Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-09-2002, 20:14
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Een levenstijl waarvan ik erg vaak zie dat die gesuggereerd wordt is leven alsof je morgen dood gaat.

Zelf ben ik eigenlijk meer van leven alsof je nooit dood gaat.

Wat bereik je met leven alsof je morgen dood gaat? - je denkt veel meer op korte termijn omdat lange termijn dan eigenlijk niet zou bestaan waardoor je minder lol hebt van het type dat je kickt op jezelf.
Het suggereert eigenlijk constant feesten.

Bij 'mijn' manier werk je dus wel op lange termijn en bereik je meer en hoef je niet na te denken over dood.
De dood bespringt je en je hebt geen kans om het te merken. Je bent er plots gewoon niet meer. Als je constant op lange termijn denkt denk je nooit aan dood.

Bij andere levensstijl ga je ahw elke avond naar bed met idee morgen ga ik dood. Lijkt me veel irritanter dan nooit denken dat je dood gaat.
Oud 15-09-2002, 22:29
Severus
Severus is offline
Zo ongezond mogelijk leven zodat je zo veel mogelijk geniet en zo snel mogelijk dood gaat.

Ripper
Oud 16-09-2002, 09:27
revolucia
revolucia is offline
Het feit dat jij geniet van ongezond leven, wil niet zeggen dat iedereen dat doet....

Ik zou mensen adviseren te leven zoals ze willen dat hun meest dierbaren leven...op de een of andere manier gun je die latijd meer dan jezelf...ik tenminste wel.
Oud 16-09-2002, 09:54
Not for Sale
Not for Sale is offline
Leef zo dat je niet hoeft te liegen. niet tegen jezelf en niet tegen anderen.

Ben je zo gelukkig?
Zou je het fijn vinden als de rollen omgedraaid waren?
Heb je er iets aan gedaan?
Had je er niet iets aan kunnen doen?
Oud 16-09-2002, 16:04
krijgdepleuris
krijgdepleuris is offline
een compromis van leven alsof je morgen doodgaat en leven alsof je nooit doodgaat. Ik maak nu plannen om in de toekomst te leven alsof ik morgen doodga (nou ja niet helemaal, maar toch wel met iets meer feest dan nu)
Ik zorg gewoon dat ik eerst alles heb gedaan wat ik moét doen, zodat ik vervolgens een leven kan leiden waarin ik alles kan doen wat ik wíl doen. Als ik dan nog tijd over heb, zie ik wel wat ik ga doen.
Oud 16-09-2002, 18:03
Rerisen Phoenix
Citaat:
Coolkast schreef:
Leef zo dat je niet hoeft te liegen. niet tegen jezelf en niet tegen anderen.
Waarom niet liegen? - liegen en dergelijke dingen hebben ons ras wel intelligent gemaakt (wie niet kon liegen OF liegen niet kon doorzien was véél minder succesvol in natuurlijke selectie of viel zelfs af).
Oud 17-09-2002, 15:49
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
Waarom niet liegen? - liegen en dergelijke dingen hebben ons ras wel intelligent gemaakt (wie niet kon liegen OF liegen niet kon doorzien was véél minder succesvol in natuurlijke selectie of viel zelfs af).
Je moet het wel kunnen doorzien. Kritisch zijn. Maar wie liegt/bedriegt heeft alleen maar meer kans zelf bedrogen te worden.

Het is niet alleen hypocriet, het verwringt ook je geest.

Zal eens nadenken over een juiste formulering van argumenten; het is mijns inziens een uiterst waardevolle theorie.
Oud 17-09-2002, 19:19
Rerisen Phoenix
Citaat:
Coolkast schreef:
Je moet het wel kunnen doorzien. Kritisch zijn. Maar wie liegt/bedriegt heeft alleen maar meer kans zelf bedrogen te worden.

Het is niet alleen hypocriet, het verwringt ook je geest.

Zal eens nadenken over een juiste formulering van argumenten; het is mijns inziens een uiterst waardevolle theorie.
Als je je reeksje argumenten klaar hebt zal ik er met plezier naar luisteren EN open-minded...

