Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-08-2007, 12:59
iLaySha_007
iLaySha_007 is offline
Hoi iedereen,

Ik zit echt in diepe schulden.

1000 rood
1000 mobiel bellen ( eigenlijk 800 + alle bijkomende kosten)
250 IB groep( niet betalen van laatste 2 maanden)
300 ziekenfonds
400 schoolgeld

Bij elkaar rond de 3000 euro..En dit terwijl ik per week zo minimaal 250 euro verdien.. en 363 euro stufi ontvang.
Maar ik kan echt heel slecht met geld omgaan iemand nog advies om snel af te lossen ..

Ik moet ook voor de karton rechter verschijnen..want ik heb een dagvaarding gehad
Oud 07-08-2007, 13:18
T_ID
T_ID is offline
Het lijkt erop dat je je mobiel in het kanaal moet smijten, nadat je een eventueel abonnement hebt af laten sluiten. Nee, niet maren, je hebt dat ding helemaal niet nodig.

Ziekenfonds bestaat niet meer, maar betaal per definitie je basisverzekering, want die kan je binnenkort verliezen, en maak je dan ziektekosten, dan ben je goed gaar. Zeg aanvullende verzekeringen op als je niet verwacht op dat gebied kosten te gaan maken.

Je maandinkomen bedraagt als wat je zegt klopt € 1363 of hoger. (netto toch? Zo niet, bereken dan je netto inkomen)

Ik zie je zorgtoeslag daar alleen niet bij staan. Je krijgt hopelijk toch wel zorgtoeslag?

Je moet nu al je vaste lasten (huur, schoolgeld, voedsel e.d.) bij elkaar optellen, en van dat netto inkomen aftrekken. Ga hierbij uit van wat je nodig hebt om te bestaan, en geen cent meer. Ja, ook zaken als pizza bestellen zijn feitelijk overbodige extra uitgaven.

Dan houdt je over wat je effectief kan gaan aflossen per maand. Schulden bouwen rente en incassokosten op, dus dit moet je absolute prioriteit bij betalen zijn.

Samenvattend moet je een overzicht maken van wat er maandelijk in komt, wat er uit gaat, en wat je aan schulden uit hebt staan.

Daarna snoei je in wat er uit gaat al het mogelijke weg, en kijk je wat er dan overblijft.
Oud 07-08-2007, 13:38
Verwijderd
Misschien is het een idee als je voorlopig even iemand anders je geld laat beheren, je ouders bij voorkeur, totdat je uit de schulden bent. Die zorgen dan dat jouw rekeningen betaald worden en geven jou wat zakgeld. Ja ik weet dat dat niet leuk is als het je eigen verdiende geld is, maar uit schulden komen is stukken moeilijker dan voorkomen dat je schulden krijgt. Zéker als je niet met geld om kunt gaan.

Als je eenmaal uit de schulden bent, maak dan budgetten en hou je daar aan. Je inkomen is zo'n 1300 euro per maand.
Daar gaat dan bijvoorbeeld 150 euro aan studiekosten, 100 euro aan verzekering en 50 euro aan een telefoonabonnement vanaf. En als je op jezelf woont (waar ik wel van uit ga) bv. 300 euro huur. Zorg ervoor dat al je maandelijkse lasten elke maand automatisch worden overgemaakt (incasso), dan hoef je daar niet aan te denken en krijg je geen achterstand.
En zorg ervoor dat je niet meer rood kunt staan.
Dan zou je nog 700 euro overhouden, daarvan zou je kunnen zeggen: 200 mag je uitgeven aan boodschappen en etentjes, 200 aan vrijetijdsbesteding (uitgaan, spulletjes, etc), 200 aan kleding. Dat zijn voor een student heel ruime budgetten. De rest van het geld laat je automatisch naar je spaarrekening overschrijven en kun je bijvoorbeeld gebruiken om van op vakantie te gaan. De budgetten voor eten, vrijetijdsbesteding en kleding schrijf je in een schrift in drie rijtjes naast elkaar of in een excel bestand. Als je iets uitgeeft, vul je dat in in het goede rijtje en schrijf je op hoeveel je nu nog over hebt. Als het budget op is, moet je wachten tot de volgende maand.

