Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-08-2002, 18:47
kleinedraak
Ik ben een tijdje terug bij een vertrouwingspersoon op school geweest en hier heb ik dus een aantal gesprekken mee gehad. Daarna zijn mijn ouders alleen nog met hem gaan praten. Ik heb hem gevraagd of hij bepaalde dingen niet wilde vertellen. Dat heeft hij dus toch achter mijn rug om gedaan. Ik ben er maanden later via mijn ouders achter gekomen. Hij heeft toch zwijg plicht had hij dit mogen doen zonder mijn toestemming. Hij doet nu nog steeds erg vervelend en daarom ontwijk ik hem erg maar dan zet hij mij voor schut waar mijn klas bij staat alleen omdat ik niet meer met hem wil praten. Ik mioet toch zelf weten of ik wel of niet ga. Weten jullie hier wat van of ik hem zou mogen aanklagen bij de directie van de school of mog hij het toch zeggen. Als jullie het eventueel niet weten zouden jullie het dan voor mij op school willen navragen want ik durf niet goed op iemand anders af te stappen want bij ons op school houden de leraren elkaar allemaal een hand boven het hoofd. Zouden jullie het mij op cestzoe@hotmail.com kunnen doormailen of uiteraard hier plaatsen als jullie raad hebben of het hebben nagevraagd!!!!!!! Bedankt alvast!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-08-2002, 18:55
Quiana
Quiana is offline
De vertrouwenspersoon had 't recht niet om bepaalde dingen aan je ouders te vertellen,
hij heeft zwijgplicht, en hoort eigenlijk helemaal nx te vertellen,
tenzij jij hem dat hebt gevraagd/toestemming hebt gegeven...
Ik heb t zelf meegemaakt,en nx gezegd tegen de directie ofzo,
k had t lef niet..
Ik zou t wel willen zeggen, en als ik jou was, en t lef had, zou ik t wel ff melde...
Wat wel moeilijk is,aangezien de leraren elkaar altijd steunen.

-xx-
Oud 26-08-2002, 18:57
Tio
Tio is offline
Ik weet eigenlijk niet zeker of een vertrouwenspersoon wel degelijk zwijgplicht heeft. Het is namelijk geen gediplomeerd arts/psycholoog die daar een eed voor heeft afgelegd oid. Toch vind ik dat, zelfs al zou hij geen zwijgplicht hebben, hij jouw wens toch had moeten respecteren. Ook dat hij je nu voor schut zet slaat nergens op.
Aanklagen lukt waarschijnlijk niet, maar je kan natuurlijk gewoon een klacht indienen bij het schoolbestuur. Of er met je ouders over praten ofzo.
Oud 26-08-2002, 18:57
krijgdepleuris
krijgdepleuris is offline
zeker doen, wat hij heeft gedaan mag gewoon niet en als de schooldirectie er niks tegen doet kan je altijd nog naar de schoolinspectie of zo'n soort instantie toe gaan.
Volgens mij kan je hem ook juridisch aanklagen want hij had zwijgplicht en die heeft hij verbroken en naar mijn weten is dat een strafbaar feit. Gewoon terugpakken die kerel want dit is toch echt belachelijk.
Oud 26-08-2002, 19:06
Lindansje
Lindansje is offline
Bij bepaalde dingen is de vertrouwenspersoon verplicht je ouders in te lichten. In gevallen van mishandeling, seksueel misbruik e.d. Dit geldt natuurlijk alleen als je minderjarig bent.
Oud 26-08-2002, 19:14
kleinedraak
Het ging zich automutilatie had hij het moeten zeggen?????
Ik weet het niet. Vriendinnen vragen het na op andere scholen. Gelukkig staan ze achter me en zullen ze me steunen als ik actie zou ondernemen
Met citaat reageren
Oud 26-08-2002, 19:42
Tio
Tio is offline
Automutilatie had hij IMHO niet moeten zeggen. Heb 't daar ook ooit met een vertrouwenspersoon over gehad en die heeft 't er ook nooit met m'n ouders over gehad. Hij heeft wel nooit met m'n ouders gepraat over mij, omdat ik 'm dat gevraagd had, maar zelfs dan zou hij 't niet gedaan hebben als ik 't hem verboden had.
Oud 26-08-2002, 20:38
CodeName Egg
CodeName Egg is offline
Ga ermee naar iemand die boven die vertrouwenspersoon staat, een leerjaarcoordinator ofzo.. zorg ervoor dat hij weet dat ie dat niet had moeten flikken, want dat mag dus echt niet! counselors etc. horen hier hun mond over te houden als je geen uitdrukkelijke toestemming hebt gegeven.