Maar ik ben het absoluut niet eens met wat je stelt.
Als je zelf liegt leer je liegen. Dus je leert wanneer mensen hier in trappen, de truckjes. En als je dat weet kan je dat ook herkennen als anderen dat bij jouw doen, het is dus zo: als je zelf liegt doorzie je leugens van anderen beter
Oud 17-09-2002, 19:36
Joostje
Joostje is offline
niet alleen aan jezelf denken, maar ook mensen om je heen, en aan de mensen aan wie je de aarde achterlaat.
Oud 17-09-2002, 20:53
Rerisen Phoenix
Citaat:
Joostje schreef:
niet alleen aan jezelf denken, maar ook mensen om je heen, en aan de mensen aan wie je de aarde achterlaat.
Ohh... guess I'm the evil egoïst now...

Enige verschil met doorsnee mens is dat ik het bewust doe en zij onbewust. Wat is erger? - ik denk onbewust. Want als je het bewust doet, zoals ik, kan je véél beter naar AL je belangen kijken. En dan zie je dat in 90+% van de gevallen jouw belang samenloopt met het belang van mensheid en anderen.
(ik vind het in mijn belang dat mensheid het goed doet)

Ik zie nou niet wat voor schade liegen aanbrengt. Mensen zullen nooit ophouden met liegen, ze er harder mee confronteren maakt ze er alleen maar bewust van wat tot een betere balans en verdeling leidt.

En ik laat de wereld aan niemand achter... ik denk niet om komende generaties... maar voor je denkt dat ik evil ben.
Ik ga ervanuit dat ik eeuwig leef (eindelijk weer ontopic) en dan moet de wereld volgend jaar, volgende eeuw, en volgend millenium er beter op zijn geworden.
Oud 18-09-2002, 12:04
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
Als je je reeksje argumenten klaar hebt zal ik er met plezier naar luisteren EN open-minded...

Maar ik ben het absoluut niet eens met wat je stelt.
Als je zelf liegt leer je liegen. Dus je leert wanneer mensen hier in trappen, de truckjes. En als je dat weet kan je dat ook herkennen als anderen dat bij jouw doen, het is dus zo: als je zelf liegt doorzie je leugens van anderen beter
als je zelf liegt zie je de nare gevolgen ervan niet..
Oud 18-09-2002, 19:43
Rerisen Phoenix
Citaat:
Coolkast schreef:
als je zelf liegt zie je de nare gevolgen ervan niet..
Wat voor nare gevolgen bedoel je?

IK zou alle gevolgen kunnen opnoemen maar daar heb ik echt geen zin in. Ik had het hieronder net wel even getypt maar ik post het niet. Ik weet wel alle gevolgen en dat sommigen vervelend kunnen zijn. Anderen zijn alleen vervelend als ze te weten komen dat het een leugen was wat erg onwaarschijnlijk is.

Ow, en ik zie géén voordeel in liegen in een verliefdheidsrelatie
Oud 19-09-2002, 19:29
Joostje
Joostje is offline
[QUOTE]Rerisen Phoenix schreef:
Ohh... guess I'm the evil egoïst now...

iedereen is in principe egoistisch, inzoverre dat iedereen zijn kansen om zijn of haar genen te laten overleven probeert te vergroten. onebewust.

Enige verschil met doorsnee mens is dat ik het bewust doe en zij onbewust. Wat is erger? - ik denk onbewust. Want als je het bewust doet, zoals ik, kan je véél beter naar AL je belangen kijken. En dan zie je dat in 90+% van de gevallen jouw belang samenloopt met het belang van mensheid en anderen.
(ik vind het in mijn belang dat mensheid het goed doet)

Als je meer naar de algemene belangen kijkt, kun je ook zien dat de algemene belangen jou belangen zijn. het is totaal omkeerbaar. Verschil zit er denk ik wel in dat je in je beslissingen ook andere dingen dan je eigen directe eigenbelang laat meewegen, omdat je daar vanuit egoistisch oogpunt in de eerste plaats niet naar kijkt.