Laatst gewijzigd op 07-08-2007 om 13:41.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2007, 13:42
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
iLaySha_007 schreef op 07-08-2007 @ 13:59 :
karton rechter

Ontopic: Geef niks uit dat je niet nodig hebt! Inderdaad je mobiel is het eerste waar je op kunt bezuinigen. Het kan echt nooit dat je zoveel móet bellen.

Schrijf alles op wat je aan inkomen en uitgaven hebt.

En je wil zo snel mogelijk aflossen, dat betekent dus: zolang je aan het aflossen bent; niet uitgaan, niet uit eten, simpel koken, geen kleding kopen etc.

Als je zelf al weet dat je echt slecht met geld om kunt gaan, en je wilt er écht zo snel mogelijk vanaf: laat iemand anders je geld beheren tot je uit de schulden bent. Bv een van je ouders. Laat hen je betalingen en schulden regelen, en zorg dat je alleen zakgeld krijgt, net genoeg om van te leven.
Oud 07-08-2007, 13:49
Iduna
Iduna is offline
Ik denk niet dat je voor de kartonrechter moet verschijnen, maar dat terzijde.

Geef geen geld uit dat je niet hebt. Je hebt inmiddels wel 3000 euro uitgeven dat je niet had..

Woon je thuis, op kamers of samen?

Zeg je mobiele abonnement op. Je kunt eventueel overstappen op prepaid en met jezelf afspreken dat je er bijvoorbeeld 10 euro per maand aan uitgeeft.

Maak een overzicht van alle schulden die je hebt en ook van de inkomsten. Vervolgens maak je een haalbaar plan (vraag indien nodig hulp aan iemand) om deze schulden weg te werken.

Al het geld dat er nu nog binnenkomt kan alleen maar gaan naar de 'schuldeisers', er zal dus geen geld zijn om kleren te kopen of een broodje op het station bij wijze van spreken.

Veel tips vind je ook op: http://www.zelfjeschuldenregelen.nl en NIBUD

Laatst gewijzigd op 07-08-2007 om 13:51.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2007, 14:44
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Oh Lord, hoe kan het toch zover komen.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2007, 14:45
Balance
Balance is offline
Post anders eens alle uitgaven die je hebt per maand. Misschien kunnen we suggesties doen over waar je juist wel en waar je niet op moet bezuinigen.
Oud 07-08-2007, 15:08
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
bij de gemeente heb je altijd een afdeling schuldhulpverlening & budgetbeheer, ik weet niet of die je kunnen helpen?
http://amsterdam.nl/wonen_milieu/inh.../2007/schulden, http://www.dwi.amsterdam.nl/live/ind...=1547#Schulden
Met citaat reageren
Oud 07-08-2007, 17:58
Ivo
Ivo is offline
Aan je inkomen kan het niet liggen. Er zijn duizenden gezinnen met kinderen die van eenzelfde netto-bedrag kunnen rondkomen.

Je zal dus echt streng voor jezelf moeten zijn voor wat betreft je luxe-uitgaven (mobiele telefoon, uitgaan, kleding, vakantie etc). En als je bang bent dat je niet streng genoeg kunt zijn voor jezelf, laat dan je rekening (tijdelijk) beheren door iemand anders, bijvoorbeeld je ouders. Die kunnen je dan wekelijks een vast bedrag geven aan 'zakgeld' waar je je dagelijkse uitgaven mee moet betalen (eten, drinken, kleding, af en toe uitgaan). Dit kan contant, of op een 2e rekening die je opent.

Toevallig tijdens mijn vakantie heb ik met iemand gesproken die in de schuld-hulpverlening werkt. De grootste boosdoeners bij jongeren zijn (afgezien van de studieschuld die velen hebben) de mobiele telefoon, roodstaan bij de bank tegen een afschuwelijk hoge rente en het kopen op afbetaling/ met uitgestelde betaling. Overigens hoor je met 3000 euro schuld nog lang niet bij de ernstige gevallen. Mensen van begin 20 met zo'n 20.000 euro aan schuld komen regelmatig voor. En dan worden de studieschulden nog niet meegeteld.