X
Oud 26-08-2002, 20:53
mrs B
mrs B is offline
hihi
Ik zit toevallig bij jou op school! Ik denk dat wat je als eerste het beste kan doen is het met de persoon er over hebben hem/haar duidelijk maken dat je zwaar teleursteld dat hij/zij het heeft doorverteld en dat dit heel stom is omdat jij zo je vertrouwen in die vertrouwens persoon hebt verloren, dus nu is het geen vertrouwens persoon meer (dat is logica!!!!)
Weet je wat?
als je niet weet wat je moet doen meel je me maar ofzow!
En als je wil praten ik ben ook wel te vertrouwen en ik weet hoe fijn het kan zijn om je verhaaltje kwijt te kunne!!!!
Veel succes ermee!!!

mrs B

ps over wie gaat het(weet k da k daar nie meer heen moet!!!!)
Oud 26-08-2002, 21:11
kleine wicca
kleine wicca is offline
wat een ongelooflijke *&%$#@%&$!!!!!!!!!!!

of hij moet een heeeeele goede reden hebben gehad om et jouw ouders te vertellen. Kijk, als jij zegt: ik ga overmorgen zelfmoord plegen ofzzo, kan ik het me voorstellen, en anders mag ie wel een verdomd goeie andere reden hebben, want zoiets mag dus niet, hij heet tog niet voor de grap VERTOUWENS persoon? of ligt da aan mij????? en dat ie jou voor schut loopt te zetten kan ook absoluut niet!!!!!!!! dus hij zit ongetwijfeld fout
Oud 26-08-2002, 21:14
moucie
moucie is offline
ik zou sowieso naar de directie stappen, ik vind als hij zoiets doet ( zwijgplicht of geen zwijgplicht ) dat ze hem de taak als vertrouwenspersoon moeten ontzeggen want dat is hij dus duidelijk niet.
en zeker nu hij je achter af ook nog eens voor schut zet. daar heeft hij totaal het recht niet toe.

sterkte en laat wat weten hoe het afloopt.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2002, 21:28
euro
euro is offline
Ik zou het zeker even doen! Hoeft niet meteen met de directie ofzo als je die niet kent ! Je kan het ook aan een leraar vragen, die je vertrouwt, en zeker weet dat hij/zij jou zal steunen. Daarna kan je nog altijd naar de directie stappen, zodat zij 'actie' kunnen ondernemen!

Veel succes
Oud 26-08-2002, 21:29
de abt van sion
de abt van sion is offline
Hij heeft geen zwijgplicht, maar toch is hij geen goede vertrouwenspersoon. Vooral het feit dat hij op dit moment vervelend doet als hij je ziet, geeft te denken.
Je neemt hem terecht iets kwalijk.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2002, 22:23
Lindansje
Lindansje is offline
Citaat:
kleineghcdraak schreef:
Het ging zich automutilatie had hij het moeten zeggen?????
Ik weet het niet. Vriendinnen vragen het na op andere scholen. Gelukkig staan ze achter me en zullen ze me steunen als ik actie zou ondernemen
Automutilatie kan zulke vormen aannemen dat de automutilant zichzelf in levensgevaar brengt.
Als een vertrouwenspersoon mishandeling (niet levensbedreigend) moet rapporteren, waarom zou hij dan zn mond moeten houden over automutilatie? Het is een vorm van geweld en er valt een slachtoffer.
Oud 27-08-2002, 00:22
Killercars
Killercars is offline
Je bent 15, je snijdt jezelf, natuurlijk moest hij het je ouders vertellen... wat zouden je ouders doen mochten ze het te weten komen dat een leraar dit al maanden weet, maar het niet vertelde omdat hun minderjarige dochter dat gevraagd heeft...

Ik begrijp dat je kwaad op hem bent, en als hij idd vervelend doet tegen u nu (volgens mij doet hij dat niet, maar vind je nu gewoon elke keer hij je iets laat doen of zeggen, het vervelend).

Vertrouwen schenden is nooit goed, maar sommige dingen moet je gewoon melden...
Met citaat reageren
Oud 27-08-2002, 01:01
Verwijderd
Citaat:
Lindansje schreef:
Automutilatie kan zulke vormen aannemen dat de automutilant zichzelf in levensgevaar brengt. Als een vertrouwenspersoon mishandeling (niet levensbedreigend) moet rapporteren, waarom zou hij dan zn mond moeten houden over automutilatie? Het is een vorm van geweld en er valt een slachtoffer.
Je hebt helemaal gelijk.

