Advertentie | |
|
![]() |
|
In de regel gaat 't zo.
Je download een bestand op een Linux site. (www.sourceforge.net, www.freshmeat.net, etc) In de regel is dit een .tar.gz, en pak je die uit met Code:
tar zxpvf bestandsnaam.tar.gz ![]() Dan ga je naar de directory toe waarnaar de file is uitgepakt. Code:
cd bestandsmap Code:
./configure Code:
./configure --help Als dat gedaan is kan je 'm maken en installeren. Code:
make && make install Even je database updaten: Code:
updatedb En daarna kan je kijken waar hij geinstalleerd is mocht je zelf geen dir op hebben gegeven. Code:
locate naamvanhetprogramma Code:
cd /usr/local/mapwaarikwezenmoet Code:
./progselstart Dit is de universele manier. In velen gevallen werkt het zo. Echter, Mandrake biedt ook RPM ondersteuning. Hier weet ik bijster weinig van, maar dan download je gewoon een file.rpm en installeer je deze met het commando rpm Uivh file.rpm oid, maar dit weet ik niet zeker. Succes ![]() Edit: Het was dus toch rpm -Uvh ipv rpm -Ivh. Mijn excuses. Laatst gewijzigd op 31-07-2002 om 13:28. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Gewoon zoeken naar MDK packages voor Mandrake. Zo kun je ook RPMFind gebruiken voor Mandrake:
http://rpmfind.net/linux/RPM/mandrake/index.html |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() En dan nog: je kunt ook gewoon de KDE of GNOME libs installeren om een bepaald programma te gebruiken; hoef je niet per se de desktopomgeving zelf te draaien. Zelf focus ik me op GNOME 2 momenteel en gebruik dus voornamelijk GNOME en GTK based applicaties. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Dus maak je het beste een keuze wat betreft de toolkit. Ga je meer de QT of GTK kant op? Want dit zijn gewoon de meestgebruikte toolkits voor gratis Linux GUI apps. Zelf gebruikte ik vroeger vaak een lightweight windowmanager als WindowMaker, IceWM, BlackBox of zelfs Enlightenment in combinatie met GTK apps. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
Mac Book kopen? Muchacha | 58 | 25-08-2008 06:05 | |
Software & Hardware |
EULA Microsoft balkey | 52 | 20-09-2007 20:57 | |
Beleidszaken |
[S&M] Subfora toevoegen? Verwijderd | 25 | 12-07-2006 12:46 | |
Software & Hardware |
[GEZ] het ultieme antivirus/spam/spyware pakket Verwijderd | 16 | 14-03-2006 19:56 | |
Software & Hardware |
[linux] Vicieuze circel iamcj | 4 | 08-07-2003 00:09 | |
Games |
fps drops dingokoning | 15 | 12-05-2003 15:58 |