Dus om er snel van af te zijn:
- Niet mobiel bellen/sms-en buiten je belbundel. Kortom: op=op. Kijk ook of het mogelijk is om je huidige abonnement in te ruilen voor een veel goedkoper sim-only abonnement.
- Beperk je budget voor uitgaan. Je hoeft echt niet elke week naar een hippe discotheek met dure cocktails om een leuk weekend te hebben. Bij iemand thuis op de bank met wat vrienden een leuke film kijken is ook gezellig. En veel goedkoper.
- Hanteer een vast budget voor uitgaven aan kleding. Let er op wanneer de winkels uitverkoop houden, dat scheelt bakken met geld voor dezelfde kledingstukken.
- Doe je boodschappen bij een goedkope supermarkt. Probeer ook eens de B-merken of huismerken uit. Dat is veel goedkoper, terwijl de kwaliteit meestal niet minder goed is. Hou ook je koelkast en voorraadkast bij. Het is zonde als je dingen moet weggooien omdat ze bedorven zijn.

Dit zijn algemene tips voor iedereen die problemen heeft met rondkomen. Voor specifieke tips bij jouw situatie moeten we toch echt eerst je uitgaven patroon weten.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2007, 18:17
Verwijderd
Probeer het inderdaad eens met bovenstaande tips zelf op te lossen, vaak is het zo dat je wel een betalingsregeling kan treffen en dus in termijnen je schulden kan af betalen; ga daar zelf achteraan door je verzekeraar op te bellen en ook de IBG. Die telefoon is gewoon echt te door, sluit je abonnement af, meteen. Probeer ook daar een betaalregeling te treffen. (Mocht je toch echt je telefoon nodig hebben; gebruik hem alleen voor noodgevallen en laat mensen jouw bellen ipv andersom, misschien stom, maar 't is even niet anders; jij hebt géén geld om op te bellen op dit moment.)

Maak dus een goede planning; wat heb je netto te besteden per maand en wat gaat daar bij voorbaat al aan vaste lasten vanaf? Hoeveel heb je minimaal nodig voor eten? Minimaal dus he, niet meer dan dat. En vervolgens gaat iedere cent die overblijft naar die schulden toe. Met jouw inkomen moet je er best uit kunnen komen binnen een paar maanden, ik heb geen idee op wat voor termijn je je schulden af moet betalen; dat moet je dus zelf overleggen met de bedrijven in kwestie.

Hou je aan die planning.

Lukt het onverhoopt toch compleet niet, zoek dan hulp. Dat kan zijn van je ouders, laat hen jouw geld beheren, volledig. Dan kan je nooit zomaar iets kopen, want je moet er om vragen.
Als het ook via je ouders niet gaat, ga dan hulp vragen bij de gemeente, daar zijn ook mensen die kunnen bemiddelen om betaalregelingen te kunnen treffen met bedrijven.

Ga dus flink aan de slag met die planning en hou jezelf daar heel erg strikt aan!!
Met citaat reageren
Oud 07-08-2007, 22:21
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Waar haalt iedereen 1300 euro per maand vandaan?
Ik kom op ongeveer 625 of mis ik iets ?

Bekijk waarop je kan bezuinigen, probeer extra te werken. En als je studeert leen extra bij de IB?? Daar kan je beter lenen dan dat je 1000 euro mobiel moet betalen en wat steeds hoger word of rood staan bij de bank, of je ziektekosten en schoolgeld niet betalen, het verplaatst het probleem tijdelijk maar ook dat bespaart op den den duur dus geld.
Ga in ieder geval wat aan je uitgaven patroon doen!
Oud 07-08-2007, 22:34
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 07-08-2007 @ 23:21 :
Waar haalt iedereen 1300 euro per maand vandaan?
Ik kom op ongeveer 625 of mis ik iets ?
250 euro per week

En idd verder wat iedereen al zegt. Ik heb een zus die precies dezelfde problemen had. Ook hoge telefoonrekeningen en gigantisch hoge schulden. Ze stak haar kop in het zand voor alle rekeningen die ze kreeg en dacht 'als ik het niet zie dan is het er niet'. Erg stom, want dat had dagvaardingen en nog hogere schulden tot gevolg.
Mijn ouders beheren nu al tijdje al haar geld en zo af en toe krijgt ze 'zakgeld'. Klinkt mss kinderachtig, maar ze is nu wel van haar schuld af. Ze heeft nu ook geleerd dat ze kan leven zonder alle dure troep die ze eerst kocht.