kleineghcdraak: je staat kansloos in een eventuele klacht, is mijn mening als rechtenstudent. Zoals al hierboven meerdere malen gezegd, heeft zo'n vertrouwenspersoon de plicht om je ouders in te lichten. Overigens werkt de zwijgplicht niet absoluut tegenover iedereen, zoals bijvoorbeeld in het geval waarin het gaat om een minderjarige, de ingelichten de wettelijk vertegenwoordigers zijn en er een zwaarwegend belang (zoals jouw gezondheid) mee gediend is.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2002, 07:09
Tio
Tio is offline
Toch vind ik dat die vertrouwenspersoon dan op z'n minst had kunnen melden dat hij 't zou gaan zeggen en 't niet zomaar deed. En dat je dat dan weer later achteraf hoort.
Oud 27-08-2002, 16:49
Kat
Kat is offline
Citaat:
Tio schreef:
Toch vind ik dat die vertrouwenspersoon dan op z'n minst had kunnen melden dat hij 't zou gaan zeggen en 't niet zomaar deed. En dat je dat dan weer later achteraf hoort.
Ja, hij moet er niet over gaan liegen.
Als jij hem vraagt dat niet te zeggen en hij zegt dattie dat niet zal doen, dan moettie dr ook z'n kop over houden.
En als ie het wel nodig vond om het tegen je ouders te zeggen dan had ie dat eerst tegen jouw moeten zeggen (dan had hij jou de kans gegeven het zelf tegen je ouders te zeggen, als je dat wilde). dit vind ik een lullig, achter jou rug om dingen tegen je ouders zeggen waarvan hij heeft beloofd dat niet te zeggen.
Oud 28-08-2002, 10:41
sansel
sansel is offline
hij had die dingen inderdaad niet achter jouw rug om mogen vertellen. maar, dat ligt er wel aan waarover dat ging. ik weet natuurlijk niet waar het over ging, maar als het bijvoorbeeld over zelfmoordgedachten ging, was hij het verplicht te vertellen. als het jouw leven in gevaar kan brengen, is hij ook verkeerd bezig. toen ik met de vertrouwenspersoon op school praatte en hij ook een keer met mn ouders ging praten, heeft hij dat dus ook niet gedaan, vertellen wat van mij niet mocht. ik was hem daar toen heel erg dankbaar voor. maar later, toen die zelfmoordpogingen dus toch kwamen, heeft hij daar erge problemen mee gekregen doordat ie niks verteld heeft. hij deed het omdat ie mijn vertrouwen niet wilde beschamen, maar eigenlijk was ie toch verkeerd bezig, als die poging gelukt was, had hij de verantwoordelijkheid gehad...
Oud 29-08-2002, 18:21
black tiger
black tiger is offline
Citaat:
sansel schreef:
hij had die dingen inderdaad niet achter jouw rug om mogen vertellen. maar, dat ligt er wel aan waarover dat ging. ik weet natuurlijk niet waar het over ging, maar als het bijvoorbeeld over zelfmoordgedachten ging, was hij het verplicht te vertellen. als het jouw leven in gevaar kan brengen, is hij ook verkeerd bezig. toen ik met de vertrouwenspersoon op school praatte en hij ook een keer met mn ouders ging praten, heeft hij dat dus ook niet gedaan, vertellen wat van mij niet mocht. ik was hem daar toen heel erg dankbaar voor. maar later, toen die zelfmoordpogingen dus toch kwamen, heeft hij daar erge problemen mee gekregen doordat ie niks verteld heeft. hij deed het omdat ie mijn vertrouwen niet wilde beschamen, maar eigenlijk was ie toch verkeerd bezig, als die poging gelukt was, had hij de verantwoordelijkheid gehad...
Ja, dat klopt wel, het hangt er inderdaad vanaf waar het over gaat. Naar mijn mening hoeft het bij automutilatie niet meteen, maar wel als het erger werd. Ik had ook zelfmoordgedachten, dat had ik ook verteld aan de de vertrouwingspersoon. Hij is toen ook een keer met mijn moeder gaan praten en heeft dat toen ook niet verteld, omdat het niet van mij mocht. Maar toen die gedachten erger werden en ik van plan was een poging te gaan doen, heeft hij gezegd, dat als ik iets van plan was, dat ik hem dan moest bellen, en dan zou hij mijn ouders bellen. Ik deed een poging en belde niet. Dit vertelde ik hem achteraf, en hij zei toen dat ik het zelf aan mijn moeder moest vertellen, omdat als ik het weer eens zou doen hij de verantwoordelijkheid zou krijgen, ik wou dat niet en toen is hij zelfs bij me thuis gekomen, om me te helpen.
Oud 01-09-2002, 18:34
the_conquer
the_conquer is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
Hij heeft geen zwijgplicht, maar toch is hij geen goede vertrouwenspersoon. Vooral het feit dat hij op dit moment vervelend doet als hij je ziet, geeft te denken.
Je neemt hem terecht iets kwalijk.
Hij heeft weldegelijk in dit geval zwijgplicht, aangezien het een vertrouwenspersoon is. Dat staat wettelijk geregeld, je kan het er gerust op naslaan. Zeker omdat jij hem verzocht hebt om te zwijgen. Hij is een vervelend persoon omdat het in dit geval een eersteklas klootzak is (sorry voor mijn taalgebruik maar ik denk dat ik geen betere term heb om hem te beschrijven). Bovendien ik vind het zo i zo al laag dat hij het uberhaubt aan je ouders verteld en nog naar tegen jouw doet ook. Als leraaren elkaar de hand boven het hoofd houden, waarom doen wij leerlingen dat dan niet. Wij zijn er nou in de meerderheid, wij toch (overigens dit is niet een aanzet tot een soort staatsgreep op school ofzo).

Ik vind gewoon dat je hem best eens "op de kofffie" bij de directie mag laten komen.

groeten en veel sterkte

the conquer
Reageren

Regels voor berichten