als je dat doel zou behalen, dan zou je op kunnen houden met leven. vervolgens zegt hij dat het doel in het leven er wel is, namelijk in de realisering of voltrekking van dat leven op een bepaalde - namelijk goede - manier. en nu meende ik, dat hij weer een stuk later zegt dat het doel van het leven 'gelukkig zijn' is (deze sluit dan wel wat beter aan bij de volgende...maar toch.) het is vervelend. hij heeft te veel woorden, voor iets wat zo simpel kan worden gedaan..... ![]()
__________________
bladie baldie blaaa!
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
infusió de fruites assocciades al desig sexual i l'amor passional. Gust dolç i amb cos
|
![]() |
|
![]() |
Ik ben nu ook bezig met het doorlzezen van dat flutboek omdat ik dat nog niet gedaan had. Ik ben nou al dagenlang bezig en ik moet alsnog 50 van de 175 bladzijden. Ik word er helemaal hopeloos van.
Omdat jullie het over samenvattingen hebben; iemand een goeie samenvatting voor mij? En misschien ook de antwoorden/uitwerkingen van de eindtermen achterin het boek. Trouwens die eindtermen zijn voor 2004-2005, zijn die voor dit jaar nog hetzelfde? Succes met leren allemaal! |
![]() |
|
ik denk wel dat die eindtermen gewoon nog hetzelfde zijn.
samenvattingen zijn er genoeg, kijk maar eens gewoon hierop scholieren.com en ook via google. nu snap ik zelf alleen iets niet zo goed.... wat maakt de degud nou tot het verbindende element tussen de norm en de waarde? xx.
__________________
bladie baldie blaaa!
|
![]() |
|
je hebt normen (grenzen, regels minima waar je je binnen moet gedragen en binnen moet handelen)
En je hebt waardes (een steven maximum, dat wat je wilt bereiken) Als je binnen de grenzen (normen) kunt streven naar je waarde is dat je deugd. Dus eigenlijk het perfecte dat je wilt bereiken, door binnen je grenzen de beste waarde te vinden.
__________________
infusió de fruites assocciades al desig sexual i l'amor passional. Gust dolç i amb cos
Laatst gewijzigd op 04-05-2007 om 10:44. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Okay.
Aristoteles zegt in het kort dat de publieke opinie 'handig' is om te kijken naar wat deugdzaam is en wat niet. Met andere woorden, als de massa zegt dat iets goed is, dan is het ook goed. De kritiek hierop is dat zo'n houding sterk conformistisch is, te veel uitgaat van de massa. (Denk voor een beeld hierbij aan de ubergristelijke lui in Amerika en hoe in staten als Ohio veel vormen van zelfexpressie worden afgekeurd.) Bovendien is er met zo'n houding geen peil te trekken, er is dan geen 'algemene' deugd. Wij keuren het eten van mensen af, bijvoorbeeld, terwijl in een kannibalistische samenleving in whatever, dit juist reuzegoed is en je onbeleefd bent als je geen hapje wil. Bij wijze van. Volgens Paul van Tongeren is deze kritiek niet terecht en bedoelde Aristoteles iets anders met zijn uitspraken. Namelijk; 'Een levenswijze is niet deugdzaam omdat ze in een bepaalde gemeenschap zo wordt genoemd, maar andersom: omdat ze deugdzaam is, wordt ze in een goede gemeenschap als zodanig herkend en geprezen.' Iets is niet goed omdat een hoop mensen beweren dat het goed is, maar als deze mensen zelf ook goed zijn, zullen zij enkel van het goede beweren dat het goed is, zeg maar. In het stuk over 't verschil tussen Aristoteles en ons wordt verder ingegaan op deze zogenaamde goede gemeenschap. Deze gemeenschap moet volgens Aristoteles een heel ander onderscheid tussen individu en gemeenschap kennen dan wij. Onze opvattingen over dit onderwerp en die van Aristoteles verschillen op drie punten, namelijk; 1) In een goede samenleving is er geen verschil tussen privaat en publiek. Dus er is geen verschil tussen een ideaal leven (privaat, de brede moraal) en het dagelijks leven (publiek, de smalle moraal). Omdat het een ideale/perfecte/goede (in deugdethische zin) samenleving is, valt het ideale en het dagelijkse met elkaar samen. 2) De meeste deugden hebben te maken met anderen. Om het duidelijker te zien zou je een parallel kunnen trekken met de economie - momenteel leven wij in een overwegend kapitalistische samenleving, veel van onze deugden zijn individualistisch. Een ideale samenleving a la Aristoteles is meer socialistisch, veel van de deugden in zo'n samenleving zouden gericht zijn op de gemeenschap. (Dit komt doordat Aristoteles er van uitgaat dat je in je eentje nooit gelukkig kunt zijn en om het geluk zelf te bereiken, eerst anderen gelukkig moet maken. Met andere woorden, je bent moreel verbonden met degenen met wie je een politieke gemeenschap vormt.) 