Weten jouw ouders het eigenlijk? Want ik weet dat dat voor mijn zus de lastigste stap was: Om toe te geven dat ze een probleem had. Hulp zoeken is iedergeval belangrijk. In je eentje is het vrijwel onmogelijk om hier uit te komen.
Succes en sterkte ermee.

Laatst gewijzigd op 07-08-2007 om 22:43.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2007, 22:45
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Trimm Trabb schreef op 07-08-2007 @ 23:34 :
250 euro per week

En idd verder wat iedereen al zegt. Ik heb een zus die precies dezelfde problemen had. Ook hoge telefoonrekeningen en gigantisch hoge schulden. Ze stak haar kop in het zand voor alle rekeningen die ze kreeg en dacht 'als ik het niet zie dan is het er niet'. Erg stom, want dat had dagvaardingen en nog hogere schulden tot gevolg.
Mijn ouders beheren nu al tijdje al haar geld en zo af en toe krijgt ze 'zakgeld'. Klinkt mss kinderachtig, maar ze is nu wel van haar schuld af. Ze heeft nu ook geleerd dat ze kan leven zonder alle dure troep die ze eerst kocht.

Weten jouw ouders het eigenlijk? Want ik weet dat dat voor mijn zus de lastigste stap was: Om toe te geven dat ze een probleem had. Hulp zoeken is iedergeval belangrijk. In je eentje is het vrijwel onmogelijk om hier uit te komen.
Succes en sterkte ermee.
lol haha nu je het zegt ik ben blind HAHA.

In dat geval moet je echt wat aan de uitgave kant gaan doen, maar inderdaad geef wat meer info over je uitgaven misschien kunnen we dan meer helpen.
Oud 07-08-2007, 23:01
iLaySha_007
iLaySha_007 is offline
Hoi iedereen,

thnx voor de nuttige advies hier, het heeft me even een hart onder de riem gestoken. Ik heb gelijk een betalings regeling geregeld, waarbij ik iedere week sowieso 125 euro per maand moet betalen. De mobiele abbonoment is allang afgesloten, dus die heb ik niet meer. Ik woon nog thuis, dus heb eigenlijk geen vaste lasten, op me ziekenfond na.En nee me ouders weten niks van mijn schulden af.Ik zal nu echt proberen om mijn geld niet aan nutteloze dingen uittegeven en al mijn geld aan me schulden spenderen.
Oud 08-08-2007, 08:36
~LiefEngeltje~
~LiefEngeltje~ is offline
misschien kun je beter je ouders wel inlichten zodat ze je kunnen helpen/ondersteunen

het is niet niks en hoe wil je dat verborgen houden

ze zullen wel schrikken of boos zijn,
maar ze kunnen je maybe wel helpen
Oud 08-08-2007, 08:53
Balance
Balance is offline
Misschien is het ook een idee om 2 rekeningen te nemen: een spaarrekening en een betaalrekening. Zorg er uiteraard voor dat je er niet rood kunt staan, want dat is de duurste manier van lenen.

Laat vervolgens elke maand, direct nadat je salaris is overgemaakt, een groot bedrag overmaken naar je spaarrekening. Je krijgt 1363 per maand binnen? En je vaste lasten zijn je verzekering (rond de 100 euro) en je school (125 euro)? In dat geval, laat steeds direct 1000 euro naar je spaarrekening over maken! Het klinkt misschien als gigantisch veel, maar geloof me, met 138 euro kan je echt héél goed een maand doen als je thuis woont en verder amper kosten hebt. Je kan er prima kleding van kopen en nog leuke dingen doen. Het zou zelfs nog veel extremer kunnen, maar ik weet niet of je daar genoeg zelfdiscipline voor hebt.

In ieder geval, die eerste maanden gebruik je de 1000 euro om rekeningen mee te betalen. Als je genoeg zelfdiscipline hebt is je probleem met een paar maanden weg. Je moet dan dus wel heel strikt voor jezelf zijn. Neem nóóit het pasje van je spaarrekening ergens mee naar toe en maak geen uitzonderingen (dus niet: ach, deze maand mag er wel 100 euro minder naar m'n spaarrekening).
Misschien vind je, als je uit de schulden bent, het sparen dan zelfs nog wel leuk. Je ziet hoe snel je spaarrekening dan groeit en dat je nog lekker rente krijgt ook.
Oud 08-08-2007, 09:00
ekki
ekki is offline
Citaat:
iLaySha_007 schreef op 08-08-2007 @ 00:01 :
waarbij ik iedere week sowieso 125 euro per maand moet betalen

Succes verder, hopelijk gaat het je lukken (en trek echt op tijd aan de bel, en dat is denk ik heel snel, bij je ouders bedoel ik).
Oud 08-08-2007, 09:09
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
iLaySha_007 schreef op 08-08-2007 @ 00:01 :
Ik woon nog thuis, dus heb eigenlijk geen vaste lasten, op me ziekenfond na.