Ik zie nou niet wat voor schade liegen aanbrengt. Mensen zullen nooit ophouden met liegen, ze er harder mee confronteren maakt ze er alleen maar bewust van wat tot een betere balans en verdeling leidt.

ehm, ik heb nooit gezegd dat je niet mag liegen

En ik laat de wereld aan niemand achter... ik denk niet om komende generaties... maar voor je denkt dat ik evil ben.
Ik ga ervanuit dat ik eeuwig leef (eindelijk weer ontopic) en dan moet de wereld volgend jaar, volgende eeuw, en volgend millenium er beter op zijn geworden.

komt op hetzelfde neer, zorg goed voor het milieu
Oud 19-09-2002, 19:59
Rerisen Phoenix
Had het ook tegen coolkast.
Oud 20-09-2002, 10:12
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:

Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
Ow, en ik zie géén voordeel in liegen in een verliefdheidsrelatie
Omdat je je daar duidelijk bewust bent dat het consequenties heeft, dat het van twee kanten komt, dat er een zekere wisselwerking is.

Volgens mij , en dat vindt Joostje geloof ik ook, is daar ook sprake van bij de relatie jij-samenleving
Citaat:
Joostje schreef:
Als je meer naar de algemene belangen kijkt, kun je ook zien dat de algemene belangen jou belangen zijn. het is totaal omkeerbaar.
Oud 20-09-2002, 18:59
Rerisen Phoenix
Citaat:
Coolkast schreef:

Omdat je je daar duidelijk bewust bent dat het consequenties heeft, dat het van twee kanten komt, dat er een zekere wisselwerking is.

Volgens mij , en dat vindt Joostje geloof ik ook, is daar ook sprake van bij de relatie jij-samenleving
Ohnee, ik wist echt niet dat liegen consequenties had ofzo
Oud 21-09-2002, 15:18
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
heb ik de hele tijd voor niks getypt
ok dat word dan minimum uurloon maal 0,50 = 5 euro te storten op gironummer 6889401
Oud 21-09-2002, 18:00
Soulflame
Soulflame is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
Een levenstijl waarvan ik erg vaak zie dat die gesuggereerd wordt is leven alsof je morgen dood gaat.

Zelf ben ik eigenlijk meer van leven alsof je nooit dood gaat.

Wat bereik je met leven alsof je morgen dood gaat? - je denkt veel meer op korte termijn omdat lange termijn dan eigenlijk niet zou bestaan waardoor je minder lol hebt van het type dat je kickt op jezelf.
Het suggereert eigenlijk constant feesten.

Bij 'mijn' manier werk je dus wel op lange termijn en bereik je meer en hoef je niet na te denken over dood.
De dood bespringt je en je hebt geen kans om het te merken. Je bent er plots gewoon niet meer. Als je constant op lange termijn denkt denk je nooit aan dood.

Bij andere levensstijl ga je ahw elke avond naar bed met idee morgen ga ik dood. Lijkt me veel irritanter dan nooit denken dat je dood gaat.
Dit heb ik al eens gezegd op een ander onderwerp, maar goed, het is nu weer een beetje van toepassing;
Houd in gedachten dat je nog niet kan weten wat 'dood zijn' is/voelt, omdat je ook nog neit weet wat 'leven' is (2 zijden van dezelfde munt). Want denk je nu dat 'leven' stroompjes in je hersenen zijn? Hoe onstaan die dan? Etc etc.. er is altijd iets dat we niet kunnen bevatten.
Dus je weet niet wat leven is --> je weet niet wat dood zijn is (is namelijk per definitie elkaars tegengestelde).

Ik leef dus inderdaad alsof ik nooit 'dood ga', omdat ik niet weet wat dat inhoud. Wanneer ik daarachter kom, zie ik wel wat er gebeurt. Tot die tijd, leef ik zo goed als ik kan, als mens zijnde.
Oud 25-09-2002, 20:56
Tox
Tox is offline
Ik weet nie hoe ik het doe, maar ik leef vrijwel onbezorgd, denk dat je een postieve instelling moet hanteren en je vooral niet te veel moet hecten aan fragiele dingen, maar toch moet je af en toe je op het fragiele begeven voor dat beetje extra in je leven.

Is denk ik een denkwijze, leven is denk ik een denkwijze
Reageren

Regels voor berichten