2b) Dit kan hij alleen maar zeggen omdat zijn gemeenschappen veel kleiner waren dan de onze. Dit is dus stiekem nog een verschil, Tongeren geeft hier ergens anders meer uitleg over. 3) Bij de kenmerken van geluk hoort een zekere autarkie, oftewel, een zekere economische onafhankelijkheid. Aangezien een individu altijd afhankelijk is van diens omgeving, heb je je gemeenschap nodig om zo'n autarkie te bereiken. De gemeenschap is volgens Aristoteles tevens het maximum, daarboven wordt het te groot. Dit is een verschil, omdat wij ten eerste niet per se vinden dat we onze samenleving nodig hebben voor het geluk (o.a. omdat we veel meer mogelijkheden hebben tot verhuizen, werken in andere steden, reizen, etc) en ten tweede omdat we veel makkelijker dingen 'boven' onze gemeenschap kunnen betrekken bij ons leven (landelijke verkiezingen, de wereld die steeds kleiner wordt door moderne communicatiemiddelen, wederom dat reizen en de verhoogde mobiliteit, etc). Verder vertelt Paul van Tongeren nog een stuk over hoe onze samenleving anders is dan die van Aristoteles (zowel z'n 'heuse' samenleving als z'n ideeën over een ideaal). Dat valt ongeveer samen met wat ik net zei bij punt 3, we zijn veel vrijer en hebben onze gemeenschappen eigenlijk voor het uitkiezen. Een gemeenschap is bij ons meer een individuele keuze (wisselen van school, verhuizen, ander werk zoeken, veel afweten van andere landen/steden/whatever). Wat wel belangrijk is: Als conclusie van die vrijheid die net beschreven is, zegt hij: "De autoriteit van de gemeenschap wordt een afgeleide van mijn individuele keuze. De enige echte autoriteit is die van het autonome individu en zijn geweten." Nou, dat druist natuurlijk regelrecht tegen Aristoteles in. Volgens van Tongeren maakt zo'n autonoom individu ook nodig dat er een scheiding tussen privaat en publiek komt. Behalve het dagelijks leven houdt het publiek ook in dat er bepaalde leefregels zijn, die er voor zorgen dat de individueën elkaar niet dwars zitten. In een ideale omgeving zijn deze regels onnodig, in een samenleving waarin het individu zowat almachtig is, zijn ze echter vereist voor een vredig samenleven. Verder wordt er gevraagd wat deze tegenstelling tussen Aristoteles'begrip van gemeenschap en onze ervaring daarvan voor de deugdethiek betekent. Weer drie punten: 1) We zien dat deugdethiek niet per se vast zit aan een bepaald begrip van gemeenschap. 2) We kunnen niet al onze gemeenschappen kiezen; we zijn bijvoorbeeld al lid van een familie nog voor wij daadwerkelijk geboren worden. (Jezus, wat zit van Tongeren zichzelf weer mateloos tegen te spreken en debiel te doen. ![]() 3) Onze opvattingen over wat deugdzaam is zullen altijd een beetje gebonden zijn aan de toevallige plaats waar we leven. Alhoewel moed voor ons nog steeds een deugd is, het betekent niet meer hetzelfde als voor de ridders in de Middeleeuwen. Zoiets. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik dacht dat het gewoon van I'net geplukt was ofzo.
__________________
infusió de fruites assocciades al desig sexual i l'amor passional. Gust dolç i amb cos
|
![]() |
|
![]() |
volgens mij wordt filosfie echt een ramp. Dat boekje is kut, we hebben het in de les wel helemaal behandeld, maar als ik die oude examens bekijk zie ik vaak antwoorden staan waar ik zelf nooit op gekomen zou zijn...
iemand nog goede tips hoe je het het beste kunt leren? want het boekje nog een keer doorlezen is voor mij echt geen optie, word er niet echt wijzer van! |
![]() |
||
Citaat:
__________________
infusió de fruites assocciades al desig sexual i l'amor passional. Gust dolç i amb cos
|
![]() |
|
![]() |
nou ik vraag het me af of dat helpt, de examens van 05 en 04 hebben we in de les al samen doorgenomen, die van 06 heb ik net ff naar gekeken, vind het maar moeilijk allemaal het is ook niet iets wat je jezelf zeg maar kunt overhoren, of in je kop kunt stampen, nee, je moet begrijpen wat er in dat boekje staat van 170 blz, maar vind het vrij ingewikkeld uitgelegd...
|
![]() |
||
Citaat:
Anyway ik zeg het alleen om je te helpen. Als tip. Het lijkt mij het logischt, maar het kan natuurlijk altijd zo zijn dat het voor jou niet zo werkt ![]()
__________________
infusió de fruites assocciades al desig sexual i l'amor passional. Gust dolç i amb cos
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() Op zich ga ik denk ik wel nog zelf een samenvatting maken, maar mij kennende zal dit wel pas de dag voor het examen zijn ofzo, lal. Misschien moet ik maar eerder beginnen en dan ter motivatie hier een filosofie-uitleg-topic beginnen waar ik dan de hele tijd stukken post. Is daar interesse voor? Btw, ik heb nog een best aardige samenvatting gevonden op 't internet, maar hij is heel moeilijk geschreven want het is een samenvatting van de uitgeverij zelf. Hier staat 'ie, in de post van Adregnandum. (Ergens daarvoor staat nog een semi-samenvatting met antwoorden op alle eindtermen. Ik heb 't nog niet uitgebreid bekeken maar volgens mij klopt er geen bal van, dus die zou ik niet leren ![]() |
![]() |
||
Citaat:
__________________
infusió de fruites assocciades al desig sexual i l'amor passional. Gust dolç i amb cos
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
infusió de fruites assocciades al desig sexual i l'amor passional. Gust dolç i amb cos
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
infusió de fruites assocciades al desig sexual i l'amor passional. Gust dolç i amb cos
|
Advertentie |
|
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Deugdenethiek Fosca | 13 | 13-03-2007 12:06 | |
HAVO |
Filosofie Uice | 15 | 20-06-2005 17:43 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
PO Filosofie Antropologie CoalChamber | 3 | 13-01-2005 10:47 | |
Eindexamens 2003 |
filosofie ~miZzs~ | 7 | 09-05-2003 20:26 |