Waar heb je dan al dat geld gelaten?
Als je dat weet, weet je ook waar je op moet bezuinigen..
Snap overigens niet dat je ouders niks doorhebben.
En ik zou het ze vertellen, het is altijd beter om hulp te krijgen.
Als het zo ver is gekomen, hoe weet je dan zo zeker dat je discipline genoeg hebt om het helemaal zelf weer af te lossen?
Oud 08-08-2007, 10:12
Verwijderd
1300 per maand, weinig tot geen vaste lasten en dan alsnog 'maar' 125 aflossen?
Met citaat reageren
Oud 08-08-2007, 11:27
Verwijderd
Let wel dat het haar schulden op dit moment zijn he. Als er nu al 1000 openstaat alleen al aan telefoonrekeningen dan is het logisch dat ook overigens het geld er aan alle kanten uitvliegt.

Schulden ontstaan immers niet alleen doordat je vaste (maandelijkse) verplichtingen aangaat die je niet kunt nakomen, maar ook doordat je gewoon teveel geld opneemt en daar niet mee om kunt gaan. Als jij elke keer als je in de stad komt een ijsje koopt in de stad en een broodje of iets dergelijks dan komt dat ook al snel weer op 4-5 euro en dat is ook zo weer 150 eu per maand.

Tips lijken me logisch. Ouders totale controle geven over je geld, met inbegrip van een mobiele telefoon die is ingesteld om maximaal x minuten (zeg 120) per maand te bellen, waarna hij op slot gaat (kun je met een extra pincode wel instellen, die code moeten dan alleen haar ouders weten).
Met citaat reageren
Oud 08-08-2007, 11:40
Hakuna
Hakuna is offline
Ik heb zelf ook een schuld van ongeveer 2500 euro, maar dat los ik gewoon iedere maand af zonder dat al mijn andere betalingsverplichtingen (vaste lasten) in het gedrang komen. Spaar sinds kort zelfs weer iedere maand 100 euro voor mijn rijbewijs.

Je moet wel streng zijn voor jezelf en prioriteiten gaan stellen. Ik geef mijn geld hoofdzakelijk uit aan muziek, maar dan kan ik niet nog eens andere dingen erbij gaan doen zoals uitgaan, roken, vakantie (gelukkig heb ik aan die laatste 3 totaal geen behoefte )

Heb nu al gepland dat ik mijn vakantiegeld van 2008 ga gebruiken om de schuld van 2500 euro versneld af te lossen, dan zal de helft inmiddels al afgelost zijn. Gewoon een kwestie van budgetteren!
Met citaat reageren
Oud 09-08-2007, 07:23
Crimson
Crimson is offline
ja jij hebt makkelijk praten, jij krijgt je geld zonder er ook maar één poot voor uit te steken

@TS: klopt het echt dat je 250 per week verdient of is dat een typ fout? je bedoelt toch zeker 250 per maand?
Met citaat reageren
Oud 09-08-2007, 10:05
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Crimson schreef op 09-08-2007 @ 08:23 :
ja jij hebt makkelijk praten, jij krijgt je geld zonder er ook maar één poot voor uit te steken
Ohoh.. Jij hebt zojuist territoriale WAO'ers ontketend..
Oud 09-08-2007, 11:52
iLaySha_007
iLaySha_007 is offline
Citaat:
Crimson schreef op 09-08-2007 @ 08:23 :

@TS: klopt het echt dat je 250 per week verdient of is dat een typ fout? je bedoelt toch zeker 250 per maand?
Ik werk op Schiphol, ( bijbaantje) ik krijg meestal minimaal 250 pw uitbetaald
Oud 09-08-2007, 12:00
Verwijderd
Citaat:
iLaySha_007 schreef op 09-08-2007 @ 12:52 :
Ik werk op Schiphol, ( bijbaantje) ik krijg meestal minimaal 250 pw uitbetaald
en hoe krijg je het dan voor mekaar dat je dan die 2000 euro niet kan fixen, das 1000 per maand, en je hoeft geen huur enzo te betalen.... ik zou zoveel mogelijk proberen eerst alle schulden af te lossen en daarna t roodstaan te fixen, dat is nl op die achterlijke rente na niet zo'n ramp want wat er niet is kan je ook niet uitgeven zegmaar.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-08-2007, 17:28
Verwijderd
Citaat:
Cornel schreef op 08-08-2007 @ 12:40 :
Ik heb zelf ook een schuld van ongeveer 2500 euro, maar dat los ik gewoon iedere maand af zonder dat al mijn andere betalingsverplichtingen (vaste lasten) in het gedrang komen. Spaar sinds kort zelfs weer iedere maand 100 euro voor mijn rijbewijs.

Je moet wel streng zijn voor jezelf en prioriteiten gaan stellen. Ik geef mijn geld hoofdzakelijk uit aan muziek, maar dan kan ik niet nog eens andere dingen erbij gaan doen zoals uitgaan, roken, vakantie (gelukkig heb ik aan die laatste 3 totaal geen behoefte )

Heb nu al gepland dat ik mijn vakantiegeld van 2008 ga gebruiken om de schuld van 2500 euro versneld af te lossen, dan zal de helft inmiddels al afgelost zijn. Gewoon een kwestie van budgetteren!
Nee, geen schulden krijgen is een kwestie van budgetteren.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2007, 18:02
Fantôme
Fantôme is offline
het is best verbazingwekkend dat je als thuiswonende, met een ruim inkomen, wat jij toch echt wel hebt, zoveel schulden hebt. Maargoed, dat geef je zelf ook al aan. Je bent ook niet de enige. Ik heb ik mijn stage met veel leerlingen/jongeren gesproken die ook al in de schulden zaten, voornamelijk door het mobiel bellen.

In feite is het heel simpel. Schrijf voor jezelf op (echt op papier zetten, niet alleen bedenken) welke vaste uitgaven je iedere week hebt (verplicht).
dat zijn dus je abbonement voor je telefoon, ziektekosteverzekering en je schoolgeld.
Dan is het handig om geld te reserveren voor onverwachte uitgaven zoals bijv. de aanschaf van een nieuwe fiets omdat de jouwe gejat is (en je verzekering niet zoveel dekt dat je een nieuwe kunt aanschaffen) enz.
In jouw geval heb je ook nog schulden welke je moet aflossen. Als ik jou was zou ik kijken welke uitgaven ik écht móet doen en de rest gebruiken om af te lossen. Dit omdat het hebben van schulden volgens mij heel benauwend moet werken en het een probleem is waar je steeds mee in je hoofd zit. Ik denk dat als je van de schulden af bent, er een hele last van je afvalt.
Als je die discipline niet kunt opbrengen, spreek dan met jezelf een (klein) bedrag af die je iedere week of iedere maand voor iets extra's voor jezelf mag uitgeven als beloning omdat je bijv. weer 200 euro hebt afgelost.
Oud 09-08-2007, 18:39
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-08-2007 @ 18:28 :
Nee, geen schulden krijgen is een kwestie van budgetteren.
Als het het zo bekijkt zou je ook nooit een hypotheek moeten nemen bij het kopen van een huis, ook dat is schuld!

Tenzij we hier allemaal over dat supersalaris van jou beschikken.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2007, 19:46
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Cornel schreef op 09-08-2007 @ 19:39 :
Als het het zo bekijkt zou je ook nooit een hypotheek moeten nemen bij het kopen van een huis, ook dat is schuld!
....Met een onderpand dat vrij waardevast is. Dit in tegenstelling tot krediet voor consumentengoederen, die in een klap op zijn of snel minder waard worden.
Oud 09-08-2007, 20:12
Crimson
Crimson is offline
Iedereen die hard studeert zal straks het super salaris van nare man verdienen. Tenminste, dat was ik zelf wel van plan.

En met alle inkomsten van TS die ook nog eens thuis woon snap ik er geen reet van dat ze schulden heeft, maar goed, lijkt me vrij makkelijk om af te lossen, gelukkig maar!
Met citaat reageren
Oud 09-08-2007, 23:32
Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Crimson schreef op 09-08-2007 @ 21:12 :
Iedereen die hard studeert zal straks het super salaris van nare man verdienen. Tenminste, dat was ik zelf wel van plan.

En met alle inkomsten van TS die ook nog eens thuis woon snap ik er geen reet van dat ze schulden heeft, maar goed, lijkt me vrij makkelijk om af te lossen, gelukkig maar!
Ik snap ook niet waarom iemand 1000 euro uit geeft aan bellen, daar kan ik 4 jaar voor bellen
Met citaat reageren
Oud 09-08-2007, 23:45
havana
havana is offline
Citaat:
Nonaj schreef op 10-08-2007 @ 00:32 :
Ik snap ook niet waarom iemand 1000 euro uit geeft aan bellen, daar kan ik 4 jaar voor bellen
rofl 4 jaar?
Oud 10-08-2007, 00:23
Verwijderd
Citaat:
Cornel schreef op 09-08-2007 @ 19:39 :

Tenzij we hier allemaal over dat supersalaris van jou beschikken.
Beetje een flauwe vergelijking, vind je zelf ook niet? Als er één vorm van 'schuld' is die maatschappelijk geaccepteerd is, dan is het wel de hypothecaire lening voor een huis.

Overigens is dat eigenlijk nog niet eens een schuld, omdat immers tegenover de schuld, het geleende geld (dus het passivum) een bezitting, het huis staat (een activum). Met andere woorden, puur economisch bekeken is het saldo nul (dan wel komt het daar dicht bij in de buurt). Dat geldt zeker als je je realiseert dat onroerend goed één van de meest waardevaste beleggingen is.

Een echte schuld vind ik iets dat je nog moet betalen en waar geen enkele andere inkomst, baat of gunst (meer) tegenover staat. Bijvoorbeeld nog duizend euro moeten betalen voor je telefoonrekening. Dat is gewoon stom. Dat is ook echt 'weg'. Net zoals wanneer je met geleend geld op vakantie gaat; ook zeer stupide.

Ik heb zelf ook een schuld van om en nabij de 3500 euro; een (klein) studieschuldje. Maar daar staat in feite ook een activum tegenover, namelijk de kennis die door te studeren in mijn hoofd is verzameld en die mij in staat stelt dat 'supersalaris' ( ) te vergaren.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2007, 00:23
Verwijderd
Citaat:
havana schreef op 10-08-2007 @ 00:45 :
rofl 4 jaar?
Da's ongeveer 20 euro per maand, en voor nog geen 14 euro heb je een sim-only 300 minuten-abo van Telfort. Dus tel uit je winst c.q. verlies.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2007, 10:38
Promillage
Promillage is offline
Supersalaris

Ik snap echt niet hoe mensen dat voor elkaar krijgen Je kunt beter idd zo snel mogelijk je inkomsten bij je ouders in beheer geven en regelingen treffen voor je schulden. Een rekening nemen waar je niet rood kunt staan is zeker nodig als je niet goed met geld om kunt gaan.
Oud 10-08-2007, 13:40
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Hoe je zo'n schuld voorelkaar krijgt? Soms is dat sneller geregeld dan je denkt. Ik heb bijvoorbeeld van die ouders die je het huis uit schoppen, die niets willen bijbetalen, me niet vertellen dat ik recht heb op een uitkering, en ik me vervolgens maar afvragen waarom ik moet bijlenen om ergens van te kunnen leven. Doos op straat had natuurlijk ook gekund, maarja.

Voor mij was iets simpels als een spaarrekening een groot deel van de oplossing. Die spaarrekening heeft geen pinpas, er gaat elke maand sowieso een x bedrag naartoe en alles wat over is gaat ook op de spaarrekening. Als het goed is ben ik tegen december in ieder geval van mijn studentenlimietroodstaan van 5000 euro af.

Het is natuurlijk niet iets wat je binnen een paar weken oplost,
maar met een beetje geduld is het niet onmogelijk.
Oud 10-08-2007, 13:46
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Droomvlucht schreef op 10-08-2007 @ 14:40 :
Hoe je zo'n schuld voorelkaar krijgt? Soms is dat sneller geregeld dan je denkt. Ik heb bijvoorbeeld van die ouders die je het huis uit schoppen, die niets willen bijbetalen, me niet vertellen dat ik recht heb op een uitkering, en ik me vervolgens maar afvragen waarom ik moet bijlenen om ergens van te kunnen leven. Doos op straat had natuurlijk ook gekund, maarja.
TS woont thuis en verdient 250 euro per week.
Oud 10-08-2007, 13:47
Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Konijn schreef op 10-08-2007 @ 14:46 :
TS woont thuis en verdient 250 euro per week.
TS weet niet goed waar haar prioriteiten moeten liggen.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2007, 14:30
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Nonaj schreef op 10-08-2007 @ 14:47 :
TS weet niet goed waar haar prioriteiten moeten liggen.
Als vrouw is het ook moeilijk om prioriteiten te stellen, ze willen ook zo veel!

Hippe en trendy kleren, veel SMSjes sturen vaar vriendjes, uitgaan, roken, nieuwste GSM telefoons, make up, vakantie, vaak naar kapper, breezers.

En nog 1001 dingen die ik hier niet genoemd hebt!
Met citaat reageren
Oud 10-08-2007, 14:34
Verwijderd
Citaat:
Cornel schreef op 10-08-2007 @ 15:30 :
Als vrouw is het ook moeilijk om prioriteiten te stellen, ze willen ook zo veel!

Hippe en trendy kleren, veel SMSjes sturen vaar vriendjes, uitgaan, roken, nieuwste GSM telefoons, make up, vakantie, vaak naar kapper, breezers.

Ja, inderdaad, dat willen vrouwen allemaal.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2007, 14:45
Balance
Balance is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 10-08-2007 @ 15:34 :
Ja, inderdaad, dat willen vrouwen allemaal.
Vooral dat roken. Ik kan niet wachten!
Oud 10-08-2007, 15:06
Vice
Vice is offline
Citaat:
Balance schreef op 10-08-2007 @ 15:45 :
Ik wist dat ik iets miste in mijn leven, maar dat waren gewoon die hippe kleren, sigaretten, breezers en nieuwe mobieltjes.
Oud 10-08-2007, 15:22
Crimson
Crimson is offline
Vandaar dat bovengenoemde vrijgezel is
Met citaat reageren
Oud 10-08-2007, 15:33
Iduna
Iduna is offline
Citaat:

Nee hoor, vrouwen verlenen speciale diensten aan een of meerdere mannen en hij/zij betaalt/betalen bovenstaande zaken dan.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2007, 18:41
Dr. Korsakov
Dr. Korsakov is offline
Citaat:

Excuse you?
Oud 10-08-2007, 18:54
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:

Ach Corny, we hebben nou eenmaal niet allemaal de skills om onze eigen truien te breien, dus dan moeten we onze trendy kleren maar kopen. En trendy kleren kosten nou eenmaal een hoop geld, kunnen wij ook niks aan doen.
Natuurlijk wel onze eigen schuld, want als we aan het bellen en tutten zijn hebben we natuurlijk ook geen handen vrij om te breien he.
Oh ja, dat bellen doen we trouwens om contact te houden met vrienden. Zou jij ook es moeten proberen.
Oud 10-08-2007, 19:00
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
+

You cunt!
Met citaat reageren
Oud 14-08-2007, 17:10
Droomz
Droomz is offline
Als je verder geen vaste lasten hebt en ongeveer 1300 e. in de maand hebt, zou ik toch zeker 1000 e. per maand aflossen. Dan ben je er in 3 maanden vanaf.
Dan maar met minder een paar maanden. Hoewel ik 300 e. in de maand om vrij te besteden nog niet weinig vind. Sommige mensen hebben maar 30 e. in de maand vrij te besteden.

- Neem prepaid als je geen maat weet te houden met je belgedrag met een abbonoment.
- Maak een excelbestand met inkomsten en uitgaven.
- Neem een spaarrekening en zodra je weer uit je schulden bent, laat je daar een bedrag op storten elke maand (bv: 500 e.) Mocht je dan een keer teveel verbeld/weet ik het wat hebben, dan kun je het meteen (of voor een groot deel) voldoen
- Betaal eerst je rekeningen
Oud 14-08-2007, 18:00
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dit heet in gewoon Nederlands nu een brevet van onvermogen.
Oud 22-08-2007, 18:58
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Balance schreef op 10-08-2007 @ 15:45 :
Reageren

Regels voor berichten